מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עניני מעין החתימה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 24, 2022 7:45 pm

האם יש ספר או מאמר ארוך המוקדש לברר את ענין "מעין החתימה סמוך לחתימה" על כל גדריו והלכותיו, או שאין ברירה אלא להמתין עד שיגיעו לזה באנצ"ת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 24, 2022 8:59 pm

איני מכיר.
האם אין בא"ת בערך ברכה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 24, 2022 9:11 pm

וכמנהג המקום, שמקפידים לבלי להותיר גיליון (וירטואלי) חלק - אעיר ששמתי לב לכך, שגם בשבת וגם בשלשת הרגלים אנו מסיימים את הברכה האמצעית בבקשה שינחילנו ה' את הימים האלו וכו', והמילים האחרונות הן: ישראל מקדשי שמך, בא"י מקדש השבת /ו/ישראל והזמנים.
כלומר: סיום הברכה הוא במה שאנו מקדשים את שמו, והחתימה היא במה שהוא מקדש את השבת ו/או אותנו ואת הזמנים.

רק בראש חודש מדברים ב"מעין החתימה" על מה שהקב"ה מקדש אותנו ואת ראשי החדשים, באמרנו "כי בעמך ישראל בחרת מכל האומות" - קדושתנו, "וחוקי ראשי חדשים להם קבעת" - קדושת ר"ח.

זוהי לא ממש קושיא (כי מובן לכל מביני-מדע שיש קשר חזק בין "את ה' האמרת היום" לבין "וה' האמירך היום", וכמבואר בגמרא ברכות לגבי תפילין דמארי עלמא לעומת תפילין שלנו), אבל זה מעניין מאוד, ובפרט יש להבין את טעם החילוק בין שבת וג' הרגלים לבין ר"ח (בין אם חל בחול או בשבת - עכ"פ לנוסחנו (חב"ד)).

בר"ה ויוה"כ אכן (עכ"פ לנוסחנו) מסיימים (בענין קרוב ל)מעין החתימה - בר"ה מסיימים "כי אתה אלקים אמת ודברך [מלכנו] אמת וקיים לעד, בא"י מלך על כל הארץ" וכו', וביוה"כ מסיימים "כי אתה סלחן לישראל ... ומבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח, בא"י מלך מוחל וסולח" וכו' - בשניהם הן בסמוך לחתימה והן בחתימה מדובר על מלכותו יתברך.

לוצאטי
הודעות: 716
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי לוצאטי » ג' אוקטובר 25, 2022 3:37 am

עמ' 23 ואילך
קבצים מצורפים
ש' אליצור, לדמותן של הברכות הקדומות - סידרא לב.pdf
(221.15 KiB) הורד 97 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 25, 2022 8:52 am

לוצאטי כתב:עמ' 23 ואילך

יישר כח.
ושם בהערה 62 עסק בקצרה בענין ברכה אמצעית של שבת וג' הרגלים, וש"נ.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 25, 2022 9:42 am

עזריאל ברגר כתב:
לוצאטי כתב:עמ' 23 ואילך
יישר כח. ושם בהערה 62 עסק בקצרה בענין ברכה אמצעית של שבת וג' הרגלים, וש"נ.
הסיומת של מקדשי שמך בסמוך לחתימה של מקדש השבת אכן נידונה הרבה בפוסקים, וראה בתורת חיים חולין כו: שהעיר כעין דבריך לעיל "דלא איירי חתימה בקדושת השם אלא בקדושת השבת".

רצוני לברר, מהו גדרו של 'מעין', האם צריך זהות בתוכן הענין או במילים ובסגנון או את שני הדברים יחד, והאם יתכן שקירבה לשונית מספיקה לזה למרות שיש הבדל מהותי בתוכן. (לכאו' זוהי פלוג' הגאונים על הוספת הפיסקה "אור חדש על ציון תאיר" בסמוך לחתימת יוצר המאורות). מסתמא יש לזה הרבה דוגמאות מפורשות או אולי אפילו דיון בפוסקים, לכן חיפשתי אם מישהו כבר טרח לסכם את הנושא.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 21, 2022 9:01 am

האם בכל הנוסחאות העתיקות מן הגניזה וכן בפיוטים קדומים וכד' יש הקפדה גמורה לחתום את הברכה מעין החתימה סמוך לחתימה, או שיש יוצאים מן הכלל?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 07, 2022 8:55 pm

עושה חדשות כתב:האם בכל הנוסחאות העתיקות מן הגניזה וכן בפיוטים קדומים וכד' יש הקפדה גמורה לחתום את הברכה מעין החתימה סמוך לחתימה, או שיש יוצאים מן הכלל?

כעת ראיתי מש"כ פליישר;
אלא אם כן משובש.png
אלא אם כן משובש.png (69.14 KiB) נצפה 1120 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 25, 2023 11:03 pm

יל"ע בקרובות שנכתבו ע"פ הנוסח החותם את ברכת העבודה ב"אותך לבדך ביראה נעבוד", והועתקו לנוסחתינו בחתימת "מחזיר שכינתו לציון", מה לגבי הדין של מעין החתימה. (והרי באמירת 'ותערב' נוהגים לשנות הנוסח מה"ט ולהקדים 'ושם נעבדך' ל'ותחזינה').


כגון זה -
עבודת ישראל פורים.png
עבודת ישראל פורים.png (75.28 KiB) נצפה 979 פעמים
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב א' פברואר 26, 2023 7:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 26, 2023 3:01 am

עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לוצאטי כתב:עמ' 23 ואילך
יישר כח. ושם בהערה 62 עסק בקצרה בענין ברכה אמצעית של שבת וג' הרגלים, וש"נ.
הסיומת של מקדשי שמך בסמוך לחתימה של מקדש השבת אכן נידונה הרבה בפוסקים, וראה בתורת חיים חולין כו: שהעיר כעין דבריך לעיל "דלא איירי חתימה בקדושת השם אלא בקדושת השבת".

רצוני לברר, מהו גדרו של 'מעין', האם צריך זהות בתוכן הענין או במילים ובסגנון או את שני הדברים יחד, והאם יתכן שקירבה לשונית מספיקה לזה למרות שיש הבדל מהותי בתוכן. (לכאו' זוהי פלוג' הגאונים על הוספת הפיסקה "אור חדש על ציון תאיר" בסמוך לחתימת יוצר המאורות). מסתמא יש לזה הרבה דוגמאות מפורשות או אולי אפילו דיון בפוסקים, לכן חיפשתי אם מישהו כבר טרח לסכם את הנושא.

בספר שרשי מנהג אשכנז האריך בזה הרב"ה הרבה על נוסח עתיק "וישמחו בך ישראל אוהבי שמיך, עיי"ש

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 11, 2023 8:03 pm

וידר כותב אחרת על מנהג אר"י, אבל אינו מציין שום מקור.

התגבשות 616.png
התגבשות 616.png (41.52 KiB) נצפה 640 פעמים

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: עניני מעין החתימה

הודעהעל ידי החוזר » ד' אוקטובר 11, 2023 8:35 pm

החוזר כתב:בעקבות הנאמר כאן חשבתי שיש (לפחות) שלושה סוגי סמוך לחתימה מעין החתימה:
1. פסוק שתוכנו עניין הברכה (כפי שהעיר יפה ר' משה שוחט במאמרו במכילתא).
2. "כי אתה ...".
3. בקשה שהיא תמצית הברכה ("ותחזינה עינינו בשובך לציון", למשל).

העתקתי מכאן
viewtopic.php?p=788623&sid=f0b2d27ac0a1979d804f036904548a0c#p788623


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 353 אורחים