עכ"ל.המזמור הזה כולו סידר נעים זמירות ישראל בספר תהלותיו (מזמור יח), ובפירושנו לספר תהלותיו בארנו דבריו כיד ה' הטובה עלינו. אך למה הוצג גם כאן, ולמה באו פה שנויים רבים וחלופים בתיבות ובאותיות, צריכים אנו לשמוע לדברי מהרי"א [אברבנאל], חבר השירה הזאת בבחרותו בהיותו בתוך צרותיו, ועשאה כוללת לכל הצרות, כדי שבכל פעם ופעם שהיה ה' מצילו מצרה היה משורר השירה הזאת, וז"ש ביום הציל ה' אותו מכף כל אויביו ומכף שאול, בכל פעם שניצול שר לה' כדברים האלה. ובספר הזה לא נכתבו מזמירות דוד ותשבחותיו, רק השירה הזאת שהיא כוללת וששר אותה תמיד. ודוד המע"ה לעת זקנותו קבץ ואסף כל תהלותיו בספר מיוחד לצורך הנהגת המתבודד, שישפוך שיחה לפני אל על כל הפרטים שיצרך איש איש בימי חלדו, ימצא מזמור או תפלה יתפלל בה, ויש בה סגולות נפלאות כי חברה ברוח הקדש ככתוב בס' שמוש תהלים, וגם המזמור הזה כתב שם שנית שיתפלל אדם אשר סבבוהו מצוקות רבות וניצול מהם כדוד, ואולם יען שנעשה לצרכי המתבודד תפלה לעני כי יעטוף, שינה ענינים רבים באופן שיתכנו לצרכי היחיד, וע"ד זה מצא השר מהרי"א טעמים נכונים לכל החלופים שבאו פה מבספר תהלות, עיין עליו כי אין להוסיף על דבריו. ופירוש המזמור היקר הלז כתוב אתי בספר תהלות כי שם מקומו, ולא אכפלהו פה שלא לצורך, לשכנו תדרשו ובאתם שמה אם יהיה אלהים עמדי
ת"ר כל שירות ותושבחות שאמר דוד בספר תהלים ר"א אומר כנגד עצמו אמרן רבי יהושע אומר כנגד ציבור אמרן וחכ"א יש מהן כנגד ציבור ויש מהן כנגד עצמו האמורות בלשון יחיד כנגד עצמו האמורות בלשון רבים כנגד ציבור
נוטר הכרמים כתב:נראה שמפורש בדברי רבותינו זי"ע בענין אמירת תהילים לא כן, וז"ל הגאון המלבי"ם (שמואל ב פרק כב),עכ"ל.המזמור הזה כולו סידר נעים זמירות ישראל בספר תהלותיו (מזמור יח), ובפירושנו לספר תהלותיו בארנו דבריו כיד ה' הטובה עלינו. אך למה הוצג גם כאן, ולמה באו פה שנויים רבים וחלופים בתיבות ובאותיות, צריכים אנו לשמוע לדברי מהרי"א [אברבנאל], חבר השירה הזאת בבחרותו בהיותו בתוך צרותיו, ועשאה כוללת לכל הצרות, כדי שבכל פעם ופעם שהיה ה' מצילו מצרה היה משורר השירה הזאת, וז"ש ביום הציל ה' אותו מכף כל אויביו ומכף שאול, בכל פעם שניצול שר לה' כדברים האלה. ובספר הזה לא נכתבו מזמירות דוד ותשבחותיו, רק השירה הזאת שהיא כוללת וששר אותה תמיד. ודוד המע"ה לעת זקנותו קבץ ואסף כל תהלותיו בספר מיוחד לצורך הנהגת המתבודד, שישפוך שיחה לפני אל על כל הפרטים שיצרך איש איש בימי חלדו, ימצא מזמור או תפלה יתפלל בה, ויש בה סגולות נפלאות כי חברה ברוח הקדש ככתוב בס' שמוש תהלים, וגם המזמור הזה כתב שם שנית שיתפלל אדם אשר סבבוהו מצוקות רבות וניצול מהם כדוד, ואולם יען שנעשה לצרכי המתבודד תפלה לעני כי יעטוף, שינה ענינים רבים באופן שיתכנו לצרכי היחיד, וע"ד זה מצא השר מהרי"א טעמים נכונים לכל החלופים שבאו פה מבספר תהלות, עיין עליו כי אין להוסיף על דבריו. ופירוש המזמור היקר הלז כתוב אתי בספר תהלות כי שם מקומו, ולא אכפלהו פה שלא לצורך, לשכנו תדרשו ובאתם שמה אם יהיה אלהים עמדי
ויעויין עוד בספר הק' יסוד ושורש העבודה שער ג' פרק ג' דברים חוצבי להבות בענין זה.
{והנה בעיקר הנקודה שנסמך עליה הגאון המלבי"ם שישנם שינויים וחילופים בתיבות ואותיות 'באופן שיתכנו לצרכי היחיד', יתכן לומר קצת בנוסח אחר, דהנה תנן בנדרים (נה, א), הנודר מן הדגן חכמים אומרים אינו אסור אלא בחמשת המינים. ר' מאיר אומר אסור בכל ואמרינן עלה בגמ', למימרא דדגן כל מידי דמידגן משמע, מתיב רב יוסף וכפרוץ הדבר הרבו בני ישראל וכו' ואי אמרת דגן כל דמידגן משמע מאי כפרוץ. וכתבו התוס' (ד"ה וכפרוץ), וז"ל, פסוק הוא בדברי הימים וכו', והשתא ס"ד דכל תבואת שדה כלומר כגון פול המצרי אסיפא דקרא סמיך דכתיב וכו' ונהי דדגן דכתיב באורייתא מעשר דגנך לא משמע אלא מה' המינים, מיהו ההוא דדברי הימים משמע כל מילי, דאי בלשון בני אדם כל מילי דמידגן משמע ההוא נמי משמע כל מילי, עכ"ל. הרי מפורש בדבריהם דקרא דדברי הימים בלשון בני אדם הוי. וכן מפורש בלשון הרא"ש שם, ובהגהות הרש"ש שם דר"ל דברי הימים נכתב בלשון בנ"א.
[וראיתי מובא בשם הג"ר אליהו ראם זצ"ל דומ"ץ דעיה"ק ירושת"ו שביאר לפי"ז בהא דאיתא בנדרים ריש פרק הנודר מן המבושל (מט, א) גבי הא דתנן הנודר מן המבושל מותר בצלי ובשלוק, תניא ר' יאשיה אוסר, ואף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר, שנא' (דברי הימים ב' לה) ויבשלו (את) הפסח באש כמשפט, והקשה הגרע"א בגליון הש"ס, וק' לי למאי הביא ראיה מקרא זה דהוא בד"ה ולא מביא מקרא בפ' ראה דכתיב גבי פסח ובשלת ואכלת וי"ל, עכ"ל, דלפי האמור מבואר דבדווקא בחר ר' יאשיה להביא זכר לדבר מלישנא דדברי הימים דנקט בלשון בני אדם.
אבל באמת הדברים תמוהים מיניה וביה, שהרי בגמ' מייתי עלה, לימא בהא קמפלגי דר' יאשיה סבר הלך אחר לשון תורה ותנא דילן סבר אחר לשון בנ"א, והשתא קשה דאי קרא דדברי הימים משתעי בלשון בנ"א, אם כן איך קאמר דר"י סבר הלך אחר לשון תורה, הא קרא דויבשלו בדברי הימים הוי, וכבר עמד בזה הרש"ש שם, וכן הביא בספר מטה אפרים על הרמב"ם פ"ט מנדרים ה"ט 'משם הרב הכולל כמהר"ר חיים מודעי נר"ו', ועי' עוד בשיירי קרבן על הירושלמי פ"ז דנדרים ה"ב].
והנצי"ב בהעמק שאלה כתב דלאו דווקא קרא דדברי הימים אלא כל קראי דכתובים הוו בלשון בני אדם, ומעתה י"ל דזהו דבתהילים נשתנו הלשונות ו'ישנם שינויים וחילופים בתיבות ואותיות באופן שיתכנו לצרכי היחיד', כי זה נכתב בלשון בני אדם ולא ב'לשון תורה'}.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 216 אורחים