עמוס התקועי כתב:[quote=]געפונען נאך א סידור הבעל שם טוב הקדוש[/url] אינעם לייברערי מיט אן עדות פון הרה"ק מראזדיל זי"ע
אחרי רואי מה שצירף אצרן מהרה"ק מראדזיל, א"כ יש להטיל ספק בעצם ייחוסו של הסידור הנמצא בספריית חב"ד לבעש"ט.
ראשית אומר כי איני משוכנע בכלל לטענת בריושמא, כי סוף כל סוף הרי נמצאו שם שמותיהם של תלמידים מובהקים של הבעש"ט לאורך כמה דפים! בשלמא אם מצאנו לדוגמא שמו של ר' נחום מצרנוביל בדף מסויים היה שייך לדחוק ולומר שחתם שמו בסידורו של צדיק נסתר אחר (אף שגם זה אינו עולה על הדעת), אבל לומר שסידור הזה נזדמנה לידי ר' מיכל מזלאטשוב וגם לידי ר' נחום מצרנוביל, דגל מחנה אפרים ועוד ועוד וכו', זהו דבר שלא ניתן ליאמר כלל. ע"כ אם יש לוודא שהצדיקים הנ"ל אכן חתמו שמותיהם שם (ע"י השוואת כתיבתם וכדומה), אז יש לנו טיעון מוצק, וקשה לדחותו בקש, בפרט שמצורף לזה מסורת עתיקה, ונמצא ברשותם של צאצאיו. אבל אצלי הדבר מוטל בספק, כי אפשר לשדות ביה נרגא מצד אחר, כי מי יודע שהחתימות של הצדיקים הנ"ל אינן מזוייפות? וכבר כתב בריושמא שדפים אחרים קטנים נתחבו שם כדי למלאות החסרון, ומי יודע....
כבר רואים שהופצו סידורים אחרים מיוחסים לבעש"ט (כאותו של הרה"ק מראדזיל), א"כ לא רחוק לשער שעשרות של סידורים "מיוחסים" כאלו הופצו בקרב החסידים וחצרות קדשיהם, ורובם או כולם מיוחסים אל הבעש"ט שלא בצדק. הסידור הנמצא בספריית חב"ד היה ג"כ מסוג ה"מיוחסים", אלא שזכתה לפרסום יתירה כי נמצאו שם שמותיהם של תלמידיו המובהקים, אבל אם נוודא שאין זה רק זיוף פקחי (ובאמת מוזר מאד שהחב"ד מסתירים זה, ואולי יראים מלגלותו פן ימצאו בו ניצני זיוף), א"כ נפל פיתא בבירא. איני אומר שזהו זיוף, אבל קשה מאד לקבוע מסמרות בחפץ שמעולם לא עבר ידי חוקרים רציניים לעשות בו בדיקות, לתארך אותו במעבדה, לזהותו ולאמת שלא נפלו בו ידי זרים.[/quote]
רואים שיש לך איזה אג'נדה כאן, אז באמת מוטב שלא להגיב. אבל אף כדבריך, כ"כ רחוק מהשכל שבמשך שנותיו התפלל הבעש"ט ביותר מסידור אחד? מה הפצצה שאתה מנסה להטיל כאן... ומכאן אתה מגדיל ההשערה בלי שום סימוכים שעשרות סידורים כאלו הופצו בקרב החסידים וחצרות קדשיהם וכו וכו', ס"ה יש לנו 2 סידורים שמיוחסים להבעש"ט, ואף אם נמצא סידור שלישי, אז מה בכך? בכמה סידורים אתה התפללת כבר? יהודי שחי 60 70 שנה סביר להניח שהתפלל ביותר מסידור אחד, ופשוט הוא. ובאמת אין מהצורך להאריך בזה, אבל מפני המלעיזים והבאים אחריהם שכבר יעתיקו הדברים כתורת לאקשן מסיני צריך להבהיר קצת. וד"ב.