הודעהעל ידי ושא_נס » א' יולי 14, 2024 11:32 am
לא זכיתי למצוא שם משהו שתרם לבירור הדברים (יש לתקן שם שתי שגיאות: א. ש"ע לא החלה הדפסתו בשנת שכ"ד אלא בשנת שכ"ה (ונסתיימה בשנת שכ"ו). ב. מור"ם לפי ויקפידיה נפטר בי"ח באייר שנת של"ב, ולא בשנת של"ג).
***
ש"ע נדפס בחיי מור"ם בשנים שכ"ה-שכ"ו בויניציאה, ובשנת שכ"ז בויניציאה אצל זואן גריפו, ובשנת שכ"ז בויניציאה אצל קבאלי (כמובן גם בשאלוניקי שכ"ח או"ח ויו"ד, אך כמעט ואין סיכוי שמור"ם הכירו. מן הסתם מחברו מרן ר' יוסף קארו זצ"ל הכירו, יען היה אז קשר רציף בין הערים צפת ושאלוניקי).
דומני כתבו (אולי בש"ע של מכון י-ם?) גבי איזה דפוס של ש"ע עמד לפני מור"ם בעת כתיבת הגהותיו לש"ע. ואיני יודע אם הגיעו שם לכדי בירור מוחלט.
לו היה לפניו דפוס ראשון שכ"ה-שכ"ו, ונניח כי הגיע הספר לידו בשנת ההדפסה (מה שמאד סביר ומתקבל על הדעת בהתאם לקשרי הסחר מאיטליה לכל העולם וגם לאיחוד הפולני-ליטאי), הרי כי נניח החל בכתיבת הגהותיו בשנת שכ"ו. הדעת נותנת כי ש"ע דפו"ר היה נפוץ בעיקר בכרך אחד גדול, מה שאומר שהוא שווק החל משנת שכ"ו.
לו היה לפניו אחד משני דפוסי ויניציאה של שנת שכ"ז, ונניח גם פה כי הגיע הספר לידו בשנות ההדפסה (גם פה מאד סביר ומתקבל על הדעת), הרי כי נניח החל בכתיבת הגהותיו בשנת שכ"ז.
את או"ח הדפיס בחייו בקראקא בשנת ש"ל, הוי אומר את או"ח חיבר בין שנת שכ"ו-שכ"ז לשנת ש"ל. ואילו את את יתר החלקים חיבר בין השנים שכ"ו-של"ב, וזו בדיוק שאלתי אם יש אפשרות לצמצם יותר ולסדר יותר סדר מלאכתו.
בפרט שסביר שלא כתב כל החלקים בבת אחת, אלא כתב חלק אחד וסיימו ועבר לחלק אחר, כך שאם נניח את או"ח כתב בשנת שכ"ז-שכ"ח, סביר שבשנים אלו לא כתב את אה"ע וחו"מ. וכן על זו הדרך.