קאצ'קלה כתב:בהיותי עסוק בסוגיית שמות אמוראים המוזכרים בספרות הזוהר.
מענין שמות אמוראים בזוהר, מי עסק בזה ומהו הביאור הכי פשוט בענין הזה?
קאצ'קלה כתב:בהיותי עסוק בסוגיית שמות אמוראים המוזכרים בספרות הזוהר.
החלוקה הראשונה היא שכינה אותה בשם "לבוש עליון" שהוא ספור הדברים, כי זה אינו מעלה ולא מוריד אלא שנתגשמה כדי שתובן אלינו.
והלומד בתורה לדעת סיפוריה כמי שלומד בספר זכרונות -
זה ודאי לא יועיל בלימוד ולא יגיעהו ממנו תועלת, והלואי שלא יפסיד!
אבל כאשר יבא האדם ללמוד התורה, צריך שיהיה כוונתו שהוא לומד העניין ההוא במה שהם דברים אלהיים - שנעלם ממנו עוצם פנימיותה.
ובדבר הזה ייטב הבל תורה היוצא מפיו לפני הקב"ה משור פר. ועם היות שהוא לא ישכיל בה כי אם פשטיות הסיפור ההוא.
מיללער כתב:נחתם בימי הגאונים מסכים - אבל איך זה מסתדר שרב ספרא האמורא היה בין אחד השיחים עם רבי יוסי התנא?
שייף נפיק כתב:היום ראיתי דברי הרה''ק רבי הלל מפאריץ'''פלח הרימון'' מאמרים ורשימות עמ' נח
לבי במערב כתב:מִשֵּׁם כ"ק אדה"ז נ"ע הוא. וראה הנסמן ב'מגדל עֹז' (מונדשיין) ע' תכו הע' 5.
ספרים וועלט כתב:מיללער כתב:נחתם בימי הגאונים מסכים - אבל איך זה מסתדר שרב ספרא האמורא היה בין אחד השיחים עם רבי יוסי התנא?
האם לא ראית את הקדמת הרח"ו לעץ חיים?
מיללער כתב:לא - מה כתיב שם?
מיללער כתב:לא - מה כתיב שם?
והנה יש מוציאי דבה על ספר הזוהר באומרם כי הנה בריש הקדמת התקונים בדף ב' ע"ב כתב שם ההוא מאמר של אותו אמורא שהי' נקרא רבה בר בר חנה דהוה קאזל בחדא ספינתא וחזא חד צפור וכו' וכן בפרשת פנחס בר"מ ד' רפ"ג ע"ב וז"ל והא אתמר דאיהו צפרא דבר בר חנה וכו' עוד שם בפרשה פנחס דף רי"ו ע"ב ענין ר' אלעזר בן פדת האמורא וכאלה רבות ומי פתי יסור הנה ישגיח ויראה כי כל דברי הרשב"י ע"ה הם ברוח הקודש והי' רואה בעיניו כל נשמות החכמים אף אותם העתידים להבראות וכמעשה שאירע גם לר' ישמעאל בברייתות דפרקי היכלות ע"ש וזה ג"כ ענין ריב"ז ע"ה שאמרו עליו שלא הניח מקרא ומשנה וכו' והויות דאביי ורבא עם שהיו אמוראים ושים לבך והבן בדברים אלו. וזכור נא מאמר רשב"י עצמו ובאדרא רבא בפ' נשא דף קל"ב ע"ב וז"ל ארשב"י כלהו בוצינין חברייא דאתיין בהאי עזקא קדישא אסהדנא עלי שמיא עילאה דעילאין וארעא קדישא עילאה דעילאין דאנא תמי השתא מה דלא חמא ב"נ מיומא דסליק משה זמנא תניניא לטורא דסיני וכו' ועוד דאנא ידע דאנפי נהירין ומשה לא ידע כי קרן עור פניו וכו' ואל יפלא האדם מזה כי עם היות שרשב"י אחרון שבתנאים זכה למעלה כזו כי דברים אלו כבשונו של עולם אין רשות בפה לפרש עניינם הכמוס והחתום אצלינו ועד"ז אל תתפלא ממה שנספר בסוף הקדמה זאת מענין החכם הקדוש הנגלה אלינו בזמננו ובדורינו זה ולא אוכל לפרש ואם תרצה תבין מ"ש בס' התקונין על דור הולך ודור בא דא משה ר"מ וכנזכר בתיקו' ס"ט דק"י ע"א אר"ש חברייא בודאי קב"ה אסתכם עמנא עילאין ותתאין למהוי בהאי חבורא זכאה דרא דהאי אתגלייא בי' דעתיד כולי' האי לאתחדשא ע"י דמשה בדרא בתראה לקיימא קרא מ"ה שהי"ה הוא שיהי' ואתפשטותי' הוא בכל דרא ודרא בכל צדיק וחכם דמתעסק באורייתא עד מניינא דס' רבוא וכו' והדברים סתומים וחתומין:
שייף נפיק כתב:היום ראיתי דברי הרה''ק רבי הלל מפאריץ'''פלח הרימון'' מאמרים ורשימות עמ' נח
עקביה כתב:שייף נפיק כתב:היום ראיתי דברי הרה''ק רבי הלל מפאריץ'''פלח הרימון'' מאמרים ורשימות עמ' נח
הגמ' (ב"ב טו.) אומרת שיהושע לא סיים ספרו, מדכתיב 'וימת יהושע', ושמואל לא סיים ספרו, מדכתיב 'ושמואל מת'.
ומדוע לא אמרה בפשיטות שסיימו את ספריהם מגן עדן? וצע"ג.
עקביה כתב:שייף נפיק כתב:היום ראיתי דברי הרה''ק רבי הלל מפאריץ'''פלח הרימון'' מאמרים ורשימות עמ' נח
הגמ' (ב"ב טו.) אומרת שיהושע לא סיים ספרו, מדכתיב 'וימת יהושע', ושמואל לא סיים ספרו, מדכתיב 'ושמואל מת'.
ומדוע לא אמרה בפשיטות שסיימו את ספריהם מגן עדן? וצע"ג.
לענין כתב:מאידך יש להקשות מפני מה הוצרכו לתירוצא דאסקיה אלעזר, ולא פירשו בפשיטות דהוא נוסף על ידי אנשי כנסת הגדולה, חותמי הכ"ד ספרים. אז פשוט שאצל חז"ל לא היתה בכלל אופציה כזו.
לענין כתב:וכמו שאמרו שם 'אמר לו רבי שמעון, אפשר ספר תורה חסר אות אחת, וכתיב לקוח את ספר התורה הזה'. דהיינו, גישת 'המתונים' דלעיל מוכחשת על ידי חז"ל הקדושים בעצמם.
אראל כתב:כנראה שבעלי הגמרא ידעו אשר יהושע לא עסק בכתיבה בגן עדן.....
עקביה כתב:כך שלשיטתו דווקא כן יש מקום לשאול על הגמ' מדוע לא תירצה כמוהו.
לענין כתב:מאידך יש להקשות מפני מה הוצרכו לתירוצא דאסקיה אלעזר, ולא פירשו בפשיטות דהוא נוסף על ידי אנשי כנסת הגדולה, חותמי הכ"ד ספרים. אז פשוט שאצל חז"ל לא היתה בכלל אופציה כזו.
לענין כתב:ישנה הרגשה שאם הזוהר הוא רק מתקופת הראשונים, אזי סמכותו היא פחותה מהמקובל כיום.
אך לא כן הדבר! סמכות של חיבור נקבעת לפי יחסם של רבותינו אליו ואחריהם כל ישראל [התלמוד הירושלמי קדם לבבלי במאות שנים, ומכל מקום סמכות הבבלי היא מוחלטת כפי קבלתנו, משא"כ בירושלמי].
וממילא, סמכות הזוהר, שנקבעה על ידי האר"י הקדוש, מרן הבית יוסף, רבינו הגר"א, וכל ישראל עמהם, היא עומדת במקומה ללא שום קשר באיזה דור התחברה.
קו ירוק כתב:אבל אם הם דברי חז"ל, אלא שנכתבו מאוחר, אזי ענינם עמוק מי ימצאנו, ואלו דברי האחרונים.
לענין כתב:ומילה לסיום. לפעמים מגדלים דורות על הנחה שאינה מוכרחת. מה שגורם לצעירים שבוקעים מקליפתם, וחושבים שגילו את העולם מחדש, לחשוב שאדם מנחיל שקר לבניו, ח"ו, מה שגורם אחר כך לחקירות טפשיות על דברים שהם באמת מיסודי קבלת אומתנו. דוגמא לדבר היא ההצהרה הבומבסטית [אודה כי מקורה בספה"ק] אותה שומעים ילדי גיל 10, פלוס מינוס, על כך שלמרות הגלות הארוכה והקשה, מכל מקום אם נקח ספרי תורה של יהודים מכל מקום בעולם הם יהיו זהים לגמרי! בדיוק כמו שנמסרה בסיני כך גלתה עמנו דור אחר דור! הבעיה שקצת גדלים, ומתחילים לדעת שחוץ משמונת השינויים של התימנים, אז גם לרש"י ותוספות היו כמה עשרות שינויים מהס"ת שלנו, ואז מתחילים להתבלבל. אז למה להתחיל עם זה?
מיללער כתב:קאצ'קלה כתב:בהיותי עסוק בסוגיית שמות אמוראים המוזכרים בספרות הזוהר.
מענין שמות אמוראים בזוהר, מי עסק בזה ומהו הביאור הכי פשוט בענין הזה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 176 אורחים