גבאי האוצר כתב:
מה שנכון נכון כתב:הנה צלום מכתה"י המחבר שבספריית מוסקבה. נראה שכתוב להדיא 'האר"י' (כמו"כ למעלה נזכר 'גור אריה', ולא אריה סתמא. ויש עוד הבדלים בין כתה"י לספר שלכאו' נדפס ע"פ כת"י אחר ראה בהקדמה עמ' 5, ונראה שיש מקום לההדיר את החיבור מחדש).
ישראל אליהו כתב:לא זכיתי להבין מה קשור האר"י להלכה זו?
יעקובי כתב:ושיחתו עם ר' אברהם כלפון התגלגלה לעיקרון זה, למרות שכפי שהערת אין לזה כל קשר עם האמור לעיל שם
דרופתקי דאורייתא כתב:מה שנכון נכון כתב:הנה צלום מכתה"י המחבר שבספריית מוסקבה. נראה שכתוב להדיא 'האר"י' (כמו"כ למעלה נזכר 'גור אריה', ולא אריה סתמא. ויש עוד הבדלים בין כתה"י לספר שלכאו' נדפס ע"פ כת"י אחר ראה בהקדמה עמ' 5, ונראה שיש מקום לההדיר את החיבור מחדש).
כב' צודק! בכ"י אכן כתוב האר"י!
אני ביקשתי לעקור מעיקרא, אולם עתה מוכרח לומר כדברי הרב יעקובי
מה שנכון נכון כתב:אגב בכתה"י הלשון מתחילה הוא 'הרב': ובדבר שהרב מחמיר אני נוהג כדברי הרב האר"י ז"ל ואיני מחמיר אלא על עצמי וכו'.
השערה בלא עיון: אמנם הכינוי 'הרב' בסתמא לאר"י מצוי מאד, אך כמדו' שהוא בד"כ כשדנים בעניני קבלה, מה שלא אמור להיות ברור לקורא מצד סגנון המשפט והנושא דידן. וגם שינוי הלשון תוכ"ד 'הרב' 'הרב האר"י ז"ל', והאריכות באזכור השני דווקא, אינם נוחים כ"כ. וע"כ אולי י"ל שהכוונה לרמ"א, והיינו שבמקומות שהוא חולק על מרן אני נוהג כמ"ש האר"י שראוי להחמיר (ובזה מובן יותר הסיום 'וכו'', כרמז לדברים ידועים). אך יל"ע: א. 'הרב' משמש ככינוי לרמ"א רק אצל פו' אשכנז. אצל פו' ספרד (כולל החיד"א ורא"כ) הוא 'מור"ם'. ב. היכן כ"כ האר"י (אולי מהא שדנו את החכם שיצא בשבת בעפר במנעליו). עכ"פ עיקר הענין שיש להחמיר כמור"ם רק לעצמו מתאים לד' החיד"א במקו"א (לפחות לחלק מהם). כאמור כ"ז נכתב כהצעה לפו"ר בלא בדיקה (וצריך גם לברר את היחס לכתה"י שממנו נדפס החיבור, אולי יש בו מתיקוני המחבר במהדו"ב וכו').
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 573 אורחים