- מכתב תמיכה פשוטו של מקרא בד''צ ביתר עילית.pdf
- (334.58 KiB) הורד 205 פעמים
- מכתב תמיכה פשוטו של מקרא בד''צ ביתר עילית (1)_page-0001.jpg (106.93 KiB) נצפה 4077 פעמים
דרומי כתב:במחילה, כל הבדיחות התפלות הללו לא מצליחות להעלות חיוך על שפתיי.
אם כבר, מתעוררת תמיהה וצער על כך שמישהו מעלה בדעתו שיש לו אותם "זכויות" כמו שיש לרש"י ולרמב"ן, וכטענת הילדים "המקופחים" - למה רק הוא קיבל? גם לי מגיע!
לכבוד הרב דוד שליט"א
אני מתנצל שהמכתב הזה יגרום לכם עגמת נפש, אבל האמת צריכה להיאמר אפילו אם זה כואב.
אני מסופק מאד אם הפשט שלך בהארבנאל נכון, מדבריו נראה שיהודה כשאמר לאביו וחטאתי לך כל המים הוא התכוון גם לחיי נצח, וגם מה שנדחקת בהאברבנאל עדיין הוא לא כתב שיהודה התכוון לחייו הגשמיים.
אני חוזר ואומר שהיה לי הרבה תועלת מהחומש פשוטו של מקרא, אבל כהיום אינני בטוח במה שכתבתי שלא מצאתי בו פגם, והגם שיש מקורות לרוב הדברים, כנראה החומש בוחר לרוב את הפשט הכי מגושם, גם אם רוב המפרשים מפרשים אחרת, זה מוציא בהרבה את הנשמה הרוחנית של התורה, וזה מגשם מידי את התורה הקדושה.
הבי"ד בביתר יכולים לכתוב מה שהם רוצים אבל שלא יזכירו שמי, ואני לא רוצה שתפרסם בשום מקום את מכתבי הקודם.
כפי שכתבתי המכתב יגרום לכם עגמת נפש, אבל אין לי ברירה ואני חייב לכתוב הדברים כמו שאני רואה אותם, האמת צריכה להאמר בין אם זה נעים ובין אם לא, איני יכול להיכנס יותר לויכוחים, הבריאות והגיל לא מאפשרים לי זאת.
מאחל לך כל טוב
הדיין גבריאל קראוס
עמים ינגח כתב:'האמת חייבת להאמר', הוא כלל גדול בתורה, בתורה, לא כדי לחלק ציונים לרבנים.
עמים ינגח כתב:הג"ר גבריאל קרויס פונה אל ר' דוד אנשין ומבקש ממנו שלא לעשות שימוש במכתבו.
רצ"ב. פניית הרב קרויס בדוא"ל באנגלית, תרגום הדברים לעברית, תגובת ר' דוד אנשין.
בריה נמוכה כתב: שאלה נוספת
מדוע הרב קרויס לא פונה קבל עם ועדה להודיע ברבים שחוזר ממכתבו הראשון
למה רק באימיל פרטי (שכביכול דלף החוצה) שנשלח להרב אנשין הוא מודיע זאת ?
צופה_ומביט כתב:זו בדיחה?
איך אדם שכתב לפני חודש אחד "אני יכול להעיד שלמדתי את החומש הזה מתחילתו ועד סופו, על שלושת פירושיו, מילה במילה, מבראשית ברא ועד לעיני כל ישראל ולא מצאתי בו אפילו פגם אחד או חיסרון בשום צורה" - כותב עכשיו אחרי חודש בלבד "כנראה החומש בוחר לרוב את הפשט הכי מגושם, גם אם רוב המפרשים מפרשים אחרת, זה מוציא בהרבה את הנשמה הרוחנית של התורה, וזה מגשם מידי את התורה הקדושה".
איך אדם שכתב לפני חודש אחד "הנני כיום ב"ה בגיל מתקדם, לאחר שלמדתי כמובן הרבה מאוד חומש, ואף מסרתי לאורך השנים שיעורים רבים על חומש. עם זאת, משעה
שעיינתי ולמדתי בספר הזה, הרגשתי כאילו מעולם לא למדתי את החומש באמת כמו שצריך, ושאני מתעלה לרמות גבוהות יותר בהבנת תורתנו הקדושה, כפי שלא הרגשתי מעולם" - כותב עכשיו אחרי חודש בלבד "[אמנם] היה לי הרבה תועלת מהחומש פשוטו של מקרא, אבל וכו' החומש בוחר לרוב את הפשט הכי מגושם, וכו' זה מוציא בהרבה את הנשמה הרוחנית של התורה, וזה מגשם מידי את התורה הקדושה".
מחילה, אבל זה בלתי נתפס, ולא יעלה על הדעת.
ובלשון הרב:
אין לי ברירה ואני חייב לכתוב הדברים כמו שאני רואה אותם, האמת צריכה להאמר בין אם זה נעים ובין אם לא.
החוזר כתב:אוסיף שהתעלמת משורה הרבה יותר בעייתית: "כהיום אינני בטוח במה שכתבתי שלא מצאתי בו פגם". אינני יודע כיצד לפרש את הדברים כפשוטם.
הפצת המעיינות כתב:החוזר כתב:אוסיף שהתעלמת משורה הרבה יותר בעייתית: "כהיום אינני בטוח במה שכתבתי שלא מצאתי בו פגם". אינני יודע כיצד לפרש את הדברים כפשוטם.
כה כתב: כשכתבתי "שאין פגם בחומש", אני כבר לא כ"כ בטוח. However, when I wrote, therer is no pegam in the chumesh, I am not so sure any longer
החוזר כתב:בדקתי כמובן במקור לפני שהערתי. הוא משתמש בזמן עבר: when, ולא What I wrote.
עמים ינגח כתב:הג"ר גבריאל קרויס פונה אל ר' דוד אנשין ומבקש ממנו שלא לעשות שימוש במכתבו.
רצ"ב. פניית הרב קרויס בדוא"ל באנגלית, תרגום הדברים לעברית, תגובת ר' דוד אנשין.
להתהלך כתב:והמשכיל בעת ההיא ידום.
צופה_ומביט כתב:זו בדיחה?
איך אדם שכתב לפני חודש אחד "אני יכול להעיד שלמדתי את החומש הזה מתחילתו ועד סופו, על שלושת פירושיו, מילה במילה, מבראשית ברא ועד לעיני כל ישראל ולא מצאתי בו אפילו פגם אחד או חיסרון בשום צורה" - כותב עכשיו אחרי חודש בלבד "כנראה החומש בוחר לרוב את הפשט הכי מגושם, גם אם רוב המפרשים מפרשים אחרת, זה מוציא בהרבה את הנשמה הרוחנית של התורה, וזה מגשם מידי את התורה הקדושה".
איך אדם שכתב לפני חודש אחד "הנני כיום ב"ה בגיל מתקדם, לאחר שלמדתי כמובן הרבה מאוד חומש, ואף מסרתי לאורך השנים שיעורים רבים על חומש. עם זאת, משעה
שעיינתי ולמדתי בספר הזה, הרגשתי כאילו מעולם לא למדתי את החומש באמת כמו שצריך, ושאני מתעלה לרמות גבוהות יותר בהבנת תורתנו הקדושה, כפי שלא הרגשתי מעולם" - כותב עכשיו אחרי חודש בלבד "[אמנם] היה לי הרבה תועלת מהחומש פשוטו של מקרא, אבל וכו' החומש בוחר לרוב את הפשט הכי מגושם, וכו' זה מוציא בהרבה את הנשמה הרוחנית של התורה, וזה מגשם מידי את התורה הקדושה".
מחילה, אבל זה בלתי נתפס, ולא יעלה על הדעת.
ובלשון הרב:
אין לי ברירה ואני חייב לכתוב הדברים כמו שאני רואה אותם, האמת צריכה להאמר בין אם זה נעים ובין אם לא.
תוכן כתב:כל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה. מקודם למד בצורה פשוטה, ולא שם לב, ואחרי שהעירו את לבו ראה שבאמת פספס נקודה חשובה. ויש להתפעל מאד מהיכולת שלו לחזור בו בצורה כל כך גלויה, ולומר דברים ראשונים שאמרתי טעות הם בידי.
להתהלך כתב:זאת לא בדיחה, הלוואי וזו היתה בדיחה. זה עצוב מאוד.
התמיהה עדיין זועקת עד לב השמים, אבל אילו ידעתם איזה מסע של טירור, איזו השפלה ואיזה שטיפת מוח רעילה, הרב קרויס עבר בחודש האחרון, כנראה שהקושיה היתה קצת קטנה יותר. כן, גם קורת פלדה נשברת לבסוף, אם מכירים את הנקודות הרגישות שלה, ומכים עליה מספיק זמן.
די לציין שההתכתבות הזאת הושגה בגניבה גמורה, והודלפה ללא רשות תוך הפרה מחוצפת של פרטיותו של הרב, כדי להבין עם אילו אנשים אנו מתעסקים כאן, ועד כמה אין גבול שהם לא מסוגלים לחצות.
והמשכיל בעת ההיא ידום.
תוכן כתב:כל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה. מקודם למד בצורה פשוטה, ולא שם לב, ואחרי שהעירו את לבו ראה שבאמת פספס נקודה חשובה. ויש להתפעל מאד מהיכולת שלו לחזור בו בצורה כל כך גלויה, ולומר דברים ראשונים שאמרתי טעות הם בידי.
הבאר ההיא כתב:אחרי הכל הסיפור מוזר, איך כל הטרוריסטים שרדפו את הרב קרויס (כדבריך לא שיש לי מידע) עצמאי הסכימו להתפשר על כך שהוא יכתוב מכתב פרטי לרב אנשין שלא ע"מ לפרסמו, הרי גם עם הרב אנשין עצמו לא יעשה שימוש במכתב זה כבר מתגלגל בכל העולם, וא"ת שהם באמת לא התפשרו ותכננו להמשיך לרדוף את הרב קרויס אז בשביל מה הוא כתב את המכתב הזה אם זה לא יועיל לו כלום.
אני לא מנסה להמציא תיאוריות מה קרה, אבל ברור שאחרי הכל זה נשאר מוזר.
תוכן כתב:כל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה. מקודם למד בצורה פשוטה, ולא שם לב, ואחרי שהעירו את לבו ראה שבאמת פספס נקודה חשובה. ויש להתפעל מאד מהיכולת שלו לחזור בו בצורה כל כך גלויה, ולומר דברים ראשונים שאמרתי טעות הם בידי.
צופה_ומביט כתב:אי משום הא לא איריא. גם הם הבינו שצריכים לתת לרב מוצא של משהו כבוד כלשהו, והפשרה היתה שהוא יכתוב את המכתב רק במייל שלא לפרסום והם מיד ידליפו אותו לכל העולם.
בריה נמוכה כתב:תוכן כתב:כל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה. מקודם למד בצורה פשוטה, ולא שם לב, ואחרי שהעירו את לבו ראה שבאמת פספס נקודה חשובה. ויש להתפעל מאד מהיכולת שלו לחזור בו בצורה כל כך גלויה, ולומר דברים ראשונים שאמרתי טעות הם בידי.
במכתבו הוא כותב שהוא מודע לטענות נגד הספר ואף קרא את הקול קורא נגד הספר
וכך הוא כותב:
הייתי המום, עצוב ונזעם כשקראתי, כלא מאמין, את ה'קול קורא' נגד
החומש הנהדר והנפלא "פשוטו של מקרא"....
והוא משיב לטענות וכותב:
אני יכול להעיד שלמדתי
את החומש הזה מתחילתו עד סופו, על שלושת פירושיו, כל מילה
ומילה מ"בראשית ברא" ועד "לעיני כל ישראל", ולא מצאתי בו אפילו
פגם אחד או חסרון בשום צורה.
ע"כ
כך שדבריך אינם מתקבלים על הדעת...
תוכן כתב:דיין קרויס הוא איש אמת עד קוצו של יו"ד, ואם הוא מאמין במשהו כל רוחות שבעולם לא יזיזוהו ממקומו. כל הדיבורים על טרוריסטים וכיוצא, הם הבל הבלים. מה הם יכולים לאיים עליו בדיוק? מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. זה שהוא חזר בו בפומבי זה גבורה שאין כדוגמתו, כראוי לת"ח שישב כל חייו על התורה ועל העבודה בלי שום רגע אחד פנוי מעבודת ה'.
תוכן כתב:דיין קרויס הוא איש אמת עד קוצו של יו"ד, ואם הוא מאמין במשהו כל רוחות שבעולם לא יזיזוהו ממקומו. כל הדיבורים על טרוריסטים וכיוצא, הם הבל הבלים. מה הם יכולים לאיים עליו בדיוק? מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. זה שהוא חזר בו בפומבי זה גבורה שאין כדוגמתו, כראוי לת"ח שישב כל חייו על התורה ועל העבודה בלי שום רגע אחד פנוי מעבודת ה'.
תוכן כתב:מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבעייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. .
פרנקל תאומים כתב:תוכן כתב:דיין קרויס הוא איש אמת עד קוצו של יו"ד, ואם הוא מאמין במשהו כל רוחות שבעולם לא יזיזוהו ממקומו. כל הדיבורים על טרוריסטים וכיוצא, הם הבל הבלים. מה הם יכולים לאיים עליו בדיוק? מה שכן, שאנשים רבים פנו אליו והעירו לו על התוכן הבייתי. זה שהוא לא תפס את הבעיה מלכתחילה, זה בגלל שהוא רחוק מן החלל ולא יודע מה קורה פה בארץ עם כל חברי פשוטו של מקרא. מי שמונח בענינים מזהה מיד את הבעייתיות של הספר, ומי שלא, לא ישים לב, בדרך כלל. זה שהוא חזר בו בפומבי זה גבורה שאין כדוגמתו, כראוי לת"ח שישב כל חייו על התורה ועל העבודה בלי שום רגע אחד פנוי מעבודת ה'.
הבנתם?
צופה_ומביט כתב:נו באמת. די כבר עם הערבובים האלה.
רחוק מן החלל, לא יודע מה קורה בארץ עם חברי פשש"מ, העירו לו על התוכן הבעייתי...
שוב, מדובר בת"ח שיישב כל חייו על התורה ועל העבודה ומעיד שעבר על כל החומש על ג' חלקיו מילה במילה מבראשית ועד כל ישראל ולא מצא בו שום פגם וחיסרון בשום צורה.
ואז... "העירו לו", והוא "תפס", ש"התוכן בעייתי".
איזה ביזוי ת"ח כותבים כאן, תוך כדי מצג שווא של שבחים לו.
כמה פעמים כבר כתבו כאן - מתנגדי החומש - שאין מה לדון לגופם של אנשים אלא לגופו של הפירוש.
אז מה בדיוק התחדש לאותו ת"ח איש אמת לגבי גוף הפירוש, מה ש"לא תפס" כשלמד בעצמו את החומש מקצה לקצה, ואדרבה, אמר שהפירוש האיר את עיניו בלימוד החומש כפי שלא היה מעולם, אלא רק כאשר "העירו לו" על "התוכן הבעייתי" רק אז הוא "שם לב" ו"תפס", מה שלא תפס קודם בגלל ש.... הוא לא יודע מי [= מה שמספרים לו על] המחברים...
להתהלך כתב:מכתב מעודכן ביחד עם ר' אשר וייס שליט"א
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים