כמובן שכוונתי היתה כתנא דמסייע לעצם הרעיון, לפיו על הדרבון להיות אינדיוידואלי, לתת לאברך להתעלות במה שלבו חפץ, ולקדם אותו על המסלול בו הוא נמצא מבחינת נטיית לבו.
וכאן, אני מוצא את עצמי כר' אברהם (שאגב, פשיטא שכוונתי היתה לשמך הוירטואלי, ובזה אכן צדקתי), שאשכול זה מהוה עבורו משטח פריקה להרהורים ישנים - חדשים:
נתחיל בסימלוציה קטנה. נניח שמצאתי את הגביר שמוכן לחתום על הצעתו של אברהם בעיניים עצומות, ולממן אלף אברכים שכאלו, מדי חודש בחדשו. [בסוגריים: הוא מתנה זאת, שבמבצע הייחודי הזה אין מקום לפרוטקציות ובנשק"ים. האברכים ייבחרו אך לפי רמת התאמתם למצע המבצע. לו יהי!]
כעת אנו ניגשים לקליטת האברכים. מול עינינו ניצבים הכללים שקבע מייסד וחוזה המבצע, ר' אברהם:
אברהם כתב:א. האברך יפגש עם ממונה מטעם הקרן [שצריך להיות ת"ח, מחנך ופיקח] ויציע לפניו לאיזה תחום ליבו נמשך, ולאן פניו מועדות בתוכניותיו הרחוקות. [רוצה להיות ר"מ? מו"צ? משגיח? פוסק? מרא דכולא תלמודא? בעל מחשבה? מחבר ספרים נכבדים? מה החלום שלך?].
ב. האברך יציע לפי"ז את סגנון הלימוד שהוא חפץ בו [בקיאות / עיון / הלכה / שמעתתא אליבא דהלכתא / מוסר, מצידי אפילו פרשת שבוע (אם הוא נמשך לתחום)..]
אני מרשה לעצמי להוסיף כלל שלישי (סו"ס אני הבאתי את הכסף...): האברך יצטרך להוכיח שאכן נטייתו לתחום מסויים היא רצינית, ויש לו אי אלו 'קבלות' להוכיח בתחום.
שכן, לאו כל כמיניה לבוא ולהחליט, לאור פרסום המבצע כמובן, שהוא מאד מאד רוצה להיות מו"צ להל' טהרה/מג"ש קדשים/משגיח נכבד וכו'. עלינו לתור אחר אברכים שאנו יודעים שנטיית ליבם היא לתחום תורני מסויים, ובשל מחסור כלכלי הם חייבים להיצמד למסגרת הכולל, כך שההצעה של ר' אברהם אכן תהיה מועילה. הלא כן?
וכאן, לענ"ד, אנו מחוייבים להתבונן פנימה חזק: כמה אברכים כאלו יש? כמה אחוזים מעולם הכוללים כיום יכולים היום להצביע על תחום מסויים מכלל תחומי וגווני התוה"ק אליו הם 'נמשכים'? ידעתי בני גם ידעתי, שישנם אברכים כאלו, ואפי' הרבה, ברם אני בשאלתי הנ"ל מבקש להצביע על משהו עמוק יותר.
אני סבור (ויש לדעתי סימוכין לכך בדברי חז"ל ורבותינו), שהתורה מטבעה מכילה המון גוונים, ואף אם ברמת הידיעה עלינו לשאוף לדעת את כולה, החל מאגדות רבב"ח ועד אחרון הביאוה"ל בהל' שופר, מ"מ ברמת ה'עסק' בתורה, ייתכן מצב בו כל אחד (לפי שורש נשמתו, כנראה) יימשך לתחום אחר, וזו משיכה אמיתית וחיובית. לא זו בלבד, ייתכן שמשיכה (וסליחה על הביטוי) זו מהוה עבורו תביעה וחובה לחזר אחריה ולחושפה, וממילא להשקיע בה. יש הרבה מה להאריך בזה, ויש עמי דברים, ואין כאן מקומם.
דומני שבזה יסכימו עמי, שרוב מנין ובנין של בני התורה, הן בישיבות והן בכוללים, לומדים לפי 'שטנץ' קבוע ואחיד. בישיבות זה נובע מכך שאין דרך מעשית אחרת, ובכוללים זה מובע מאילוצי פרנסה (בכוללים זה לפעמים יוצר מצב הזוי, לפיו אברך דחוק מאד מסתנוור מהצעה של מלגה נאה, ומשכך מתחיל להשקיע את עצמו בלימוד הל' חלה/חו"מ/דף היומי, בזמן שאינו אוחז שם כלל ועיקר, בעוד שאילו היו נותנים לו ללמוד את אשר לבו חפץ, היה עושה חיל ומתרומם).
מצב זה מביא לכך שרוב הציבור לא מבקש לתור אחר נטייתו הפנימית (ויש דרכים לכך!) וממילא לא יכול להצביע על נטייה כזו או אחרת.
כך שבבואנו ליישם את ההצעה של ר' אברהם, לדעתי אנו נתקלים במצג אותו תיארתי כאן: הרבה הרבה אברכים טובים, פשוט יימצאו את עצמם שואלים את עצמם - מה התחום עליו אדווח ל'ממונה'? (שכן כזכור, נוסף לעיל כלל, לפי יש להציג 'קבלות' על תחום מסויים).
אם ארצה להצטרף איפוא למעגל הממליצים לפתרון בעיית אי הסיפוק הרוחני (כמובן שגם הכל בכפוף לדעת תורה), אצביע קודם על שורש הבעיה, לענ"ד הקלושה והרטושה: לימוד רוחבי לכולם, בשיטה וצורה אחידה, בעוד שכל אחד, נשמתו מוארת מאור אחר משלל אורות תורתנו הק'.
הפתרון איפוא (ברמת העיקרון, אין לי מיזם מעשי): דחיפת כלל הלומדים לחתירה אישית של כל אחד, לגילוי נטייתו הטבעית, וכמאמרם ז"ל "אין אדם לומד תורה אלא במקום שלבו חפץ".
[או אז, נוכל גם ליישם את ההצעה של ר' אברהם באופן כללי יותר, אלא שאנו במעגל קסמים: לשיטתי, לאור הנ"ל הבעיה תיפתר, ולא נצטרך לבוא להצעתו של ר' אברהם, וה 500$ מה יהא עליהם??]