ישבב הסופר כתב:להיפך, משם ראיה שהתגורר בחו"ל, הרי מיירי שם שיצאו לחו"ל, ואכן ריב"ב וחנניה בן אחי רבי יהושע התגוררו בחורה לארץ, ומסתמא יצאו כולם אז ביחד, אולי מפני הגזירות. זה ונפרדו לדרכם, זה לנציבין, זה לרומי, וזה לבבל. ולכן שלח חנניה בן אחי רבי יהושע לריב"ב חברו כשבאו שני הת"ח מארץ ישראל כדי להוכיחו על שעיבר שנים בבבל.
זה לשון הספרי פרשת ראה פיסקא כח
מעשה בר' יהודה בן בתירה ור' מתיא בן חרש ורבי חנינא בן אחי ר' יהושע ור' יונתן שהיו יוצאים ח"ל והגיעו לפלטום וזכרו את ארץ ישראל זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה וירשת אותם וישבת בארצם.
וחזרו ובאו למקומם אמרו ישיבת א"י שקולה כנגד כל המצות שבתורה. ומעשה בר' אלעזר בן שמוע ור' יוחנן הסנדלר שהיו הולכים בנציבים אצל ר' יהודה בן בתירה ללמוד הימנו תורה והגיעו לציידן וזכרו את ארץ ישראל זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה וירשתם אותם וישבתם בארצם. חזרו ובאו להם למקומם אמרו ישיבת א"י שקולה כנגד כל המצות שבתורה:
משמע שר' מתיא בן חרש חזר לא"י.
אמנם עי' מה שכתב ביפה עינים פסחים ג:
תוס' ד"ה מאליה. בספרי פ' ראה. פסקא פ'. וראיתם ממאי דאיתא שם ומעשה בר"א בן שמוע ור' יוחנן הסנדלר שהיו הולכים בנציבין אצל ר' יהודה בן בתירה ללמוד הימנו תורה והגיעו לצידן וזכרו את א"י זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם וקראו המקרא הזה שמר ושמעת וישבת בארצם ואמרו ישיבת א"י שקולה נגד כל המצות שבתורה חזרו ובאו למקומם כ"ה ע"פ גי' הגר"א. אבל קשה דמקודם לזה איתא מעשה בר"י בן בתירה כו' ור' חנינא בן אחי ר' יהושע ור' יונתן שהיו יוצאים ח"ל והגיעו לפלטום וזכרו את א"י זקפו עיניהם כו' חזרו ובאו למקומם. א"כ מוכח מזה דר"י בן בתירה היה מושבו בא"י במעשה הראשונה. וקשה דהוא סתירה למעשה השניה. וראיתי בפאת השלחן ה' א"י סי' א' שכ' דתרי ריב"ב הוו והראשון היה בא"י והשני היה אחר החורבן בחו"ל ומוכיח מדנקט התם ר"א בן שמוע ור' יוחנן הסנדלר דהם מחבורה שלישית אחר החורבן כברמב"ם בהקדמתו ור"י בן בתירה הראשון היה בזמן הבית והוא היה בא"י והוא אותו שנזכר כאן בפסחים. ועי' תוס' מנחות סה: ד"ה ריב"ב. אבל תמוה דא"כ הוא דלא כהתוס' והגמ' הכא דהראשון שהיה בזמן הבית ג"כ היה בחו"ל בנציבין ותקשה הך דספרי ממעשה הראשון.
וראיתי בילקוט ראה תתפה שם מביא הך דספרי הנ"ל ושם אין כתוב במעשה הראשון שחזרו למקומם א"כ יתכן דאותו ריב"ב שבמעשה הראשון בו היה המעשה השניה ג"כ אחר שיצא מא"י וגר בנציבין
וכן מוכרח דל"ג וחזרו ובאו למקומם במעשה הראשון דהלא שם הוזכר ג"כ חנניא בן אחי ר' יהושע ומשמע בברכות סג. ובסנהדרין לב: ע"פ גי' הגרי"ב אחר ר"ח דלא חזר מחו"ל. וצ"ל שהאריך ריב"ב ימים כ"כ ואף דבלא"ה מוכח דתרי הוו ועי' ירו' סנהדרין ס"פ ד' מיתות דשם מוכח דנולד אחר ר' יהושע שהסיר כישוף מאביו שהיה מכושף שלא להוליד ומובא בתוס' מנחות שם. מ"מ אין לומר בספרי לחלק השני מעשים לתרי ריב"ב כמ"ש פאה"ש. כיון שזה הראשון שהיה בזמן הבית היה בנציבין כדמוכח הכא דוח"ל דגם השני הזדמן להיות בנציבין: