הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' פברואר 12, 2024 12:09 pm
פתאום האיר לי בס"ד בפסוק אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת ה' בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד.
אשרי איש [דהיינו שזו לא מדרגה פשוטה כלל] שהוא ירא את ה', ועכ"ז במצוותיו חפץ מאד.
הלוואי יהיו לי הורים חיים ואוכל לכבדם ולירא מהם כמצוות ה'. הלוואי יהיה לי בן ואוכל ללמדו תורה כמצוות ה'. מתי יגיע פסח ואוכל לקיים את מצוות ה' של זהירות מחמץ ואכילת מצה ומצוות ליל הסדר. וכן עזה"ד.
וכל זה למרות שהוא ירא את ה' מאד.
אשרי האיש הזה.
ואולי מכאן משמע כנ"ל שאכן אין זו מדרגה פשוטה כלל, ורוב יראי ה' אינם חפצים במצוותיו שגיעו לידם ויתחייבו בהן, מחשש לעבור על רצונו ולא לקיימן כהלכתן וכראוי להן.
[ויעויין בגמרא בעירובין נוח לאדם שלא נברא משנברא, ובמהרש"א שם, שאם לא נברא - יינצל מכל הל"ת ומפסיד את כל העשה, ואם נברא מרוויח אפשרות העשה ויכול להיכשל בל"ת, ויש יותר ל"ת מעשה, ולכן נוח לאדם שלא נברא משנברא].
ואולי ישנם שאף יפרשו את הפסוק לאידך גיסא:
אשרי איש שהוא ירא את ה', וחפץ מאד במצוותיו, דייקא, שיתקיימו מצוות ה' כרצון ה' [ולא מבקש וחפץ בחלקו האישי בזה, לזכות לקיימן, וכעין דרשת חז"ל בזה], דהיינו שיתקיימו מצוות ה' כראוי להן, וממילא מייחל שלא יבואו לידו, מרוב יראתו את ה'. הלוואי יעבור כבר הפסח ולא אהיה בחשש להיכשל בחמץ ולא לקיים סיפור יציאת מצרים כראוי, וכן עזה"ד.
שהיה מקום לומר שהוא מפסיד בזה, ובא הפסוק ואומר שאדרבה, אשריו, ולא ייגרע מעבודתו ומחלקו מאומה.
וצ"ע.