לוצאטי כתב:עמ' 23 ואילך
הסיומת של מקדשי שמך בסמוך לחתימה של מקדש השבת אכן נידונה הרבה בפוסקים, וראה בתורת חיים חולין כו: שהעיר כעין דבריך לעיל "דלא איירי חתימה בקדושת השם אלא בקדושת השבת".עזריאל ברגר כתב:יישר כח. ושם בהערה 62 עסק בקצרה בענין ברכה אמצעית של שבת וג' הרגלים, וש"נ.לוצאטי כתב:עמ' 23 ואילך
עושה חדשות כתב:האם בכל הנוסחאות העתיקות מן הגניזה וכן בפיוטים קדומים וכד' יש הקפדה גמורה לחתום את הברכה מעין החתימה סמוך לחתימה, או שיש יוצאים מן הכלל?
עושה חדשות כתב:הסיומת של מקדשי שמך בסמוך לחתימה של מקדש השבת אכן נידונה הרבה בפוסקים, וראה בתורת חיים חולין כו: שהעיר כעין דבריך לעיל "דלא איירי חתימה בקדושת השם אלא בקדושת השבת".עזריאל ברגר כתב:יישר כח. ושם בהערה 62 עסק בקצרה בענין ברכה אמצעית של שבת וג' הרגלים, וש"נ.לוצאטי כתב:עמ' 23 ואילך
רצוני לברר, מהו גדרו של 'מעין', האם צריך זהות בתוכן הענין או במילים ובסגנון או את שני הדברים יחד, והאם יתכן שקירבה לשונית מספיקה לזה למרות שיש הבדל מהותי בתוכן. (לכאו' זוהי פלוג' הגאונים על הוספת הפיסקה "אור חדש על ציון תאיר" בסמוך לחתימת יוצר המאורות). מסתמא יש לזה הרבה דוגמאות מפורשות או אולי אפילו דיון בפוסקים, לכן חיפשתי אם מישהו כבר טרח לסכם את הנושא.
החוזר כתב:בעקבות הנאמר כאן חשבתי שיש (לפחות) שלושה סוגי סמוך לחתימה מעין החתימה:
1. פסוק שתוכנו עניין הברכה (כפי שהעיר יפה ר' משה שוחט במאמרו במכילתא).
2. "כי אתה ...".
3. בקשה שהיא תמצית הברכה ("ותחזינה עינינו בשובך לציון", למשל).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 353 אורחים