משאת בנימין (סימן מט) כתב:"אבל מאחר כזה וכיוצא בזה הוא אינו בחוש השגות המוחש ולא בחוש הראייה ולא בחוש המשמוש ואפי' אם תמשש האשה כל היום כולו לא תמצאנה וידיעתינו בזה איננו מצד החושים החיצונים ולא מצד חכמת השכל שלנו".
מתהלך כתב:אני חייב לומר שאינני מבין את הדיון.
נשים שבאות לבדוק אינן צריכות ללמוד אנטומיה. כתוב בשו"ע, וכך לימדו ומלמדים כולם שיש להכניס את האצבע עד מקום שידה מגעת (כמובן בצורה נורמלית, בלי להשתגע), ולבדוק בחורים וסדקים, דהיינו שתסובב בפנים ואולי גם בדרך.
האשה צריכה לחשב ולעיין להיכן היא מגיעה ולהיכן לא? בודקת והולכת עד מקום שידה מגעת ודיה! (רק אם חלילה גורמת לעצמה פצע, צריכה ללמוד את המבנה כדי לבדוק הכל בלי לפגוע במקומות רגישים).
מה שייך להתווכח כאן?
מעט דבש כתב:מתהלך כתב:אני חייב לומר שאינני מבין את הדיון.
נשים שבאות לבדוק אינן צריכות ללמוד אנטומיה. כתוב בשו"ע, וכך לימדו ומלמדים כולם שיש להכניס את האצבע עד מקום שידה מגעת (כמובן בצורה נורמלית, בלי להשתגע), ולבדוק בחורים וסדקים, דהיינו שתסובב בפנים ואולי גם בדרך.
האשה צריכה לחשב ולעיין להיכן היא מגיעה ולהיכן לא? בודקת והולכת עד מקום שידה מגעת ודיה! (רק אם חלילה גורמת לעצמה פצע, צריכה ללמוד את המבנה כדי לבדוק הכל בלי לפגוע במקומות רגישים).
מה שייך להתווכח כאן?
מסכים. צריך לבדוק כמו שכתוב בשולחן ערוך - לבדוק בכל החורים והסדקים, כל היכן שהיד מגעת.
וכאן באים ומחדשים, שיש מקומות שלא צריך לבדוק (אין צריך לבדוק לכל האורך - רק בעומק; אין צריך לבדוק בפי צואר הרחם).
הכרת מבנה המקום, עוזרת לאשה לבדוק בצורה רגועה (כך אינה לחוצה שלא הגיעה לכל מקום - ותתפלא לשמוע שיש נשים רבות שלחוצות מכך), וגם עוזר לא להפצע.
יוסף שרייבער כתב:רק לי זה נראה אשכול מוזר ביותר?
מעט דבש כתב:מתהלך כתב:אני חייב לומר שאינני מבין את הדיון.
נשים שבאות לבדוק אינן צריכות ללמוד אנטומיה. כתוב בשו"ע, וכך לימדו ומלמדים כולם שיש להכניס את האצבע עד מקום שידה מגעת (כמובן בצורה נורמלית, בלי להשתגע), ולבדוק בחורים וסדקים, דהיינו שתסובב בפנים ואולי גם בדרך.
האשה צריכה לחשב ולעיין להיכן היא מגיעה ולהיכן לא? בודקת והולכת עד מקום שידה מגעת ודיה! (רק אם חלילה גורמת לעצמה פצע, צריכה ללמוד את המבנה כדי לבדוק הכל בלי לפגוע במקומות רגישים).
מה שייך להתווכח כאן?
מסכים. צריך לבדוק כמו שכתוב בשולחן ערוך - לבדוק בכל החורים והסדקים, כל היכן שהיד מגעת.
וכאן באים ומחדשים, שיש מקומות שלא צריך לבדוק (אין צריך לבדוק לכל האורך - רק בעומק; אין צריך לבדוק בפי צואר הרחם).
הכרת מבנה המקום, עוזרת לאשה לבדוק בצורה רגועה (כך אינה לחוצה שלא הגיעה לכל מקום - ותתפלא לשמוע שיש נשים רבות שלחוצות מכך), וגם עוזר לא להפצע.
מעט דבש כתב:מנין כתב:בחלק א' בספר מחדש הרבה הרחקות שלא נכתבו עדיין בשום ספר לפניו. כגון שאסור לאיש והאישה לתלות כביסה ביחד; אסור לאיש לשמוע קול נגינת אורגן מאשתו; ועוד ועוד המצאות.
רק שכחת שורה אחת שנוספה שם בספר: "כשיש בכך הרגשת קירבה או חיבה".
זו המצאה?
ישיבה על הספסל ביחד נראה בדרך חיבה, דרך אוהבים להתקבץ יחד ולהתוועד בכה"ג.
מעט דבש כתב:ישיבה על הספסל ביחד נראה בדרך חיבה, דרך אוהבים להתקבץ יחד ולהתוועד בכה"ג.
אם הציטוט הזה היה מ'פתחי דעת' כבר היה זוכה להתקפה רבתי...
מנין כתב:מעט דבש כתב:מנין כתב:בחלק א' בספר מחדש הרבה הרחקות שלא נכתבו עדיין בשום ספר לפניו. כגון שאסור לאיש והאישה לתלות כביסה ביחד; אסור לאיש לשמוע קול נגינת אורגן מאשתו; ועוד ועוד המצאות.
רק שכחת שורה אחת שנוספה שם בספר: "כשיש בכך הרגשת קירבה או חיבה".
זו המצאה?
זו לא המצאה? אין לכך שום מקור. וגם לא לאיסור לאיש והאישה להחזיק ידים של ילד משני הצדדים.
ואם כבר אוסרים מה שיש בו קירבה, ראוי יותר לאסור לישון ביחד באותו חדר!
אם היא מנגנת בכלי נגינה, בכה"ג שיכול לעורר ענין של חיבה, יש להחמיר שלא לשמוע.
יש ליזהר משמיעת קול זמר אשה בשעת ק"ש ואפילו באשתו דאלו שלא באשתו גם שלא בשעת ק"ש אסור דכך אמרו חז"ל שם [ברכות כ"ד.] קול באשה ערוה אבל קול דיבורה מותר וכן קול הרגיל בו מותר באשתו גם לק"ש וז"ל המרדכי שם בשם הר"א ממיץ הלכך אסור לומר דבר שבקדושה בשמיעת קול שיר של אשה ובעונותינו וכו' אין אנו נזהרים מללמוד בשמיעת קול שיר של נשים ארמאיות עכ"ל ונראה דדוקא כשמשוררות בפיהן הוה איסור ולא כשמנגנות על הכלי דבזה לא שייך הרהור וערוה:
אי מותר לשמוע כלי זמר שאשה פורטת עליהן
ב"ה כ"א שבט התשל"א בנ"י יצו"א.
מע"כ ידידי ורב חביבי האי צורב עוסק בחוקי חורב חוב"ט יר"א וכו' כש"ת הרב זאב וואלף גליק שליט"א מגיד שיעור בישיבת קיוויאשט. אחדשכ"ת.
בדבר שאלתו עוד אי מותר לשמוע זמר מה שאשה מזמרת על כלי שיר (פיאנא או מלאדיקא בלע"ז) וכן מאשתו נדה אי זה בכלל קול באשה ערוה כיון שהיא גורמת תנועות בקול שעי"ז יוצא הקול כהוגן ולדעת כ"ת אין זה בכלל קול באשה ערוה והביא לעצמו ראי' מגראמאפאן שאין בו משום קול באשה ערוה כמובא בשו"ת בית שערים ובשו"ת מנחת אלעזר ובספרי משנה הלכות ח"ד ושכנגדו חולק עליו.
והנה מה שהביא מגראמאפאן אינו ראי' דהתם הכלי שיר הוא שמוציא הקול ואין מכירין את האשה כלל ואם מכירין האשה הכ"נ דאסור והכא הרי האשה לפנינו היא ומכירין אותה ועושה בתנועותיה וכו' ומיהו לדינא צדקו דברי כ"ת דאין זה בכלל קול באשה ערוה שהרי אמרו כי קולך ערב ומראך נאוה והו"ל קול ומראה תרי עניני והכא מראה איכא התנועות אבל קול ליכא וז"פ.
אלא דמ"מ מה שכתב שאין בזה איסור מדינא אף דמדין קול באשה ליכא אבל איכא איסור מדינא מתרי טעמי חדא מהא דקיי"ל א"ח סי' תק"ס והוא מש"ס גיטין משחרב ביהמ"ק גזרו על הזמרה בכלי שיר ובפה על היין חוץ מבית חתן וכלה וזה איסור גמור בלי שום חולק ולא קיל הוא מקול באשה ערוה והרבה יש לדבר מזה מה שבאו בה פריצים ופרצו גדר שגדרו בה אבותינו וכ"ש עם הראדיאס וכיוצא בזה וק"ו בן בנו של ק"ו בפיאנא ושאר מיני כלי שיר ע"י אשה.
והשנית דאסור לשמוע מאשה כזו המזמרת על הכלי זמר משום תנועותיה ולא משום קול באשה אלא משום שמגרה בעצמו היצה"ר והוא איסור גמור ובכלל אבזרייהו דעריות ודבר זה מתורת רבינו דוד בן זמרא למדנו בתשובה סי' תש"ע שכתב הטעם דאסור לילך אחורי אשה ואפילו אשתו אין זה משום שמא יראה דבר מגולה דא"כ באשתו לא ליתסר אלא הטעם משום הרהור ובאשתו נמי איכא הרהור דעל ידי הילוכה ותנועותיה יבא לידי הרהור (ופלא על הדע"ק א"ע סי' כ"א וכן הובא בשמו באוצה"פ דבאשתו ליכא הרהור ולא הרגישו בדברי הרדב"ז הנ"ל) וכתב דההולך אחר אשה אפילו חוץ לד' אמות הדבר ברור שיבא לידי הרהור וגדר הדבר כל שהוא מרוחק ממנה שאינו מכיר ומבחין בהילוכה ובתנועותיה מותר אבל כל שהוא מבחין ורואה הילוכה ותנועות אבריה אסור אלא ימהר לעבור לפניה וכו' או יסתלק לצדדין באופן שלא יראה תנועותיה ע"ש.
הנה מבואר דכל שרואה תנועות אברי אשה ומבחין בתנועותיה הדבר ברור שיבא לידי הרהור וה"ז איסור גמור ואסור אפילו באשתו וא"כ כ"ש כשהיא מזמרת והוא יושב ונתפעל מזמירותיה ומכל תנועותיה ודאי שאיסור גמור הוא בכלל אבזרייהו אף שאין האיסור מכח קול באשה וממילא גם באשתו הדין כן דגם באשתו אסור לגרות בעצמו היצר וכ"ש באשתו נדה דאסור לאשה להציע מטתו בפניו וכדומה דברים של חבה עיין יו"ד סי' קצ"ה והש"ך ס"ק ט"ו בשם רבינו יונה בספר דרשות הנשים דאפילו לתת קיתון של מים וכלים שירחץ בהם רגליו אסור שהוא דרך חבה א"כ כ"ש לישב ולשמוע שירים על פיאנא מאשתו בימי נדתה דזה ודאי דרך חבה הוא ואיסור גמור הוא וא"כ אף על פי שאין בזה משום קול באשה ערוה אבל יש בזה משום איסורים אחרים ואולי חמורים מקול.
אלו דברי ידידות שהספקתי להשיב בין הפרקים ועל דברי חדושים שבסוגיא דסבלונות לא הספקתי לעיין עוד ואולי לכשאפנה קצת אבל מה אעשה שמונחים לפני הרבה שאלות הלכה למעשה מא"י ומשאר מקומות ולא אוכל כעת לפלפל בסתם לשם פלפול לבד הטרדות יומיות ואת כ"ת הסליחה ידידו דוש"ת המברכו בברכת התורה ללומדיה בלב ונפש.
מנשה הקטן
לשמוע מכלי זמירות שאשה פורטת
למע"כ האי צורב עוסק בחוקי חורב כש"ת וכו' שליט"א.
בשאלתו על מה שכתבתי בספרי משנ"ה בח"ו סי' כ"ה אי מותר לשמוע כלי זמר שאשה פורטת עליהן ציין לשו"ת הרמב"ם (מקיצי נרדמים ירושלים תש"ך) ח"ב סי' רכ"ד עכ"ל.
ולפענ"ד מלשון הרמב"ם שכתב שהשומע אשה מזמרת על כלי שיר יש שם חמשה איסורים שאם מנגנין ונשמעין שם דברי טפשות ונבלות פה איכא איסור שמיעת שירה, ר"ל זמרא בפומא, ואיסור שמיעת וכו' ואם זה במקום שתיית יין יש איסור רביעי והוא אומרו יתעלה והיה כנור ונבל תוף וחליל ויין משתיהם, ואם המזמרת אשה יש שם איסור חמישי לאומרם ז"ל קול באשה ערוה ומכל שכן אם הוא מזמרת וכבר התבארה האמת במופת והיא שהכוונה בנו שנהיה גוי קדוש ולא יהיה בנו מעשה ולא דבור אלא בשלמות או במה שמביא אל השלמות ולא שנעורר הכחות המונעים מן כל טוב ולא שנפקיר עצמנו בהוללות ושחוק, וכבר בארנו בזה הענין במורה בחלק האחרון שבו פ"ח מה שיש בו מספיק בדברים שהם מופתיים לאנשי מעלה ע"כ העתקתי כל הלשון.
והנה לכאורה מש"כ ואם המזמרת אשה יש שם איסור חמישי לאומרם ז"ל קול באשה ערוה ומכל שכן אם היא מזמרת משמע לכאורה דמה שכתב ואם המזמרת אשה כלומר שהיא פורטת בכלי זמר ולא בפיה מ"מ איכא איסור משום קול באשה ערוה משום שהיא פורטת על הכלי שיר וזה נראה ראיתו שהביא לי אמנם לפענ"ד ביאור הדברים הוא כך דאם המזמרת היא אשה יש כאן איסור אחר לבד האיסורים הנ"ל והיא מה שאמרו ז"ל קול באשה ערוה כלומר קול אשה ממש הרי היא ערוה אפילו בלי זמרה עיין קידושין דף ע' ע"א א"ל הכי אמר שמואל קול באשה ערוה ופרש"י שנאמר השמיעני את קולך ואם אשאל בשלומה תשיבני וברמב"ם פכ"א מהא"ב ה"ב ואפילו לשמוע קול הערוה או לראות שערה אסור ע"כ הנה דקול באשה אפילו בלא זמרה אסור ולכן קאמר וכ"ש אם היא מזמרת כלומר דהאי כ"ש קאי אקול באשה ערוה אפילו בלי זמרה וכ"ש כששומע קולה מזמרת אבל נראה פשוט דאין האיסור משום קול באשה על הקול של הכלי שיר שבא ע"י אשה דזה לא הוי בכלל קול באשה, ועוד דא"כ הו"ל ששה איסורין קול באשה מהכלי שיר וקול זמרה שלה וי"ל מ"מ מה שכתבתי נראה אמת בדברי הרמב"ם ז"ל.
איברא דלפ"מ שרצה לפרש בדברי הרמב"ם א"כ סותר עצמו למ"ש באות י' בענין קול אשה ע"י ראדיא דפשיטא ליה כי קול היוצא ע"י הראדיא אינו קול של אשה כלל אלא הראדיא עושה הקול והכ"נ אין זה קולה כלל.
דושה"ט בלב ונפש, מנשה הקטן
משנה הלכות ו, כה כתב:והשנית דאסור לשמוע מאשה כזו המזמרת על הכלי זמר משום תנועותיה ולא משום קול באשה אלא משום שמגרה בעצמו היצה"ר והוא איסור גמור ובכלל אבזרייהו דעריות ודבר זה מתורת רבינו דוד בן זמרא למדנו בתשובה סי' תש"ע שכתב הטעם דאסור לילך אחורי אשה ואפילו אשתו אין זה משום שמא יראה דבר מגולה דא"כ באשתו לא ליתסר אלא הטעם משום הרהור ובאשתו נמי איכא הרהור דעל ידי הילוכה ותנועותיה יבא לידי הרהור (ופלא על הדע"ק א"ע סי' כ"א וכן הובא בשמו באוצה"פ דבאשתו ליכא הרהור ולא הרגישו בדברי הרדב"ז הנ"ל) וכתב דההולך אחר אשה אפילו חוץ לד' אמות הדבר ברור שיבא לידי הרהור וגדר הדבר כל שהוא מרוחק ממנה שאינו מכיר ומבחין בהילוכה ובתנועותיה מותר אבל כל שהוא מבחין ורואה הילוכה ותנועות אבריה אסור אלא ימהר לעבור לפניה וכו' או יסתלק לצדדין באופן שלא יראה תנועותיה ע"ש.
מעט דבש כתב:האם מסברא היית אוסר להעביר תינוק מיד ליד, מכיון שהיא קרבה אינטימית?
מנין כתב:מעט דבש כתב:האם מסברא היית אוסר להעביר תינוק מיד ליד, מכיון שהיא קרבה אינטימית?
האיסור להעביר מיד ליד הוא שמא יגע ולא משום קירבה כנודע
חולין כתב:בישורון האחרון [כרך לח ניסן תשעח] מתפרסם מאמר קצר ומעניין מהרב אפרים קירשנבוים שליט"א מבית שמש, הדן בענין כתמים שלא בהרגשה אך האשה יודעת שעתידה היא למצוא כתמים, ותוכן דבריו שבכהאי גוונא אין לזה דין כתם, כי כתם הוא רק מה שמוצאת, אבל מה שמבינה שיופיע לא נחשב כתם. על פסק זה חתומים כמה וכמה מחשובי הרבנים ובראשם הגר"ע אוירבך שליט"א. וכמדומני שאף על פי כן הגדרה זו אינה מוסכמת על כל מורי ההוראה.
חולין כתב:בישורון האחרון [כרך לח ניסן תשעח] מתפרסם מאמר קצר ומעניין מהרב אפרים קירשנבוים שליט"א מבית שמש, הדן בענין כתמים שלא בהרגשה אך האשה יודעת שעתידה היא למצוא כתמים, ותוכן דבריו שבכהאי גוונא אין לזה דין כתם, כי כתם הוא רק מה שמוצאת, אבל מה שמבינה שיופיע לא נחשב כתם. על פסק זה חתומים כמה וכמה מחשובי הרבנים ובראשם הגר"ע אוירבך שליט"א. וכמדומני שאף על פי כן הגדרה זו אינה מוסכמת על כל מורי ההוראה.
המבוכה היא מיניה וביה, כיצד אפשר לשבח את היד המרבה לבדוק, כי חוששים לראייה גם כשלא הרגישה, (כי מדרבנן מטמאים גם בלי הרגשה או כי חוששים להרגישה ולאו אדעתה), ומאידך לתקן לאשה ללבוש בגדי צבעונים. וצע"ג.עושה חדשות כתב:סו"ס גם מצינו דין בדיקות של ז' נקיים וביום הוסת, ואף שבחו את היד המרבה לבדוק. ומה יש לבדוק אצל אשה שלא הרגישה, אם גם כתמים אינם מטמאים בלי 'מציאה'.
טעיתי! דבר זה נמצא כבר בקדמונים, שבראייה מועטת ל"א רוב דמים בהרגשה. הריטב"א בתחילת נדה כותב "דם טפה כחרדל קרוב לצאת בלא הרגשה", והבית מאיר כותב בכגון דא "דבר מושכל הוא בלי ראיה", ועוד באחרונים.עושה חדשות כתב:יש 'סדר של ראיית דם מרובה' שהוא מקביל בזמנינו להרגשה, וממילא הוי דאו' ואין להתיר ע"י צבעונין. (כך מפורסם בשם הגרי"ש ועוד, אף שיש בזה חידוש גדול, כי מהיכ"ת לתלות את ההרגשה בכמות הראיה, דבר שלא מצאנו לו מקור בפוסקים מעולם. אבל עכ"פ כך נוקטים הרבה מורים להסביר למה כל הנדות בזמנינו טמאות מדאו' למרות שאין הרגשה).
עושה חדשות כתב:חולין כתב:בישורון האחרון [כרך לח ניסן תשעח] מתפרסם מאמר קצר ומעניין מהרב אפרים קירשנבוים שליט"א מבית שמש, הדן בענין כתמים שלא בהרגשה אך האשה יודעת שעתידה היא למצוא כתמים, ותוכן דבריו שבכהאי גוונא אין לזה דין כתם, כי כתם הוא רק מה שמוצאת, אבל מה שמבינה שיופיע לא נחשב כתם. על פסק זה חתומים כמה וכמה מחשובי הרבנים ובראשם הגר"ע אוירבך שליט"א. וכמדומני שאף על פי כן הגדרה זו אינה מוסכמת על כל מורי ההוראה.
חשוב להדגיש, שההוראה הנ"ל לאשה שעתידה למצוא כתמים ללבוש צבעונים, איננה המצאה של מקילי זמנינו וכיו"ב, אלא כבר נזכרת -להיתר גמור- בשו"ת אדני פז סימן כ -הובא בפ"ת קצ,כב, וכ"כ גם מהרש"ק בטוטו"ד תליתאה ב,סג, בנוגע לנשים שהיו רגילות לראות כתמים כל פעם אחרי הטבילה. וכפי שנתבאר בהודעה הקודמת גם קשה להבין מה ההכרח לנטות מהוראה זו.
עושה חדשות כתב:טעיתי! דבר זה נמצא כבר בקדמונים, שבראייה מועטת ל"א רוב דמים בהרגשה. הריטב"א בתחילת נדה כותב "דם טפה כחרדל קרוב לצאת בלא הרגשה", והבית מאיר כותב בכגון דא "דבר מושכל הוא בלי ראיה", ועוד באחרונים.עושה חדשות כתב:יש 'סדר של ראיית דם מרובה' שהוא מקביל בזמנינו להרגשה, וממילא הוי דאו' ואין להתיר ע"י צבעונין. (כך מפורסם בשם הגרי"ש ועוד, אף שיש בזה חידוש גדול, כי מהיכ"ת לתלות את ההרגשה בכמות הראיה, דבר שלא מצאנו לו מקור בפוסקים מעולם. אבל עכ"פ כך נוקטים הרבה מורים להסביר למה כל הנדות בזמנינו טמאות מדאו' למרות שאין הרגשה).
עושה חדשות כתב:ומה שכתב בזה הבחנה בשם חשב האפוד שיש מציאה ויש ראיה, לא מובן מה טעם יש בזה. הרי בלא הרגשה אשה אינה טמאה מדאו', והיום נשים לא מרגישות, לפיכך אמרו שבשפיעה כדרכה י"ל מן הסתם דארגשה ולאו אדעתה, ואילו בכתמים בעלמא יש להקל כי אין הכרח כ"כ שהרגישה.
והנה.[/size]
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים