מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שואל שלא מדעת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יעקב
הודעות: 29
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:02 am

שואל שלא מדעת

הודעהעל ידי יעקב » ב' מאי 10, 2010 10:44 pm

מה החילוק בין שואל שלא מדעת לזה נהנה וזה לא חסר?

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: שואל שלא מדעת

הודעהעל ידי אברך » ג' מאי 11, 2010 12:04 am

אם משתמש בחצר חבירו כשחבירו יודע שהוא שם אך לא שאל אותו, אין זה שואל שלא מדעת ולכך יש בזה היתר מדין נהנה ולא חסר.
אם משתמש בחצר חבירו שלא מדעתו כשזה לא חסר, נחלקו הראשונים אם באמת יכול לעשות כך לכתחילה או רק בדיעבד אם כבר ישב שם אין צריך לשלם, ויש אומרים שאכן אין היתר לכתחילה כמו בדין שואל שלא מדעת.
יש חילוק בין מטלטלין שהמשתמש בהם הוא הוא מוציאם מרשות בעלים והרי הוא גזלן, לבין משתמש בקרקע של חבירו שאינו גזלן אלא באופן שמחסר ממנו ממון.
ראה בהגהות מרדכי ב"מ סי' תכ"ז ד"ה לצורכו.

יעקב
הודעות: 29
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:02 am

Re: שואל שלא מדעת

הודעהעל ידי יעקב » ג' מאי 11, 2010 8:14 pm

במחנ"א [גזילה כ] מובא מחלוקת ראשונים אם שואל שלא מדעת כשלא מחסר מהבעלים אם הוי גזלן או לא,
ובנוסף בעונג יו"ט [מח בהג"ה] כ' דליכא דין ז"נ וזל"ח כשנוטל מהבעלים,
כך שדבריכם צ"ב
עכ"פ ממש תודה רבה.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: שואל שלא מדעת

הודעהעל ידי אברך » ג' מאי 11, 2010 9:02 pm

כשכתבתי שיש חילוק בין מטלטלין לקרקעות נתכוונתי לדברי העונג יו"ט הנ"ל, דכך ע"כ צ"ל בדעתו.

אורח

Re: שואל שלא מדעת

הודעהעל ידי אורח » ד' מאי 12, 2010 5:35 pm

למעשה יש מחלוקות מן הקצה לקצה בין רש"י לרמב"ן בסוגי' שציינת, אם שואל שלא מדעת כשלא מחסר אם הוי גזלן, לא ראיתי מי שמבאר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים