איש_ספר כתב:כבר נז"ל.
צילום מהספר הובא כאן: viewtopic.php?f=7&t=6634&start=40#p184873
איש_ספר כתב:כתב לי הרב יואל קטן שליט"א:דוק ותמצא שבשער שני הכרכים הראשונים, נוסף לרישום הפרקים וההלכות בספר הזה הוא כותב מה יהיה בחלקים הבאים. וראה זה פלא, הן בחלק השני - יחסית ל'מובטח' בחלק הראשון, והן בחלק השלישי - יחסית למובטח בחלק השני, ההלכות וסדר ההלכות בספר אינם זהים למובטח בשער הכרך הקודם! והרי זה לא יתכן שאם לאדם יש כת"י, ויהיה המשובש ביותר בעולם, והוא מספר לעולם מה נמצא בכרך הזה ומה יהיה בכרך הבא - פתאום כשמגיעים למעשה משתנים הפרקים, הן חסר הן יתר הן להקדים והן לאחר, ובלי לומר על כך דבר לא בהקדמות ולא בגוף הספר! זוהי ראיה שאין עליה תשובה שהמו"ל לפחות עשה כבתוך שלו בספר, הוסיף וגרע כאשר ישר בעיניו, ולא חשב כלל שיש לו חובת נאמנות לכתב היד שהיה לו (על הצד שהיה לו כת"י נוסף לכת"י היחיד הידוע שהיה אז בהלברשטט, שהוא הוא כתה"י שבו השתמש אלבק והעתיקו אות באות). וצדק אביך שליט"א מאוד בכך שקפדנותו ודבריו הקשים של אלבק על הרב הצב"א הכריחו את שלושת הרבנים (הופמן ארנטרוי וברלינר) להתפתל בצדקת הצדיק ולהצדיק את הצב"א, שאכן כפי שכתב אביך היה רב חשוב וחרד לדבר ה' ולוחם את מלחמת הדת נגד המהרסים וכו', ויכול היה להוציא לאור ספרי חידושים ושו"ת ודרשות ופסקי הלכה כטוב בעיניו - אבל מעשה שטן החליט להתעסק באשכול וקיצץ בנטיעותיו. זו בכייה לדורות, כי בספרות התורנית עד היום אשכול הצב"א 'אִין' ואשכול אלבק 'אאוט', הכל בגלל הלשון המשתלחת של אלבק, בעקבות המשכיל הרשע שור שהיה הראשון שעלה על כל הסיפור. וסיפר לי מו"ר הרא"ל שליט"א, יחזקהו ה' וירפאהו, שר"ח הלר מהדיר ספה"מ להר"ם שבסוף ימיו לימד בישיבה אוניברסיטי ראהו פעם בספריה לומד באשכול הצב"א, והלך לאיטו לארון הספרים והביא את האשכול אלבק, ובעדינות סגר לו את הצב"א והגיש לו את אלבק... (אולי אני לא מדייק בפרטי הסיפור, אך משהו מעין זה). וכן אמר שבכל פעם שיש חידושים יפים בנחל - צ"ע אם גוף הספר מקורי...
הקיק כתב:ה. מכון שלמה אומן נטל על עצמו לאחרונה משימה גדולה, והיא להוציא מהדורה מתוקנת של ספר האשכול. התחלנו כבר ואנו מתייעצים עם כמה מגדולי ישראל איך לרכב אתרי ריכשי, לתת לפני ציבור הלומדים והפוסקים נוסח אמיתי ומדויק של ספר האשכול, בלי לוותר על התוספות שבמהדורת נחל אשכול [לפחות אלו שיתברר שיש להם מקור בקדמונים] ולהציגם באופן הראוי, ובלי לוותר על למדנותו וחידושיו של הרצב"א במדור נחל אשכול. כמובן שהמלאכה כוללת גם חיפוש כל המקומות שהאשכול מצוטט בראשונים [חלק ניכר מעבודה זו כבר עשה רצב"א עצמו, אך יש להשלים את הדברים וכמובן להוסיף מכל הראשונים שזכינו שיצאו לאור ב-150 השנים מאז ימיו] ולמצוא בעזרתם את הנוסח הנכון והמקורי של האשכול. המלאכה עדיין בראשיתה, ונקווה שה' יצליח דרכנו להוציא דבר מתוקן מתחת ידינו לתועלת עולם התורה כולו. כמובן שאם בעקבות הדברים הנ"ל יש למישהו מה לחדש בנושא אשמח לשמוע, או כהמשך לשרשור הזה או בפרטי. הק' יואל, ערב ג' ימי הגבלה תשפ"ג.
אני הקטן בנימן זאב המכונה זנווונלף שטערן
מזעטרן בייא בירקענפעלד האבע דיעזעס
אים יאהר תקצ"ח לפ"ק פיר אדמ"ו ר' משה
סג"ל ממערציק עס געשריעבען
הקטן בנימן זאב שטערן
ועיין בכסא דהרסנא סי' קל"ב מה שרצה לכוין בכוונת הראב"ד הנ"ל ואז לא נתגלה ספר האשכול ות"ל כעת זכינו לזה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 664 אורחים