אז מען האנדלט ערליך, העלפט דער אויבערשטער ... זעהט מען דאך באשיינפערליך אז הקב"ה האט עם גיהאלפן
(כשנוהגים ביושר - הקב"ה עוזר ... הרי רואים בירור שהקב"ה עזר לו)
"והנה אנכי אם כי ידעתי מיעוט ערכי, ומי אנכי להשיב את החי דמעיקרא ודהשתא, האדם הגדול בענקים, אולם תורה הוא" וכו'.
ובחינם הניף ידו על רש"ל, רבן של בני הגולה שהיו נהירין ליה שביליה דכולא תלמודא
ומ"ו זקיני הגאון אמיתי מהר"ם א"ש [בעל פנים מאירות] הביא בחיבורו וכו' להשיב על המ"א וכו' וע"ז השיג מעלתו כאלו מדבר עם חכמי זמנינו, לא כן ידידי, היה לו לומר: כבר הורה זקן ! כמ"ש הגאון בנ"ב בחיבורו עליו...
שו"מ תניינא ח"א סי' פטשוב ראיתי באחרונים שהביאו בשם שו"ת פנים מאירות סי' צ"ו וכפי הנראה הוא החלק השני כי הראשון והשלישי ישנם תח"י ולא נמצא זאת וח"ב אינו בנמצא כ"כ ולא ראיתיו
למה שחידש מרן הגאון בעל החזון איש זי"ע דיש כאן ענין למעט החום ואף דרב גוברי' מאד מאד וכל גופי מרתת מתורה דילי', מ"מ האמת יורה דרכו ...
נשמת חיים למרן הגרח"ב (מהדורת ישיבת וואלז'ין) או"ח עמ' קס"ח....וגם הצל"ח לא אמרו אלא לחדודי, וכן כמה חידושים באו בספרו בצל"ח על דרך הפלפול והחדוד ושאינם מכוונים להלכה, וכן אמר בלשון "ואי לאו דמסתפינא אמינא דבר חדש", אבל לא אמר כן להלכה.
חידושי ר"ב רנשבורג ביצה לב אוצע"ג על מהרש"א ז"ל.... ואולם בכל חיבורי שויתי לנפשי חובה להדר בזכות דמרן מהרש"א ז"ל אחרי שכל דבריו הם קדש קדשים... וה' העיר לי אזן בלימודים והאיר עיני גם בזה...
מע"ר שבת פ"י הט"זוכ"כ [הרמב"ם] בפירוש המשנה וכו' וכ"כ הרע"ב שם שהוא היה נאמן ביתו של רבינו
רב"י זילבר זצ"ל בעל אז נדברו, קובץ בית הלל גליון מט עמ' 12הספר שולחן הטהור לא היה תחת ידי בעת כתבי את הבית ברוך. אבל בדרך כלל אין אני חושב שמהספר הנ"ל אפשר להכריע כנגד הפוסקים באשר יש שם הרבה חידושים כנגד הפוסקים. הדפיסו [ספר זה] מכתב יד ואולי לא היה ברצונו להדפיס הכל
עמוד ההוראה ומפיו אנו חיים
והלא אין בידינו רק דברי רבינו מהר"ם שי"ק זי"ע אשר מלבד גדולתו בתוה"ק, אנו גרירי אחריו להלכה ולמעשה לאיסור והיתר ובין בהלכות אישות ובדיני ממונות, ובדבר זה נניח עצתו עצת זקנים להתבונן, ידוע לפנינו ברב צדקתו היו לפניו שערי המצויינים בהתנהגות אנשי עולם, וברב מתינות לפניו בקעו המאורות, והלא אין בידינו חיבור כמוהו אשר גם לרבות בענינים האלו העומדים ברומו של עולם, כמ"ש מסי' ל"ד עד סי' ל"ז בכלל ומסי' ש"ה עד סי' ש"י בכלל, כידוע לפניו אשר הוכיח בתוכחה מגולה עד היכן הדברים מגיעים.
ט"ז שם ס"ק הכתב בעל המנהיג שאם היה קורא את שמע וקראו החזן לעמוד בתורה צריך לעמוד וכו' הרשב"א בחשובה חולק על זה שכתב כהן שקראו אותו לקרות בתורה והוא קורא בפרק את שמע אינו רשאי להפסיק, ולענין הלכה אנו אין לנו אלא דברי הרשב"א דרב מובהק הוא...
... יש לנו לפסוק כבעל המנהיג מאחר שהטור מביאו והוא גם כן רב מובהק לנו...
איש_ספר כתב:מתוך דבש מתמר שבת קמו א.
(לקושטא לא הבנתי מה הוא מגיה, וכנראה היה לפניו דפוס ובו נוסח שונה בתוס', אולי הרב שא נס יחכימנו).
ר"ש אייגר, תשו' יור"ד סי' מזאין לצרף דעת הגאון חות דעת בסדור שלו לפוסק כי הוא ז"ל בעצמו לא כתב דבריו להלכה ולא עיין ודקדק בכל דין ודין מדבריו ברב מקומות אך לקט ורשם למזכרת לעורר המורה, ואם הביא דעת א"ר עדין לא הכריע כמותו. ועל הספרים שיצאו בדורנו אנו בושים שיש מורה הוראה שמורים על פיהם בלי עיון בראשונים, ומעלתו מגלגל עצמו גם את סדור של הרב לפסוק מתוכו. ולא אלה ולא זה זכרונם לברכה, חברו חבוריהם על דעת זה...
מצליח כתב:ולעצם הענין זכרוני שבא"א להגה"ק מבוטשאטש זצ"ל כ' באיזהו מקומן שלא נהיגי לפסוק כדברי הסידור דה"ח בעניני או"ח ושרק הוראותיו ביו"ד נתפשטו.
וגם שהרב חוות דעת נ"י, בדרך החיים [דין נט"י שחרית אות י] הדפיס חשש על זה כמ"ש במק"א. הנה אין דבריו שבדפוס מקובלים ופשוטים להוראה במדינה. ואני דברתי בעל פה עם הרב ההוא נ"י, ואין דעתי בטילה נגד דעתו. ויש מקום לומר שהדפיס כן כדי שלא להקל במצוה מהמובחר על ידי מנהג לרבים בספק ברכות, כמ"ש במק"א, והפרמ"ג ז"ל הרי לא כתב רק ספק, ודבריו על או"ח אינם פשוטים להוראה ברוב המדינה כמו על יו"ד.
יהודה בן יעקב כתב:מצליח כתב:ולעצם הענין זכרוני שבא"א להגה"ק מבוטשאטש זצ"ל כ' באיזהו מקומן שלא נהיגי לפסוק כדברי הסידור דה"ח בעניני או"ח ושרק הוראותיו ביו"ד נתפשטו.
אשל אברהם (בוטשאטש) סימן מו [על ט"ז סק"ט ד"ה עוד מצאתי כתבתי]וגם שהרב חוות דעת נ"י, בדרך החיים [דין נט"י שחרית אות י] הדפיס חשש על זה כמ"ש במק"א. הנה אין דבריו שבדפוס מקובלים ופשוטים להוראה במדינה. ואני דברתי בעל פה עם הרב ההוא נ"י, ואין דעתי בטילה נגד דעתו. ויש מקום לומר שהדפיס כן כדי שלא להקל במצוה מהמובחר על ידי מנהג לרבים בספק ברכות, כמ"ש במק"א, והפרמ"ג ז"ל הרי לא כתב רק ספק, ודבריו על או"ח אינם פשוטים להוראה ברוב המדינה כמו על יו"ד.
מצליח כתב:אמנם אביו ז"ל בהג' לאו"ח סימן נג אות ו' כ' "וכן הסכים בהסידור דרך החיים מהגאב"ד ליסא זצ"ל".
איש_ספר כתב:התייחסות מפליאה וחריגה לסידור דרך החייםר"ש אייגר, תשו' יור"ד סי' מזאין לצרף דעת הגאון חות דעת בסדור שלו לפוסק כי הוא ז"ל בעצמו לא כתב דבריו להלכה ולא עיין ודקדק בכל דין ודין מדבריו ברב מקומות אך לקט ורשם למזכרת לעורר המורה, ואם הביא דעת א"ר עדין לא הכריע כמותו. ועל הספרים שיצאו בדורנו אנו בושים שיש מורה הוראה שמורים על פיהם בלי עיון בראשונים, ומעלתו מגלגל עצמו גם את סדור של הרב לפסוק מתוכו. ולא אלה ולא זה זכרונם לברכה, חברו חבוריהם על דעת זה...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים