לייבעדיג יענקל כתב:ראה בבראשית רבה (כב, ז): "אמר רבי איבו חוה הראשונה חזרה לעפרה", ואולי סבר רד"א שהיא זו שהאכילתו לאדה"ר מעה"ד.
ושא_נס כתב:לפני שנים אחדות נדפס כרך מספרו "יד דוד" על ידי בית אהרן וישראל, כבר בעמ' הראשון בספר, בטור הימני, יש שיבוש חמור מאד, שהלומד הנבון ברגע כמימריה יבין מהו.
גם בניו יורק הדפיסו חסידי באבוב ספר אחד על התורה, ולצערי הם לא כתבו על פי איזה כ"י הם הדפיסו.
קאצ'קלה כתב:לייבעדיג יענקל כתב:ראה בבראשית רבה (כב, ז): "אמר רבי איבו חוה הראשונה חזרה לעפרה", ואולי סבר רד"א שהיא זו שהאכילתו לאדה"ר מעה"ד.
פשוט שלזה התכוון רד"א. ויש לציין למתנות כהונה שם, שרד"א פירש כמותו באותו סגנון ממש.
ושא_נס כתב:שמא אבנה מכם אף הפעם.
על מאמר הגמרא בסנהדרין נט ב "אדם הראשון מיסב בגן עדן היה, והיו מלאכי השרת צולין לו בשר, ומסננין לו יין. הציץ בו נחש וראה בכבודו, ונתקנא בו! - התם בבשר היורד מן השמים...", כתב ר"ד אופנהיים זצ"ל בספרו הנ"ל חדר רצח דף סו ע"ד: "לדעת המפרשים [???] הא דמלאכי השרת צולין לו בשר - בשר קדשים היה".
בפירושו לפרק שירה עמ' קמח, כתב כן לכאורה מדעת עצמו, השאלה אם זה גם במפרשים כדבריו בספרו עיר דוד.
תודות לרוב
ושא_נס כתב:איתור מקור נוסף בספר עיר דוד דלעיל חדר שעז דף קי ע"ג: "אכן עיין סוף מסכת כתובות דף קי"א ע"ב, זה לשונו: ואין לך כל ענבה וענבה שאין בה שלשים גרבי יין, שנאמר [דברים לב יד] ודם ענב תשתה חמר, אל תקרי חמר אלא חומר, עד כאן לשונו. וכבר נודע [??????????????????????] דכל מה שיהא לעתיד הוא שהיה קודם חטא אדם הראשון. ואם כן ענבים שסחטה חוה היו מחזיקים ששים גרבי יין, דכל ענב היה מחזיק שלשים גרבי. ולפי זה אפילו תימא שנתכשרו כשסחטה חוה הענבים, לא בציר שיעורא. וגם אי תימא שכוונת הנחש היה למשקין כמו שכתבתי, הוכשרו הענבים ממי גשמים שנפלו מן האילן".
חיים סופר כתב:ראשון
באוצר החכמה נדפס ספר "עיר דוד" להג"ר דוד מלידא - כפי הנראה מחברו הוא הג"ר דוד אופנהיים שגם הוא גר בלידא, נכון ?
מעיוני בהיקף היה באותו תקופה גאון ר' דוד מלידא
תורת המן כתב:לא נכון, ר דוד מלידא היה אב"ד להאשכנזים באמשטרדאם, ואין לו שום שייכות להר"ד אופנהיים.
ושא_נס כתב:איתור מקור נוסף בספר עיר דוד הנ"ל: "ולפי שאין חוה קורא לאדם הראשון תחלה אלא רבי [אדר"נ פ"א], משמע שאחר שאכלה מעץ הדעת לא קראו שוב רבי, יש לומר משום דכיון שאכלו מעץ הדעת היה גורם השכחה, כנודע דעת המפרשים [????]".
היכן במפרשים שעץ הדעת גרם השכחה?
מצאתי כן בספר מי נח סומברג פרשת חקת דף נ ע"א בשם הרמ"א פ' תצוה, ולכאורה כונתו לר' משה אלשיך, אך במהר"ם אלשיך עצמו (שמות יט א-ב) לפום ריהטא לא נזכר ענין השכחה.
ויש זה גם בספר כנסת ישראל על אבות פ"ה דף נט ע"ב. ולא ברור מקורו, ושמא הם דברי עצמו.
השאלה מי הרה וילד הקדמה זו, והיכן היא מצויה בספרים המו'קדמים לרד"א.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 333 אורחים