כאן נתפרסם מכתב מבנו של הרב"ש דויטש, עם דוגמאות נגד החומש. ובמח"כ כבר בדוגמא הראשונה הראה שלא הבין בדברי המפרשים שהוא מעתיק
א] (א, ב) "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים", כתבו ב"פשוטו של מקרא" וז"ל: יש שפירשוהו כמשמעו, האויר שהי' הולך ומנשב בתנועתו מעל המים שעל פני הארץ, ולפי דבריהם ברא ה' גם את האויר ביום הראשון בעת בראו את השמים והארץ וקראה הכתוב "רוח אלוקים" להשמיענו שגם הרוח הוא בכלל הדברים הנבראים בידי ה' כי מתוך שהיא ממלאת תמיד את כל המקום הפנוי בעולמנו יכול אדם לדמות שקיומה מאיליו ואין צורך לברא אותה. ויש שפירשו מתוך הל' "ורוח אלוקים" שהכוונה על דבר רוחני ונשגב בדומה ללשונות הכתובים ותהי עליו רוח ה', והוא רומז לכסא הכבוד ששם השראת שכינת ה' ומלכותו וכו'', עכ"ל .
ויש על דבריהם ג' הערות:
א) מה שכתבו ד"פירוש רוח כמשמעו הוא "אויר", בוודאי ראו דברי אברבנאל [שהם מביאים מדבריו בהרבה מקומות] שכתב בתוקף להתנגד לפירוש זה משום ש"האויר הפשוט לא ייקרא בשום מקום בשם רוח", וע"כ דחה פירוש זה ופירשו באופן רוחני עיי"ש.
היעלה על הדעת לומר כן, והלא כמ"פ פירושו אויר, כמו ורוח הקדים ועוד רבות. אלא שהכותב הזה לא הבין כלל דברי האברבנאל, ששם השיג על הרמב"ם שכתב שרוח הכוונה ל"יסוד" האויר, דהיינו אויר פשוט ולא מורכב, וע"ז חולק. וכן כתוב קודם "וכן בענין הרוח שפירשו הרב על יסוד האויר אינו כן כי הנה לא תמצא בכל הכתובים שיקרא רוח היסוד האוירי הפשוט אלא הרוח הנושב שהוא מורכב". ועוד כתב להדיא "ויצא לנו מזה שמאמ׳ ורוח אלהים מרחפת על פני המים. יסבול א׳ מב׳ פרושי׳ אם שיהיה רוח גשמי נושבת שהמצי׳ הקב״ה אז רוח גדולה וחזק ליבש את המים שהיו מכסים את הארץ" עי"ש שדוחה פירוש זה ממקום אחר.
ואדרבה "כמשמעו" היינו לדבר רוחני שהרי כן הוא פירושו של "רוח אלוקים" בכל שאר המקומות שמוזכר לשון זה בתנ"ך דו"ק ותשכח].
שכח פסוק במלכים א (יח יב) ורוח ה' ישאך על אשר לא אדע, וכן בישעיה (מ ז) יבש חציר נבל ציץ כי רוח ה' נשבה בו, ועוד בהושע (יג טו) יבוא קדים רוח ה' ממדבר עלה ויבוש מקורו ויחרב מעינו
ועוד דלשון "רוח אלוקים מרחפת" אין משמעותה ל"בריאה" של "רוח" אלא שהיתה מרחפת כבר שהי' קודם הבריאה, וכיון שכן משמע יותר שהכוונה ל"כסא הכבוד" [שנבראת קודם בריאת העולם וכמבואר בברייתא (פסחים נ"ד ע"א)] ואשר לפי"ז פירוש הפסוק הוא ש"השראת שכינת ה' ומלכותו היתה מרחפת ושורה על פני המים".
הכותב שחס על כבוד רש"י שכח מרש"י מפורש בפסוק הקודם "ואם תאמר: להורות בא שאילו תחלה נבראו, ופירושו: בראשית הכל ברא אילו וכו' אם כן, תמה על עצמך שהרי המים קדמו, שהרי כתוב: ורוח אלהים מרחפת על פני המים, ועדיין לא גילה בריית המים מתי, למדת שקדמו לארץ. ועוד שהשמים מאש ומים נבראו. על כרחך לא לימד המקרא בסדר הקודמים והמאחרים כלום".
ב) מה שכתבו בכוונת "רוח אלוקים" שהכוונה "להשמיענו שגם הרוח הוא בכלל הדברים הנבראים בידי ה' כי מתוך שהיא ממלאת תמיד את כל המקום הפנוי בעולמנו יכול אדם לדמות שקיומה מאיליו ואין צורך לברא אותה", לא ראיתי זה במפרשים.
גם אני עדיין לא מצאתיו, ולא ראינו אינו ראי'
ג) רוב המפרשים לא פירשו דפירוש "רוח אלוקים" הוא "אויר", אלא או כרש"י, או באופן רוחני לגמרי באו"א, או עכ"פ דעסקינן ב"יסוד הרוח" [שהוא ג"כ ענין אחר מאויר הממשי וכמבואר ברמב"ן ועוד, ועיין ברמב"ן שפירש הפסוק וז"ל "ורוח נושבת על המים והנה הכל נברא ונעשה וסמך ה"רוח" ל"אלוקים" בעבור שהיא דקה מכלם ולמעלה מהם, רק שהיא מרחפת על פני המים במאמרו של הקב"ה].
רוב מפרשים שפירשוהו על יסוד האויר, אין כוונתם לשלול אויר כפשוטו, שהרי יסוד האויר אינו מנשב, והרלב"ג שפירשו על יסוד האויר פירוש "מרחפת = נחה", ואין כן דעת המפרשים האחרים. ואחר החשבון נמצא שכן דעת רוב המפרשים, ואלו הן: תרגום אונקלוס, ר' חגי בשם ר' פדת במדרש, רס"ג, רשב"ם, אבע"ז, ר"י בכור שור, רד"ק, חזקוני, פענח רזא, רבינו בחיי.