בעלזער כתב:ר ישראל חלילה לא התכוונתי לפגוע באף אחד, רצוני לומר שהסגנון הזה שאברכים צעירים מוציאים ספרים על מהלכים בעבודת השם כמו בלבבי, אני ממש לא מתחבר לזה.
ואני מניח שהמחבר הנזכר ביקש לחקות את הבלבבי... שגם הוא מברכפלד,,, כי למה לא לחקות הצלחות.
בעלזער כתב:ולעצם העניין דומני שזה שלאג'ר ז'אנר חדש שלא היה בעבר.
שאברכים מוצאים ספרים על מהלכים בעבודת השם.
והאחד מדביק את השני.
ואני כמעט מוכן לחתום לך שזה לא הספר האחרון ותופתע לראות בהמשך הדרך הצפה כאשר כל אחד עם המהלך שלו בעבודת השם.
הבלבבי לא כותב כ"כ מעצמו, כי אם מייסד את כל דבריו על חכמת האמת ושאר ספרי רבותינו, ודבריו נועדו לבני עליה מיוחדים [וכמו ששמעתי ממנו פעם שזה לא מתאים לכל אחד, וגם לא בגילאים צעירים], ומי שניסה ולמד בספריו יודע כמה צריך לעבוד עד שמתחילים להתקדם על פי מה שכת' בכרך הראשון של בלבבי.
[ומי שמכיר את המחבר יודע עד כמה הוא חי את מה שכתב, בדבקות ועוד דברים. כך שמעתי מאלו שמכירים]
ואילו הבעצתך תנחני נכתב מהרהורי לבו של בן תורה, וכהצעה לדרך עבודה, ולא נועד לאנשים ספציפיים, אלא לכל אחד, ומיועד לתחילת הדרך, ודוקא לצעירים
עשוי לנחת כתב:רק מי שלא קרא את הספר יכול להקיש אותו לבלבבי, כי באמת לא קרב זה אל זה;
הבלבבי לא כותב כ"כ מעצמו, כי אם מייסד את כל דבריו על חכמת האמת ושאר ספרי רבותינו, ודבריו נועדו לבני עליה מיוחדים [וכמו ששמעתי ממנו פעם שזה לא מתאים לכל אחד, וגם לא בגילאים צעירים], ומי שניסה ולמד בספריו יודע כמה צריך לעבוד עד שמתחילים להתקדם על פי מה שכת' בכרך הראשון של בלבבי.
[ומי שמכיר את המחבר יודע עד כמה הוא חי את מה שכתב, בדבקות ועוד דברים. כך שמעתי מאלו שמכירים]
ואילו הבעצתך תנחני נכתב מהרהורי לבו של בן תורה, וכהצעה לדרך עבודה, ולא נועד לאנשים ספציפיים, אלא לכל אחד, ומיועד לתחילת הדרך, ודוקא לצעירים. [ואולי דוקא צעיר שחווה כעת את כל הקשיים של תחילת הדרך ולוקח את החיים ברצינות, יכול לכתוב כזה ספר, כמובן עם התייעצות עם גדולים בטעם יין ישן, שכבר עברו את הדרך הזו].
[מה גם שמחבר הבלבבי הוא לא כזה צעיר כמו שנשמע מבעלזער, למרות שזה בכלל לא טענה, וכי לא היו מגדולי ישראל שכתבו ספרים בצעירותם גם בנושאי עבודה?! זה סתם נובע מ... טוב לא משנה והמ"י.]
בעלזער כתב:אין לו לאברך שלא מילא כריסו בש"ס ופוסקים לצאת בספרים של מהלכים בעבודת השם
ישראל הר כסף כתב:ובחידוד הדברים- בעצתך נכתב מכח החכמה. פרקטיקה, ניסיון חיים וכד'. ובלבבי מכח ההשגה, מכח עבודה פנימית ולימוד רב. לזה התכוונתי כשכתבתי 'אם שואב מתוך עצמו את הדברים'.
ירושלמי כתב:[מזכיר לי מודעה בה ראיתי כתוב בשם הנואם:
המשגיח הגה"צ ר' דן סגל שליט"א, ומתחת בסוגריים: (אחד המשגיחים)....]
ישראל הר כסף כתב:את ה'בלבבי משכן אבנה' חיבר הרב איתמר שוורץ שליט"א. עוסק בקשר עם הקב"ה והדבקות בו. בסגנון פנימיות התורה בצורה מעובדת קצת.
את הספר 'בעצתך תנחיני' כתב הרב ישראל בוצ'קובסקי שליט"א. עוסק בקושי של הרבה אברכים במציאת סיפוק בעבודת ה' ובהרגשת התקדמות ועליה שחסרה לרבים. וגם או בעיקר- בלחץ הנפשי סביב עבודת ה'.
את הספר פלס מעגל רגלך כתבנו לעיל מי חיבר ועוסק באותם הענינים.
בהצלחה.
אם אין לך בעיה אתה לא נורמלי...
אשריך ואשרי חלקך- תחזור לבית מדרש ואל תתעסק בכגון דא.
ישראל הר כסף כתב:נכון, כבר יצא ספר נוסף שלדעתי הוא יותר מוצלח על אותו עיקרון ממש.
שמו 'פלס מעגל רגלך'.
חיברו הרב יהודה חייטובסקי שליט"א מביתר, בוגר מיר ברכפלד.
ובהסכמה נלהבת של הרב שלמה ברויאר שחיט"א משגיח ישבת בית מתתיהו.
סקירה על החוברת הזאת אשתדל לתת בקרוב.
הוגה כתב:ישראל הר כסף כתב:כי אין לי סורק...
מישהו מוכן לדבר איתו ולשאול אם הוא מוכן לשלוח עותק של PDF להעלאה כאן?
כבר דיברתי. זה לא אפשרי.
בעלזער כתב:כל אברך יש לו מהלך בעבודת השם ואבוי לנו אם כל אחד ינחה אותנו במעגלי צדק שלו.
ישראל הר כסף כתב:כך קבלתי באישי מחכ"א שליט"א מבאי המקום-
"...ברם, חושבני שהטעות כאן היא אחת: אין דרך שווה לכל. כל אחד קיבל מהקב"ה יעדים, וכנגדם כוחות. לטעמי, על האדם לברר בכל תוקף וחוזק מה תפקידו בעולם (וישנם דרכים לברר זאת!), ואז לסגל לעצמו את הכוחות ע"מ לעמוד בתפקידו בשלמות בס"ד.
עכשיו אמור לי: איך בדיוק יועילו הדרכים שלי - בעוד אני קיבלתי תפקיד X וכוחות Y - לאברך אחר, שקיבל תפקיד A וכוחות B? לכן אני נוטה מעט להסכים עם הביקורת שהועלתה על אברכים צעירים שמאלפים את הציבור מנסיונם. פשיטא לי שהם צודקים, ודבריהם טובים ואמיתיים, ברם לי, לך ולכל העולם כולו - הם לא בהכרח מתאימים.
ס''ק כתב:יש להזכיר גם, כי אחד ממטרותיו של הבלבבי הוא להחדיר את תורת החסידות לציבור הליטאי, ואף שאין לי כל התנגדות לזה, רק עומד לנגדי מעשה שהיה לפני כתשעים שנה בירושת"ו, באחד מיוצאי תלמידי הגר"א [שלמד בוולאזין], ואף הוא נתפס לתורות החסידות העמוקות, וחיבר והוציא הרבה ספרים עמוקים ומאירים באורות התורה והקדושה, וכשהביאו מדבריו לפני ידיד נפשו [מליטא] הקדוש בעל הקדו"ש, לא רצה אף להטות אוזן באמרו: מה שנכנס למח, שום סבון לא יוכל לנקות.
ידידיה כתב:מעבר לדיון עצמו האם הדברים הכתובים בספרים הנ"ל אמת הם לאמיתה של תורה, וכן האם טוב הוא לאיש הממוצע לחיות לאור הנ"ל , חשוב להבין מה הרקע לריבוי העיסוק בסוגיות אלו בזמן הזה, ואכתוב הנלע"ד שאין זה מחמת ריבוי החטאים וחולשת הדור אלא כדלהלן.
בעבר הלא רחוק כל יושבי תבל ושוכני ארץ סברו שהשגיו של אדם תלויים המה בב' עניינים.
1. כשוריו, וכגון ראש טוב לרופא, וידיים טובות לנגר (ולרופא מנתח).
2. רצונו של האדם 'להתאמץ' עבור השגים הנ"ל. וכמאמר העולם 'אין דבר העומד בפני הרצון' או כלשון מרן החזו"א 'אין הדבר תלוי אלא בהסכמה'. ולאור הנ"ל בעלי כשרון אשר לא התאמצו זכו לגערות מכות וכו' כדי להכניס בהם את 'הרצון', אתה יכול אם רק תרצה...
ומי שלא התאמץ כראוי הואשם בעצלנות יתירה, דהיינו שאינו רוצה בטוב מספיק כדי להתאמץ עבורו.
ובקיצור, הרצון לעבוד ולהתאמץ, הוא הוא הגורם הבלבדי של העבודה והמאמץ בפועל.
וכ"כ היו בטוחים שכך הוא עד שכל הנדון אצל התורניים על הבנת דברי הרמב"ם הידועים שביד כל אדם להיות כמשה רבנו והאבות היה מצד הכשרון, וכי יש לנו את כישוריהם, ונמנו וגמרו שאדם אינו מחוייב אלא לעשות את "המקסימום" וזו כוונת הרמב"ם שכלפי שמיא אין נמדדים התוצאות אלא המעשים, וכל אדם יכול להתאמץ כהאבות.
כל זה בהיות העולם הישן על מכונו, אבל היום בעולם הלא תורני בטוחים שהמצב אינו כך, אלא יש נתק בין הרצון לבין המאמץ.
ודאי שהרצון הוא תנאי, אך אחר שאדם רוצה במשהו, ורוצה גם להתאמץ בשבילו, יכולתו בפועל לעשות כן תלוייה במצב הפולסים - מים- תאים- אשר במוחו, וע"פ הגנים שירש אשר בנו מוח כזה או אחר.
קיצור הדברים, המאמץ והעבודה חצו את הקוים, שוב אינם בשטח 'הרצון' שתלוי בנשמתו של האדם ('העצמי' כפי שמכונה בפי רבים) אלא זהו כשרון ככל הכשרונות, וכשם שיש אדם שאינו מסוגל לצייר כמו פיקאסו, כך יש אדם שמוחו אינו מאפשר לו להתאמץ כמו החזו"א.
ובודאי, בסופו של דבר גם הרצון עצמו נפגע מתוך כך שאדם מפנים שאין בכוחו לבצע.
והגיעו הדברים לידי כך, שהם נותנים תרופות הפועלות במוח, ועוזרות לאדם להתגבר על מיעוט יכולתו לעבוד.
(דרך אגב חשוב לדעת שכיום יש לא מעטים שסבורים שאף מידות האדם מקורם בפיזיקה של המוח, ונקווה שבמהרה יבוא גואל ולא נאלץ להתמודד עם חשיבה כזו)
כמובן, אצלנו לא חושבים (חשבו?) כך, אלא מלמדים אנו ש'אין הדבר תלוי אלא בך' ו'אין הדבר תלוי אלא בהסכמה' כאמור, אלא שהסביבה משפיעה ורוחות מנשבות בתוך הבית.
מה נשאר לאדם עצמו לבחור? אם אכן כשלונותיו אינם מחמת מיעוט חוזק החלטתו ('הסכמה' בלשון החזו"א) אלא ירושה היא לו בפולסים שבמוחו?
על כך ועל כל דברי האיגרת הזו נצרכים הספרים הנ"ל ודומיהם לעבד חשיבה תורנית חדשה בדרכה של תורה לאור האוירה שהיא מציאות חיינו.
אדם שנכשל שוב ושוב, אם תאמר לו שהכל באשמתו ועליו לשוב בתשובה בתעניות וסיגופים ישמע בקולך כל עוד הוא יסבור שזה אמת.
אך אם הוא יריח מן הסביבה (המכונה 'היום יודעים ש..')שלמעשה אינו אשם כלל, שוב אין תועלת להאשימו, שודאי לא ישמע לנו אלא ילך ויקבל את הדעה הנוחה לו וש'מרגיש לו' אמת אצלו.
עכשיו, אפשר להתחיל את הספר, וג"א מצטרף לבקשות לסריקות נוספות.
בברכה המשולשת כתב:רגע. לפי ההודעות האחרונות באשכול אני מבין שהדיון כאן הוא על נערווים.
אני הבנתי מהודעות שלפני כן שהדיון הוא על עליה בסולם היראה.
או שמא הדיון על שני הדברים?
אבי ישועה כתב:בברכה המשולשת כתב:רגע. לפי ההודעות האחרונות באשכול אני מבין שהדיון כאן הוא על נערווים.
אני הבנתי מהודעות שלפני כן שהדיון הוא על עליה בסולם היראה.
או שמא הדיון על שני הדברים?
תפוס לשון אחרון כיון שאכן קיים ערבוב גדול בין הדברים
בברכה המשולשת כתב:אבי ישועה כתב:בברכה המשולשת כתב:רגע. לפי ההודעות האחרונות באשכול אני מבין שהדיון כאן הוא על נערווים.
אני הבנתי מהודעות שלפני כן שהדיון הוא על עליה בסולם היראה.
או שמא הדיון על שני הדברים?
תפוס לשון אחרון כיון שאכן קיים ערבוב גדול בין הדברים
איך אפשר לערבב ביניהם?
הרי נערווים זה בעיה נפשית (שהטיפול בה אינו תרופות, כפי שנאמר, אבל אכמ"ל) ועליה בסולם היראה זה עבודה שחייבים לעשות ולהתאמץ בה.
אבי ישועה כתב:בברכה המשולשת כתב:רגע. לפי ההודעות האחרונות באשכול אני מבין שהדיון כאן הוא על נערווים.
אני הבנתי מהודעות שלפני כן שהדיון הוא על עליה בסולם היראה.
או שמא הדיון על שני הדברים?
תפוס לשון אחרון כיון שאכן קיים ערבוב גדול בין הדברים
ושוב נזכרתי בבדיחה... טוב, אח"כ)
אבי ישועה כתב:ס''ק כתב:יש להזכיר גם, כי אחד ממטרותיו של הבלבבי הוא להחדיר את תורת החסידות לציבור הליטאי, ואף שאין לי כל התנגדות לזה,
יש לציין שמר 'בלבבי' שליט"א סבור שגם הציבור החסידי צריך בדק בית אל המקורות, ובעצם מתכוין להנחיל את דרך החסידות לאלו שנקראים היום חסידים וגם לליטאים ספרדים ומזרחיסטים
יוסי 10 כתב:מה הפחד הגדול הזה?
נראה כאילו המחנכים של הדור בטוחים שהם מחנכים את כל הציבור לשקר, והם מפחדים שאי מישהו יגלה את האמת...
מאיר דב כתב:יוסי 10 כתב:מה הפחד הגדול הזה?
נראה כאילו המחנכים של הדור בטוחים שהם מחנכים את כל הציבור לשקר, והם מפחדים שאי מישהו יגלה את האמת...
הרבה צדק יש במשפט האחרון הזה.
יוסי 10 כתב:עתה קראתי את הספר הנ"ל.
ספר נפלא מאוד, הכתוב בשכל ישר,בצורה בהירה ומרתקת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 419 אורחים