מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על חוקרי תלמוד ובכלל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' נובמבר 08, 2022 9:50 am

בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב: (פירושו של פרופ' אומן אכן מפליא!).


עטוף בהרבה מלים מפליאות, אבל כל מה שהוא אומר למעשה הוא שחולקים בשווה לכל אחת עד כדי חצי כתובתה (ואז הוא משער מה עושים אם יש יותר מחצי לכולן, ומידי השערה לא יצא כי בדוגמאות שבמשנה אין מקרה כזה). וסוף סוף מידי שרירותיות לא יצא.


בקובץ בית אהרן וישראל פרסם הגרש"מ סגל שליט"א סדרת מאמרים המפריכה מכל וכל את תאוריית פרופ' אומן בפירוש המשנה הנ"ל.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 440
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ג' נובמבר 08, 2022 9:18 pm

מענין [נשוא] האשכול בדרך אגב: viewtopic.php?f=7&t=2573&start=440#p775827

א מבקש
הודעות: 327
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי א מבקש » ד' נובמבר 09, 2022 9:23 am

קרית מלך כתב:
בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב: (פירושו של פרופ' אומן אכן מפליא!).


עטוף בהרבה מלים מפליאות, אבל כל מה שהוא אומר למעשה הוא שחולקים בשווה לכל אחת עד כדי חצי כתובתה (ואז הוא משער מה עושים אם יש יותר מחצי לכולן, ומידי השערה לא יצא כי בדוגמאות שבמשנה אין מקרה כזה). וסוף סוף מידי שרירותיות לא יצא.


בקובץ בית אהרן וישראל פרסם הגרש"מ סגל שליט"א סדרת מאמרים המפריכה מכל וכל את תאוריית פרופ' אומן בפירוש המשנה הנ"ל.


הפירכות המפליגות שהבאתם בשם הגרש"מ סג"ל שליט"א הם הפירכות הידועות שאי אפשר לפרש בשונה מהראשונים - ועל אף שאומן מנסה להכניס דבריו ברב האי גאון זה אינו. אמנם לגופם של דברים - ובלא לשנות דיני הראשונים - הפירוש מבוסס על אחד מהרעיונות העמוקים בתורת המשחקים, שמי שאינו בקיא במתמטיקה כותב עליה שמידי שרירותיות לא יצא, ולא שת לבו שמידי הבנה במתמטיקה לא יצא. לכן פירושו של אומן מפליא בפני עצמו, אך במשנה צודק הגרש"מ סג"ל שאין לנו לפרש בשונה מהראשונים. [ואכמ"ל בעניין פשוטו של משנה, כפי שיצא מבית מדרשו של הגר"א ואולי יבוא אשכול אחר בנושא זה]

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' נובמבר 09, 2022 2:43 pm

א מבקש כתב:בקובץ בית אהרן וישראל פרסם הגרש"מ סגל שליט"א סדרת מאמרים המפריכה מכל וכל את תאוריית פרופ' אומן בפירוש המשנה הנ"ל.


הפירכות המפליגות שהבאתם בשם הגרש"מ סג"ל שליט"א הם הפירכות הידועות שאי אפשר לפרש בשונה מהראשונים - ועל אף שאומן מנסה להכניס דבריו ברב האי גאון זה אינו. אמנם לגופם של דברים - ובלא לשנות דיני הראשונים - הפירוש מבוסס על אחד מהרעיונות העמוקים בתורת המשחקים, שמי שאינו בקיא במתמטיקה כותב עליה שמידי שרירותיות לא יצא, ולא שת לבו שמידי הבנה במתמטיקה לא יצא. לכן פירושו של אומן מפליא בפני עצמו, אך במשנה צודק הגרש"מ סג"ל שאין לנו לפרש בשונה מהראשונים. [ואכמ"ל בעניין פשוטו של משנה, כפי שיצא מבית מדרשו של הגר"א ואולי יבוא אשכול אחר בנושא זה][/quote]

אולי כדאי להעלות את מאמריו של הגרש"מ שליט"א והבוחר יבחר.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי במסתרים » ג' יולי 11, 2023 10:57 pm

הכותב מרגיש בנוח לטפל בדיני נפשות ממש.
אין אדם ניצול משגיאות, והטעות איננה נוגעת להבנתו. אני יודע.

IMG_20230704_092718~2.jpg
IMG_20230704_092718~2.jpg (12.02 KiB) נצפה 3401 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 11, 2023 11:06 pm

במסתרים כתב:הטעות איננה נוגעת להבנתו

מי שטועה בטעות כזאת, ללא ספק טעה בעוד הרבה טעויות שנוגעות להבנה...

תורת המן
הודעות: 525
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי תורת המן » ד' יולי 12, 2023 6:59 am

במסתרים כתב:הכותב מרגיש בנוח לטפל בדיני נפשות ממש.
אין אדם ניצול משגיאות, והטעות איננה נוגעת להבנתו. אני יודע.

IMG_20230704_092718~2.jpg

איני מיבן כלל איך שייך טעות כזה. האם לא שנה אותו חכםשום תשובה מימיו? וגם אין שום ביאור ע"פ פיענוחו. גם היכן תנו כן רבנן?

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ד' יולי 12, 2023 7:20 am

אינני יודע במה ובמי מדובר, ומאידך אני כן מכיר את העולם ולכן סובר שיש לשקול את האפשרות שזה מעשה ידיו להתפאר של אחד העורכים, שלא הסכים להשאיר ר"ת פשוט אחד בטקסט והתעקש לפתוח אותו, ועינו של הכותב פסחה על "התיקון" של העורך.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' יולי 12, 2023 9:02 am

אלכסנדרוס כתב:אינני יודע במה ובמי מדובר, ומאידך אני כן מכיר את העולם ולכן סובר שיש לשקול את האפשרות שזה מעשה ידיו להתפאר של אחד העורכים, שלא הסכים להשאיר ר"ת [= רבינו תם] פשוט אחד בטקסט והתעקש לפתוח אותו, ועינו של הכותב פסחה על "התיקון" של העורך.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 12, 2023 9:22 am

אלכסנדרוס כתב:אינני יודע במה ובמי מדובר, ומאידך אני כן מכיר את העולם ולכן סובר שיש לשקול את האפשרות שזה מעשה ידיו להתפאר של אחד העורכים, שלא הסכים להשאיר ר"ת פשוט אחד בטקסט והתעקש לפתוח אותו, ועינו של הכותב פסחה על "התיקון" של העורך.

אם כבר, סביר יותר שנעשה תיקון אוטומטי לפתיחת כל הר"ת, וניתנה הוראת החלף: ת"ר - תנו רבנן (השערה זו תיבחן לפי מספר הפעמים שמופיע "ת"ר" בטקסט כולו). מאידך, מבלי להכיר את הכותב המסוים, לאור השגיאות המביכות המצויות לרוב אצל חוקרי מדעי היהדות לסוגיהם (ואשכול זה יוכיח), אין לשלול גם את האפשרות של שגיאה כפשוטה.
הזדמן לי לאחרונה לדפדף בספרה (הנחשב כמדומני) של חוקרת אחת, וציינתי לעצמי מקצת שגיאות שבו. מה נעשה שכמעט בכל דף ודף יש שגיאה חמורה. באחד הימים בל"נ אעלה את הרשימה כולה לפורום לשמח לב הקוראים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 12, 2023 4:40 pm

מצאתי בספר משנה ברורה אחד בציונים מהרמ"א "תשובת הריב"ש סימן מגן אברהם"וכן מצאתי שההיתר שברמ"א ר"ס תנג להשהות קטניות בבית בפסח מובא בשם "תורת הבית סימן"...
זה אולי מאשש קצת את סברת הרב אלכסנדרוס

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 13, 2023 10:22 am

כדכד כתב:מצאתי בספר משנה ברורה אחד בציונים מהרמ"א "תשובת הריב"ש סימן מגן אברהם"וכן מצאתי שההיתר שברמ"א ר"ס תנג להשהות קטניות בבית בפסח מובא בשם "תורת הבית סימן"...
זה אולי מאשש קצת את סברת הרב אלכסנדרוס

הדוגמא הראשונה היא קרוב לוודאי החלפה אוטומטית, וסביר מאוד שגם השניה. ומצוי כעין זה בקובצי מפרשים ובשאר ספרים קדמונים המוהדרים בחפזון (עוד ממאפייני ספרים אלה: חלוקת קטעים ארוכים לפסקאות במקומות אקראיים, לפעמים באמצע משפט).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 13, 2023 11:28 am

נכון
חשבתי שזה מה שהוא התכון

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי גביר » ד' אוגוסט 02, 2023 3:22 pm

דוגמא נאה לטעות בספר אקדמי שיצא בהוצאה הנחשבת למכובדת ודומה שיש בה בכדי ללמד על הצורך בקריאה ביקורתית ישנה בספרו של דוד אוחנה הי"ו -
הרליגיוזי הכופר : גרשום שלום והתאולוגיות הפוליטיות, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים תשפג.

בעמ' 381 כותב אוחנה -

"יהדות הגולה התייחסה למקומות הקדושים באמצעות השפה והתפילה, ובאופן זה נטרלה את נוכחותה המיידית. השימוש בשמה של ירושלים, לדוגמה, 'ירושלים דליטא' או ישיבות כמו 'חברון' יצר חיבור מושהה עם קדושת השם"

כסבור שישיבת חברון נקראה כך כשפעלה בחו"ל על שם חברון שבארץ ישראל ולא ידע שנקראה כך רק משנתיישבה בחברון הממשית וה'מיידית' כלשונו.

כדוגמאות לכינוי שמות מקומות בחו"ל בידי יהודים על שם מקומות בא"י , מוטב לציין, למשל, את העיר תירייא שבטורקיה שכונתה 'צפת הקטנה'
או את כל אותן ערים שציין טוביה פרשל במאמרו 'ערי ירושלים שבגולה' [מאמרי טוביה, חלק ב עמ' ריט] או אצל אליעזר בשן, שמות ערי ארץ ישראל ככינויים לערים בחו"ל בספרות השו"ת של התקופה העותמאנית, בר אילן יב (תשל"ד) עמ' 165-137 [הביאו והעיר עליו ר"ש אשכנזי, אגרות שמואל, תנו, כרך ב, ירושלים תשפ"א, עמ' 616].

מדובר אמנם בטעות קטנה יחסית, אך כבר למדנו ר"ש אשכנזי - 'אל תהי בז לקטנות' [אגרות שמואל, קו, כרך א עמ' 167].
נערך לאחרונה על ידי גביר ב א' אוגוסט 06, 2023 8:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי באמונתו » ד' אוגוסט 02, 2023 4:02 pm

שמעתין 88 - 89, עמוד 21:
אמנם הרמב"ן אינו מביא זאת בשמו של הרא"ם על רש"י(!) אלא אומר: "ורבים אמרו שהם לא קידמו אותם אבל ישראל קנו מהם"...

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי גביר » ה' אוגוסט 03, 2023 3:21 pm

עד כמה יש לקרוא בביקורתיות ספרות המוגדרת אקדמית אפשר להיווכח מעוד משפטים מאותו ספר.

כך למשל כותב אוחנה בעמ' 380-

'ההתיישבות הציונית החילונית לא התמקמה בארץ האבות אלא בארץ פלשת ... השמות שבהם בחרה, רבים מהם שמות הזרים למקום או כאלה החושפים מאווים כמו פתח תקווה וראשון לציון, לא ביטאו תיאולוגיה עמוקה .. אלא חזון לאומי חילוני מודרני'

פתח תקווה ודאי לא היתה חלק 'מההתיישבות הציונית החילונית', ואף את ראשון לציון, שכשמה כן היא, המושבה הראשונה שהוקמה בידי אנשי ה'עלייה הראשונה' [כך היא מכונה, למרות שהיו עליות קודמות שמהן יצאו, בין השאר, מיסדי פתח תקווה שהוקמה לפניה], קשה להגדיר כ'ציונית' [במובן ההרצליאני] ובוודאי לא כ'חילונית' באופן גורף. מושבות אלה הוקמו לפני הקמת התנועה הציונית של הרצל ואם כי לא כל, אך חלק גדול מאד, ואולי רוב, מייסדיהן, היו יהודים שומרי תורה ומצוות [כך למשל הרב שמחה, שניכר היה שהכיר לפחות חלק מהספרות שנכתבה על העיר שכיהן כרבה, היה רגיל להדגיש שבין מייסדי רחובות היו מתלמידי וולוז'ין, ואת נס ציונה הקים ראובן לרר, חסיד חב"ד קאפוסט].
בחירתם במישור החוף נבעה ממניעים פרקטיים [קרבה ליפו, לשם הגיעו, קרקעות זמינות וכיו"ב], מייסדי פתח תקווה, למשל, ניסו להקים בתחילה את מושבתם סמוך ליריחו אלא שלא עלה בידם, ובוודאי לא מתוך רצון לברוח מ'ארץ האבות'.

תורת המן
הודעות: 525
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי תורת המן » ג' אוגוסט 15, 2023 6:09 pm

מהרב יואל קטן על הספר 'רקחות וטבחות: המיתוס על מקור החכמות':
רקחות וטבחות.png
רקחות וטבחות.png (110.56 KiB) נצפה 2715 פעמים

טפח
הודעות: 200
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי טפח » ב' יולי 01, 2024 4:24 pm

מה מקור ההגדרה המפורסמת שחוקרי התלמוד מתעניינים רק במאפיינים החיצוניים של התנאים והאמוראים?
כאן מביא אותה הרב זווין בציטוט מספרו של הרב עמיאל.
קבצים מצורפים
הרב זווין סופרים וספרים ג 42.png
הרב זווין סופרים וספרים ג 42.png (19.67 KiB) נצפה 1637 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 01, 2024 5:10 pm

טפח כתב:מה מקור ההגדרה המפורסמת שחוקרי התלמוד מתעניינים רק במאפיינים החיצוניים של התנאים והאמוראים?
כאן מביא אותה הרב זווין בציטוט מספרו של הרב עמיאל.


למיטב זכרוני, אמר אותה הערוך לנר על שי"ר

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 01, 2024 8:02 pm

לאחרונה יצאו לאור יוצרותיו של אחד מגדולי פייטני ספרד והמזרח הקדומים, ר' יוסף אבן אביתור.
שמחה גדולה היא, אבל כמה חבל שהמהדירים הם בטלנים ועמי ארצות בכל הנוגע לפירוש הפיוטים (וגם בעניינים אחרים, כמו ניקוד, אבל זה כבר פרשיה אחרת) עד שהגיעו לפירושים מגוחכים עד אימה. הנה אחד מהם:
ביוצר לפרשת פרה, העוסק בענייני פרה אדומה, נתפייט כן:
פרשת פרה יוצר12.PNG
פרשת פרה יוצר12.PNG (48.04 KiB) נצפה 1561 פעמים

והמהדירים פירשו:
יוצר חוקת12.PNG
יוצר חוקת12.PNG (163.77 KiB) נצפה 1561 פעמים

הכהן השקה את הסוטה מי אפר פרה אדומה!!!
צחוק עשו לנו, כל השומע יצחק להם!

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 01, 2024 8:12 pm

חד ברנש כתב:לאחרונה יצאו לאור יוצרותיו של אחד מגדולי פייטני ספרד והמזרח הקדומים, ר' יוסף אבן אביתור.
שמחה גדולה היא, אבל כמה חבל שהמהדירים הם בטלנים ועמי ארצות בכל הנוגע לפירוש הפיוטים (וגם בעניינים אחרים, כמו ניקוד, אבל זה כבר פרשיה אחרת) עד שהגיעו לפירושים מגוחכים עד אימה. הנה אחד מהם:
ביוצר לפרשת פרה, העוסק בענייני פרה אדומה, נתפייט כן:
פרשת פרה יוצר12.PNG

והמהדירים פירשו:
יוצר חוקת12.PNG

הכהן השקה את הסוטה מי אפר פרה אדומה!!!
צחוק עשו לנו, כל השומע יצחק להם!

אוי אוי זה טוב.. גיוואלדיג! נתת שמחה בליבי..

מה זה הדבר הזה?? מה טיבם של המהדירים? זכרים? שומרי תורה ומצוות?
זו הרי לא דוגמא לבטלנות בהבנה ובפרשנות של הפיוטים, אלא לבורות ועם הארצות של מי שלא קרא ולא שנה מימיו..

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי אליסף » ב' יולי 01, 2024 8:28 pm

חד ברנש כתב:לאחרונה יצאו לאור יוצרותיו של אחד מגדולי פייטני ספרד והמזרח הקדומים, ר' יוסף אבן אביתור.
שמחה גדולה היא, אבל כמה חבל שהמהדירים הם בטלנים ועמי ארצות בכל הנוגע לפירוש הפיוטים (וגם בעניינים אחרים, כמו ניקוד, אבל זה כבר פרשיה אחרת) עד שהגיעו לפירושים מגוחכים עד אימה. הנה אחד מהם:
ביוצר לפרשת פרה, העוסק בענייני פרה אדומה, נתפייט כן:
פרשת פרה יוצר12.PNG

והמהדירים פירשו:
יוצר חוקת12.PNG

הכהן השקה את הסוטה מי אפר פרה אדומה!!!
צחוק עשו לנו, כל השומע יצחק להם!

לא יאומן. איך זה עובר באקדמיה??

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' יולי 01, 2024 9:21 pm

אליסף כתב:לא יאומן. איך זה עובר באקדמיה??


ערבך ערבא צריך, וכי הם לא עמי ערצות?
נערך לאחרונה על ידי קרית מלך ב ב' יולי 01, 2024 11:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' יולי 01, 2024 10:43 pm

פרנקל תאומים כתב:
חד ברנש כתב:לאחרונה יצאו לאור יוצרותיו של אחד מגדולי פייטני ספרד והמזרח הקדומים, ר' יוסף אבן אביתור.
שמחה גדולה היא, אבל כמה חבל שהמהדירים הם בטלנים ועמי ארצות בכל הנוגע לפירוש הפיוטים (וגם בעניינים אחרים, כמו ניקוד, אבל זה כבר פרשיה אחרת) עד שהגיעו לפירושים מגוחכים עד אימה. הנה אחד מהם:
ביוצר לפרשת פרה, העוסק בענייני פרה אדומה, נתפייט כן:
פרשת פרה יוצר12.PNG

והמהדירים פירשו:
יוצר חוקת12.PNG

הכהן השקה את הסוטה מי אפר פרה אדומה!!!
צחוק עשו לנו, כל השומע יצחק להם!

אוי אוי זה טוב.. גיוואלדיג! נתת שמחה בליבי..

מה זה הדבר הזה?? מה טיבם של המהדירים? זכרים? שומרי תורה ומצוות?
זו הרי לא דוגמא לבטלנות בהבנה ובפרשנות של הפיוטים, אלא לבורות ועם הארצות של מי שלא קרא ולא שנה מימיו..


אחד זכר שותומ"צ (כמדומני), והשני זכר גוי.

זו באמת דוגמא קיצונית ולענ"ד די חריגה, וכנראה מה שהטעה אותם הוא אזכור שער ניקנור בפיוט, שיש בו קושי מצד עצמו.

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 01, 2024 10:52 pm

חד ברנש כתב:לאחרונה יצאו לאור יוצרותיו של אחד מגדולי פייטני ספרד והמזרח הקדומים, ר' יוסף אבן אביתור.
שמחה גדולה היא, אבל כמה חבל שהמהדירים הם בטלנים ועמי ארצות בכל הנוגע לפירוש הפיוטים (וגם בעניינים אחרים, כמו ניקוד, אבל זה כבר פרשיה אחרת) עד שהגיעו לפירושים מגוחכים עד אימה. הנה אחד מהם:
ביוצר לפרשת פרה, העוסק בענייני פרה אדומה, נתפייט כן:
פרשת פרה יוצר12.PNG

והמהדירים פירשו:
יוצר חוקת12.PNG

הכהן השקה את הסוטה מי אפר פרה אדומה!!!
צחוק עשו לנו, כל השומע יצחק להם!

אדיר!

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 01, 2024 10:55 pm

כמהים_ כתב:זו באמת דוגמא קיצונית ולענ"ד די חריגה, וכנראה מה שהטעה אותם הוא אזכור שער ניקנור בפיוט, שיש בו קושי מצד עצמו.

נו נו, גם לטעות יש גבול. פשיטא שנשארים בצ"ע ולא מוציאים מתחת היד עמרצות כזו שמשקים סוטה מי אפר פרה אדומה.
זה פשוט מחפיר. לצערנו.

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' יולי 01, 2024 11:03 pm

ברור שבשביל טעות כזו צריך עמרצות גדולה, אבל גם צריך גורם.

[לענ"ד, שער ניקנור כאן הוא כינוי למקדש בכלל, וכוונת הטור היא שלעתיד לבוא, כאשר הכהן יעמוד בשער ניקנור (=במקדש), אז יהגו הכל סוד פליאת פרה כי יגלה הקב"ה טעמי פרה.]

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 01, 2024 11:05 pm

כמהים_ כתב:[לענ"ד, שער ניקנור כאן הוא כינוי למקדש בכלל, וכוונת הטור היא שלעתיד לבוא, כאשר הכהן יעמוד בשער ניקנור (=במקדש), אז יהגו הכל סוד פליאת פרה כי יגלה הקב"ה טעמי פרה.]

ביאור יפה!

טפח
הודעות: 200
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי טפח » ב' יולי 01, 2024 11:10 pm

שמא עמדה בתודעתו הסוגיה בתמורה יב ע"ב.

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי ההוא גברא » ג' יולי 02, 2024 12:13 am

טעויות כאלו קורות בגלל שמשתמשים בתוכנות חיפוש, ומוצאים רק מה שכתוב באותה לשון. אם מילה אחת שונה - המאגר טוען שאין דבר כזה.
ראיתי גרוע יותר: ד"ר אחד הוציא פירוש על סדר עבודה שלא נדפס בשלמותו מעולם (כי לפני מאה חמשים שנה היה אחד שכתב עליו שרוב דבריו פשוטים, והדפיס ממנו רק את החידושים). בסדר העבודה היה כתוב "חמה". ובפירוש "חמה שמש". הוא טעה וקרא "חכם שמש" (זה היה כתב ספרדי רהוט, אבל השוואה לגוף סדר העבודה היא מינימום), וציין בהערות לגמרא ברכות "ואם שמש תלמיד חכם הוא טחו בכותל"...
כנראה הפייטן התכוון שהכהן יוצא משער ניקנור, לפי המשנה במידות "שער מזרחי עליו שושן הבירה צורה שבו כוהן גדול השורף את הפרה ופרה וכל מסעדיה יוצאין להר המשחה".
אמנם שם הוא שער מזרחי של הר הבית, וכנראה סבר שהכהן מתחיל לצאת משער מזרחי של העזרה (למ"ד בזבחים כ מקדש ידיו ורגליו בפנים ויוצא - ודאי צריך לצאת לשריפת פרה מן העזרה, ומסתמא יוצא משער מזרחי)

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 02, 2024 12:25 am

ההוא גברא כתב:ראיתי גרוע יותר: ד"ר אחד הוציא פירוש על סדר עבודה שלא נדפס בשלמותו מעולם (כי לפני מאה חמשים שנה היה אחד שכתב עליו שרוב דבריו פשוטים, והדפיס ממנו רק את החידושים). בסדר העבודה היה כתוב "חמה". ובפירוש "חמה שמש". הוא טעה וקרא "חכם שמש" (זה היה כתב ספרדי רהוט, אבל השוואה לגוף סדר העבודה היא מינימום), וציין בהערות לגמרא ברכות "ואם שמש תלמיד חכם הוא טחו בכותל"...

ידוע לי למי כוונתך (הא ראיה, שמה שהבאת הוא בספרו עמ' 7, והערתו הנבונה בעמ' 45; ואגב, הוא טעה להעתיק: "החכם השמש", ולא כפי שכתבת), והוא לא ד"ר (למיטב ידיעתי) אע"פ שעשה שנים רבות בלימודים אקדמיים,
ועכ"פ ההוא גרוע בהרבה דברים - כל העתקותיו מכתבי יד לקויות באופן מזעזע, אסור לסמוך עליו בכלום.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 02, 2024 1:53 am

המלה הנכונה אינה 'החמה' אלא 'החרס'.

אבל יש למהדיר גם פסוק מפורש (שהוא מציין נכונה למקורו באיוב!) 'האומר לחכם הלא יזרח'...

חרס.PNG
חרס.PNG (172.34 KiB) נצפה 1353 פעמים

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי פולסברג » א' אוגוסט 11, 2024 5:54 am

סיפר הגר''צ שכטר ר''י רי''א, שפעם דיבר עם פרופ' מפורסם, והלה הודה לו שהציעו לו בבחרותו ללמוד בישיבת רי''א אך לא רצה, וכל ימיו מתחרט על זה, שהרי הוא יודע איך לדלות פרטים היסטוריים משו''ת הרשב''א, אבל אין לו מושג איך ללמוד רשב''א.
מהפרטים שמוסר לא קשה לנחש במי המדובר [מ''ש]...

דקה 41:30
https://www.yutorah.org/lectures/108612 ... with-Faith

אור קדמאה
הודעות: 64
הצטרף: א' יוני 02, 2024 11:41 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי אור קדמאה » א' אוגוסט 11, 2024 5:16 pm

מתוך: צדקת הצדיק: יחס הגאון מווילנא וחוגו כלפי השבתאות מאת יהודה ליבס, הערה 344

משה מתואר כבעלה של התורה במקומות רבים בספרות ישראל, במדרש ובקבלה. מבקש אני להעיר על כך שגם לשם ספרו של הרב סולובייצ'יק 'איש ההלכה' יש קונוטציות מעין סקסואליות (הרב סולובייצ'יק ראה עצמו כמשתייך לאסכולת לימוד התורה שיסד הגאון מווילנא).

חחח...

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי גביר » ג' אוקטובר 08, 2024 5:11 pm

בגמ' שבת קנב למדנו - על סוס מלך דעל חמור בן חורין ודמנעלי בריגלוהי בר איניש דלא הא ולא הא דחפיר וקביר טב מיניה
משמע שהן שלוש דרגות של דבר אחד ומובן

הסברא נותנת לקשור את הדברים לחוקי עומר - איסור רכיבה על סוס, חיוב ירידה מהחמור בפני מוסלמי, וחליצת נעליים בפניו.
מן הסתם, לולא היינו יודעים בוודאות גמורה שהגמרא נחתמה עוד קודם להיווצרות האסלאם היה המחקר קובע כי זהו הרקע ההיסטורי לדברי הגמרא.
ללמדך עד כמה סברות מסוג זה טעונות זהירות ובדיקה.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' אוקטובר 08, 2024 5:14 pm

אבל אפשר שהחוק האסלאמי מבוסס על חוקים שרווחו באיזור היווצרות האיסלאם בתקופה קדומה יותר.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 10, 2024 9:19 am

במפרשים אכן מובא שבזמן לא לכל אדם מותר היה לרכב על סוס והיה צורך ברשות מיוחדת לזה, כמו שמשמע מכמה וכמה מקומות, ולכן הרוכב על סוס נקרא 'מלך'.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אוקטובר 10, 2024 11:20 am

גביר כתב:במפרשים אכן מובא שבזמן לא לכל אדם מותר היה לרכב על סוס והיה צורך ברשות מיוחדת לזה, כמו שמשמע מכמה וכמה מקומות, ולכן הרוכב על סוס נקרא 'מלך'.

ראה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=40816 לגבי רכיבת בלעם על אתון ולא על סוס,
ולאידך גיסא במפרשים עה"פ בשופטים ה, י "רוכבי אתונות צחורות".

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' אוקטובר 10, 2024 4:44 pm

גביר כתב:בגמ' שבת קנב למדנו - על סוס מלך דעל חמור בן חורין ודמנעלי בריגלוהי בר איניש דלא הא ולא הא דחפיר וקביר טב מיניה
משמע שהן שלוש דרגות של דבר אחד ומובן

הסברא נותנת לקשור את הדברים לחוקי עומר - איסור רכיבה על סוס, חיוב ירידה מהחמור בפני מוסלמי, וחליצת נעליים בפניו.
מן הסתם, לולא היינו יודעים בוודאות גמורה שהגמרא נחתמה עוד קודם להיווצרות האסלאם היה המחקר קובע כי זהו הרקע ההיסטורי לדברי הגמרא.
ללמדך עד כמה סברות מסוג זה טעונות זהירות ובדיקה.

מעניין מאד! אולי זה מעיד כי המוסלמים לקחו זאת מקובץ חוקים בבלי קדום יותר?

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: על חוקרי תלמוד ובכלל

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 10, 2024 5:12 pm

תיקון אי דיוק שלי -
ככל שבדקתי, חיוב הסרת הנעליים אינו נכלל בתנאי עומר, אלא הוא חוק שנהג בתקופות מסוימות במרוקו [ואולי גם במקומות נוספים ], שנספח לחוקים אלה, ונועד גם הוא, כמותם, להשפיל את שאינם מוסלמים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 186 אורחים