מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 14, 2022 10:19 am

עזריאל ברגר כתב:תשובותיכם נאות, אך מצאתי אוקימתא שלא מדובר בה על מצוה שיש בה עברה, ולא על מצוה שנפטרת בברכה שבירך לפני כן (דאלת"ה - אפשר למצוא הרבה כאלו), ולא על גברא דלא חזי לברוכי (דאלת"ה - כל אילם מקיים מצוות רבות בלא ברכה, ומי שאינו נקי וכיו"ב - פומיה הוא דכייב ליה).

רמז: ההלכה נאמרה בפוסקים בהלכות שבת.
והביה"ל האריך בזה, דשמא תלוי הדבר במחלוקת ראשונים.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 14, 2022 10:47 am

עזריאל ברגר כתב:
יאיר כתב:היכן מצינו בתרגום ביטוי כפול זהה (רצוף) למרות שבפס' המילים שונות?

מסתמא יש רבים כאלו.
לדוגמא: אם מקבל יקבל קדמי קבלא אקבל קבילתיה (תרגום של: אם צעוק יצעק אלי שמוע אשמע צעקתו).

תשובה זו לא מדויקת, כי אע"פ שבכל המילים השורש הוא קב"ל, אבל יש כאן שני שורשים שונים, קבלה וקבילה.
אולי התשובה היא 'וקטליה קטולא הוא קטלא יתקטל קטולא', בפרשת מסעי.
קטל הוא תרגום של הכאה של מיתה ושל רציחה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 14, 2022 11:48 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:תשובותיכם נאות, אך מצאתי אוקימתא שלא מדובר בה על מצוה שיש בה עברה, ולא על מצוה שנפטרת בברכה שבירך לפני כן (דאלת"ה - אפשר למצוא הרבה כאלו), ולא על גברא דלא חזי לברוכי (דאלת"ה - כל אילם מקיים מצוות רבות בלא ברכה, ומי שאינו נקי וכיו"ב - פומיה הוא דכייב ליה).

רמז: ההלכה נאמרה בפוסקים בהלכות שבת.
והביה"ל האריך בזה, דשמא תלוי הדבר במחלוקת ראשונים.

תשובה: טבילת כלים בשבת, באופן שממלא בו מים לשתיה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוגוסט 15, 2022 1:06 am

יאיר כתב:היכן מצינו בתרגום ביטוי כפול זהה (רצוף) למרות שבפס' המילים שונות?

דברים ו,יד לֹא תֵלְכוּן, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים--מֵאֱלֹהֵי, הָעַמִּים, אֲשֶׁר, סְבִיבוֹתֵיכֶם.
לָא תְּהָכוּן, בָּתַר טָעֲוָת עַמְמַיָּא: מִטָּעֲוָת, עַמְמַיָּא--דִּבְסַחְרָנֵיכוֹן.

ידבר פי
הודעות: 49
הצטרף: ו' מרץ 19, 2021 12:22 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ידבר פי » ג' אוגוסט 16, 2022 1:50 am

מקדש מלך כתב:על פי המדרש, שאול בן הכנענית הוא זמרי בן סלוא (וגם שלומיאל בן צורישדי), שהרג אותו פנחס הצדיק.

ואמנם לא הייתי מגדיר אותו כרשע, אבל רש"י מפורש הוא "במקום שייחס את הצדיק לשבח ייחס את הרשע לגנאי".

ל' הגמ' סנהדרין פב ע"ב אר"נ א"ר מאי דכתי' זרזיר מתנים או תיש ומלך אלקום עמו ד' מאות ועשרים וארבע בעילות בעל אותו רשע אותו היום והמתין לו פנחס וכו'
נערך לאחרונה על ידי ידבר פי ב ג' אוגוסט 16, 2022 2:47 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

ידבר פי
הודעות: 49
הצטרף: ו' מרץ 19, 2021 12:22 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ידבר פי » א' אוגוסט 21, 2022 4:10 am

עזריאל ברגר כתב:מנשה - בן יוסף מסתמא צדיק,

האם בכתוב "בך יברך ישראל לאמר ישמך אלקים כאפרים וכמנשה" אין במשמעותו שהיה צדיק

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 9:19 am

ידבר פי כתב:
עזריאל ברגר כתב:מנשה - בן יוסף מסתמא צדיק,

האם בכתוב "בך יברך ישראל לאמר ישמך אלקים כאפרים וכמנשה" אין במשמעותו שהיה צדיק

לאו דווקא. ייתכן שהברכה היא שיהיו עשירים כמותו וכדו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 9:21 am

אבל רש"י (בפירושו לבמדבר כז,א) כותב במפורש שמנשה היה צדיק.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 9:23 am

לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' אוגוסט 21, 2022 11:44 am

עזריאל ברגר כתב:לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לחת, לוחת, לחות

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 12:26 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לחת, לוחת, לחות

אכן. שלשתם מופיעים (גם) בפרשה שקראנו אתמול.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 6:13 pm

לפחות שלשה-שהם-ארבעה מקרים ישנם בתנ"ך שהתלוננו על אנשים שהם ממנים את עצמם לשפוט או להנהיג את הציבור.
כל הסכסוכים האלו - הסתיימו במותם של המתלוננים.
מיהם? מדוע זה "שלשה שהם ארבעה"? והאם יש עוד כאלו?

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' אוגוסט 21, 2022 7:46 pm

יש לי שלושה.
אנשי סדום על לוט, ונהרגו בהפיכה.
קורח ועדתו על משה ואהרן.
נבל הכרמלי על דוד.

אולי אתה מחלק את קורח דתן ואבירם לאחד שהוא שתיים להשי' שמתו כל אחד באופן אחר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 9:17 pm

הבאר ההיא כתב:יש לי שלושה.
אנשי סדום על לוט, ונהרגו בהפיכה.
קורח ועדתו על משה ואהרן.
נבל הכרמלי על דוד.

אולי אתה מחלק את קורח דתן ואבירם לאחד שהוא שתיים להשי' שמתו כל אחד באופן אחר?

דתן ואבירם הם שני מקרים - כמ"ש מי שמך לאיש שר ושופט עלינו.
שכחתי את נבל.
אז יש עוד אחד.
רמז: באשׂ ובמים.

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' אוגוסט 21, 2022 10:01 pm

נזכרתי במקרה נוסף אבל לא נראה לי שאליו התכוונת.

דה"י ב' פרק כ"ה, כשהנביא הוכיח את אמציה ענה לו 'הליועץ למלך נתנוך' והנביא ענה לו 'ידעתי כי יעץ אלקים להשחיתך' ובהמשך כתוב שנהרג.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 21, 2022 10:09 pm

אכן לא אליו התכוונתי.

צלעובר
הודעות: 35
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2020 7:11 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צלעובר » ב' אוגוסט 22, 2022 6:27 am

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לחת, לוחת, לחות

אכן. שלשתם מופיעים (גם) בפרשה שקראנו אתמול.


ולמה תספיקו בהא
וכאילו לא נמצא

מלה ששתי ווי"ן חסרה
הראשונה וגם השניה

כך היא מופיעה בתורה
פעמיים תבא בקצרה

ועד הנביאים תחכה
לראותה חסרת רק השניה

ואם תתאוה לראותה
חסרה רק הראשונה

(אבל מליאת השניה)
בדוק בכתובים מהרה

שם גם תראנה בגודלה
בשני ווי"ן היא מלאה

ובכן חידתי נסתיימה
בשבח לרבון עלמיא

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' אוגוסט 22, 2022 10:44 am

צלעובר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לחת, לוחת, לחות

אכן. שלשתם מופיעים (גם) בפרשה שקראנו אתמול.


ולמה תספיקו בהא
וכאילו לא נמצא

מלה ששתי ווי"ן חסרה
הראשונה וגם השניה

כך היא מופיעה בתורה
פעמיים תבא בקצרה

ועד הנביאים תחכה
לראותה חסרת רק השניה

ואם תתאוה לראותה
חסרה רק הראשונה

(אבל מליאת השניה)
בדוק בכתובים מהרה

שם גם תראנה בגודלה
בשני ווי"ן היא מלאה

ובכן חידתי נסתיימה
בשבח לרבון עלמיא

לא הבנתי אם כוונתך שבכתובים נמצאנה גם בחסר ומלא או רק במלא ומלא, כי אם כאופן השני יש בתורה ומתחת זרעת עולם, בנביאים זרעות מלך בבל, ובכתובים כי זרועות רשעים תשברנה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 22, 2022 5:58 pm

עזריאל ברגר כתב:רמז: באשׂ ובמים.

החוצפה התחילה באש (ולא לחינם כתבתי בשין שמאלית), ונגמרה על המים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 22, 2022 6:00 pm

נמחק
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ב' אוגוסט 22, 2022 10:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ב' אוגוסט 22, 2022 9:38 pm

עזריאל ברגר כתב:חדתי על מילה שאף פעם איננה "מלא דמלא", אלא או חסרה לגמרי או מלאה בו' ראשונה וחסרה בשניה, או חסרה בראשונה ומלאה בשניה.

התייחסתי לחידתו של 'צלעובר'

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 22, 2022 10:19 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:חדתי על מילה שאף פעם איננה "מלא דמלא", אלא או חסרה לגמרי או מלאה בו' ראשונה וחסרה בשניה, או חסרה בראשונה ומלאה בשניה.

התייחסתי לחידתו של 'צלעובר'

צודק.
כותב מחדש את הודעתי:
צלעובר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לחת, לוחת, לחות

אכן. שלשתם מופיעים (גם) בפרשה שקראנו אתמול.

ולמה תספיקו בהא ...

חדתי על מילה שאף פעם איננה "מלא דמלא", אלא או חסרה לגמרי או מלאה בו' ראשונה וחסרה בשניה, או חסרה בראשונה ומלאה בשניה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 22, 2022 11:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:רמז: באשׂ ובמים.

החוצפה התחילה באש (ולא לחינם כתבתי בשין שמאלית), ונגמרה על המים.

עיינו בסיפורה של ה"סיבולת".

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אוגוסט 23, 2022 12:01 am

שם לא ערערו עליו שהוא השתלט מעצמו רק התלוננו למה הוא לא קרא להם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 23, 2022 12:12 am

הבאר ההיא כתב:שם לא ערערו עליו שהוא השתלט מעצמו רק התלוננו למה הוא לא קרא להם.

צודק.

צלעובר
הודעות: 35
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2020 7:11 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צלעובר » ג' אוגוסט 23, 2022 7:17 am

לבנון כתב:
צלעובר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לעיל נשאלה שאלה על השם זבולון, שבמקרא מצאנו רק זבולן או זבלון.

אמש מצאתי מילה נוספת שמופיעה במקרא בלא שני וא"וין, או בו' ראשונה, או בו' שניה, אך לא בשני וא"וין.

התכירוה?

לחת, לוחת, לחות

אכן. שלשתם מופיעים (גם) בפרשה שקראנו אתמול.


ולמה תספיקו בהא
וכאילו לא נמצא

מלה ששתי ווי"ן חסרה
הראשונה וגם השניה

כך היא מופיעה בתורה
פעמיים תבא בקצרה

ועד הנביאים תחכה
לראותה חסרת רק השניה

ואם תתאוה לראותה
חסרה רק הראשונה

(אבל מליאת השניה)
בדוק בכתובים מהרה

שם גם תראנה בגודלה
בשני ווי"ן היא מלאה

ובכן חידתי נסתיימה
בשבח לרבון עלמיא

לא הבנתי אם כוונתך שבכתובים נמצאנה גם בחסר ומלא או רק במלא ומלא, כי אם כאופן השני יש בתורה ומתחת זרעת עולם, בנביאים זרעות מלך בבל, ובכתובים כי זרועות רשעים תשברנה


אל כבוד הלבנון יקירי
אסבירה בזה כוונתי

רמזתי כאן למלה
עם או בלי ווי"ן כתובה

חמשה פעמים במקרא
ובארבעה אופנים נמצאה

בכתובים לא תמצא
וא"ו השניה חסרה

אלא פעם אחת מלא ומלא
ופעם שנית חסר ומלא

אך אם בנביאים תחפשנה
מלא וחסר תמצאנה

ובתורה (לא בעצלתים)
חסר וחסר (פעמיים)

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' אוגוסט 23, 2022 10:40 am

צלעובר כתב:אל כבוד הלבנון יקירי
אסבירה בזה כוונתי

רמזתי כאן למלה
עם או בלי ווי"ן כתובה

חמשה פעמים במקרא
ובארבעה אופנים נמצאה

בכתובים לא תמצא
וא"ו השניה חסרה

אלא פעם אחת מלא ומלא
ופעם שנית חסר ומלא

אך אם בנביאים תחפשנה
מלא וחסר תמצאנה

ובתורה (לא בעצלתים)
חסר וחסר (פעמיים)

הארץ לעריה בגבלת, יצב גבלת עמים, ואסיר גבולת עמים, גבלות ישיגו עדר, אתה הצבת כל גבולות ארץ

צלעובר
הודעות: 35
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2020 7:11 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צלעובר » ד' אוגוסט 24, 2022 2:55 am

אתה לי ראש, הלבנון
תרעש פריך כלבנון
תשגה כארז בלבנון
ותראה בית יער לבנון

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2022 5:52 pm

חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ה' אוגוסט 25, 2022 6:26 pm

עזריאל ברגר כתב:חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

כוונתך לגמ' ר' יעקב משלם חצי נזק?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2022 6:42 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

כוונתך לגמ' ר' יעקב משלם חצי נזק?

לא. דיברתי על אחד מחז"ל שיש קשר מילולי בלבד בין שמו לבין רבינו תם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2022 6:43 pm

ובינתיים חידה לפרשת השבוע (ראה):

מפני מה הזהירה תורה בפרשתנו שלא להעלים עין מן הצדקה?
מפני שהעשירים המקמצים הפכו לחולמניים.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 25, 2022 7:01 pm

לא פיענחתי אבל מסתמא קשור לע', קמץ, חולם ואולי ל'עשיר'

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2022 7:39 pm

יאיר כתב:לא פיענחתי אבל מסתמא קשור לע', קמץ, חולם ואולי ל'עשיר'

שנים מתוך ארבעה - קשורים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2022 7:40 pm

עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

כוונתך לגמ' ר' יעקב משלם חצי נזק?

לא. דיברתי על אחד מחז"ל שיש קשר מילולי בלבד בין שמו לבין רבינו תם.

לפחות לפי תרגום אונקלוס.

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ה' אוגוסט 25, 2022 11:51 pm

עזריאל ברגר כתב:חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

רבי אפס

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' אוגוסט 26, 2022 12:46 am

חלא בר חמרא כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

רבי אפס

הסבר:

אונקלוס -
"איש תם" - גבר שלים
"אפס כסף" - שלים כספא

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 26, 2022 1:14 am

יאיר כתב:
חלא בר חמרא כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה מעט היתולית:
מי מחז"ל ראוי (ע"פ פירוש שמו) לתואר "רבינו תם"?

רבי אפס

הסבר:

אונקלוס -
"איש תם" - גבר שלים
"אפס כסף" - שלים כספא

מדויק.
וגם "תם הכסף" - שלים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 26, 2022 1:16 am

עזריאל ברגר כתב:ובינתיים חידה לפרשת השבוע (ראה):

מפני מה הזהירה תורה בפרשתנו שלא להעלים עין מן הצדקה?
מפני שהעשירים המקמצים הפכו לחולמניים.

את הביטוי "עשירים מקמצים" בהקשר זה - למדתי מתוך "שיטה מקובצת" הנדפס בתיקון קוראים "סימנים".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 26, 2022 9:51 am

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:ובינתיים חידה לפרשת השבוע (ראה):

מפני מה הזהירה תורה בפרשתנו שלא להעלים עין מן הצדקה?
מפני שהעשירים המקמצים הפכו לחולמניים.

את הביטוי "עשירים מקמצים" בהקשר זה - למדתי מתוך "שיטה מקובצת" הנדפס בתיקון קוראים "סימנים".

היה אפשר לשאול אותה בסגנון אחר:

ברשעי הגויים - העשירים קמצנים.
אבל בכשרים - הם לא קמצנים, אלא חולמניים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 772 אורחים