יהודה בן יעקב כתב:האם ראית מימיך את המדפים המדוברים, מלבד התמונה שצורפה כאן ???
אין לזה שום שייכות לס"ת ספרדי המונח בקופסא. האם יעלה על הדעת כי יש חסרון כבוד בהנחת גמ' מכורכת על שולחן הלימוד? ודאי שזו דרך הנחתה ודרך כבודה. אף בס"ת ספרדי כן הוא.
משא"כ מדפים אלו הנתונים בחלק האחורי של הבימה המוגבהת, להנחה עד שיטלום משם לצורך קריאה בהם.
כתבתי באריכות והמחשב מחק לי את הכל. כפרת עוונות. אני מנסה לשחזר.
ברור שאין קשר בין אותם מדפים לבין ספר תורה של עדות המזרח.
ברם השאלה נשאלת: מדוע העדות שנהגו בעצי חיים נהגו שאדם ישב ויחזיק את הספר אחרי הקריאה במקום להשאיר אותו במצב שכיבה על התיבה?
אחרי חיפוש (אמנם קצר) מצאתי לזה רק מקור אחד בדברי הרמ״א בסוף סימן קמז (ומקורו מאו״ז, ולא על פי הירושלמי): ותופסין בשניה עד אחר שקראו בראשונה, ומסביר המשנ״ב דהיינו שמוסרין הספר למי שהוא שם על הבימה להחזיקו עד שיגיע זמן קריאת המפטיר.
אבל יש לשאול גם עליהם מה הבעיה להשאיר אותו על התיבה, ואולי הם דנים בתיבה שצרה מלהכיל שני ספרים.
נתעוררתי לזה מפני שאני זוכר את מה שראיתי בקהילות ספרדיות (לא מזרחיות) אוטנטיות בחו״ל, שהספר עם עצי חיים, מגביהים אותו לפני הקריאה ואין המגביה יושב אלא מחזיר אותו לתיבה
(בדומה להגבהה נוסח חב״ד), ואחרי הקריאה גוללים את הספר
(שעטוף כל כולו בבד לבן המונע נגיעה בקלף, שלא כאצל האשכנזים שאין כמעט מצב שהגולל אינו נוגע בקלף כשמהדק את החגורה) ומלבישים אותו את המעיל כשהוא שוכב על התיבה, ולאחר מכן מוסרים אותו בידי אדם שיושב מאחורי התיבה שיחזיק את הספר עד חזרתו להיכל.
והנה בארה״ק ראיתי בקצת בתי כנסת ספרדים שניסו לחדש את המנהג של ספר תורה עם עצי חיים, אבל נשארו במנהג של עדות המזרח שאין אדם מחזיק את הספר אחרי הקריאה, אלא הם משאירים אותו על התיבה, אלא שהם עושים זאת במצב שכיבה.
יש לציין גם את מנהג התימנים: אצלם הספר בתוך תיק, אלא שבשעת הקריאה משכיבים את התיק, ומיד אחריה, מעמידים אותו על התיבה.
(לכאורה לפי דברי ר״ת בתוס' מנחות לג ע״א עדיף להשכיב את הספר, שהרי כתב "מעשים בכל יום כשספר תורה עומד על הבימה הכל עומדין וכששליח ציבור מושיבו הכל יושבין", ולפי זה אם הספר במצב עמידה, אין זה מצבו הטבעי המכובד ולכן כולם צריכים לעמוד, אלא יש להשכיב אותו על התיבה. וגם רש״י אינו חולק על המציאות שהיא "מעשים בכל יום", אלא סובר שאין ללמוד ממצב ספר תורה למצב קביעת מזוזה. ברם אני מעדיף מקור מפורש ולא דיוקים ופלפולים.)לסיכום, אני חוזר על שאלתי, ומי שיוכל להאיר את עינינו ולהביא מקורות, ברוך יהיה:
מדוע בקהילות הנוהגות בספר תורה עם עצי חיים, אין משאירים את הספר על התיבה אחרי קריאתו אלא מוסרים אותו ביד איש שיושב ומחזיק אותו במצב עומד? האם יש פגם בהיות הספר שוכב שלא בשעת קריאה?