בס"ד עיינתי בזה וראיתי, שהפיסקה המדוברת כאן, נמצאת גם בכתב יד קדמון של פירוש הר"ן למסכת ראש השנה, גם כן בסוף המסכת, ואם כן וודאי של הר"ן היא. (ולא של המרדכי שלא נמצאת בכת"י שלו, ולא של בעל המאור שלא נדפס כלל בדפוס הראשון קושטא רס"ט).
הכתב יד - שנמצא במוסקבה - בכתיבה ספרדית מהמאה י"ד-ט"ו - מכיל פירוש הר"ן על הרי"ף למסכתות פסחים יומא סוכה ר"ה, ובסופו גם הפיסקה הזאת.
- image (5).png (279.59 KiB) נצפה 776 פעמים
הקישור לכת"י
https://www.nli.org.il/he/discover/manu ... SCRIPTS#d=[[PNX_MANUSCRIPTS990000863590205171-1,FL61821201]]
הפיסקה הזאת שמופיעה בסוף הר"ן ר"ה, (שההתחלה בתמונה דלעיל), עוסקת בשש הלכות בדיני ראש השנה, וכל הלכה פותחת בתיבת "גרסינן" או "ונהגו" (בתיבה גדולה) ואלו הן -
א. סימנא מילתא בראש השנה, כותב הר"ן:
וכתבו הגאונים ז"ל, שכך היה מנהגו של רבינו האי גאון ז"ל, שמביאין לפניו סל שבו מינין הללו, ופושט ידו ונוטל דלעת ואומר, קרא יקרע גזר דיננו, רוביא ירבו זכיותינו, כרתי יכרתו שונאינו, סילקא יסתלקו חטאתינו, תמרי יתמו עונותינו או יתמו אויבינו.
מעניין שבאופן דומה נמצא גם בספר המכתם לרבינו דוד ב"ר לוי, בסוף פירושו למסכת ראש השנה (דף לה ע"א, עמ' רלח במהדו' הרב הרשלר):
וכתבו הגאונים, כי מנהג רבי' האיי ז"ל, להביא לפניו כסא תמחוי, שבו דלועים ופול המצרי וכרשים ותרדין ותמרים ורוביא וכרתי, ופושט ידיו ונוטל דלעת ואומר, קרע יקרע גזר דיננו, רוביא ירבו זכיותנו, כרתי יכרתו שונאינו, סילקא יסתלקו עונותינו, תמרי יתמו אויבינו או יתמו עונותינו.
האם הר"ן נשען על דברי המכתם בזה? הדברים נמצאים גם בספר תלמיד תלמידו של הר"ן, פסקי הרשב"ץ למסכת ראש השנה (דף לב ע"ב) בתוספת "וראיתי בתשובה":
וכתבו הגאונים ז"ל שכך היה מנהגו של רבינו האיי גאון ז"ל שמביאין לפניו סל שבו מינין הללו ופושט ידיו ונוטל דלעת ואומר יקרע רוע גזר דיננו רוביא ירבו זכיותינו כרתי יכרתו שונאינו סלקא יסתלקו עונותינו תמרי יתמו עונותינו או שונאינו ואויבנו ואלו המינין ידועי' הן. וראיתי בתשובה שהיו מביאין לפני רבינו האיי ז"ל פול המצרי ולא הזכירו רוביא, ונראה דרוביא הוא פול המצרי.
דבר זה מובא מהר"ן בבית יוסף (סי' תקפג) בשם "המרדכי ריש ראש השנה" (מפני שבדפוס קושטא הסוף של הר"ן הנ"ל, נדפס באותו עמוד של תחילת המרדכי ר"ה), ואחר כך כתב: "
אבל מדברי רבינו נראה שאין צריך לומר שום דבר וכו' וה"ר דוד אבודרהם כתב כדברי המרדכי". וכתבו במהדו' שירת דבורה:
בדפ' קושטא, ולפנינו בר"ן סוף ר"ה.
וכאמור כן הוא בכתב יד של פירוש הר"ן לרי"ף סוף ר"ה, ועולה יפה עם המבואר בב"י הנ"ל - שמנהג הר"ד אבודרהם בזה כמנהג הר"ן וספרד לומר על הסימנים, ואילו להטור א"צ לומר.
ב.
תענית ערב ראש השנה, כותב הר"ן: "נהגו מקצת יחידים להתענות ערב ראש השנה, ויש סמך לדבריהם מדאמרינן בפסיקתא" והולך ומעתיק כל לשון הפסיקתא ומסיים בתיבות "עד כאן".
וכן באבודרהם (תפילת ר"ה): "ויש
יחידים שנוהגין להתענות ערב ראש השנה, ויש סמך לזה" וכו'.
לעומת זאת בטור הלשון הוא (סי' תקפא): "נוהגין באשכנז להתענות
כולם בערב בראש השנה, וסמך לזה...".
הרי שנית כנ"ל, הר"ן (בסוף ר"ה) והר"ד אבודרהם דיברו על מנהג ספרד, שזה היה מנהג יחידים, ואילו הטור דיבר על מנהג אשכנז "כולם" להתענות ער"ה.
ג.
תענית בראש השנה, מביא הר"ן דעת רב נטרונאי שאסר להתענות ביו"ט ראשון של ר"ה, והתיר להתענות בשבת שבין ר"ה ליוה"כ, כתב על זה הר"ן: "דברי תמה הם, ברם נראין דברי רב האי גאון ז"ל שכתב וכו' שלא להתענות...".
וכ"כ הטור (סי' תקפא) "ומכאן תשובה למתענין בר"ה".
ד.
שלא לאכול פת פלטר בעשי"ת, כותב הר"ן: "גרסינן בירושלמי פ"ק דשבת וכו' ומכאן סמכו
קצת בני אדם שלא לאכול פת של פלטר גוי, בעשרת ימים שבין ראש השנה ליום הכפורים". (מובא בדרכ"מ סי' תרג סק"א בשם "המרדכי ריש מסכת ר"ה", וכנ"ל צ"ל הר"ן).
לעומת זאת הטור (בסי' תרג) כותב "ועל כן
נוהגין באשכנז שאף מי שאינו נזהר מפת של גוי, בעשרת ימי תשובה נזהר".
הרי שלישית כהנ"ל, מה שמובא בטור בשם "נוהגין באשכנז", מובא בהר"ן בשם "סמכו קצת בני אדם".
ה.
לתקוע בשופר בחודש אלול לאחר התפלה, כותב הר"ן: "ומכאן
סמכו באשכנז לתקוע בכל חדש אלול לאחר התפלה בקר וערב. ומכאן יש לסמוך
מנהג אותן מקומות שמשכימין באשמורת מר"ח אלול. ורב יצחק ז"ל בן גיאת ז"ל כתב
ואנו מנהגנו כהנך דקיימי מתחלת אלול".
כאן מבאר הר"ן להדיא מי סמכו, "סמכו באשכנז", מוסיף על זה "מנהג אותן מקומות שמשכימין" (ספרד), ומסיים לבסוף בדברי רב יצחק בן גיאת שכותב "ואנו מנהגנו...". שמנהג ריצב"ג והר"ן מנהג ספרד.
לעומת זאת הטור סי' תקפא כתב: "לכן התקינו חז"ל שיהו תוקעין בר"ח אלול בכל שנה ושנה וכו' וכן נוהגין באשכנז לתקוע בכל בוקר וערב אחר התפלה, ויש מי שמרבין לומר סליחות ותחנונים מר"ח אלול".
מה שהטור כתב: "התקינו חז"ל", הר"ן כתב: "מכאן סמכו באשכנז". מה שהטור כתב: "ויש מי שמרבין", הר"ן סיים בדברי ריצב"ג: "ואנו מנהגנו".
ו. הר"ן מסיים בפירוש נוסח התפלה "ודברך אמת וקיים לעד", וזה לשונו: "זה שאומרין בתפלה 'ודברך אמת וקים לעד' פירושו למדנו מדברי אגדה וכך היא וכו'.
מובא ג"כ בב"י סי' תקפב בשם 'המרדכי' (וכנ"ל צ"ל הר"ן), והוסיף שהכל בו כתב טעם אחר והרד"א כתב שני הטעמים, עכ"ד. ולציין שכן הוא כבר בשם רש"י בסידור (סי' קעט) ומחזור ויטרי (סי' שכח) ושבלי הלקט (סי' רפו) בשם הפסיקתא, וכ"ה ג"כ בפירושי הרי"ף (המאורות ור"י קרקושה) בסוף ר"ה.