ביום הכיפורים ממשמע שנאמר ביום הכיפורים, איני יודע שהוא בעשור לחודש, אם כן למה נאמר בעשור לחודש, אלא תקיעת בעשור לחודש דוחה שבת בכל ארצכם ואין תרועת ראש השנה דוחה שבת בכל ארצכם אלא בבית דין בלבד, לשון רש"י והנה הרב מפני בקיאותו בתלמוד והכל לפניו כשולחן ערוך, אינו חושש וסותם הברייתות, והן מטעות לשאר בני אד
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לזה צריכים להבין את רקע הבעיא של אנשי 'גור אריה' עם מרן הגרמ"פ
אור עולם כתב:דברי הגרחי"ק לעניין שבטים צע"ג,
שהרי שבט הוא מטה, ואין דרך נשים להוליד שבטים אלא ילדים...
ולכאו' זו כוונת הפשש"מ.
זאב ערבות כתב:דעת תורה הברורה בענין חומש פשוטו של מקרא
זאב ערבות כתב:דעת תורה הברורה בענין חומש פשוטו של מקרא
אראל כתב:זאב ערבות כתב:דעת תורה הברורה בענין חומש פשוטו של מקרא
מזויף מתוכו
רב ייבי כתב:מכללא איתמר - כי בשיטה מעולם לא הסכים וכו', או בפירוש איתמר - שאתה יודע ספציפית שהוא לא חתם את הקו"ק?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרב אביגדור מילר זצ"ל אינו אשם שאינו מכיר את המסורת הוותיקה, שבזמנו לא זכה ללכת לחדר.
אבל כל מי שלמד בחדר וותיק אין לו הו"א שהדברים נכונים, שבכל החדרים שבעולם לומדים בראשית ברא אלקים כביאורו הפשוט ללא רש"י, וכבר נזכר כמה פעמים לעיל.
מנהג ישראל הוא ללמוד עם ילדים ללא רש"י
באמונתו כתב:מהגאון הצדיק רבי אביגדור הכהן מילר זללה"ה:
אליסף כתב:באמונתו כתב:מהגאון הצדיק רבי אביגדור הכהן מילר זללה"ה:
יש לי חשש שדברי הרב מילר 'שופצו'
מהיכן הדברים?
אראל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרב אביגדור מילר זצ"ל אינו אשם שאינו מכיר את המסורת הוותיקה, שבזמנו לא זכה ללכת לחדר.
אבל כל מי שלמד בחדר וותיק אין לו הו"א שהדברים נכונים, שבכל החדרים שבעולם לומדים בראשית ברא אלקים כביאורו הפשוט ללא רש"י, וכבר נזכר כמה פעמים לעיל.
מנהג ישראל הוא ללמוד עם ילדים ללא רש"י
כמה ימים זכית ללכת לחדר בשבוע שחל בו פרשת 'בראשית'..... שאתה זוכר ומכיר כ"כ המסורה האיך פירשו המלמדים הפסוק 'בראשית ברא אלקים'?....
ולגוף הטענה אין לי מושג מה רוצים מר' אביגדור מיללער, הלא הוא מדבר מענין האיך ללמוד עם ילדים בחדר, ומה זה נוגע לכאן?
חומש פשש"מ לא נועד עבור ילדים ומלמדים בחדר כלל!,
ואם איש מבוגר רוצה לעבור כל התורה כולה על דרך הפשט [לאו דוקא באופן שהורגל ללמוד בילדותו], הרי חומש פשש"מ מיועד בדיוק עבורו
הרבה פנים לתורה, בדרך פרד"ס והמסתעף, כולל גם האיך ללמוד עפ"י פשט על דרך הראשונים ושאר מפרשי התורה, ופשוט הוא
א איד כתב:ברש"י ר"פ בראשית מפרש גם ע"פ פשוטו. עיי"ש.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרב אביגדור מילר זצ"ל אינו אשם שאינו מכיר את המסורת הוותיקה, שבזמנו לא זכה ללכת לחדר.
אבל כל מי שלמד בחדר וותיק אין לו הו"א שהדברים נכונים, שבכל החדרים שבעולם לומדים בראשית ברא אלקים כביאורו הפשוט ללא רש"י, וכבר נזכר כמה פעמים לעיל.
מנהג ישראל הוא ללמוד עם ילדים ללא רש"י
באמונתו כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרב אביגדור מילר זצ"ל אינו אשם שאינו מכיר את המסורת הוותיקה, שבזמנו לא זכה ללכת לחדר.
אבל כל מי שלמד בחדר וותיק אין לו הו"א שהדברים נכונים, שבכל החדרים שבעולם לומדים בראשית ברא אלקים כביאורו הפשוט ללא רש"י, וכבר נזכר כמה פעמים לעיל.
מנהג ישראל הוא ללמוד עם ילדים ללא רש"י
שטויות. אינך יודע תולדותיו. בוודאי שלמד רבי אביגדור מילר זצ"ל בחדר!
מנהג ישראל שלי מוּכּר, כי הלימוד דווקא עפ"י רש"י.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה אתה מקשקש?
האם לא לימדו אותך 'בראשית - אין אנהייב, ברא אלקים - גאט האט באשאפן'? זה נגד רש"י, וכן נהגו בילדותי, כן נהגו ילדי, כן שמעתי מכל המקומות בעולם ששאלתי. בחדר עץ חיים עשו כן (כן סיפרו לי בשם הרב יעקב וויינברג שהוכיח מילדותו בעץ חיים שכן צריך להיות). כבר הביאו באשכול זה כמה משלים, ואיני יודע איך יכחיש שום בן אדם את זה.
באמונתו כתב:ה"דיון" האם ללמוד עם ילדים חומש עם פירוש רש"י או "פשוטו של מקרא", לא שייך כלל, כ"א בדור יתום - מנותק, שמושפע עפ"י המודרניים, מזרחיסטים וכו' מבלי משים.
אפילו מלפני עשרים-שלושים שנה, לא היה בן תורה המעלה על דעתו ספק כזה.
הרי מי שהכיר קצת את הרב שך למשל, או רבי משה פיינשטיין, לא תיתכן ה"שאלה" אצלו בשום אופן, וכן מי שקיבל ממקורבי החפץ חיים, או משאר גדולי ישראל.
כיו"ב, רבי אביגדור מילר זצ"ל אומר כדרכו דברים ברורים, בלי השאיר מקום לפקפוק כלל.
האמת אדרוש כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה אתה מקשקש?
האם לא לימדו אותך 'בראשית - אין אנהייב, ברא אלקים - גאט האט באשאפן'? זה נגד רש"י, וכן נהגו בילדותי, כן נהגו ילדי, כן שמעתי מכל המקומות בעולם ששאלתי. בחדר עץ חיים עשו כן (כן סיפרו לי בשם הרב יעקב וויינברג שהוכיח מילדותו בעץ חיים שכן צריך להיות). כבר הביאו באשכול זה כמה משלים, ואיני יודע איך יכחיש שום בן אדם את זה.
גם אני מצטרף להעיד שהרבי בחדר לימד לנו כפירוש הרמב״ן, וכן שמעתי מקרוב במסיבת התחלת חומש של בני שיחי׳ שכן מלמדים אותם היום.
(היה לידי ידיד אחד שהתווכחתי עמו הרבה על חומש פש״מ, ומיד לחשתי בתוך אזנו שעליו מיד להוציא בנו מחדר הזה המלמד דברים מוסכנים כאלו…)
בריה נמוכה כתב:אך בכיתות הגבוהות כבר מפרשים כמו רש"י -
באמונתו כתב:האמת אדרוש כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה אתה מקשקש?
האם לא לימדו אותך 'בראשית - אין אנהייב, ברא אלקים - גאט האט באשאפן'? זה נגד רש"י, וכן נהגו בילדותי, כן נהגו ילדי, כן שמעתי מכל המקומות בעולם ששאלתי. בחדר עץ חיים עשו כן (כן סיפרו לי בשם הרב יעקב וויינברג שהוכיח מילדותו בעץ חיים שכן צריך להיות). כבר הביאו באשכול זה כמה משלים, ואיני יודע איך יכחיש שום בן אדם את זה.
גם אני מצטרף להעיד שהרבי בחדר לימד לנו כפירוש הרמב״ן, וכן שמעתי מקרוב במסיבת התחלת חומש של בני שיחי׳ שכן מלמדים אותם היום.
(היה לידי ידיד אחד שהתווכחתי עמו הרבה על חומש פש״מ, ומיד לחשתי בתוך אזנו שעליו מיד להוציא בנו מחדר הזה המלמד דברים מוסכנים כאלו…)
הדברים מוטעים, ראה לעיל לשון הגאון האדיר רבי הלל דייוויד שליט"א, ביחס אל לימוד הילדים פירוש "בראשית".
אין מסורה חס ושלום לפרש אחרת מרש"י, אלא ברש"י גופו מפורש, שלפי פשוטו: בראשית = בהתחלה, ומבאר באורך כי הוא קשה, וצריך לדורשו (= אין המקרא הזה אומר אלא דורשני), או לדחוק בפשוטו באופן אחר (= ואם באת לדורשו כפשוטו, כך פרשהו).
ממילא, ילדים קטנים שעדיין לא מסוגלים לפשוטו הדחוק - כעדות רש"י גופו, מתחילים איתם במקום שרש"י גופו מתחיל באמת, שבראשית משמעו בהתחלה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שיגיד 'ח"ו' עוד אלף פעמים, זה לא ישנה את המציאות.
כבר הובאו המון משלים ע"ז. 'כתונת פסים - א זיידענע העמד' לימדו אותנו. ברש"י כתוב שזה 'כלי מילת', ובמתני' תנן מילת זה סוג צמר.
האיך אפשר להכחיש את השמש בצהריים?
חברא כתב:באמונתו כתב:האמת אדרוש כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה אתה מקשקש?
האם לא לימדו אותך 'בראשית - אין אנהייב, ברא אלקים - גאט האט באשאפן'? זה נגד רש"י, וכן נהגו בילדותי, כן נהגו ילדי, כן שמעתי מכל המקומות בעולם ששאלתי. בחדר עץ חיים עשו כן (כן סיפרו לי בשם הרב יעקב וויינברג שהוכיח מילדותו בעץ חיים שכן צריך להיות). כבר הביאו באשכול זה כמה משלים, ואיני יודע איך יכחיש שום בן אדם את זה.
גם אני מצטרף להעיד שהרבי בחדר לימד לנו כפירוש הרמב״ן, וכן שמעתי מקרוב במסיבת התחלת חומש של בני שיחי׳ שכן מלמדים אותם היום.
(היה לידי ידיד אחד שהתווכחתי עמו הרבה על חומש פש״מ, ומיד לחשתי בתוך אזנו שעליו מיד להוציא בנו מחדר הזה המלמד דברים מוסכנים כאלו…)
הדברים מוטעים, ראה לעיל לשון הגאון האדיר רבי הלל דייוויד שליט"א, ביחס אל לימוד הילדים פירוש "בראשית".
אין מסורה חס ושלום לפרש אחרת מרש"י, אלא ברש"י גופו מפורש, שלפי פשוטו: בראשית = בתחילה, ומבאר באורך כי הוא קשה, וצריך לדורשו (= אין המקרא הזה אומר אלא דורשני), או לדחוק בפשוטו באופן אחר (= ואם באת לדורשו כפשוטו, כך פרשהו).
ממילא, ילדים קטנים שעדיין לא מסוגלים לפשוטו הדחוק - כעדות רש"י גופו, מתחילים איתם במקום שרש"י גופו מתחיל באמת, שבראשית משמעו בתחילה.
רש"י דוחה מכל וכל את הפירוש של 'בהתחלה'.
רש"י דן לפי פשוטו בכמה דרכים של פירושים של המילה 'בראשית':
א) 'בתחלה' - פירוש זה דחה רש"י:
"שאם בא להורות כך, היה לו לכתוב בראשונה ברא את השמים וגו', שאין לך ראשית במקרא שאינו דבוק לתיבה של אחריו".
וגם קשה על זה הקושיא של רש"י בסוף דבריו (כמש"כ הרא"ם):
"תמה על עצמך שהרי המים קדמו, שהרי כתיב ורוח אלקים מרחפת על פני המים, ועדיין לא גלה המקרא בריית המים מתי היתה, הא למדת שקדמו המים לארץ. ועוד שהשמים מאש ומים נבראו, על כרחך לא לימד המקרא סדר המוקדמים והמאוחרים כלום".
ב) 'בתחלת' (סמיכות) - כך פירש רש"י על פי פשוטו: "בראשית תחלת בריאת ('בָּרָא' מפרשים כמו 'בְּרֹא') השמים והארץ, והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך - ויאמר אלקים יהי אור", ולא בא הפסוק לומר מה ברא ה' קודם ומה אח"כ, אלא רק לתאר מה היה המצב בתחלת הבריאה - "תוהו ובוהו וחושך" (ראה רא"ם).
ג) 'בתחלת הכל' - (והוא מקרא קצר, כאילו נכתב 'הכל') - גם פירוש זה דחה רש"י:
"אם כן תמה על עצמך שהרי המים קדמו, שהרי כתיב ורוח אלקים מרחפת על פני המים, ועדיין לא גלה המקרא בריית המים מתי היתה, הא למדת שקדמו המים לארץ. ועוד שהשמים מאש ומים נבראו, על כרחך לא לימד המקרא סדר המוקדמים והמאוחרים כלום".
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 231 אורחים