מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרכם של ר"ש סלנט ר"י אלחנן ומהרי"ל דיסקין בהסכמות לספרי הלכה ואגדה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

דרכם של ר"ש סלנט ר"י אלחנן ומהרי"ל דיסקין בהסכמות לספרי הלכה ואגדה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' אוגוסט 22, 2023 2:43 pm

הימנעות ר' שמואל סלנט מהסכמה לספר באיזור שנת תרנ"ד


בשנת תרמ"ז כתב המגיד מווילקומיר (בהקדמתו ל'זקן אהרן' חלק א) שהמהרי"ל דיסקין אמר לו שאין לו צורך בהסכמות על קונטרסיו, ולכן כך יעשה (ובאמת מצאתי שבקונטרסיו של המגיד שנדפסו לאחר שנה זו אין הסכמות).
בכל זאת לקונטרסו 'זכות הרבים' משנת ה'תרנ"ד הוא טרח באופן יוצא דופן לבקש הסכמות מגדולי הדור [כנראה משום שזהו קונטרס כנגד מה שכתב אחד מגדולי הדור שלפניו - בעל התפארת ישראל].
אולם לקונטרסו זה יש רק שלש הסכמות: מהאדר"ת [שאז היה רבה של מיר], מהרב מרדכי פיינשטיין [שלהבנתי לא היה רב ידוע מחוץ לאיזור מושבו, ע"פ מה שהפנו אותי כאן בפורום], ומר' יצחק אלחנן שסירב לתת הסכמה [מהרי"ל דיסקין הסכים בע"פ עם דברי המגיד, כפי שמובא בקונטרס].

שאלתי היא: מדוע המגיד לא נטל הסכמות מהגר"ש סלנט? האם הגר"ש נמנע באותה תקופה מלתת הסכמות?

כשחיפשתי הסכמות מהגר"ש סלנט מאותה התקופה מצאתי בינתיים שבשנת תרנ"ג נתן הסכמה לספר זכות אבות של הרב מנחם אוירבאך, ובשנת ה'תרס"ד למגיני ארץ ישראל וכן לחוט המשולש על ר"י סלנטר, ובשנת תרס"ה לספר לקט יוסף. [האם ידוע לכם על הסכמות נוספות?]

אם כן, מדוע הגר"ש לא נתן הסכמה למגיד?

הצעה לפתרון:
המגיד עצמו בקונטרסו 'מאמר הזכות' שנדפס בשנת תר"ן כותב לגבי ענין אחר עליו עורר המגיד: "לא נעלם ממני שדבר גדול כזה... ידעתי שצריך (לזה) להתחיל בגדולי חכמי ירושלים גאוניה וסופריה ו(רק )אח"כ היה ראוי להסתיים בקטני ערך כמוני. אך מה אעשה שהנה הגדול שבחכמי עיה"ק (לענ"ד כוונתו לגר"ש סלאנט) גדר בעדו שלא להסכים על שום דבר, ומי יבוא אחריו לחתום שמו תחילה, ומזה נתבטל הדבר לגמרי..." (ולכן כותב שם המגיד שהוא אזר חלציו לעורר בעצמו על הדבר).
מכך נראה שהגר"ש סלאנט סירב לתת הסכמה, לפחות לכל העניינים הקשורים לביקורת או מחלוקת וכדו'. אולי משום כך הוא לא נתן הסכמה לקונטרס של המגיד שכוון כנגד בעל התפארת ישראל.

מה דעתכם? אשמח לעזרת הידענים המופלגים כאן בפורום [אני עובד כעת על מאמר אודות המגיד מווילקומיר]

נ. ב. האם לדעתכם היו אז בירושלים עוד חכמים מפורסמים וגדולים שהייתם מצפים שהמגיד יבקש מהם הסכמה לקונטרסו?

ועוד שאלה בשולי הדברים - ההסכמות שקיבל הם [כמדומני] מגדולי מזרח אירופה. מי עוד היו אז גדולי ישראל באותו איזור?
נערך לאחרונה על ידי אשי ישראל ב ג' אוגוסט 22, 2023 3:05 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

הימנעות ר' יצחק אלחנן מלתת הסכמה לספרי אגדה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' אוגוסט 22, 2023 2:48 pm

בתחילת ההודעה הקודמת הבאתי כי לקונטרס 'זכות הרבים' של המגיד מווילקומיר (משנת ה'תרנ"ד) יש 'הסכמה' מפוסק הדור רבי יצחק אלחנן שכתב שהוא מסרב להסכים לתוכן הקונטרס מכיון ש"כל עסקי הוא רק בהלכה, על כן אינני מזדקק לענינים כאלה"

כמדומה לי שמלשונו של רי"א, שלא העיר שום דבר שבח על הקונטרס, נראה קצת שלא רצה להיכנס לענין זה, ואולי אף התנגד לדבר (השווה ללשונו למחברים אחרים באגרות רבי יצחק אלחנן ח"ב אגרות שג, שד, שז, שסא, שסט, שעח, ועוד).

האם אני צודק?
האם היו מחברי ספרים באגדה [באותן שנים] שכן קיבלו הסכמות מרי"א? [לזכרוני בדקתי באגרות רבי יצחק אלחנן ולא מצאתי כאלו]

אשמח לעזרתכם, חכמי אתרא הדין
נערך לאחרונה על ידי אשי ישראל ב ג' אוגוסט 22, 2023 3:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

דרכו של מהרי"ל דיסקין בהסכמות לספרי הלכה ואגדה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' אוגוסט 22, 2023 2:52 pm

א.
בחיפוש קצר ומהיר שערכתי מצאתי שבשנת תרכ"א נתן מהרי"ל דיסקין הסכמה לספר פאר עץ חיים לרב חיים קראזער, ובשנת תרמ"ד לספר מנחת יוסף לרב יאשע פרגר מבריסק.
אבל, בשנת תרמ"ה כתב מכתב לרב וועבר לספרו ערך דל ובו כתב שאינו נותן הסכמות לאף אחד, וכעי"ז בספר נברשת לגרח"ד שפיצר ה'תרנ"ד שם הגר"ח זוננפלד כותב בשם מהרי"ל שאינו נותן הסכמות.

כבר בשנת תר"ם כתב מהריל"ד לרב יצחק צבי הלוי שהוא מתרחק ממתן הסכמות ומ"מ שיבח את הספר (עמודי התורה). בשנת תרנ"ג נתן מהרי"ל מכתב שבח לאמרי צבי לרב צבי קאהן, וגם נתן מכתב ברכה ושבח לתפארת ציון על המדרש רבה, ואף שבשניהם ציין שאינו נותן הסכמה מ"מ כתב שבחים וכו'.

האם מכאן ניתן ללמוד שכאשר עלה הרצון מלפניו, מכל מיני סיבות, הסכים מהרי"ל דיסקין לתת שבחים לספר [עם הדגשה שאינו נותן 'הסכמה'].

(מן הסתם יש עוד הסכמות של מהריל"ד שלא הגעתי אליהן, ומהם נוכל ללמוד על דרכו. אשמח גם בזה לעזרת החברים כאן)


ב.
מעתה אני תמה:
המגיד מוילקומיר היה מקורב למהריל"ד (שהרי ברבים מקונטרסיו הוא מביא דברים ששמע ממנו), ובקונטרסו הנ"ל 'זכות הרבים' (כנגד התפארת ישראל) הוא מביא שמהריל"ד הסכים עמו שדברי התפארת ישראל אינם נכונים. מדוע אם כן מהריל"ד לא נתן למגיד 'מכתב שבח' כפי שנתן למחברים הנ"ל?

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: דרכם של ר"ש סלנט ר"י אלחנן ומהרי"ל דיסקין בהסכמות לספרי הלכה ואגדה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אוגוסט 22, 2023 8:02 pm

אשי ישראל כתב:הימנעות ר' שמואל סלנט מהסכמה לספר באיזור שנת תרנ"ד


בשנת תרמ"ז כתב המגיד מווילקומיר (בהקדמתו ל'זקן אהרן' חלק א) שהמהרי"ל דיסקין אמר לו שאין לו צורך בהסכמות על קונטרסיו, ולכן כך יעשה (ובאמת מצאתי שבקונטרסיו של המגיד שנדפסו לאחר שנה זו אין הסכמות).
בכל זאת לקונטרסו 'זכות הרבים' משנת ה'תרנ"ד הוא טרח באופן יוצא דופן לבקש הסכמות מגדולי הדור [כנראה משום שזהו קונטרס כנגד מה שכתב אחד מגדולי הדור שלפניו - בעל התפארת ישראל].
אולם לקונטרסו זה יש רק שלש הסכמות: מהאדר"ת [שאז היה רבה של מיר], מהרב מרדכי פיינשטיין [שלהבנתי לא היה רב ידוע מחוץ לאיזור מושבו, ע"פ מה שהפנו אותי כאן בפורום], ומר' יצחק אלחנן שסירב לתת הסכמה [מהרי"ל דיסקין הסכים בע"פ עם דברי המגיד, כפי שמובא בקונטרס].

שאלתי היא: מדוע המגיד לא נטל הסכמות מהגר"ש סלנט? האם הגר"ש נמנע באותה תקופה מלתת הסכמות?

כשחיפשתי הסכמות מהגר"ש סלנט מאותה התקופה מצאתי בינתיים שבשנת תרנ"ג נתן הסכמה לספר זכות אבות של הרב מנחם אוירבאך, ובשנת ה'תרס"ד למגיני ארץ ישראל וכן לחוט המשולש על ר"י סלנטר, ובשנת תרס"ה לספר לקט יוסף. [האם ידוע לכם על הסכמות נוספות?]

אם כן, מדוע הגר"ש לא נתן הסכמה למגיד?

הצעה לפתרון:
המגיד עצמו בקונטרסו 'מאמר הזכות' שנדפס בשנת תר"ן כותב לגבי ענין אחר עליו עורר המגיד: "לא נעלם ממני שדבר גדול כזה... ידעתי שצריך (לזה) להתחיל בגדולי חכמי ירושלים גאוניה וסופריה ו(רק )אח"כ היה ראוי להסתיים בקטני ערך כמוני. אך מה אעשה שהנה הגדול שבחכמי עיה"ק (לענ"ד כוונתו לגר"ש סלאנט) גדר בעדו שלא להסכים על שום דבר, ומי יבוא אחריו לחתום שמו תחילה, ומזה נתבטל הדבר לגמרי..." (ולכן כותב שם המגיד שהוא אזר חלציו לעורר בעצמו על הדבר).
מכך נראה שהגר"ש סלאנט סירב לתת הסכמה, לפחות לכל העניינים הקשורים לביקורת או מחלוקת וכדו'. אולי משום כך הוא לא נתן הסכמה לקונטרס של המגיד שכוון כנגד בעל התפארת ישראל.

לפי מה שהבאת בהמשך על המהריל"ד הרי ידוע בבירור שהיה לו גדר לא לתת הסכמות בעוד על הגרש"ס אין ידיעה כזו ואדרבה, ולכן למרות הקו' מדוע לא נתן המהריל"ד לכה"פ מכתב שבח עדיין נראה שהגדול שבחכמי ירושלים המוזכר בדברי המגיד הוא המהריל"ד, בפרט שידוע על קשריו של המגיד עם המהריל"ד שאמר לו שספריו אינם זקוקים להסכמות ושהסכים עקרונית בע"פ לתוכן הקונטרס המדובר, וא"כ מסתבר שהוא היה הראשון שפנה אליו המגיד בבקשת הסכמה ומחמת גדרו לא נתן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים