הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' אוגוסט 22, 2022 7:18 pm
עיין בשל"ה שער האותיות אות שי"ן - שתיקה
ח. והמלעיג ומתלוצץ בדברי חכמים, איתא במסכת עירובין (כא ב) דנדון בצואה רותחת. ונראה לי, דבכלל זה האומר על איזה סברא המוזכרת בגמרא או ברש"י או בתוספות או איזה תירוץ, ואומר: דבר רחוק הוא זה, ואילו הייתי אני אומר דבר זה היו משחקים עלי, הוא עושה עבירה גדולה. ולפי ששמעתי הרבה פעמים כן מדברים, על כן הנני מזהיר על זה באלף אזהרות. ורבי יהושע שאמר פעם אחת, בושני מדבריכם בית שמאי, נתחרט והושחרו שיניו מפני התעניות (חגיגה כב ב). וזה הכלל, 'כי לא דבר רק' (דברים לב, מז), ודרשו רבותינו ז"ל (בראשית רבה פכ"ב ס"ב; ירושלמי פאה פ"א ה"א), ואם הוא רק הוא מכם, כי כל דבריהם הוא אמת ויושר ובטוב טעם ודעת, רק יד שכלנו קצרה.
וראיתי ממורי ורבי הגאון מוה"ר שלמה ז"ל כשהיה שומע מפי תלמידיו שאמרו: וכי היה המקשה משוגע, או איך היה גרייז"ר וכיוצא בזה, היה מכהו מכות מרדות, ומלבד תשובה שסידר לו. והיה מרגיל תלמידיו לומר תמיד בלשון כבוד, כגון דברי המקשה אינם מובנים לי לרוב עומקם, וכיוצא בזה.