מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ינואר 31, 2024 11:09 am

זכיתי לקבל את פירוש התפילות לרבינו דוד הנגיד (השני)
נהנתי מאוד מהמבוא, מתוכן הספר, מהחידושים הרבים והמגוונים העולים מתוכו, ומהעריכה המכובדת.

אולם דא עקא, כי המחבר מתייחס בכבוד רב ובהדגשות חוזרות על כי זקנו (אלג'ד) היה רבינו חננאל (ב"ר שמואל),
ואילו כשמזכיר את אבותיו הישירים - הרמב"ם ורבינו אברהם בנו מספר פעמים, אינו מזכירם לא בתור זקניו ואפילו לא בתואר מיוחד מידי.
לדוגמא, בעמ' יב כתב: "ופירש ר' אברהם בעל המספיק זצ"ל...".
ואם תאמר כי לא היה דרכו לייחס חשיבות לכך, מדוע א"כ ייחס חשיבות חוזרת ונשנית לזקנו רבינו חננאל???

חבל שאפילו לא התייחסו לזה במבוא המקיף;
נראה כי עצם קיומו של הספר בספרייתו של הר"ד, הוא ראיה בעיני העורכים על בעלותו הספרותית, ואין הדבר נראה לי.

613מצו
הודעות: 452
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm
יצירת קשר:

Re: פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי 613מצו » ה' פברואר 01, 2024 10:39 am


יושב_ודורש
הודעות: 192
הצטרף: ב' ינואר 30, 2023 4:04 am

Re: פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי יושב_ודורש » ה' מרץ 21, 2024 1:49 am

הנה כתב רבנו דוד הנגיד פירוש בזה שיש ט״ו ווין באמת ויציב וכתב שתמצא בדיון ט״ו ״בנוסחת רבינו״
וצ״ע הרי דווקא בנוסחת הרב״ם יש רק שמונה ווין?
48BCB653-C123-48AF-A2DA-C1165E5B8FCF.jpeg
48BCB653-C123-48AF-A2DA-C1165E5B8FCF.jpeg (383.4 KiB) נצפה 759 פעמים

הוגה ומעיין
הודעות: 1994
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' מרץ 21, 2024 8:28 am

דרופתקי דאורייתא כתב:זכיתי לקבל את פירוש התפילות לרבינו דוד הנגיד (השני)
נהנתי מאוד מהמבוא, מתוכן הספר, מהחידושים הרבים והמגוונים העולים מתוכו, ומהעריכה המכובדת.

אולם דא עקא, כי המחבר מתייחס בכבוד רב ובהדגשות חוזרות על כי זקנו (אלג'ד) היה רבינו חננאל (ב"ר שמואל),
ואילו כשמזכיר את אבותיו הישירים - הרמב"ם ורבינו אברהם בנו מספר פעמים, אינו מזכירם לא בתור זקניו ואפילו לא בתואר מיוחד מידי.
לדוגמא, בעמ' יב כתב: "ופירש ר' אברהם בעל המספיק זצ"ל...".
ואם תאמר כי לא היה דרכו לייחס חשיבות לכך, מדוע א"כ ייחס חשיבות חוזרת ונשנית לזקנו רבינו חננאל???

חבל שאפילו לא התייחסו לזה במבוא המקיף;
נראה כי עצם קיומו של הספר בספרייתו של הר"ד, הוא ראיה בעיני העורכים על בעלותו הספרותית, ואין הדבר נראה לי.


העורך קיצר במבוא בזיהוי כיון שפנטון פירט את דרכי זיהויו והעורך נשען עליו להדיא במבוא, ולא אמור רבנן בכפיל"א, אלא מה שהיה לו להוסיף - הוסיף.
חלילה מלחשוב שהראיה בעיני העורכים (מי הם?) על בעלותו הספרותית היא רק משום שנמצא בספרייתו של הרי"ד. יש בחיבור הפניות לחיבורים האחרים, כמו בעמ' לח ובעמ' נ המפנה לספרו חשיפת האמיתות (ודבר זה צויין גם במבוא, עמ' 15) ובעמ' קה ועוד מקומות רבים המפנה לספרו יקר חמדה (וצויין במבוא עמ' 17). ואכן, תעלומת אי הזכרת הרמב"ם כזקנו היא תעלומה עתיקת יומין ואינה אופיינית רק לספר זה אלא לכל ספריו, וכבר התחבטו בה החוקרים. אך החיבור הזה ודאי יצא מתחת ידו של מחבר כל קורפוס הספרים הרחב שפנטון זיהה עם רבי דוד ב"ר יהושע הנגיד (יש עוד בעיה עם האקרוסטיכון שבראש פירושו לתורה, וכפי שהעיר העורך במאמרו על הפירוש לפרשת בשלח בקובץ באו"י, וראה מש"כ בזה ר"מ מימון במאמרו במכילתא ה שיצא כעת לאור).
נערך לאחרונה על ידי הוגה ומעיין ב ה' מרץ 21, 2024 8:41 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1994
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' מרץ 21, 2024 8:33 am

יושב_ודורש כתב:הנה כתב רבנו דוד הנגיד פירוש בזה שיש ט״ו ווין באמת ויציב וכתב שתמצא בדיון ט״ו ״בנוסחת רבינו״
וצ״ע הרי דווקא בנוסחת הרב״ם יש רק שמונה ווין?
48BCB653-C123-48AF-A2DA-C1165E5B8FCF.jpeg

זו קושיה חזקה. ויש עוד מקומות שבהם נוסח התפילה שבחיבור אינו תואם לנוסח הרמב"ם שבספר החתום. ומאחורי הפרגוד שמענו שהחכם הכולל ר' אהרן גבאי נר"ו עתיד לפרסם מאמר שיתייחס לענייני נוסח הרמב"ם העולים מחיבור זה, שהעורך קיצר בהם מאוד.
לשאלה נקודתית זו, עיי' מש"כ רבי דוד צדוק בסידור הרמב"ם אשר לו, ושם שבחתום יש ווין גם ב'ונכון' ו'ומתוקן' ונמחקו, ושבכתב יד אחד יש כן ט"ו ווין.

יושב_ודורש
הודעות: 192
הצטרף: ב' ינואר 30, 2023 4:04 am

Re: פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי יושב_ודורש » ה' מרץ 21, 2024 11:43 am

הוגה ומעיין כתב:
יושב_ודורש כתב:הנה כתב רבנו דוד הנגיד פירוש בזה שיש ט״ו ווין באמת ויציב וכתב שתמצא בדיון ט״ו ״בנוסחת רבינו״
וצ״ע הרי דווקא בנוסחת הרב״ם יש רק שמונה ווין?

זו קושיה חזקה. ויש עוד מקומות שבהם נוסח התפילה שבחיבור אינו תואם לנוסח הרמב"ם שבספר החתום. ומאחורי הפרגוד שמענו שהחכם הכולל ר' אהרן גבאי נר"ו עתיד לפרסם מאמר שיתייחס לענייני נוסח הרמב"ם העולים מחיבור זה, שהעורך קיצר בהם מאוד.
לשאלה נקודתית זו, עיי' מש"כ רבי דוד צדוק בסידור הרמב"ם אשר לו, ושם שבחתום יש ווין גם ב'ונכון' ו'ומתוקן' ונמחקו, ושבכתב יד אחד יש כן ט"ו ווין.

אז היוצא מהנ״ל הוא שרבנו דוד הנגיד שהיה ברשותו הספר החתום ואף הביאו אתו כשהלך לסוריא, לא ראה בו סמכות כ״כ?
זה אמור לשנות הגישה שלנו לספר החתום…

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: פירוש רבינו דוד הנגיד על סדר התפילה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' מרץ 21, 2024 3:29 pm

הוגה ומעיין כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:זכיתי לקבל את פירוש התפילות לרבינו דוד הנגיד (השני)
נהנתי מאוד מהמבוא, מתוכן הספר, מהחידושים הרבים והמגוונים העולים מתוכו, ומהעריכה המכובדת.

אולם דא עקא, כי המחבר מתייחס בכבוד רב ובהדגשות חוזרות על כי זקנו (אלג'ד) היה רבינו חננאל (ב"ר שמואל),
ואילו כשמזכיר את אבותיו הישירים - הרמב"ם ורבינו אברהם בנו מספר פעמים, אינו מזכירם לא בתור זקניו ואפילו לא בתואר מיוחד מידי.
לדוגמא, בעמ' יב כתב: "ופירש ר' אברהם בעל המספיק זצ"ל...".
ואם תאמר כי לא היה דרכו לייחס חשיבות לכך, מדוע א"כ ייחס חשיבות חוזרת ונשנית לזקנו רבינו חננאל???

חבל שאפילו לא התייחסו לזה במבוא המקיף;
נראה כי עצם קיומו של הספר בספרייתו של הר"ד, הוא ראיה בעיני העורכים על בעלותו הספרותית, ואין הדבר נראה לי.


העורך קיצר במבוא בזיהוי כיון שפנטון פירט את דרכי זיהויו והעורך נשען עליו להדיא במבוא, ולא אמור רבנן בכפיל"א, אלא מה שהיה לו להוסיף - הוסיף.
חלילה מלחשוב שהראיה בעיני העורכים (מי הם?) על בעלותו הספרותית היא רק משום שנמצא בספרייתו של הרי"ד. יש בחיבור הפניות לחיבורים האחרים, כמו בעמ' לח ובעמ' נ המפנה לספרו חשיפת האמיתות (ודבר זה צויין גם במבוא, עמ' 15) ובעמ' קה ועוד מקומות רבים המפנה לספרו יקר חמדה (וצויין במבוא עמ' 17). ואכן, תעלומת אי הזכרת הרמב"ם כזקנו היא תעלומה עתיקת יומין ואינה אופיינית רק לספר זה אלא לכל ספריו, וכבר התחבטו בה החוקרים. אך החיבור הזה ודאי יצא מתחת ידו של מחבר כל קורפוס הספרים הרחב שפנטון זיהה עם רבי דוד ב"ר יהושע הנגיד (יש עוד בעיה עם האקרוסטיכון שבראש פירושו לתורה, וכפי שהעיר העורך במאמרו על הפירוש לפרשת בשלח בקובץ באו"י, וראה מש"כ בזה ר"מ מימון במאמרו במכילתא ה שיצא כעת לאור).

ערביך (פנטון) ערבא צריך


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 194 אורחים