מאיריחיאלק כתב:הגיע לידי ספר משנה ברורה חלק ראשון - דפוס ראשון ובו נדפס הסכמת הגה"ק בעל נפש חיה זצ"ל רבי חיים אלעזר וואקס זצ"ל [ חתן רבי יהושעלע קוטנער זצל]
ופלא גדול בעיני ובעיני כל שהראיתי הספר "למה השמיטו הסכמתו במהדורות הבאות ?. ואפילו עוז והדר לא הדפיסו אותו
"אפשר מפני שהיה מעדת החסידים " חסיד נלהב של הגה"ק הדברי חיים מצאנז זי"ע וחותנו של רבי יוסף מאמשינאוו זצ"ל = אבל זה גם פלא
נטיעות כתב:לענ"ד הטעם פשוט, והוא, מפני שאין כאן הסכמה כלל... פשוט מאוד. הרי לדברי המסכים עצמו בדבריו, מאחר שהוא היה טרוד מאוד, הוא כלל לא עבר על הספר. ואכן, במהדורה הראשונה ראה החפץ חיים צורך לצרף את ההסכמה לספרו, מפני כבודו של הגאון הכותב, אך בהמשך הוא ראה את ההסכמה הזו כמיותרת.
נטיעות כתב:לענ"ד הטעם פשוט, והוא, מפני שאין כאן הסכמה כלל... פשוט מאוד. הרי לדברי המסכים עצמו בדבריו, מאחר שהוא היה טרוד מאוד, הוא כלל לא עבר על הספר. ואכן, במהדורה הראשונה ראה החפץ חיים צורך לצרף את ההסכמה לספרו, מפני כבודו של הגאון הכותב, אך בהמשך הוא ראה את ההסכמה הזו כמיותרת.
חובב_ספרים כתב:מאיריחיאלק כתב:הגיע לידי ספר משנה ברורה חלק ראשון - דפוס ראשון ובו נדפס הסכמת הגה"ק בעל נפש חיה זצ"ל רבי חיים אלעזר וואקס זצ"ל [ חתן רבי יהושעלע קוטנער זצל]
ופלא גדול בעיני ובעיני כל שהראיתי הספר "למה השמיטו הסכמתו במהדורות הבאות ?. ואפילו עוז והדר לא הדפיסו אותו
"אפשר מפני שהיה מעדת החסידים " חסיד נלהב של הגה"ק הדברי חיים מצאנז זי"ע וחותנו של רבי יוסף מאמשינאוו זצ"ל = אבל זה גם פלא
למה רואים רדיפות נגד חסידים בכל מקום? אולי זה נשמט משום שהוא היה ציוני, או מטעם אחר. זה מגוחך להעלות השערה שהוצאת ספרים חסידי כמו עוז והדר ישמיט הסכמתו משום שהוא היה חסיד.
לםרבה המשרה כתב:לחמי יש משנה ברורה שהוציא החפץ חיים בעצמו בשעה תרסא 1901 ואין בו הסכמת בעל הנפש חיה
לםרבה המשרה כתב:מאיזה שנים?
קומי_אורי כתב:באיזו שנה יצא משנה ברורה חלק א' לראשונה? (דפוס ראשון המוזכר כאן)
קומי_אורי כתב:תודה רבה, בדקתי בהיברו בוקס, ואין הכרח שיהיה 1881 כי אפשר לקראו גם 1884 שה4 קטוע קצת.
וכן הגימטריה, לפעמים לא דקדקו על מספר אחד.
אבל אם מעבר לדף נדפס 1882 זו בעיה, כי יותר נח לומר שנדפס בחורף תרמ"א והיה באמצע המלאכה מעבר בין השנים.
אין מידע בדוק בנושא?
קומי_אורי כתב:אבל אם מעבר לדף נדפס 1882 זו בעי', כי יותר נח לומר שנדפס בחורף תרמ"א והיה באמצע המלאכה מעבר בין השנים.
נטיעות כתב:לענ"ד הטעם פשוט, והוא, מפני שאין כאן הסכמה כלל... פשוט מאוד. הרי לדברי המסכים עצמו בדבריו, מאחר שהוא היה טרוד מאוד, הוא כלל לא עבר על הספר. ואכן, במהדורה הראשונה ראה החפץ חיים צורך לצרף את ההסכמה לספרו, מפני כבודו של הגאון הכותב, אך בהמשך הוא ראה את ההסכמה הזו כמיותרת.
עקבי כתב:נטיעות כתב:לענ"ד הטעם פשוט, והוא, מפני שאין כאן הסכמה כלל... פשוט מאוד. הרי לדברי המסכים עצמו בדבריו, מאחר שהוא היה טרוד מאוד, הוא כלל לא עבר על הספר. ואכן, במהדורה הראשונה ראה החפץ חיים צורך לצרף את ההסכמה לספרו, מפני כבודו של הגאון הכותב, אך בהמשך הוא ראה את ההסכמה הזו כמיותרת.
כעין זה גם אני שמעתי. ושמעתי עוד שכיוון שהדפסת הספר היה בוורשא מקומו של בעל נפש חיה והח"ח הרגיש ׂ(או שהיה מקובל) שמאחר שנדפס שם צריך לקבל הסכמת הרב. אבל מכיוון שלמעשה זה לא היה יותר ממכתב בעלמא ולא הסכמה, הוא השמיט אותו בדפוסים אחרים.
אליסף כתב:ידוע לנו מה היו מעשיו של הנפש חיה בוורשא? רגשת לבי אומרת שהוא לא תפס משרה שם והיה 'בין רבנויות', וא"כ נפלה בבירא סברתך
מאיריחיאלק כתב:קומי_אורי כתב:תודה רבה, בדקתי בהיברו בוקס, ואין הכרח שיהיה 1881 כי אפשר לקראו גם 1884 שה4 קטוע קצת.
וכן הגימטריה, לפעמים לא דקדקו על מספר אחד.
אבל אם מעבר לדף נדפס 1882 זו בעיה, כי יותר נח לומר שנדפס בחורף תרמ"א והיה באמצע המלאכה מעבר בין השנים.
אין מידע בדוק בנושא?
יש לי מהדורה ראשונה = ואע"פ שכתוב 1882 בודאי יצא לאור תרמ"ד צא ובדוק שבעלי ההסכמות כותבים בפירוש תרמ"ד
ברמן כתב:מישהו העיר לי בפרטי, כי בשער עותק ג, יש שינוי ותוספת מעניינת של הקדשה לנדיב:
"נגמר ויצא לאור הספר הזה ע"י השתתפות הרב המחבר הנ"ל והרב המאוה"ג החו"ב י"א כק"ש מהר"ר משה אהרן הכהן נ"י שהיה אב"ד אסטראאלענקא"
מה פשר הדבר?
"נגמר ויצא ע"י השתתפות" משמעו שכבר היה ספר אבל חסר לו ההוצל"פ, ההדפסה, והשותפות הכוונה בזכויות, אולי כעין ישכר וזבולון ואולי אפילו הסכם לשותפות בהכנסות עתידיות.
ואין המשמעות הפשוטה נכתב, נערך, סודר, הוגה, וכו'.
מי הוא הרב הנ"ל חיפשתי המון זמן ולא מצאתי אותו בכלל ....
אולי תכניס שאלה זו באשכול כאן
viewtopic.php?f=19&t=35758
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 194 אורחים