קו ירוק כתב:כמדומה ש
המוקדם, לפי הגר"א
הממוצע, לפי יציאת כוכבים של חצי שעה בממוצע
המאוחר, כמו שעשה החזו"א, 40 דקות בממוצע (החזו"א לא עשה ממוצע, אבל הגר"א זילבר המיר לממוצע, וכן בלוחות בני ברק המדוייקים).
אין צריך לחשוש לדעה זו של 24 דקות אפילו לא לכתחילה לחומרא בדאורייתא.
לוח עתים לבינה כתב:דברי הרב בורשטיין זצ"ל על פי דברי הרב טוקצינסקי נכוחים מאד אין בהם מתום,
ועי' בספר הזמנים כהלכתם וכו' ועיקר חיליה הוא מהסוגיא בתענית (יב.) דאמר רב חסדא: 'כל תענית שלא שקעה עליו חמה לא שמיה תענית', הרי מבואר דסיום התעניות הוא בשקיעת החמה ולא בצאת הכוכבים. ומה שהראשונים פירשו שהכונה לצאת הכובים היינו לשיטת ר"ת שלשון שקעה מהתפרשת על סוף שקיעה וכו' ע"ש.
דכאן עיקר הדין להגאונים הוא השקיעה.
יוצא פוניבז' כתב:הגלגול הרביעי - הכתרת זמן הקולא כזמן "הנהוג"!
הזמן של 18 דקות שבעבר לא הופיע כלל, וצץ בתחילה תחת ההסתייגות "לקולא", ושוב בהשמטת ההסתייגות,
כעת הוכתר לזמן הנהוג!
כך מופיע בלוח תשפ"ג:
סיום הצום (הנהוג): (זמן 18 דק') וי"א: (זמן 27 דק')
האם כוונת בעל הלוח שאחרי שהוא הנהיג כן במשך שמונה שנים, בתחילה למקילים בלבד ובשנה האחרונה גם לכולם, זה כבר הופך את זה למנהג?
לוח עתים לבינה כתב:אכתוב לכם את פשר הדברים
לוח עתים לבינה כתב:לא מדוייק אלא, לפי הרב מנת מובנו שכך נוהגים אבל אינו עיקר
ולפי דעתי זה הזמן הנהוג הרגיל העיקרי וכן יש להמשיך לנהוג כמו שעשה הגרימ"ט. ובשנים ראשונות לא ירדתי לבירור הענין ולכן שמתי הזמן המחמיר ראשון, וכשעמדנו על בירור הדברים והמנהג החזרנו עטרה ליושנה לקבוע את זמן 18 דק' ראשון
לוח עתים לבינה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:לוח עתים לבינה כתב:
אם בספרו של הגרימ"ט לא מצאת שכך נוהגים, מה יעזור להביא מי שכותב כך בשמו...
זה ידוע כחידוש של הגרימ"ט וכפי שהאריך בכך שהמיקל יש לו ע"מ לסמוך, אך לא הזכיר כלל שיש כזה איזה מנהג.
ואם זה היה המנהג הוא בודאי היה מופיע בכל הלוחות וכן בלוח עתים לבינה בשנים הראשונות.
מקדש מלך כתב:לגופו של דיון. לא מדויק לומר שאנחנו נוהגים כהגאונים. נכון שאנו נוהגים כמותם לחומרא, אבל לא מצינו שנוהגים כמותם לקולא (חוץ ממנהג ירושלים שנוסד על פי הפרושים שפסקו כהגר"א), אלא נוהגים את צאת הכוכבים שהיה נהוג בכל תפוצות ישראל, גם כשנהגו כרבינו תם.
חלא בר חמרא כתב:העידו שני אנשים מחסידי הבית ישראל, וא' מהם ממשמשיו, שהורה לסיים הצום 17 דק' אחרי השקיעה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים