צבי-שפייר כתב:בספר דברים נחמדים להבני יששכר זי"ע, עניני חנוכה אות ו' (יסוד זה מובא גם כן בבני יששכר כמה פעמים):
ענין שנקרא פלאות הבורא יתברך נ"ס, הוא על פי גמרא ברכות (ד, ב) מפני מה לא נאמר נו"ן באשרי מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל, ואפילו הכי חזר דוד וסמכה ברוח הקודש (תהלים קמה, יד) סומך י"י לכל הנופלים, ואם כן סומך הסמ"ך לנו"ן, ואם כן כשח"ו שונאי ישראל בצרה הוא עבור נפילת הנו"ן בעוה"ר, ואחר כך כשנגאלים על ידי פלאותיו יתברך הוא סמיכת הנו"ן על ידי הסמ"ך, וזה ענין שקרוי נ"ס סמיכת הנו"ן על ידי הסמ"ך:
וזה ענין (תפלת שמונה עשרה, ברכת תקע בשופר) ושא נ"ס לקבץ גליותינו שהוא להרים הנו"ן על ידי הסמ"ך, וכענין זה כמדומני שמעתי בשם איזה חכם אחד:
שאלתי הוא, אל מי כיוון רבינו ל"חכם אחד"?
אראל כתב:הרעיון שפלאות הבוי"ת נקרא נ"ס ע"ש סמיכת הנו"ן, כבר נזכר פעמים רבות ב'אמרי פנחס' להה"ק ר"פ מקוריץ [וכנודע שהבני"ש מרבה לצטט ממנו ומכתביו], אבל לא מצאתי שם שמפרש בזה ושא נס וכו'
ז"ל הר"ן שם ד"ה ת"ר ועניתם: "יש לשאול זמן תוספת זה אימת... וא"א ג"כ שיהיה בזמן בין השמשות שהרי תוספת זה אינו אלא בעשה ובין השמשות ספק כרת הוא".באתי רק להעיר כתב:אמנם מצאתי כלשון הזה במשנה ברורה בסי' זה ס"ק יט, ומציין בשער הציון שמקורו מדברי הר"ן, וגם זה לא מצאתי. ומה שציינו במהדורת 'עוז והדר' לר"ן יומא ב:, שם כתב רק דאע"פ שהוא מצות עשה נשים חייבות עיי"ש. אבל הלשון 'שהוא בעשה ולא בלאו וכרת' ליתא.
הוד_והדר כתב:אראל כתב:הרעיון שפלאות הבוי"ת נקרא נ"ס ע"ש סמיכת הנו"ן, כבר נזכר פעמים רבות ב'אמרי פנחס' להה"ק ר"פ מקוריץ [וכנודע שהבני"ש מרבה לצטט ממנו ומכתביו], אבל לא מצאתי שם שמפרש בזה ושא נס וכו'
לכאורה מה שכותב שמעתי האיזה חכם אחד, אין הכוונה דוקא לענין ושא נס, רק לעצם הענין, אבל הפלא שהוא מביא דבר זה לערך 10 פעמים בכמה מספריו, וכמדומני שרק כאן כותב שכמדומני ששמעתי וכו'.
בקה"י (דפו"י סי' יא אות ב') כתב לבאר הפלוגתא שהובא בתוס' בסוגיין ד"ה ולא זה וזה, אי עונשין ממון מן הדין או לאו, דתליא בהאי חקירה, דאי המחייב הוא משום דפשע בשמירתו, א"כ התשלום הוא כעונש על שפשע בשמירתו, ולכך איכא למימר דהוי עונש ואין עונשין מן הדין, משא"כ אי המחייב הוא משום דממונו הזיק, א"כ התשלום אינו כעונש, ושפיר עונשין מן הדין. ואע"פ דמסתברא דתשלום הממון אינו לעונש, אך י"ל דהרי כתבו התוס' בכתובות נו. דנזיקין הוי מלוה הכתובה בתורה, והיינו דמסברא לא היו חייבים אלא הוא חידוש התורה, ולכך שפיר י"ל דהוי גדר של עונש.
וונדרבר כתב:כנראה הכוונה לקהלות יעקב בבא קמא, או מהדורת תשי״ז (לונדון?), או תשכ״ג או תשכ״ה.
יהודה בן יעקב כתב:בקשת עזרה
ידידי ראה בכתביו עמ"ס ב"ק שהוא כותב כדלהלן:בקה"י (דפו"י סי' יא אות ב') כתב לבאר הפלוגתא שהובא בתוס' בסוגיין ד"ה ולא זה וזה, אי עונשין ממון מן הדין או לאו, דתליא בהאי חקירה, דאי המחייב הוא משום דפשע בשמירתו, א"כ התשלום הוא כעונש על שפשע בשמירתו, ולכך איכא למימר דהוי עונש ואין עונשין מן הדין, משא"כ אי המחייב הוא משום דממונו הזיק, א"כ התשלום אינו כעונש, ושפיר עונשין מן הדין. ואע"פ דמסתברא דתשלום הממון אינו לעונש, אך י"ל דהרי כתבו התוס' בכתובות נו. דנזיקין הוי מלוה הכתובה בתורה, והיינו דמסברא לא היו חייבים אלא הוא חידוש התורה, ולכך שפיר י"ל דהוי גדר של עונש.
אך הוא חיפש את דברי הקה"י, ולא מצאם.
גם החיפוש ב'אוצר' לא הניב תוצאות, מלבד ספר חנוכת שלמה שגם ציין לדברי הקה"י בענין אי עונשין ממון מן הדין, וגם דברים אלו לא נמצאו.
למי הכוונה והיכן?ר' יוסי אומר אף יתכוין ללקוט וכו' פירש הר"ב ואף על גב דבעלמא אין מבטלין איסור לכתחילה הכא מילתא דלא שכיחא היא. ומכאן הביא ראיה הרב מהר"י סג"ל דהא דאין מבטלין איסור לכתחילה הוא מדרבנן כמבואר. וצריך לראות אם הוזכרה ראיה זו בספרים ועיין בפר"ח ובליקוטיו לי"ד:
רציני כתב:יהודה בן יעקב כתב:בקשת עזרה
ידידי ראה בכתביו עמ"ס ב"ק שהוא כותב כדלהלן:בקה"י (דפו"י סי' יא אות ב') כתב לבאר הפלוגתא שהובא בתוס' בסוגיין ד"ה ולא זה וזה, אי עונשין ממון מן הדין או לאו, דתליא בהאי חקירה, דאי המחייב הוא משום דפשע בשמירתו, א"כ התשלום הוא כעונש על שפשע בשמירתו, ולכך איכא למימר דהוי עונש ואין עונשין מן הדין, משא"כ אי המחייב הוא משום דממונו הזיק, א"כ התשלום אינו כעונש, ושפיר עונשין מן הדין. ואע"פ דמסתברא דתשלום הממון אינו לעונש, אך י"ל דהרי כתבו התוס' בכתובות נו. דנזיקין הוי מלוה הכתובה בתורה, והיינו דמסברא לא היו חייבים אלא הוא חידוש התורה, ולכך שפיר י"ל דהוי גדר של עונש.
אך הוא חיפש את דברי הקה"י, ולא מצאם.
גם החיפוש ב'אוצר' לא הניב תוצאות, מלבד ספר חנוכת שלמה שגם ציין לדברי הקה"י בענין אי עונשין ממון מן הדין, וגם דברים אלו לא נמצאו.
אולי כוונתו לספר אבן שתיה סימן יא אות ב. אולם הוא כותב את זה בעוד סימנים בספרו ואיני יודע למה ציין דוקא לשם.
התפיסה על 'אוצר מפרשי התלמוד' היא שלא במקומה, שהרי ה'אוצר' נדפס בשנת תשמ"א, ואילו המהדו' החדשה של קהלות יעקב נדפסה בשנת תש"נ.וונדרבר כתב:ויש ספרים שלא שמו לב שהדברים לא נדפסו במהדורות החדשות, והם מזכירים קהלות יעקב בלי לציין שזה דפוס ישן,
לדוגמה ראה אוצר מפרשי התלמוד ב"ק כרך א' עמ' ט"ז הערה 120
יהודה בן יעקב כתב:יישר כח רב על כל הטירחה המופלאה.
הערה קטנההתפיסה על 'אוצר מפרשי התלמוד' היא שלא במקומה, שהרי ה'אוצר' נדפס בשנת תשמ"א, ואילו המהדו' החדשה של קהלות יעקב נדפסה בשנת תש"נ.וונדרבר כתב:ויש ספרים שלא שמו לב שהדברים לא נדפסו במהדורות החדשות, והם מזכירים קהלות יעקב בלי לציין שזה דפוס ישן,
לדוגמה ראה אוצר מפרשי התלמוד ב"ק כרך א' עמ' ט"ז הערה 120
יהודה בן יעקב כתב:כתב החיד"א בפתח עינים מסכת ערלה פרק א משנה ולמי הכוונה והיכן?ר' יוסי אומר אף יתכוין ללקוט וכו' פירש הר"ב ואף על גב דבעלמא אין מבטלין איסור לכתחילה הכא מילתא דלא שכיחא היא. ומכאן הביא ראיה הרב מהר"י סג"ל דהא דאין מבטלין איסור לכתחילה הוא מדרבנן כמבואר. וצריך לראות אם הוזכרה ראיה זו בספרים ועיין בפר"ח ובליקוטיו לי"ד:
וונדרבר כתב:......
יהודה בן יעקב כתב:כתב החיד"א בפתח עינים מסכת ערלה פרק א משנה ולמי הכוונה והיכן?ר' יוסי אומר אף יתכוין ללקוט וכו' פירש הר"ב ואף על גב דבעלמא אין מבטלין איסור לכתחילה הכא מילתא דלא שכיחא היא. ומכאן הביא ראיה הרב מהר"י סג"ל דהא דאין מבטלין איסור לכתחילה הוא מדרבנן כמבואר. וצריך לראות אם הוזכרה ראיה זו בספרים ועיין בפר"ח ובליקוטיו לי"ד:
אספקלריא כתב:ויתכן שהוא מתכוין למישהו שלא ידוע בתור סג"ל, אלא בתור "הלוי", ומרן החיד"א כותב עליו סג"ל?
באתי רק להעיר כתב:בספר חיים שנים ישלם מהרה"ק רבי שמואל ויטל, בהערותיו לשו"ע ולבוש [יו"ד סי' רמ] כתב בענין 'אב שמחל על כבודו - כבודו מחול', וז"ל:
וצ"ע במה שאמר יעקב אבינו זה לי עשרים שנה בביתך, ופירשו חז"ל עלי לשלם אותם מיעוט כיבוד אב ואם, עיי"ש מה שתירץ.
במהדורת הרב הרשקוביץ מארה"ב, מציין על זה: ראה ילקוט רמז קל. ושם לא מצאתי רק דברי הגמרא במגילה טו: דעל אותם השנים שלמד תורה לא נענש בגלל כיבוד אב.
אולי למי מחכמי הפורום פתרון יותר טוב לאיזה חז"ל התכוון המחבר?
כתב מה שנכון נכון:
ראה רש"י לז, לד. (רש"י = חז"ל).
אמר ישעיה. לפי דרכי שכתבתי בביאורי לבראשית רבה בפ"ג שמזכירין שם האומר היכא דהוי איהו מריה דעובדא, ניחא דקאמר הכא אמר ישעיהו:
ואלעזר בן חוניו אחי שמעון הצדיק הכהן הגדול בימים ההם נזקק לבקשת המלך ויצו לתרגם לו את התורה יונית ואת פי הסנהדרין לא שאל, לפיכך חרה בו אפם ויעבירוהו מכהונתו, כמו שביררתי בספרי תולדות ישראל בלקח כ״ב.
יושב_ודורש כתב:בפירוש עיון תפילה שבסידור אוצר התפילות כתב (בפירושו לסליחות לעשרה בטבת):ואלעזר בן חוניו אחי שמעון הצדיק הכהן הגדול בימים ההם נזקק לבקשת המלך ויצו לתרגם לו את התורה יונית ואת פי הסנהדרין לא שאל, לפיכך חרה בו אפם ויעבירוהו מכהונתו, כמו שביררתי בספרי תולדות ישראל בלקח כ״ב.
האם ידוע ספר כזה?
איקטורין כתב:
היכן כתב זאת הגר"ח פלאג'י זצ"ל.
היכן כתב כן?ולזה אייתי ראיה מהשלמים האלו ר' אליעזר הגדול שהיה לוי מזרע משה רבינו ע"ה כמ"ש רבינו בחיי וסמוכות שלו ממאז"ל עתיד צדיק אחד לעמוד ולהתחיל בפ' פרה ואמר משה רבינו יה"ר שיהא זה מחלצי. ובודאי דכן הוות ליה ואני בעניי הבאתי ראיה לדבריו ממדב' רבה פ"ט ומירוש' פ"ג דסוטה. ור' יהושע בן חנניה פשוט שהיה לוי. וראב"ע ור' טרפון היו כהנים. ורבי עקיבא היה מזרע גרים. ואפ"ה היו מספרים בי"צמ כל אותו הלילה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:רבנו בחיי על שמות פרק יח פסוק ד
מחצד חקלא כתב:רבינו החיד"א מזכיר בכמה מקומות "מהרי"ל נר"ו", האם ידוע למי כוונתו?
בחיים שאל ח"ב סי' ל"ח אות ח': ורחימו דנפשין ואור עיני גם החכם השלם סיני ועוקר הרים כמהרי"ל נר"ו הוכיח מדברי רבותינו בעלי התוס'...
בככר לאדן, סי' ז', ליקוטים על הש"ס, אות ב', שבת פ"ח ע"א, [מהדורת ליוורנו דף קעט., מהדורת ירושלים עמ' ק"ו]: שמעתי מהרב מהרי"ל נר"ו דדד"ד [=דדינא דמלכותא דינא] ה"ד כשמשוה גזרותיו לישראל...
אמנם במעגל טוב עמ' 90 (י' אדר ב' תקל"ז) מזכיר "הרב מהרי"ל של פירנצי", וכוונתו כנראה לרבי יעקב חי לוי, רבה של פירנצי, הנזכר במעגל טוב עמ' 68 (ה' כסלו תקל"ה), שאז ביקר בעיר פירנצי, וכותב עליו שם "הרב החסיד" ושהיה אהובו מקדם. [וראה במעגל טוב מהדורת מנדלבוים שם שהביאו (עמ' ר"נ הערה 19) מתוך ספר החיד"א ב' עמ' קיא-קיב את חתימתו: יעקב חי ב"ר קולונימוס יוסף הלוי].
ואולי התכוין אליו.
ברוך ברמ-ד כתב:ר' אליהו מאני בספרו "זכרונות אליהו" מזכיר כמה פעמים ספר "יריעות האהל" כספר שו"ת הבנוי לפי סימנים. למשל חו"מ מע' א אות קסט, מע' מ אות רא, מע' ע אות קמ.
מהו הספר הזה?
יש ספר בשם זה על הלכות שחיטה; יש הערות בשם זה על ספר אוהל מועד (ירונדי), ועל ספר המדות למגיד מדובנא. אין כוונתו לחיבורים אלו.
ברוך ברמ-ד כתב:ר' אליהו מאני בספרו "זכרונות אליהו" מזכיר כמה פעמים ספר "יריעות האהל" כספר שו"ת הבנוי לפי סימנים. למשל חו"מ מע' א אות קסט, מע' מ אות רא, מע' ע אות קמ.
מהו הספר הזה?
יש ספר בשם זה על הלכות שחיטה; יש הערות בשם זה על ספר אוהל מועד (ירונדי), ועל ספר המדות למגיד מדובנא. אין כוונתו לחיבורים אלו.
בעל התפארת כתב:החיד"א בשיורי ברכה יו"ד סי' קע"ט ס"ג כותב [לענין שאין מתחילין בב' וד'] "ובתחילת דרך חיים כתב דהגם דאפשר להקל ביום ב' ביום ד' נכון ליזהר".
מי יכול להמציא לאיזה דרך חיים כוונתו. ככל שחיפשתי לא מצאתי.
יישר כח
גבאי האוצר כתב:בעל התפארת כתב:החיד"א בשיורי ברכה יו"ד סי' קע"ט ס"ג כותב [לענין שאין מתחילין בב' וד'] "ובתחילת דרך חיים כתב דהגם דאפשר להקל ביום ב' ביום ד' נכון ליזהר".
מי יכול להמציא לאיזה דרך חיים כוונתו. ככל שחיפשתי לא מצאתי.
יישר כח
דרך חיים - ר"ח ליפשיץ תס"ג
גבאי האוצר כתב:בעל התפארת כתב:החיד"א בשיורי ברכה יו"ד סי' קע"ט ס"ג כותב [לענין שאין מתחילין בב' וד'] "ובתחילת דרך חיים כתב דהגם דאפשר להקל ביום ב' ביום ד' נכון ליזהר".
מי יכול להמציא לאיזה דרך חיים כוונתו. ככל שחיפשתי לא מצאתי.
יישר כח
דרך חיים - ר"ח ליפשיץ תס"ג
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 191 אורחים