צופה_ומביט כתב:.
והמציין רק ציין לדמיון שבין המילים, שזו [לא רק אותה משמעות אלא] אותה מילה בדיוק אלא שכאן א' וכאן כ'.
זיז שדי כתב:השווה איד כיד ופיד. והוא פלא שלא מצאנו דוגמתו
עמוס התקועי כתב:נתקלתי ברש"י (קרי: תלמיד רש"י) תמוה באיוב (כא, כ) יִרְאוּ עֵינָיו כִּידוֹ - ופי' רש"י שם (במוסגר) "לשון אידו, אל"ף מתחלף בכ"ף".
חפשתי ולא יכולתי למצוא מקור לדברים אלו, שהרי הם אינם ממוצא א' כלל, וגם בתנ"ך לא מצינו בשום מקום שיתחלפו, וא"כ פלא על מה סמך המפרש לפרש מלשון אידו??
רציני כתב:כשיש כ"ף הדמיון מצוי מאוד שבולעים את האות הראשונה. וזה שהאל"ף מתחלף בכ"ף.
רציני כתב:ואם כן האבן עזרא צריך לקרוא אותו כך: כידו: כמו-אידו.
צופה_ומביט כתב:לפי זה רש"י פירש לפי העניין שהוא לשון שבר, ומצאו לו חבר דומה אידו [כידו הכ' בחיריק, אידו הא' גרונית ולכן החיריק נעשה צירי].
במסתרים כתב:....
איך פירש דבריו ספר הואיל משה באר?
.....
רציני כתב:על הפסוק וימש חשך עיין ברש"י ישעיה יג כ כי הרבה מקומות יש שהברת קול האות במקום אות
רציני כתב:עמוס התקועי כתב:נתקלתי ברש"י (קרי: תלמיד רש"י) תמוה באיוב (כא, כ) יִרְאוּ עֵינָיו כִּידוֹ - ופי' רש"י שם (במוסגר) "לשון אידו, אל"ף מתחלף בכ"ף".
חפשתי ולא יכולתי למצוא מקור לדברים אלו, שהרי הם אינם ממוצא א' כלל, וגם בתנ"ך לא מצינו בשום מקום שיתחלפו, וא"כ פלא על מה סמך המפרש לפרש מלשון אידו??
וכבר הקשה כן במספר מצודת דוד שפרבר עמוד כו. נשאר בצ"ע. ועיין בתורה שלמה כט עמוד עא. שפירש שמתחלף לפי דמיון האותיות בכתב הקדום.
עמוס התקועי כתב:רציני כתב:עמוס התקועי כתב:נתקלתי ברש"י (קרי: תלמיד רש"י) תמוה באיוב (כא, כ) יִרְאוּ עֵינָיו כִּידוֹ - ופי' רש"י שם (במוסגר) "לשון אידו, אל"ף מתחלף בכ"ף".
חפשתי ולא יכולתי למצוא מקור לדברים אלו, שהרי הם אינם ממוצא א' כלל, וגם בתנ"ך לא מצינו בשום מקום שיתחלפו, וא"כ פלא על מה סמך המפרש לפרש מלשון אידו??
וכבר הקשה כן במספר מצודת דוד שפרבר עמוד כו. נשאר בצ"ע. ועיין בתורה שלמה כט עמוד עא. שפירש שמתחלף לפי דמיון האותיות בכתב הקדום.
ייש"כ לציונים הנ"ל.
אבל כנראה שנשתבש בזה מעלתו, עיינתי בתורה שלמה, וברור שאין כוונתו שם לומר שמתחלף לפי דמיונם בכתב עברי הקדום.
ע"ש עמוד עג-עד שמביא כמה דוגמאות לזה (ג-ח, ה-ס, ו-נ, כ-מ, א-ת, א-י, ח-ע, ט-ת, צ-ש), אבל החילוף של א-כ אינו מופיע שם ברשימתו. וכן מסתבר, כי בכתב עברי הקדום אין ביניהם דמיון בולט.
אדרבה, כנראה שהוא מניחו בצ"ע (ובלשונו "אין להם הסבר לפי הדרכים הנ"ל") כבעל מצודת דוד שציינתם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 276 אורחים