ההוא גברא כתב:במשנה ברורה מוזכר בהלכות ציצית, לגבי הדין שצבע הציצית כצבע הטלית, משהו על פסים כחולים. (אין לי מ"ב כאן).
כוונתך לזה?
סי' ט' סקט"ז כתב:ומה ששפת הבגד כעין תכלת בטליתות שלנו בתר עיקר הבגד אזלינן
ההוא גברא כתב:במשנה ברורה מוזכר בהלכות ציצית, לגבי הדין שצבע הציצית כצבע הטלית, משהו על פסים כחולים. (אין לי מ"ב כאן).
סי' ט' סקט"ז כתב:ומה ששפת הבגד כעין תכלת בטליתות שלנו בתר עיקר הבגד אזלינן
הכהן כתב:ההוא גברא כתב:במשנה ברורה מוזכר בהלכות ציצית, לגבי הדין שצבע הציצית כצבע הטלית, משהו על פסים כחולים. (אין לי מ"ב כאן).
כוונתך לזה?סי' ט' סקט"ז כתב:ומה ששפת הבגד כעין תכלת בטליתות שלנו בתר עיקר הבגד אזלינן
איש_ספר כתב:בספרו של יגאל ידין על חפירות בר כוכבא יש שם תצלומי אריגים של עליהם נטען שם טליתות, והם מפוספסות בצבעים שונים ולא בשחור!
פרי מגדים אשל אברהם על שולחן ערוך אורח חיים הלכות ציצית סימן ט סעיף ה
ועתה נהגו בטלית קטן שפת הבגד "בלא",... ומה ששפת הבגד כעין תכלת בטליתות שלנו בתר עיקר הבגד אזלינן עיין סימן י' במ"א ס"ק (ח') [ה]:
משנה ברורה סימן ט
ומה ששפת הבגד כעין תכלת בטליתות שלנו בתר עיקר הבגד אזלינן:
שאלתי את זקני אם לפני קום המדינה היו הפסים כחולים, ואמר לי שהיו כך והיו כך.קו ירוק כתב:בקום המדינה היתה הטלית שחורה כמו לפניה... כל השאר דמיון מפותח
תורת המן כתב:
עוד אציין שבארה"ב אצל המדורנים קצת ראיתי טליתות כחולות. (וגם כובעים כחולים).
עץ הזית כתב:שאלתי את זקני אם לפני קום המדינה היו הפסים כחולים, ואמר לי שהיו כך והיו כך.קו ירוק כתב:בקום המדינה היתה הטלית שחורה כמו לפניה... כל השאר דמיון מפותח
היא שיחתי כתב:וכידוע בבעלז הולכים עם פסים תכלת
וכן רבים בחוגי המזרחי
והטעם שיהיה ממין הציצית
מנהג חסידים ואנשי מעשה מאז ומקדם שלא ללבוש בגדי צמר כלל וכלל, מחמת שהקליפה של שעטנז כה חזקה, שככל שיש צמר ופשתים באותו מקום, מיד מתערבבים ומכשילים את הרבים. לכן הלכו חסידים וצדיקים בבגדי משי, ומסרו נפשם שלא לישב בכרכרות מרופדות ובכלל בכיסא מרופד.
אממה? שהטלית כן אמורה להיות של צמר. עמדו חסידים ודנו על פי המקובל בידם שאין שר של פישון ופשתן שולט בטערקאי''י, ולכן צמרם של הללו, נקי מכל ערבוב. עמדו וייבאו טליתות מטורקיה הרחוקה למרכזי החסידות האירופיים.
כדרכם של חסידים, גם לאחר שהקפידא שלא להשתמש במלבושי צמר שאינו מתוצרת תורכיה ירדה מהפרק, עדיין הטליתות היו מטורקיה. מי שזוכר זוכר, היו אלו אריגים גסים כעין שקים, מחממים נוראות ומדיפים ריח אופייני.
עד לפני המלחמה היה נהוג פסים תכולים, עד כדי שמייצרי הנס הציוני ראו לנכון לעשותו עם פסים כחולים כזכר לו.
אחרי המלחמה, לא יודע מדוע, חל שינוי בכך. אומרים שהטלית תכולת הפסים של מרן מהר''א זיע''א נפלה בירושה לנכד אחיו המכנובקאי, והלה בתומו כיבסו, ועלתה בידו סמרטוט כחלחל כולו, עד כדי חוסר אפשרות להשתמש בו.
בימי בחרותי, לפני כט''ו שנה, מסר אחד מחסידי בעלזא את טליתו לבדיקת שעטנז. לא יודע מה עלה בדעתו לעשות כן, אך התברר שבמהלך חילופי השלטון בעותומניה, ועם עליית אתא תורכ לשלטון, הותרה הכניסה לאותו מלאך, והפשתן התערבב, אוהו התערבב, במעט הצמר שהיה בטלית.
לאחר מבצע בזק של בדיקת טליתות תורכיות, התברר, ובכן, שרובם אסורים לשימוש. אין מידע ברור בנוגע לטלית מר''ש.
בקיצור, הוטל איסור על טלית טורקית, ובהוראת מר''ש הוחל ייצור טליתות כעין טורקיות, היינו גסים בעלי בטנה, שלא יהיו נידפים ברוח כמנהג הליטאים והגוראים, בארץ הקודש. וזכות ארץ ישראל תגן עלינו מפני מלאכי הפשתן המרושעים.
מאחר וכבר חל חידוש בתחום בלתי ניתן לשינוי זה, נתנה ההוראה מן הקודש פנימה להחזיר עטרת פסי הטליתות ליושנם, ועל מנת להיבדל מרשעת הציונים, הוכהו הפסים הכחולים עד כדי חוסר דמיון מובהק לדגל.
[כמדומה שאדוקי מחנובקא יצאו בקול צווחה על השינויים ממנהג מרן מהר''א, כמדומני ואף קונטרס שלם חיברו, והם המשיכו להתעטף במכלאת הפשתן והצמר הטורקית, עד שהם קלטו באיחור שבכל זאת מדובר באיסור, ואף הם החלו לרכוש את הטליתות הבעלזאיות תכולי הפסים.]
לכשיבקע כתב:כדרכם של חסידים, גם לאחר שהקפידא שלא להשתמש במלבושי צמר שאינו מתוצרת תורכיה ירדה מהפרק, עדיין הטליתות היו מטורקיה. מי שזוכר זוכר, היו אלו אריגים גסים כעין שקים, מחממים נוראות
...
התברר שבמהלך חילופי השלטון בעותומניה, ועם עליית אתא תורכ לשלטון, הותרה הכניסה לאותו מלאך, והפשתן התערבב, אוהו התערבב, במעט הצמר שהיה בטלית.
לאחר מבצע בזק של בדיקת טליתות תורכיות, התברר, ובכן, שרובם אסורים לשימוש.
תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
זיז שדי כתב:תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
אהבתי איך שחתכת את התמונה של החתונה.
דרך אגב אציין כאן שאפיפניוס בכתביו כותב שהנשיא הלל וכל חכמי דורו לבשו טליתות עם פסי תכלת. והוא חי בשנת 350 למנינם לפני קרוב לאלף ושבע מאות שנה, וכמדומני שהוא המקור הראשון לצבוע פסים בטלית.
יאיר אתמר כתב:זיז שדי כתב:תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
אהבתי איך שחתכת את התמונה של החתונה.
דרך אגב אציין כאן שאפיפניוס בכתביו כותב שהנשיא הלל וכל חכמי דורו לבשו טליתות עם פסי תכלת. והוא חי בשנת 350 למנינם לפני קרוב לאלף ושבע מאות שנה, וכמדומני שהוא המקור הראשון לצבוע פסים בטלית.
מדובר שם בפסי קלאבי - סגולים (πορφύρας ἁλουργοϋφεῖς; אגב, דבריו מבוססים על אטימולוגיה עממית של φυλακτήριον) - רגילים, כאלה שמופיעים כבר בממצאי מדב"י ובציורי דורא אירופוס (ולמעשה היוו חלק חשוב של הלבוש הרומי), וכפי שכותב גודנוף בכרך 9 עמ' 172-3. על הקשר בין פסי הקלאבי והפסים שלנו כבר העיר שפרבר במנהגי ישראל, ה, עמ' רז-רח הע' 5.
תולעת ספרים07 כתב:ר זקן שאלתך צריכה קצת חידוד
הדבר פשוט שהדגל של הציונים עשוי בכחול לבן בגלל הטלית
ודומני שמי שהמציא את זה הוא סבא של פנחס הכהן פלאי (דומני שהיה חסיד מונקטש והתפקר) ובזמנו ראיתי ספר ממנו על זה ועל שאר ההמצאות בנוגע ליום העצמאות.
בשם האדמו"ר מסאטמר זי"ע שמעתי אומרים:
שבחושן האבן של שבט אפרים היה כחול וכידוע ששבט אפרים דחקו את הקץ ולכן עשו גם הציונים כחול כמו שבט אפרים.
אם כי שלא בדקתי אם אכן האבן של אפרים היה כחול.
זיז שדי כתב:תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
אהבתי איך שחתכת את התמונה של החתונה.
תורת המן כתב:זיז שדי כתב:תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
אהבתי איך שחתכת את התמונה של החתונה.
אזלת בקרתא הלך בנימוסא.
ובלע"ז:
When in Rome, do as the Romans do
זיז שדי כתב:תורת המן כתב:זיז שדי כתב:תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
אהבתי איך שחתכת את התמונה של החתונה.
אזלת בקרתא הלך בנימוסא.
ובלע"ז:
When in Rome, do as the Romans do
ומה נימוסי קרתא דא? הא באתרא דחשוכא שריא.
זיז שדי כתב:יאיר אתמר כתב:זיז שדי כתב:תורת המן כתב:חיפשתי ציורים מטרם קום המדינה, והנה מה שעלתה בידי, (כל השנים הם למספרם):
אהבתי איך שחתכת את התמונה של החתונה.
דרך אגב אציין כאן שאפיפניוס בכתביו כותב שהנשיא הלל וכל חכמי דורו לבשו טליתות עם פסי תכלת. והוא חי בשנת 350 למנינם לפני קרוב לאלף ושבע מאות שנה, וכמדומני שהוא המקור הראשון לצבוע פסים בטלית.
מדובר שם בפסי קלאבי - סגולים (πορφύρας ἁλουργοϋφεῖς; אגב, דבריו מבוססים על אטימולוגיה עממית של φυλακτήριον) - רגילים, כאלה שמופיעים כבר בממצאי מדב"י ובציורי דורא אירופוס (ולמעשה היוו חלק חשוב של הלבוש הרומי), וכפי שכותב גודנוף בכרך 9 עמ' 172-3. על הקשר בין פסי הקלאבי והפסים שלנו כבר העיר שפרבר במנהגי ישראל, ה, עמ' רז-רח הע' 5.
יישר כחך.
כמדומני שאפיפניוס עצמו קישר בין הפסים לבין מצוות התכלת.
החוות יאיר חשב שהתכלת הוא סגול מהאי טעמא, ודייק שכתבתי פסי תכלת ולא כחול. ובכלל תמיד צריך לדעת האם פורפירא הוא סגול או כל צבע היוצא מחלזון הפורפירא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 337 אורחים