מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משה לוי11
הודעות: 170
הצטרף: א' אפריל 21, 2024 9:26 am

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי משה לוי11 » ב' יוני 17, 2024 12:28 am

זאב ערבות כתב:
משה לוי11 כתב:
זאב ערבות כתב:מה זה משנה כמה חלקי ספרים כתבו או אם בכלל, אם אתה נוהג לכתוב בעילום שם במקום ציבורי כמו בפורום הזה, ואינך מעוניין שיגלו את זהותך שתהיה הסיבה אשר תהיה, אין לך רשות מוסרית לגלות את זהות המחבר למרות שזה מאוד מסקרן.

מה שכתבתי היה תשובה לשאלת כת"ר: "מה הלהיטות לגלות את זהות הניק א"ל", ועניתי שכיוון שניכר שמדובר בניכר בת"ח גדול - מעניין לדעת מי עומד מאחורי התשובות,
לכן יש רצון לגלות את זהותו.
וכמו כן יש רצון גם לדעת את הזהות של לא־מעט ממשתתפי הפורום [או ניקים מסויימים, לפחות אצלי (לפעמים...)], ומאותו עיקרון של הסיבה הנ"ל
זאב ערבות כתב:ודרך אגב רבים ממשתתפי הפורום כתבו ספרים וכמה אף יותר מספר אחד, וכן מאמרים בירחון האוצר.

דפח"ח.

זה שיש להיטות לדעת את זהות המחבר או הניק לא אומרת שזה נכון, החזון איש היה ללא ספק ת"ח גדול וכתב כמה וכמה ספרים אך לא רצה שידעו מי הוא למרות להיטותם של הסקרנים. ואוסיף שאדרבא, הלא יש הלכה לא לבנות מול חלון של אחר מפני הפרטיות, ומדוע? לדבריך מפני הלהיטות כל אחד סקרן לדעת מה קורה שם בבית.

אנשים [אני מקווה לפחות] יותר להוטים לדעת מי הת"ח העומד מאחורי שו"ת מחכים מאשר מה השכן שלהם עושה.
ובכל אופן, זכות האנשים להתעניין מי המחבר, ואינו דומה לדין היזק ראיה, שֶׁכֵּן המחבר לא יכול לאסור על אחרים לחקור מי הוא (הוא יכול לנסות להרחיק עדותו או להיות עלוּם, אבל לא לאסור וכו').
אגב, לא ידעתי שהחזו"א לא רצה שידעו מי הוא, מה ה'מקור'?

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 17, 2024 12:52 am

מנין לך שאנשים יותר להוטים לדעת מי עומד מאחרי שו"ת מחכים מאשר ניק בפורום? אדרבא יותר מסקרן אותי לדעת מי אתה מאשר מי זה בעל א.ל. שאין לי שום שייכות אליו, ודרך אגב מקבל הרבה מידיעותיו מחיפוש באוצר החכמה. רוב הדברים שהוא מביא הם ידיעות בעלמא שכל אחד יכול לחפש בעצמו ולא איזו חכמה מי יודע מה, או איזה למדנות מפליאה, ואומר אף דבר נוסף, מה באמת יכול להפריע לו שידעו את זהותו? האם זה איזה ענין של עניוות? לכאורה לפי מהלך זה רב עובדיה יוסף היה צריך להסתיר את זהותו עשרת מונים כשהוציא את סדרת ספריו יביע אומר.
ומנין לך שיותר להוטים לדעת מי הניק או מחבר אלמוני מאשר מה שהשכן עושה? העובדה שהדבר נאסר מכיוון שאנשים להוטים על כך, אחרת מדוע לאסור? האם אתה לא סקרן לדעת מה קורה בבית של השכן?
ומה זאת אומרת "זכות האנשים"? כמובן שזכותם להתעניין אך איש אינו מחוייב לממש את זכותם, וכמובן שהמחבר לא יכול לאסור לחקור את זהותו, אז תגש לחקירה וכאשר יוודע לך הזהות בבקשה תודיע לנו. בתור התחלה מובא בספרים לשלוח שאלות למשפחת מרגלית, אז תשאל מה הקשר בין משפחת מרגלית למחבר העלום ואם בכלל יש כזו משפחה.

משה לוי11
הודעות: 170
הצטרף: א' אפריל 21, 2024 9:26 am

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי משה לוי11 » ב' יוני 17, 2024 1:20 am

זאב ערבות כתב:מנין לך שאנשים יותר להוטים לדעת מי עומד מאחרי שו"ת מחכים מאשר ניק בפורום? אדרבא יותר מסקרן אותי לדעת מי אתה מאשר מי זה בעל א.ל. שאין לי שום שייכות אליו, ודרך אגב מקבל הרבה מידיעותיו מחיפוש באוצר החכמה. רוב הדברים שהוא מביא הם ידיעות בעלמא שכל אחד יכול לחפש בעצמו ולא איזו חכמה מי יודע מה, או איזה למדנות מפליאה,
ומנין לך שיותר להוטים לדעת מי הניק או מחבר אלמוני מאשר מה שהשכן עושה? העובדה שהדבר נאסר מכיוון שאנשים להוטים על כך, אחרת מדוע לאסור? האם אתה לא סקרן לדעת מה קורה בבית של השכן?

אכן יתכן בהחלט שיהיו יותר להוטים לדעת מי עומד מאחורי ניק מאשר השו"ת הנ"ל;
ולגבי השכן, לכן כתבתי "[אני מקווה לפחות]".
הדבר נאסר - אצל השכן - כי עושים בבית תשמישי צניעות והוא מזיק בראייתו וכו', מה שלא שייך כלל בגילוי שמו של המחבר הנ"ל.

זאב ערבות כתב:ואומר אף דבר נוסף, מה באמת יכול להפריע לו שידעו את זהותו? האם זה איזה ענין של (עניוות) [ענוותנות]? לכאורה לפי מהלך זה רב עובדיה יוסף היה צריך להסתיר את זהותו עשרת מונים כשהוציא את סדרת ספריו יביע אומר.

שאלה מעניינת, ויש עליה תשובה -
'אורחותיך למדני' הסביר (הובא לעיל במלואו) שהוא לא רוצה שידעו מי הוא כדי שלא יטרידו אותו מהבוקר ועד הלילה בשאלות הלכתיות,
וכדי שלא יצטרך ללכת לכל השמחות של תלמידיו וכו' (אם היה מפרסם את שמו ואכן היה זוכה לתלמידים).
טעם נוסף שהוא כתב, והוא [אינו משום ענווה אלא] משום שאינו רוצה לקבל שום הנאה וכבוד מלימוד תורה, ולכן נוקט בעילום שם.

זאב ערבות כתב:ומה זאת אומרת "זכות האנשים"? כמובן שזכותם להתעניין אך איש אינו מחוייב לממש את זכותם, וכמובן שהמחבר לא יכול לאסור לחקור את זהותו,

"זכות" - רשות, ולא כמו 'הצדקה וטענה' (שזו הכוונה הנפוצה בימינו). כלומר יש להם רשות לדעת, ופשוט שאין אינו מחוייב לממשה וכו' וכמ"ש.
זאב ערבות כתב:אז תגש לחקירה וכאשר יוודע לך הזהות בבקשה תודיע לנו. בתור התחלה מובא בספרים לשלוח שאלות למשפחת מרגלית, אז תשאל מה הקשר בין משפחת מרגלית למחבר העלום ואם בכלל יש כזו משפחה.

תודה רבה על העצות אבל לא מעניין אותי [עד כדי כך]
מי הוא בשביל שאעשה כל זה.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 17, 2024 3:18 am

כמדומני שהאיסור להסתכל בחלון חבירו משום היזק עין הרע ולאו דווקא בגלל עניני צניעות, שככל הנראה אדם נורמטיבי לא יתנהג בחוסר צניעות מול חלון פתוח.
ומה שאתה מביא בשמו שלא מחמת עניוות לא מפרסם את שמו אלא משום שלא רוצה לקבל שום הנאה וכבוד, במחילת כבודו זה מין ענווה מעושה.
ולבסוף אתה כותב מי הוא בשביל שאעשה זאת. אם זו הגישה שלך כלפיו, אז מדוע אתה בכלל מתענין בו? תקרא את תשובותיו וזהו, והדבר נכון לגבי כל ספר, תתיחס לגופם של דברים ולא לזהותו של הכותב. אלא מאי, לעתים מסתבר שיש איזה מחבר אלמוני שלו היו יודעים את זהותו היו מתרחקים ממנו והיו דברים מעולם.

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' יוני 17, 2024 10:18 am

נמחק
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב ב' יוני 17, 2024 8:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 17, 2024 10:42 am

נמחק
נערך לאחרונה על ידי בברכה המשולשת ב ב' יוני 17, 2024 9:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' יוני 17, 2024 11:13 am

נמחק
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב ב' יוני 17, 2024 8:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 17, 2024 11:24 am

נמחק
נערך לאחרונה על ידי בברכה המשולשת ב ב' יוני 17, 2024 9:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משה לוי11
הודעות: 170
הצטרף: א' אפריל 21, 2024 9:26 am

Re: שו"ת אורחותיך למדני - המחבר המסתורי

הודעהעל ידי משה לוי11 » ב' יוני 17, 2024 11:57 am

זאב ערבות כתב:ומה שאתה מביא בשמו שלא מחמת עניוות לא מפרסם את שמו אלא משום שלא רוצה לקבל שום הנאה וכבוד, במחילת כבודו זה מין ענווה מעושה.
ולבסוף אתה כותב מי הוא בשביל שאעשה זאת. אם זו הגישה שלך כלפיו, אז מדוע אתה בכלל מתענין בו? תקרא את תשובותיו וזהו, והדבר נכון לגבי כל ספר, תתיחס לגופם של דברים ולא לזהותו של הכותב. אלא מאי, לעתים מסתבר שיש איזה מחבר אלמוני שלו היו יודעים את זהותו היו מתרחקים ממנו והיו דברים מעולם.

דפח"ח.
אגב, גם אם זו ענווה מעושה - מה רע? הרי יש עניין גם לא לקבל כבוד וכו' מת"ת.
בכל אופן ידוע מאמר השרף מקוצץ: כל המצוות צריכות כוונה, פרט לענווה, שכן ענווה מכוונת פסולה.
זאב ערבות כתב:כמדומני שהאיסור להסתכל בחלון חבירו משום היזק עין הרע ולאו דווקא בגלל עניני צניעות, שככל הנראה אדם נורמטיבי לא יתנהג בחוסר צניעות מול חלון פתוח.

לעמוד בשדה חבירו בשעה שהיא עומדת בקמותיה הוא משום עין הרע,
בבית הוא משום שאדם עושה דברי צניעות, וכמ"ש רש"י (ב"ב ב:) ד"ה הזיקא דבית שני - אדם עושה בביתו דברי הצנע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 219 אורחים