טפח כתב:איש_ספר כתב:בקיצור חי נפשי שלא ידעתי על מה מצא התמיה מקום לנוח.
האין זו שבועת שווא?
5. שיטה מקובצת מסכת בבא מציעא דף צח עמוד ב ד"ה והרז"ה ז"ל
והרז"ה ז"ל השיב וזה לשונו: כתבת השכחת תרדא כי תניא ההיא דקאמר הילך וכו'. וחי נפשי לא שכחתיו אך זכרתיו וזכרתיך עמו ולא עלה בלבי שתכשל בו כי רחוק הוא הענין מענין מודה במקצת ועל טעמיה דרבא קיימינן התם דאמר רבא שורי גנבת והוא אומר לא גנבתי מה טיבו אצלך וכו' עד אלמא. ואף על גב דהא קאי כיון דאדיהיב ליה מיגניב ממונא קא כפר ליה השתא נמי ממונא כפר ליה וכל היכא דקאי ואינו משיבו לאלתר מיד ליד איתיה להאי טעמא ולפום הכי שני ליה רבא לרב עמרם על תיובתא דאותביה מברייתא בוכחש בה ואמר כי תניא ההיא דאמר ליה הילך כלומר שמשיבו מיד ליד דליכא למימר דילמא אדיהיב ליה מיגניב כי קאמינא
6. פני יהושע מסכת בבא מציעא דף מו עמוד ב ד"ה אמנם כן לאחר
סודר כל עיקר דהך טעמא לחוד והך טעמא לחוד כמ"ש אליבא דר"י, ולר"ל נמי לא תקשי דכרב ששת ס"ל דנעל לאו דוקא ומרבינן כל מילי מלקיים כל דבר (והיינו מטעם שכתבתי דשוה בשוה מטעם שוה כסף ככסף ילפינן לה וקרקעות נמי שוה כסף הוא). ואחר העיון עוד מצאתי כן בתשובת הרשב"א (סימן אלף רכ"ו) וחי נפשי שתיכף בתחילת עיוני בזה נפל ספק זה בלבי אי אמרינן נמי בקדושי אשה דקרקעות מיקרי שוה כסף לקדש בהם אשה וחפשתי ולא מצאתי עד אשר אינה אלקים לידי תשובת הרשב"א הנ"ל וימצא מפורש שסובר דמקדשין את האשה בקרקעות מטעמא דשוה כסף וכן בדין חליפין, ואמינא ברוך המקום שהחזיר לי אבידתי והנחני
7. פני יהושע מסכת בבא מציעא דף סז עמוד א ד"ה והנה טרם עמדתי
וא"כ מה שאכלם שלא מדעת המוכר נראה שאכלם בשכר המתנת מעותיו דלא שייך לומר דכמכורה דמיא אלא היכא שהתנה מעיקרא שיאכל הפירות אבל כל שלא התנה לא דמיא למכירה כל עיקר ודמי טפי לריבית קצוצה וכ"כ בספר קקיון דיונה וכן מצאתי להדיא בלשון הרמב"ם ז"ל (בפ"ו מהלכות מלוה ולוה דין ז') ע"ש. וחי נפשי שלא נטיתי מדבריו בענין זה. אבל מה אעשה שעם כל זה לא מלאני לבי לפרש כן דלישנא דתלמודא לא משמע הכי דהא קאמר התם טעמא מאי משום דלא קץ ליה ה"נ לא קץ ליה משמע דאדרבה הא דלא קץ ליה גורם ההיתר. ולמאי דפרישית אדרבא הא דלא קץ ליה אסור טפי מהיכא שקצץ בתחלה אם לא שנאמר דרבינא
8. פני יהושע מסכת בבא מציעא דף סח עמוד א ד"ה והאמת יורה דרכו
והאמת יורה דרכו דלענ"ד לשיטת הטור לא הוי גריס כלל כל הא מילתא בשמעתין אלא תנא כפועל בטל ותו לא מידי וכמ"ש מהרש"א ז"ל בעצמו שכן היא גירסת התוס', וחי נפשי שבתחלת עיוני בלשון התוס' כוונתי בזה לדבריו אלא שלא עלה בלבי להגיה הספרים אלא שהדברים מוכרחים וכן נראה מלשון מעדני מלך [מעדני יו"ט] בבכורות פרק עד כמה דלא גריס להו בכל דוכתא אלא אגב שיטפא דפרק אלו מציאות וא"כ אם נאמר שהאמת כדברי מהרש"א ז"ל בזה הרי ראיה מפורשת לדברי הטור דהיא גופא קשיא אמאי לא מקשה הש"ס הכא האי קושיא והאי פירוקא כמו בפרק אלו מציאות אלא על כרחך דהכא אתי ליה שפיר שמפרש כפועל בטל
9. כללי המצוות מנה ד"ה וכלל אני
וכלל אני אומר, כי דין זה לא ניתן להפסק לאותן שעמדו אחר חתימת התלמוד הבבלי עד שיבא מורה צדק ויורנו דרך האמת, שאין דבר זה תלוי בשקול דעת ולא בסברא עד שתבא עליו הקבלה המסלקת הספיקות והקושיות. וחי נפשי כמדומה לי שאפילו אחד מן התנאים הגדולים שהיה גופן סיני ושכינה שורה עליו היה רואה עצמו בדוחק להוציא משפט זה לאור כ"ש אחר שנפסק החבל והלך אחר הדלי ואין שם קבלה אלא סברא, והיאך יתפתה אדם בדעתו לרדת למחשבתו של תמים דעים ולברור מסברתו המצות שהוצרך השי"ת למסרם בקבלה למשה עבדו וא"ל מצוה פלוני אני מצוה לישראל שיעשו אותה ואלו הן ענפיה וסנסניה ודקדוקיה וזהו
10. דרשות ר"י אבן שועיב פרשת ואלה שמות ד"ה אמר אחרי
אמר אחרי כן אשר לא נשא לשוא נפשי כנגד הלשון, ומה שהוא אומר נפשו וקרי נפשי, יש לו ענין כי נפש האדם הוא נפשו של הקב"ה כמו שבא בתורה בסוד הנפש ויפח באפיו נשמת חיים, וזהו חי ה' וחי נפשך. וענין זה יש בו הרבה עיונים. האחד כמשמעו שאינו נשבע לנפשו לשוא כרבים הנשבעים חי נפשי כי היא שבועה גדולה עד מאד. והב' שלא יתגאה בנפשו במה שחננו השם בחכמה או מדות טובות שיהיה שפל ונכנע. ומה שכתב בעל חובת הלבבו' על אותו חכם שלא ראה אדם מעולם שלא היה חושבו בגדול ממנו, ועל זה אמר דוד ע"ה לא גבה לבי וגו', וכמו שדרשוהו ז"ל. ואמר ולא נשבע למרמה. ויש שואלים מאי רבותיה אפילו קל שבקלים
11. משרת משה (נבר) הלכות שחיטה פרק ג הלכה ד ד"ה [ד] וכדי
בדרבנן ועד כמה הגיע לדוחק והודה הראב"ד כי דחוק לפרש במיעוט קמא ובמיעוט בתרא ובחר לפרש האיבעיא במיעוט בתרא ובדרבנן והרמב"ם מיאן לפרש כי ניבעי להגמ' אם החמירו בדרבנן דמאין הרגלים לספק איך החמירו כיון דלא חזינן רמז בזה במשנה או ברייתא ובהחליד יפה עולה האיבעיא ובשהה פי' כמיעוט סימנים וחי נפשי הוא השיטה המחוורת. ושהיה במיעוט קמא דוושט פסק לקמן הלכה ו' דהוי שהייה מיהו הוא פי' בהחליד מיעוט סימן לקמן הלכה ו' שחט מיעוט סימן בהחלדה היינו במיעוט קמא ומכל זאת בשהה לא רצה לפרש מיעוט קמא עיין לח"מ לקמן הלכה י' ופי' הרמב"ן נהיר יותר ועיין לקמן הלכה י"ג בסוף ההלכה ובכסף
12. חיים ומלך הלכות סנהדרין פרק כג הלכה ו ד"ה ועוד ראייה
מוהר"ר אהרן לא יחולו ויהיו נחשבים כאין ואפס ותהו והרי הם בכלל המנדה למי שאינו חייב נידוי וכו' עד כאן דבריהם, מאד נבהלתי וגם בזו אמרתי דלא סיימו קמייהו דמי הוא שלא יחוש לנידוי של הרב הנזכר אשר נידה לאפרושי מאיסורא ואחרי התראתו בהם כמה פעמים והם פנו אליו עורף ולא פנים ולא אבו שמוע חי נפשי כי ראוי והגון לכל ירא שמים לקנאות בדבר כי הדברים מוכיחים שבאו בעקיפין ובמרמה ותשובה השיבו לו לקרובי מוהרר"א על אשר שאל מהם טופס הסכמתם באומרם שלא היו כולם יחד וגם מאז לא מצינו ששלחו אליו הרי שלא נתכונו אלא לדברי דיחוי שאין בו ממש וא"כ לקתה מידת הדין וכל אחד ואחד יהיה תוקף בטלית
13. הערות על ברכי יוסף יורה דעה סימן רכט הערה ז
בתשובה כ"י סימן ק"ו +ז. יל"ע דלשון "על נפשי" שפיר לא הוי שבועה. אבל לשון "בחיי נפשי", לכאו' הוי לשון שבועה, כמו "חי פרעה", כמ"ש רש"י בבראשית מ"ב, ט"ו. אבל שם כותב דכשהיה רוצה יוסף לישבע בשקר היה נשבע בפרעה, שהרי ידע יוסף שאינם מרגלים. ועי' רמב"ם בהל' יסו"ה פ"ב ה"י, ד"חי פרעה" וכדו' הוא בצירי, ואינו כמו "חי השם" שהוא בפתח, משום שחיי האדם אינם עצמותו. ע"ש. וא"כ חי נפשי אינו כמו חי השם. ואינו שבועה כלל מה שנשבע בחיי נפשי וכדו', כיון שחיי האדם אינו דבר עצמי וממשי. ודוק. ועי' גם בהלק"ט ח"א סי' ק"ד, שכתב נמי דחי נפשי לא הוי שבועה. ע"ש. [וע"ע בהליכות עולם ח"ח עמ' פ"ג].+.
14. הערות על ברכי יוסף יורה דעה סימן רכט הערה ז
בבראשית מ"ב, ט"ו. אבל שם כותב דכשהיה רוצה יוסף לישבע בשקר היה נשבע בפרעה, שהרי ידע יוסף שאינם מרגלים. ועי' רמב"ם בהל' יסו"ה פ"ב ה"י, ד"חי פרעה" וכדו' הוא בצירי, ואינו כמו "חי השם" שהוא בפתח, משום שחיי האדם אינם עצמותו. ע"ש. וא"כ חי נפשי אינו כמו חי השם. ואינו שבועה כלל מה שנשבע בחיי נפשי וכדו', כיון שחיי האדם אינו דבר עצמי וממשי. ודוק. ועי' גם בהלק"ט ח"א סי' ק"ד, שכתב נמי דחי נפשי לא הוי שבועה. ע"ש. [וע"ע בהליכות עולם ח"ח עמ' פ"ג].+.
15. ראב"ד - תשובות ופסקים סימן לח ד"ה ראיתי בכתבך
ראיתי בכתבך השכחת תרדא כי תניא ההיא דקאמר הילך וגו' וחי נפשי לא שכחתיו אך זכרתיו וזכרתיך עמו +ראה לעיל לז הע' /כ/ והרז"ה רומז בתיבות וזכרתיך עמו להשיב אותה מלה כלפי הראב"ד+ ולא עלה בלבי שתכשל בו כי רחוק הוא הענין מענין מודה במקצת ועל טעמיה דרבא קיימינן התם, דאמר רבא שורי גנבת והוא אומר לא גנבתי מה טיבו אצלך וכו' עד אלמא ואע"ג דהא קאי כיון דאדיהיב ליה מיגניב +לפנינו: כיון דאי מיגניב+ ממונא קא כפר ליה השתא נמי ממונא כפר ליה. וכל היכא דקאי ואינו משיבו לאלתר מיד ליד איתיה להאי טעמא ולפום הכי שרי ליה רבא לרב עמרם על תיובתא דאותביה מבריתא דוכחש בה פרט למודה בעיקרו
16. שו"ת הרשב"א החדשות (מכתב יד) סימן צח ד"ה ומה שחדשת
רבינו ז"ל תירוץ זה, שהוא ז"ל בישיבה נאה, ואליו יקראו לפנים הרואה, וכל שכן תירוץ המאיר אל עבר פניו, וכי רבינו ז"ל שהיה בעל בעמיו, לא ראה מאורות מימיו. ואף©3× אמנה מדעתי אותה קושיא שהיא כתובה בפירושי רש"י ז"ל אינן מלשונו, וכמו שכתבת גם אתה בסוף, וכן האמת שהוא נוסף מידי המגיהים בגליונים. וחי נפשי וחי נפשך שאיני כופר לך בשעת הדין ולא שלא בשעתו, ואיך אעשה וחטאתי לאלקים.
17. תשובות חכמי פרובינציה סימן נא ד"ה והנני מעכשו
(כ"ש כשהוא אומ' שהוא זה בודאי בלא שום ספק) שאין מאכילין לאדם דבר האסור לו, ומשום מאי דמשעבד לה לא מעלה ולא מוריד, דהא שוייה אנפשיה חתיכה דאיסורא, דומיא דאומר הנאת תשמישך אסורה עלי דאמרי דאע"ג דמשעבד לה אין מאכילין לאדם דבר האסור לו +כתובות עא, ב+ וזהו מה שאין בו ספק, וחי נפשי לא ידענא מה אדון בסברתיה דמר, דכיון דס"ל דלאו כל כמיניה למיסר נפשיה לדידה במאי דמשעבד לה, אם כן מדוע חרדת אלינו את כל חרדת האמתלאות הבאות בספרך, וכל האריכות ההוא למה, סוף דבר אני איני מוצא לזה האיש צד היתר עם אשתו, וכבר נמניתי בכיוצא בזה עם גדולים ומורים זה קרוב לכ"ה שנה
18. תשובות חכמי פרובינציה שו"ת מהרשב"א ורבנים אחרים סימן כג ד"ה לא כל
שבדור, דאינהו אורית' איהו מרתחת להו, דמגלגלין לה כעיסה ומהדרין לה כנפיא עד שעושין התורה כסלת נקייה, אבל אתה ואני עדין לא הגענו לרועי בקר ואף לא לרועי צאן, ואילו זכינו לשם בלבד כר' עקיבא בצרת הבת אשרינו ודיינו, וחייך נאכל באבוס אחד או נהמי אקושא בחנכי או נהמא דסמידא ולא ננקוט נפשין בסרכי, וחי נפשי עד עתה לא שקילנא וטרינא בהדך בשמעתא וחשבתי ששמשת חכמים והתאבקת בעפר רגליהם ולמדת מדותיהם שהם תרומות מתרומות אמרתי חזקה על חבר שאינו מוציא דבר שאינו מתוקן מתחת ידו, ובחיי ראשי כל מדותיך טבלים וצריך לעשר כל מה שנותנין לך וכל מה שנוטלין ממך שחשוד אתה להחליף, ולא
19. שו"ת הריטב"א סימן סז ד"ה תשובה עמדתי
תשובה עמדתי על כתבכם אשר שלחתם ע"י האשה הזאת על עסק התקנה אשר עשו קהלכ' הקדוש ישמ' צורם על האנשים הקצבים, וחי נפשי לבי רופף מאד על הענין הזה ואני כפוסח על שתי הסעיפים, יען כי אני רואה מצד אחר חומר לשון החרם ההוא שהיה על דעת רבים ובלא פתח התר וחרטה בעולם, וחוץ מכבוד הקהל יצ"ו לפי דעתי הפריזו מאד בגזירתם על האנשים ההם, כי אחר שלא מצאו בהם [ריעותא] (ריעות) במלאכתם ושמץ פסול (אסור) [ואסור] מה להם להחרים על מאכלם ולהפסיד חיותם, אלא שיקנסו להם בקנס אחר בגופם או בממונם כמו שעושין על הכאות ואנשי קטטות, ואלו אני עשיתי כן הייתי חושש בעצמי שהייתי חושש +אולי
20. שו"ת הריטב"א סימן רה ד"ה תשובה לפי
תשובה לפי קוצר דעתי ראיתי בכל מה (שכתב) [שכתבת] בזה מראש ועד סוף ערבוב דברים ובלבול, לא ירדתי כלל לסוף דעתך בכל הדברים ההם, כי אין שמועת הגמרא וגם לשון הבהז"ל מתפרשים כן, והראיה שהבאת משם אינה דומה לנדון כלל, וחי נפשי ראיתי כאן מקום לפרש כל השמועה ההיא כמו שפירשו רבותי ז"ל המפרשי', אלא שהוא עמל בעיני מרוב הטרדה שלי, והרי אני מקצר ועולה ודוכרן פתגמי בלחוד הוא דמדכרנא לך כי אתה חכם לדעת כל זה. לפי דברי' משמע דמימרא דאבא שאול +כתובות פז, א+ גבי כתב לה נדר ושבועה אין לי עליך קאי וכן נמי מימרא דהב"ה ז"ל +בעל העיטור במאמר חמישי, נאמנות+ ופליגי רבנן דמתני' ואבא
21. שו"ת הריטב"א סימן רה ד"ה וההקדמה הב'
ומכאן אתה למד שזה שעושין מעשים בכל מקום שראובן נוטל קנין לשמעון בכך וכך ואומ' לעדים שיתנו השטר אפי' לדברי האחרונים ז"ל (שאומר) [שאומרים] שזכה שמעון משעת קנין אין לראובן ליתן לו השטר מפני שזכה זה בגוף החוב, וזה דין פשוט. כ"ש לדעת הרב הגדול ז"ל לא זכה כלל. וחי נפשי כי דינו תקון העולם. הנה הראיתי לך באצבע דבין למר ובין למר רחל +קטע זה הביא ב"י בחו"מ סי' קכה סעיף ט בשם רבינו+ לא זכתה בגוף השטר [אע"פ] שיש שם קנין כיון שלא הגיע לידה מחיים ולא זכהו לה במיני הזכיה ולא אמ' לשליש הזה אלא החזיר שאינו זכוי כלל כמו שכתבתי. וכן כתב אלי הרב ר' שלמה שיחיה בתשובת שאלה ע"י
22. שו"ת הריב"ש סימן רלא ד"ה ותחלה אומר
שלא נחלקו רבי אלעזר ורבי יוחנן כי אם על ולד הבת, אם כן לעיל, אמאי לא אמרינן לרב אסי, דרישא דאינה מעוברת מיירי בה ולא בבתה, וסיפא בבתה עצמה, ואיכא צריכותא שחזקת האם תועיל לבת, ואתיא אפילו כרבי אלעזר, דהא לא פסיל אלא בולד בתה? אלא שכל מה שכתבת בזה הם דברים זרים, חוץ מכבודך, עד שחי נפשי, לישא וליתן בהם מפי הכתב אני חושב לאבוד זמן, אם לא פה אל פה. אבל לפי הנראה מכתבך, אתה חושב לחריפות ולגבורה, להראות פנים לעקש הישרה ולטהר השרץ מן התורה, ולא כן אנכי עמדי. כתבת בההיא דפ"ב /כתובות/ (כ"ג) וז"ל: אמנם אין זה צריך לפנים ולא ראיה, דכיון דתני אבוה דשמואל: לא נשאת ממש,
23. שו"ת הריב"ש סימן שעה ד"ה בפירוש: חמותו
והבאת ראיה מההיא דקפץ (ב"ק ק"ו), דניחא ליה לתלמודא: לאוקומי בחד מקום, ובתרי גוני; מלאוקומי: בחד גונא, ובשני מקומות. וכתבת: שכ"ש בענין זה. חי נפשי אין כאן ק"ו! אדרבא! הוא בהפך.
24. שו"ת הריב"ש סימן שעח ד"ה החכם עיניו
מה שדקדקת מדברי הרשב"א: דאם שהה פחות מיום א', שעור מוגבל, דלא בעי' חזיוה לשעתיה. שהוא ז"ל כתב: מתוך ששהה ונרטב כו': משמע: ששהה זמן גדול. חי נפשי, אין כאן דקדוק! והלא בגמרא /מסכת יבמות/ (קכ"א) קורא אשתהי: כל שעמד יותר משעה אחת. וכ"כ הרשב"א ז"ל עצמו, שהוא כ*תב בחדושיו (שם /יבמות קכ"א/ בד"ה הא): שנראה מלשון הרב אלפסי ז"ל, שלא נשתהה כלל, אלא שראו אותו בשעה שהעלוהו מן הים.
25. שו"ת הריב"ש סימן שעח ד"ה החכם עיניו
כי בני ישראל קדושים הם, ושומעין: לרחק, אבל לא לקרב. ולא יהיה זה תפארתך. וחי נפשי, לכבודך נתכונתי בדברי זה. ואם לא טובה לך עצתי, הלך בדרכי לבך. ועוד כתבת, וזה לשונך: ולא עוד, אלא חתכת הדין, כאלו מפיך אנו חיין, ע"כ.
26. שו"ת הריב"ש סימן שצד ד"ה עוד ראיתיך
עוד ראיתיך אומר: כי בזמן הזה, אין להעלים התר בשביל עמי הארץ, כי כלם: חכמים, ונבונים, ויודעים את התורה, ובקיאים בדקדוקי מצות, ומלאים מצות כרמון. והנה אתה מברך אותם בקול גדול. כי, חי נפשי, בעירנו זאת, שהיא עיר ואם בישראל, ויש בה אנשים: חכמים, ונבונים, וידועים; ג"כ יש בה: רבים מעמי הארץ; אין עושין סכה בחג הסכות, וכל החג אוכלין חוץ לסוכה; רק שבלילה הראשון, מקדשין באיזו סכה, או שומעין הקדוש מפי המקדש בסכתו, והולכים להם. ומדעתי: כמו כן, עושין שכמותם: בשאר מקומות ארגון. ראה עתה: איך הם בקיאין בדקדוקי מצות; שבמצוה מפורסמת כזו, טועים זה הטעות.
27. שו"ת הריב"ש סימן שצד ד"ה והטעם האחר
זה נראה שהיתה כונת הרב ז"ל בזה. אבל כל שאר הפוסקים, שאסרו הכבוד, לא אסרוהו אלא משום פסיק רישיה. ומה שדקד*קת מלשון: אעפ"י שמשיר בה צרורות; דמשמע: ודאי משיר; חי נפשי, לא דקדקת יפה! שהרי בקרוד אמרו: משום דקא עביד חבורה. והכונה: שלפעמים עביד חבורה.
28. שו"ת הריב"ש סימן תטו ד"ה עוד כתבת
ולא עבדינן עובדא עד דאתברר דלא לאסהודי אתו, כגון אלו החותמין בשטר כתובה; ובעל מתיבות /ולפנינו: בעל מתיבתא/ הכין כתב וכו'. וכל זה העתקת מן העטור; אבל אחרי שבאת להעתיק, למה לא העתקת הכל, ולמה אתה מוציא לעז על בעל העטור, לכתוב קצת דבריו ולהניח קצתן, כדי להחליף ולשנות את טעמו? חי נפשי כי דבר כזה איננו טוב וישר ליושבים על המשפט; וכל העושה כן בקטלוניא, אינו אלא מן המתמיהים. ואבקש ממך, ואשחר פני כבודך, לתועלתך ולכבודך, לבל תעשה כן בברצלונה, פן מה תעשה באחריתה. והרב בעל העטור, אשר העתקת דבריו, מסיים בה הכי: ולא עבדינן בה עובדא עד דאתברר דלאו לאסהודי אתו,
29. שו"ת הריב"ש סימן תמה ד"ה הפעם, אודה
פחד, פחד ויאתיהו. ואשר יגור, בא אליו. חי נפשי. איני אומר זה לאהבתו; כי לא ראיתיו מעולם. ואם אהבתיו, כי ראוי לאהוב החכמים והשלמים.
30. שו"ת הריב"ש סימן תמז ד"ה האדון נ"ר
היה טוב לקרוא לחכם ההוא, להיות ידו אתך: להסיר מכשול, עון; ולקנא בעושה עולה. ושניכם כאחד, טובים, תוכלו להוכיח ולגעור, מבלי נודד כנף. וחי נפשי! אני ראיתי בברצלונה, את מורנו הרב רבינו נסים זצ"ל, כשהיה רוצה להוכיח על אי זה דבר, מעצמו; קצת מעשירי הקהל, היו מתריסין כנגדו, ומבטלין עצתו. ואם הי' לו שם, כמה גדולי הקהל קרוביו, בעלי בריתו, אוהביו, ותלמידיו; וגם בגוים גדול שמו; וכ"ש בישראל.
31. שו"ת הריב"ש סימן תמז ד"ה האדון נ"ר
ואינך עתה, בשוקי טוליטול"ה; שהיית שם, כשמעון בן שטח. ואל תחדשני: לא אאמין בדבריך, חלילה! כי, חי נפשי: אני מאמין בכל מה שאמרת, כאלו ראו עיני! אלא שאני אומר: שעם כל זה, אין עליך להקפיד. כי אם לא עשה לך, כמו שעשו בני בתירה להלל, מיראתו: פן תעשה לו כאשר עשה הלל, לבני בתירה: שהתחיל מקנטרן בדברים.
32. שו"ת הריב"ש סימן תמז ד"ה האדון נ"ר
וכל שכן, שהזכיר מתחלה בסמוך, בבן קיימא: שכלו לו חדשיו. ונתבארה כבר כונתו, בהלכות יבום: בכלו חדשיו; שהוא ט' חדשים גמורים. ולדברי כבודך, חי נפשי, אני תמה: בהלכות רוצח, למה לא הזכיר: לפחות מט' חדשים, ושני ימים; ואלו השני ימים, איך אינשינהו? דלא איירי בהון, בשום מקום מספריו. גם לא נזכרו, בדברי שום מחבר.
33. שו"ת הריב"ש סימן תמז ד"ה האדון נ"ר
והראיתי פנים, שאפשר להקל. וכתבתי החומרא: דרך ברכה. וחי נפשי! גם לך האדון נ"ר, היה ראוי לומר: כי היא מותרת גמורה, לדעתך. אבל שלא תתירנה: לחוש לדברי הזקן, לכבודו.
34. שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן קלז ד"ה ואחר שהגיעו
הי' בטל נשאר הטעם האחר וכ"ז כדי לקנטר. ואתה מסתלק מענין לענין להסתבך בדברים באו דרך גררות ומניח השרשים המשורשים במקומם ומצפה אותם במליצות כסף סיגים מצופה על חרש עץ רקבון משוח בששר אלה הם דרכיך. והנה דברי הראשוני' והאחרוני' אצלך לא החלפתי ולא המרתי דבר מדברי אבל החזקתי אותם וחי נפשי הרבה רבנים וחכמים ראיתי דבריהם ושמעתי פלפולם ומעולם לא ראיתי כמותך איש העמיק שחת לו לקיים טעיותיו והרב' מהגדולים ממך נשאו ונתנו עמי בהלכו' בין במכתב בין בפה לפה וחלקתי עליהם מלחמו' ה' מלחמו' תנופה ואת והב בסופה להודות לדברי ומטך אשר הכית בו את היאור יפה אמרת כי הוא מטה עוז
35. שו"ת תשב"ץ חלק ד (חוט המשולש) טור ב סימן לד ד"ה עוד כתבת
מה שלא יכלו הפוסקים לעשות מהני לישני דסלקו בגמ' בתיקו שהמורם מהם שכוונת הנותן למתנה ואפ"ה לא היה כח בפוסקים לדון אותם אחר כוונת הנותן ולקרות להם לשון מתנה אלא שגדל כחך כל כך לדון בה לשון מתנה בפי' מה שכתב הרמב"ן ז"ל אני נותן במתנה רצית לדמות בשביל שתנשא בו להך לישנא דהרמב"ן. חי נפשי שבושתי וגם נכלמתי לראות דבריך אלה.
36. שו"ת הרשב"ש סימן תקלב ד"ה בענין השליחות
בענין השליחות כתבת לי דברים שלא יכתבו לבר בי רב דחד יומא ואמרת שאני חזרתי לנקודתך האמתית, וחי נפשי שאני חושב שמעולם לא שמעת ענין שליחות החוזרת, ואיך תתפאר לפני בדברים כאלה, והלא ידעת כי נחש ינחש איש אשר כמוני. וכן מענין נסכא דר' אבא כתבתי לך ההלכות והסברות שנאמרו בזה, ואתה אספת לכתוב כל מה שנמצא להרמב"ם ז"ל בשלש מקומות ודנת לא ראי זה כראי זה. וכל ענייני קונדריסך בזה ובזולתו, מה טוב אלו היה כתוב אצלך כמוס וחתום באוצרותיך, שאחר שנתחבטת אמרת שהנסכא ההיא טעם גזלה היה בה, וזה הדבר אני כתבתיו לך.
37. שו"ת הרשב"ש סימן תקלג ד"ה בענין הורדא
בענין הורדא, כל מה שכתבת חי נפשי איני יודע מה אתה שח, וכבר כתבתי לך מה שראוי לכתוב בה אם תקבל קבל ואם לא עשה כרצונך, שאיני רוצה להטריח שכלי להבין שבושים ובנינים בלא יסוד וענפים בלי שרשים, יהיו לך לבדך ואין לזרים אתך.
38. שו"ת הרשב"ש סימן תריב ד"ה עוד כתבת
בעינן התראה וכן הוא באמת. ואחר שלא יספיק לך כל אותן שכתבתי לראיה עם מה שהוספתי עליהם ביאור, לא יספיק לך אם לכתוב לך עד כהנה וכהנה, שיכול הייתי להוסיף לך כהנה קמא וכהנה בתרא, אלא שידעתי שלשקר אעשה עט סופר אחר שלא יכולת לציירו בתחלה. ומה שעוררתני לעיין בספר החשן ואמצא כדבריך, חי נפשי שהבהלתני אמרתי זה הדין חדש איך הוציאו בעל הטורים בלא שורש מהגמרא וחשבתי שמא יש טעות בספרינו עד ששלחתי אחר ספריך ולא נמצא בו דבר ממה שכתבת. ובתחילת דבריך תלית הטעות בהלכות הריא"ף ז"ל, וכשהודעתיך שאינו כן חזרת להוסיף עמו ספר החשן, על הראשונים אנו מצטערים ואתה בא להוסיף
39. שו"ת מהרי"ק סימן טז ד"ה אורך ימים
שמשכן יהודי אחד בעבור המלח הקצוב על כל איש ואיש מאת המלך כאשר בארת במכתבך והלך ולוה מישראל ברבית על המשכון ההוא אם יתחייב הישראל המלוה להחזיר המשכון בלי רבית כשיבא הישראל הממושכן לפדות את המשכון מידו. מפני הכבוד והאהבה אמרתי לפנות מעסקים אחרים המוטלים עלי לעת עתה חי נפשי אך בדרך קצרה דלחכם כמוך די אפילו ברמיזה. ועל כן אמרתי שלפי הנלע"ד יכול היהודי המלו' לעכב המשכון בידו עד שיפרעהו הכותי בעד הרבית הקצוב לו. ואף על גב דפשיטא דלא דמי לשדה המשועבד למלך בשביל המס וברח בעל השדה ולא נתן המס למלך ובא יהודי אחר ונותן המס ואוכל פירות דהתם ליכא שום
40. שו"ת מהרי"ק סימן כז ד"ה אהובי הר"ר
אהובי הר"ר ברוך יצ"ו שלום הנה קבלתי את כתבך ע"י זנ"כ אשר הגיע הנה יום ל"ז לספירה בכ"ד שעות וגם את המכתבים אשר כתבו הכותבים אשר מקלם יגיד להם וחי נפשי כי דקדקתי לעיין ולראות האם ימצא שום צד להתיר האשה בלי חליצה כי העבודה מאד קשה בעיני עיגונה. אבל מה אעשה הלא כתיב בהדיא בשטר השליחות וז"ל ונתן הבעל אליה בר' גרשם הכהן זה גט לשלוחו הר' יצחק בר' דוד וכך אמר לו תן גט זה לאשתי שרה בת רבי יצחק בתנאי זה שאם לא מתי מכאן ועד ר"ה הע"ל לא יהא גט ואם מתי מכאן ועד ר"ה הע"ל יהא גט מעכשיו. ואם לא מתי כו'.
41. שו"ת מהרי"ק סימן נא ד"ה ידיד נפשי
ידיד נפשי הח"ר פנחס ואזו"ן יצ"ו שלום קבלתי כתבך הנכתב מאת ק"ק אנק"ונה יצ"ו והנה אמת כי מאד אני נטרד לכתוב במקומות אחרים חי נפשי וגם זנ"כ מחלצני מאוד למהר לשולחו לכן לא אוכל להאריך כלל. אמנם (א) העולה על דעתי הקצרה אחוה בראשי הפרקים ותן לחכם ויחכם עוד והוא כי נלע"ד דודאי יכולים הקהל להתירו מכאן ולהבא כמו שכתבו התוס' פ"ג דשבועות (דף כ"ט) וז"ל ואם תאמר ואותם חרמות שגוזרים על דעת המקום ועל דעת הקהל היאך יש להם היתר דאפילו על דעת הקהל גרידא הוי ע"ד הרבים ועוד דהיאך מישתרו בלא חרטה. וי"ל דדעת הקהל כך הוא שיתירו כשירצו ואפילו בלא חרטה וכו' עד אבל חרמות שאנו
42. שו"ת מהרי"ק סימן צג ד"ה אוצר בלום
אוצר בלום בור סיד שאינו מאבד טיפה האלוף מהר"ר אברהם זכ"ש יצ"ו שלום רב. קבלתי כתבך על ידי שלוחך זה ואשתומ' כשעה חדא וחי נפשי כי מאד קנאתי קנאת ה' צבאות וזה החלי לעשות דבר אשר מיום היותי לא נאותי לי כל ימי נתרחקתי מהכניס ראשי בין סלעי המחלוקות ובפרט להחרים ולנדות כי לא באלה חפצתי כאשר יודע כל שער עמי ואפי' למהר"א קינו"ן יצ"ו שלא ביקש מידי כי אם לצוות בכח חרם לכשנגדו לירד עמו לדין הוקשה בעיני מאוד ח"נ אלא שאור פניו לא יכלתי להפיל כ"ש לנדות לחלוטין. אלא שרוח קנאת ה' צבאות נטלתני ואש אהבתך בערה בי. ואף גם זאת לא ראה לבי הקצר לסמוך ע"פ ע"ד באשר אין שם טענת ברי
43. שו"ת מהרי"ק סימן צד ד"ה אגב גררא
כו' דאית לן למימר יד בעל השטר על התחתונה וכתבת דלא ידעת מאי בעי למימר דהא אית לן למימר המוציא מחבירו עליו הראיה ומשום שטר לא הורע כחו עד כאן דבריך. נבהלתי למה לא דנתני לכף זכות שהרי ידעת שגם אתה לא הגדת לי שקדמה תפיסתה למיתת המצוה רק כתבת לי סתם שמקבלי המתנה היו מוחזקים וחי נפשי כי חשבתי שהם תפסו לאחר מיתה עד עתה בבא כתבך זה האחרון אשר בו בארת שהיו הנכסים כבר ביד המקבלי מתנה בשעת הצוואה. ואם צדדתי צד אחד מדברי ר"י בעל התוספות ורבינו שמשון משאנ"ץ והסמ"ג שפסקו דכל שתחילת דינו המוציא מחבירו עליו הראיה אפילו תפס מפקינן מיניה ולא מהניא תפיסה אלא היכא
44. שו"ת מהרי"ק סימן צד ד"ה אגב גררא
שפיר איכא למימר לרבי יוסי דהאי ינתן לפלוני לאחר מיתה דקאמר דהיינו כלומר מעכשיו תתחיל הנתינה ולא תגמור עד לאחר מיתה כמו שכתב רבינו תם וכדכתב רבינו מאיר בפרק יש נוחלין. אבל כי אומר אני מניח אפילו תאמר שיוכיח הזמן שמחיים התחילה ההנחה אינו כלום דכשנותן מחיים לא שייך למימר לשון הנחה כלל. וחי נפשי כי נבהלתי מה עלה על דעתך לדבר בדברים האלה כי הדברים פשוטים כאשר כתבתי עד שאין ראוי להאריך בהם כלל. ועל אשר כתבתי דהלכות גדולו' ורב נחשון גאון דס"ל דלא אומר זמנו של שטר מוכיח עליו כתבת וז"ל מה בכך הא איכא כל רבותינו הצרפתים והאשכנזים והספרדים פליגי עלייהו עכ"ל הלא
45. שו"ת מהרי"ק סימן צד ד"ה אגב גררא
השטר לידו עכ"ל. הרי לך בהדיא דאפילו נכתב בלשון צואה צריך שיגיע השטר ליד המקבל מחיים ולא ידעתי מה עלה על דעתך לעשות משם סניגרון לדבריך ואדרבה הוא בהפך וכלל העולה לפי הנלע"ד ששטר צואה זו חספא בעלמא הוא מכל הלין טעמים שכתבתי שכבר והרחבתי כל /תיבת כל מיותרת/ כל הביאור בכתבי זה וחי נפשי כי עליך יש לתמוה מדוע הכשרת אותה ואיכא למחיי' מאה עוכלא בעוכלי כדפי' לעיל ועוד אחרת היתה אתי זה ימים חי נפשי ולא מלאני לבי לכותבה עד אשר מצאתי לה ראיה בתשוב' הרשב"א והוא כי היה נראה לעניו' דעתי דלא שייך למימר זמנו של שטר מוכיח עליו אלא כשמצוה לכתוב שטר גמור וגם צוה לכתוב
46. שו"ת מהרי"ק סימן צד ד"ה אגב גררא
לעשות משם סניגרון לדבריך ואדרבה הוא בהפך וכלל העולה לפי הנלע"ד ששטר צואה זו חספא בעלמא הוא מכל הלין טעמים שכתבתי שכבר והרחבתי כל /תיבת כל מיותרת/ כל הביאור בכתבי זה וחי נפשי כי עליך יש לתמוה מדוע הכשרת אותה ואיכא למחיי' מאה עוכלא בעוכלי כדפי' לעיל ועוד אחרת היתה אתי זה ימים חי נפשי ולא מלאני לבי לכותבה עד אשר מצאתי לה ראיה בתשוב' הרשב"א והוא כי היה נראה לעניו' דעתי דלא שייך למימר זמנו של שטר מוכיח עליו אלא כשמצוה לכתוב שטר גמור וגם צוה לכתוב בו זמן אבל בצואה זו שלא צותה לכתוב בו זמן וגם לא נתכוונה לשטר גמור מדלא החתימה עליו כי אם עד אחד לא שייך למימר ביה
47. שו"ת מהרי"ק סימן קכח ד"ה אילת אהבים
אילת אהבים. גדול בתורה ובמעשים טובים. מזהיר כזוהר הרקיע וכוכבים דברי חזוק ערבים ולי מה יקרו הטיבו כל אשר דברו אתה הוא הנעלם לשם ולתהלה אחי ידיד נפשי הח"ר שמואל דמודנ"א יצ"ו שלום רב ע"ש כא"ל קבלתי כתבך על יד זה נ"כ חי נפשי כי מאד שמחתני בו ואל יעלה על דעתך שחס ושלו' יש בלבי עליך כי העבוד' אין כן ואדרבה ואהבתך חקוקה על לוח לבי וכתובה בכתב לא ימחוק כל עוד רוח בקרבי ודע לך נאמנה כי טרם הגיע אלי כתבתך זה לא הייתי מחליט היות הדבר אמת אלא הייתי כמאמי' ואינו מאמי' כאשר יכלת ללמו' מתוך כתבי הראשון ועכשיו בראות כתב התנצלותך ואשר נשבעת חלילה מלהרהר עוד בדבר כלל
48. שו"ת מהרי"ק סימן קכח ד"ה אילת אהבים
ודע לך נאמנה כי טרם הגיע אלי כתבתך זה לא הייתי מחליט היות הדבר אמת אלא הייתי כמאמי' ואינו מאמי' כאשר יכלת ללמו' מתוך כתבי הראשון ועכשיו בראות כתב התנצלותך ואשר נשבעת חלילה מלהרהר עוד בדבר כלל ולא תהא כזאת בישראל שאחשוד בך להשביע לשקר חס ושלום כי ידעתיך ירא אלקים וסר מרע וחי נפשי כי נבהלתי על אשר הארכת בדברי התנצלות ואו' קרת קא חזינא הכא דסוף דבר הנה נפשי קשורה בנפשך ועל דודיך מתרפקת. ודבת האיש סרה מלבי ומלוח שלי נמחקת. אין רשומה נכר ולא נעשה מקומה צלקת.
49. שו"ת מהרי"ק סימן קסא ד"ה אשר כתבת
אשר כתבת אלי אחי על אודות הריב אשר נפל בין ק"ק מבולוניי"א יצ"ו ובין הנכבד כמ"ר יואב עמנואל יצ"ו על דבר כלי הקדש אשר עשה אחיו כמ"ר שלמה נ"ע והזקקתני להשיב לך דעתי הקצרה לא יכולתי להשיב את פניך ואם כי חי נפשי רבו עלי טרדות אחרות אמרתי לפנות מהן לאהבך (א) ראשונה אשר כתב ידידי מה ראו הקהל על ככה כולי דלמעבד דינא לנפשייהו בדבר שאינו מבורר כו' עד אע"ג דקי"ל כר"נ כו' הא כתב המרדכי וז"ל פסק ר"מ ז"ל דהני מילי בחפץ המבורר שהוא שלו וכו' דודאי ר"נ לא פליג אמתני' דפרק המקבל (דף קי"ג) המלוה את חבירו אינו רשאי למשכנו ועוד קרא כתיב בחוץ תעמוד וגומר וכן כתב בס"ה דר"נ איירי בגזלן
50. שו"ת מהרי"ק סימן קסב ד"ה על דבר
ואתאפק ואכוף ראשי אבל שמעתי כי אדרבה שלח לו שהיה נותנו ואף גם זאת נתן כתף סוררת. ועוד נבהלתי יותר כי הוגד אלי שאותו המגמגם הודה ואומר כי אביו ז"ל הכתוב /הכתיב/ לו כמה וכמה גיטין ובכולם כתוב ימחא באל"ף לא ידעתי למה מקשה את רוחו ואמץ לבבו למען תתן דופי במעשה הצדיק אביו חס ושלום חי נפשי כי לא חש לקמחיה (ב) גם מה שמגמגם לומר שמאחר ששם ליאוני"ש הוא לשון לע"ז שהיה מן הראוי לכתוב בגט יהודה המכונה ליאוני"ש גם בזה אני אומר שאינו בקי בטיב גיטין ולא יהא לו עסק עמהם. דאע"ג שכתב בסמ"ק דנהגו לכתוב המכונה כששם השני בלשון לע"ז היינו דוקא כשהשם בא מחמת כינוי כגון משולם
51. שו"ת מהרי"ק סימן קסט ד"ה שר גדול
דלית ביה חסרון כיס ומה שכתבת וז"ל אם אתה מתיר אותנו גופינו וממונינו מה יעשה בנינו כו'. פליאה היא בעיני מאד כי מה התרתי רק כוונתי להציל עושק מיד עושקו כאשר הבאתי הראייה במכתבי אשר לא ראיתי עליה תשובה מספקת כלל כמבואר במכתבי זה ואל תחשוב שהתרתי לו דברים אחרים מצד אחר בהסתר פנים כי חי נפשי אין בו כלל ועיקר ואשר כתבת וז"ל ומה שכתבת שלא נחרים כלל מחמת הקיסר תימא גדולה והלא מהר"ר איסרליין ז"ל באושטריי"ך ומהר"י וויי"ל ז"ל וכל גדולי אשכנז החרימו ונדו הרבה והרבה כו'. לא ידעתי מה רצית לומר כי לא אמרתי שלא לנדות ולהחרים מאן דלא ציית דינא או מאן דעביד טצדקא למיפטר נפשייה
52. שו"ת מהרי"ק סימן קע ד"ה אליכם אישים
אליכם אישים הראשים אחינו ק"ק יושבי פייראנ"צ' יצ"ו שלום רב הגיעתני אגרתכם ע"י שלוחיכם הל"ז יום שני מחג השבועות בערב ואמת הוא חי נפשי כי מאד אני טרוד בעסקים אחרים אמנם מפני האהבה והכבוד פניתי מכל עסקי כדי להיות סר למשמעתכ' ותדעו אחיי יצ"ו כי כבר נשאלתי על כיוצא בזה זה ימים רבים ואני דחיתי מחוות דיעי עד אשר חקרתי ודרשתי היטב בשבע חקירות ודרישות לדעת תוכן המנהג הזה אשר נהגו הלועזים לשגר תמיד דורון לכלה מאת החתן תכף אחר עשיית הקנין כי אמרתי אל לבי שאי אפשר שיורו הסבלונות האלה ענין קדושין שהרי ידענו וגם ספרו לנו אבותינו הראשונים אשר היו לפנינו היו הרבה תופסי תורה בגלילות
53. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה האצילים ק"ק
משם זקני הארץ וחשוביה שלא ראו פוצה פה ומצפצף רק מחדשים מקרוב באו וכו' וכתב הכותב למה לא נאמר ישן מפני חדש תוציאו והפליג להרחיב המאמר במילין שאין ענין לכאן רק כמתכוין לקנתר ולהראות שקרא ושנה כי האי דפרק בתרא דתענית (דף כו) גם מענין קבוע וכיוצא בזה אשר כל השומע יצחק לו הנה אמרת חי נפשי לחיי עד כי לא היתה הכוונה עליכם רק על אחרים אשר בינותינו מחדש קמו לצפצף בדבר הסבלונות והדבר ידוע אבל עליכם ידוע כי לא חשבו האומרים זה ואם אתם רוצים לקחת הדברים עליכם מה אעשה הלא הלשון מוכיח האמת והוא שעד שלא הגיעה אגרתכם בידי שאלתי מהם על ענין אחר קדם לו כיוצא בזה והיאך
54. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה האצילים ק"ק
כבר קדשו מק"ו דהפסד מועט כמו שכותב הוא אבל מה נעשה והרי לא ראינו בהם שום אמתלא וראיה כדי שניחוש לה לומר שתורה על הקדושין כדפירש' מאחר שאין מקפיד על הסבלונות מצד עצמו וכדפי' לעיל בארוכה וכן בכתבי הראשון ולא הקשיב אלי כי לא היה כותב הדברים האלה להג הרבה כי אם יגיעות בשר על חנם חי נפשי כי עמל הוא בעיני. ועל אשר חזר וכתב האם כל בני איטליי"א שופטני נינהו שאינם חוששין לסבלונות ושדי זוזי בכדי עכ"ל. לא ידעתי מה עלה על דעתו דהא חזינן בכל יום ויום דאע"ג דלא שופטני נינהו מכל מקום הם נותנין הסבלונות תכף אחר הקנין ואין חוששין לשמא תחזור בה או מפני שסומכין על הקנין או מאיזה
55. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה האצילים ק"ק
דהלכת' כוותיה בדיני ואם מנהג המקום להוריד האריסין למחצה אין בעל הבית יכול לומר לשליש הורדתיו ומתוך כך כתב רבינו האי גאון שכל הטוען תמורת המנהג עליו להבי' ראיה ואפי' ממגו איכא למאן דאמר דעדיף מנהג והרי לך דלא בעינן שתהיה הסכמת הקהילות וקבלת עליהם ועל זרעם כמו שכתב הוא יען לא ידע זה וחי נפשי כי היה לו למשוך את ידו מלצאת לריב מהר ולשלוח משפטיו חרוצים פן מה יעשה באחריתה בהכלים את רעהו על פי תלמוד ערוך והפוסקים. ואשר הוסיף לכתוב שבענין הסבלונות איכ' דקפדי ואיכ' דלא קפדי ורב פפא פסיק ותני בפרק חזקת הבתים (דף נז) איכא דקפדי ואיכ' דלא קפדי ספיק' דממונ' לקולא ספיק' דאיסור'
56. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה האצילים ק"ק
כיון שלא יהא שום חכם רשאי להתיר. ועוד שהרי מלאים כל הפוסקים לאלפים ולרבבות שרבינו שלמה שהאיר עיני כל ישראל ועל פי חכמתו ותורתו העולם עומד אפילו הכי בהרבה דברים אוסר ורבינו תם בן בתו התיר משקול דעתו ואם היה לי זמן ופנאי הייתי כותב לו כמה וכמה וכן בשאר הפוסקים אשר לא יספר מרוב וחי נפשי כי נלאיתי להאריך באלו השבושים אמנם יראתי פן יטעו התלמידים הרואין את דבריו. ואם לעצמו הוא דורש כי באולי הוא אחד מאותם שהיו חתומים בכתב הראשון אשר שלחו אלא קהל קדוש פלנרינצ"א יצ"ו מאד נפלאתי על זה דמה יצעק אלי למה התרתי הלא הם בקשו מאתי לחוות דעי ולהודיע להם דבר המשפט. ועוד דמי
57. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה האצילים ק"ק
לתינוק מן הבצק הזה וטובא אשכחן בתלמוד דאזלינן בתר חזקה ואפילו ריעא טובא אלא שאין בידי להאריך כל כך קל וחומר בן קל וחומר דיש לנו להלך אחר חזקה בכאן אי לאו משום חומרא דאשת איש שהרי אין בה שום ריעותא כדכתבתי לעיל ומה יוסף להלך אחרי סברת כריסו הכוזבות והמוכחשות מתוך דברי רבותינו ז"ל חי נפשי כי זאת היא לו לפוקה. גם מה שכתב דלישנא דחיישינן היינו כלומר דאין כאן חזקה והביא ראיה של שטות מפרק קמא דבבא מציעא לא ידעתי אם ר"ל שיכריח כן הלשון דחיישינן שהרי בלשון מגומגם דבר כהורגלו ואם כן הוא שרוצה לומר שהלשון דחיישינן מוכיח שאין כאן חזקה הלא טעה טעות מבואר מכמה מקומות
58. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה טענות של
כתב עוד וז"ל שהרי ראוי שיובן משמעות שזכר הרמב"ם ז"ל בענין סבלונות כמו שיובן בענין כתובה שכתב דינם אהדדי כאשר הם כתובים יחד בגמרא וכאשר אמר בכתובה אם קצת אנשי המקום כך יהיה ענין מקום גבי סבלונות דהיינו קצתו ע"כ. הלא זה דרכו כסל לו לחלוק שלא מדעת ולא בדעת ידבר אלא הכל בהפך חי נפשי לחיי עד דמי הוא שיטען טענה זו מידי מששא אית בה אדרבה משם ראיה והוכחה ברורה לדברי דמי הוא החסר דעת שיחשוב שפוסק אחד מי שיהיה וכל שכן רבינו משה אשר ידוע הוא שכלכל את דבריו במשפט ובהשגחה גדולה ויכתוב שני עניינים שוים בדינם סמוכים זה לזה בשני סגנונות שונים ומתחלפין זה מזה. והלא אפילו
59. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה טענות של
המשתבש הזה א"כ מה מביאו התוס' ראיה משם להחמיר במים שאין להם סוף נימא דשאני גבי סבלונות דיש להחמי' יותר משום דהוא חי אבל התם הוא בחזקת מת או משום דאיכא שידוכין וגם הסבלונות גלויין לפנינו אלא ודאי פשיט' ופשיט' שאין בדבריו ממש ואדרבה הוא הפך הסבר' והטעם כדפירש' לעיל ועמל הוא בעיני חי נפשי וגם לא הייתי צריך לטרוח להביא ראיה מן התוס' דלעיל אלא משום דה"ל למינקט מרגנית' בערך האי חספא דקאמר דאם היה בו דעה או תבונה היה לו לדחות ולומר דשאני גבי מים שאין להם סוף דהרוב חשוב יותר ומעוט' דנמלטין לא שכיח כלל זה היה יכול לומר כיון שלא ראה ולא ידע התוס' מפ"ק דחולין שהבאתי
60. שו"ת מהרי"ק סימן קעא ד"ה טענות של
וגם שם זייף את לשונו. ועוד הביא דברי רבינו משה דג' ממזרים יש וקרא ספק ממזר הנולד מספק ערוה רצה לעשות כל הנשים הנשואות בלא גט אחרי הסבלונות הללו בספק אשת איש ובניהן ספק ממזרים ע"י שבושיו והטעותיו אשר רבו כמו רבו כמו שבארתי בכתבי זה לעיני השמש ושרי ליה מריה לפלניא עתיד הוא ליתן את הדין וחי נפשי כי ראוי לכל ירא ה' לקנאת בדבר קנאה גדולה. הלא גלוי וידוע הוא שמעולם לא הורגלו בני אטליי"א להצריך לא גט ולא חליצה מחמת הסבלונות הללו כאשר העידו וכתבו מנכבדי הארץ וזקניה וגם מאז כתבתי כתבי הראשון עוד הוסיף הישיש החר' יצחק דאיי"ש קולא פינ"ץ לכתוב אלי וז"ל וכן בימי נעשו כמה
61. שו"ת מהרי"ק החדשים סימן ז ד"ה (נא) גברא
(נא) גברא נפלא האלוף מהר"ר יצחק שטיין יצ"ו שלו' רב. הנה קבלתי כתבך עם הכתבי' האחרי', וחי נפשי כי לאהבתך נערתי חצני ופניתי מכל עסקי, ואם טבעתי בים הטרדות לעת עת' בעניני' אחרי' וגם אמת הוא כי דברי' כאלה שנאה נפשי, ומ"מ בעסק האיש הזה לא היה כ"כ עולה על לבי לכתוב כי ידעתיו ואת שיחו שלא ישמע לקול מלחשי באשר מטבעו הוא להיות כל חכמי ישראל לפניו כקליפת השום לפי מה ששמעתי ממנו, וכבר אמרו רבותינו ז"ל ומיית' לה בפ' הבע"י (יבמות סה, ב) כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע, ומ"מ לכבודכם לא נמנעתי ופני לא הסתרתי, וכתבתי הקיום והפסק כאשר שאלתם.
62. שו"ת מהרי"ק החדשים סימן ז ד"ה ראשונה אשר
דכן הוא, דהיינו דוקא שלא להורות הוראה בפניו או כיוצא בזה דליכ' חילול השם, אבל במקום חילול ה' פשיטא דאין חכמה ותבונה נגד ה', ובדבר הזה יש חלול ה' גדול, מאחר שהר' זלמוני יצ"ו עומד וצווח שהוא רוצה להיות צ"ד =ציית דינא= באחת משלש הערים, והוא רוצה עכ"פ לסכנת שיהיה ממונו נמסר למלכות. חי נפשי היה ראוי לגזור עליו בחרם שלא יעשה כן, ואם כבר עשה לשמתו עד דמקבל עליו כל אונס' דאתי ליה מחמתי' כדכתבתי בפסק מההיא דפר' הגוזל בתר' (דף קיד, א).
63. שו"ת מהרי"ק החדשים סימן יא ד"ה (נז) הגביר
למר' טוקלין ת"מ כאשר כתבת לי לראותו. ואמת כי נפלאתי עליך עד אנה תלך בפעם כפעם לקראת נחשים, ובפרט נחשים כאלה אשר אין לחש ולא ראיה ולא מנין רק הפלגת דברים והפרזת מדות, כאשר עשה זה ת"ח או רב הר"ר שמעון לוי אשר מרוב שטותו מנדה ומחרים כל מי שיקל בנידויו +ר' בתשובה הקודמת סי' י+ חי נפשי כי עליך אני מתרעם בלכתך אחרי הדרכים האלה, דא"כ לא שבקת חיי לכל בריא שיבא כל אחד ואחד רק שיקרא רב החכם, החכם יהיה או סכל, ויכתבו או יגזרו מה שאינו ראוי על הפרנסים ובעלי כסים, ונמצא נספה בלא משפט וגם שם שמים מתחלל ח"ו, היש לך חילול ה' גדול מזה שכתב שילקה שתי מלקיות בפארו
64. שו"ת מהרי"ק החדשים סימן יא ד"ה (נז) הגביר
דלא עונש זה ולא קרוב לזה. ולא עוד אלא שכתב שיתחייב לבקש מחילה בכל קהילות איטלייא וכן בד' קהילות גדולות מאשכנז, וזה לא כתב רבינו מאיר אפי' על זה שקרא לבחור חשוב בן גדולים ממזר בן ממזר, וראה גם ראה כמה לא חש לקמחיה האי הר"ר שמעון מאן ציית ליה הלא אין כאן אלא חילול התורה, חי נפשי וכל אשר יראת ה' בלבבו ראוי לגעור בו, וחי נפשי עד שגם הם רצו לשלוח לך טופס כתבי רבנים אשר הם כנגדך ואני מחיתי בידם כי באלה לא חפצתי כי אם בדרך היושר והשלו', וסוף דבר נתרצו שיהיה הכל מוטל על מהרר"י +מהר"י מינץ+ ומהרר"י +נר' שהכונה למהר"ר יעקב ממייסטרי שנבחר מצד רבני מייסטרי+ יצ"ו הן בדרך
65. שו"ת מהרי"ק החדשים סימן יא ד"ה (נז) הגביר
שכתב שיתחייב לבקש מחילה בכל קהילות איטלייא וכן בד' קהילות גדולות מאשכנז, וזה לא כתב רבינו מאיר אפי' על זה שקרא לבחור חשוב בן גדולים ממזר בן ממזר, וראה גם ראה כמה לא חש לקמחיה האי הר"ר שמעון מאן ציית ליה הלא אין כאן אלא חילול התורה, חי נפשי וכל אשר יראת ה' בלבבו ראוי לגעור בו, וחי נפשי עד שגם הם רצו לשלוח לך טופס כתבי רבנים אשר הם כנגדך ואני מחיתי בידם כי באלה לא חפצתי כי אם בדרך היושר והשלו', וסוף דבר נתרצו שיהיה הכל מוטל על מהרר"י +מהר"י מינץ+ ומהרר"י +נר' שהכונה למהר"ר יעקב ממייסטרי שנבחר מצד רבני מייסטרי+ יצ"ו הן בדרך דין הן בדרך פשרה, ואם לא יוכלו להשוות
66. שו"ת מהרי"ק החדשים סימן כה ד"ה (צה) +כנראה
בעל תרומת - הדשן בסי' רלט מל"ת מפי מל"ת+ אומ' [אני] שבעניותינו אין אנו יורדי' לסוף דעתם אפי' אחר ארבעי' שנין עד שנוכל לשער על מה יוכלו להסמך ועל מה לא יוכלו, כי דעתם רחבה מדעתינו, וראה כי גם אנכי הצעיר אשר לא בינת אדם לי הרבה הרחבתי להם סעד וסמיכות על פי האמת והסברא לפי הנר' לע"ד. חי נפשי כי למן היום אשר כתבתי בראשונה והבאתי ראיה מק"ו דאשה מפי אשה וכו' לא הוצרכתי לזה מתוך דעתי הקצרה רק לפי סברתך, בראותי שנפל ספק זה בלבך, ולזה חזרתי אחר ראיה שהבאתי, כי אמרתי להעתיקך משם, והנה חזרת וירדת להשתקע שם. ואשר רצית לדקדק מתוך דברי אבן העזר ועץ חיים שכתבו להאמין
67. שו"ת רבי אליהו מזרחי (הרא"ם) סימן פ ד"ה האח היקר
בלבד ולא על ההפרשה כדאמרן לפיכך כתב בעל הטורים ונ"ל שצריכי' להפרישו וכן משמע הלשון שדרשו אמר ואמרת להזהיר גדולים על הקטנים, ודברי בעל נימוקי יוסף בפי' הלכות קטנות שנתן הבדל בין מתניתין דנכרי שבא לכבות ובין הטומאה נמוקו עמו אעפ"י ששאר כל הפוסקים נטו לפירוש האחר, וגם אני ההדיוט חי נפשי כל ימי היתי מצטער על המאמר הזה היאך דרשוהו רז"ל דלא לטמינהו והלא ממשמעותא דהאי קרא דאמר ואמרת אינו נראה אלא להפרשה ולא דלא לטמינהו ואחר הדוחק והצער הגדול עלה בידי מה שפרשתי לדעת הדוחה המעמידו בלא לטמינהו ומ"מ משמעות עדיף טפי ולכן נטה בעל הטורים אחרי המשמעות ולא
68. שו"ת הרד"ך בית ה ד"ה ג ומעתה
שכתבו כהרי"ף ז"ל כן לא הוצרך ג"כ להביא סוף דברי הרב הואיל והביא דברי הרי"ף זכרו לברכה ובאר כל השתי חלוקות ואם טעיתי במה שכתבתי הדבריו +ע"פ מהדורת קושטא /בדבריו/+ ז"ל אין עלי אשם בעבור שאין חבורו לידי אבל אמרתי אדרוש ואקבל שכר שאפילו מה שתלמיד עתיד לחדש כלם נאמרו לו למשה בסיני. וחי נפשי לא ידעתי איך יעלה על הדעת לומר במה שכתב הרב שקרוב הוא להיות בטל שאינו מסופק אם הוא בטל מדברי תורה ואע"פ שאין ראי' לדבר זכר לדבר דקרוב עדיף מספק ממאי דקאמר רבי חנינא בפרק לא יחפור ובפרקא קמא דביצה רוב וקרוב הלך אחר הרוב דדווקא היכא דאיכא רוב כנגדו הוא דאמר הלך אחר הרוב
69. שו"ת הרד"ך בית ו ד"ה ב עוד
דבאבן העזר כתב ר"י ז"ל וז"ל ואפילו אמר לשלשה שיש עליהם תורת ב"ד לכותבו ולחותמו אין להם לומר לאחרים לעשותו ואפילו אמר להם אמרו לסופר שיכתוב ולעדים לחתום לא יכתוב הסופר ולא יחתמו העדים עד שישמעו מפי הבעל וכו' עד הא קמן דבריהם בתכלית הבירור ואין צריך לכל הך שקלא וטריא עכ"ל. חי נפשי תמהתי בדברים הללו דאפילו תינוקות של בית רבן מבינים דברי הרא"ש ובנו ז"ל שדעתם הוא דבין בכתיבה בין בחתימה אין לעשות כן. ושמא תאמר שכת"ר חושב שלא ראיתים אי אפשר לומר כן דאפי' בר בי רב דחד יומא שירצה לדעת דין זה יבקש ר"י בעל הטור ז"ל וימלא חפצי תיכף כרצונו. ועוד אני מוסיף תימה על כת"ר ששם
70. שו"ת הרד"ך בית ו ד"ה ולרווחא דמילתא
וז"ל ויאמרו לבעל קודם נתינת הגט שיבטל כל מודעות ע"כ ואע"ג דלמגרש ברצון אם לא בטל כשר כדכתב הוא ז"ל בתשובותיו אפילו הכי כתב דין זה בדרך ובסדר שכתב שאר הדברים שאם שנה פסול או בטל וכן כתב שם כל שאר דברים שאינם בלכתחלה ולא בדיעבד וכן הביא ר"י ז"ל בנו בסדר הגט שכתב בספרו. וחי נפשי עמל וטורח אצלי לכתוב דברים אלו דהוו מילי דכדי עם היות שהדבר פשוט בעיני. וא"כ נפל היסוד ונפל הבנין שבנה כת"ר וז"ל והנה הסתירה גלויה בדבר זה וכו' עד ואפילו מאן דבעי לעיולי פילא בקופא דמחטא ימצא ידיו ורגליו בזה לא ידענא מאי פילא קאי מעייל בקופא דמחטא המחלק בין כתיבה לחתימה למי שראה מאורות
71. שו"ת הרד"ך בית יז ד"ה ואם לחשך
גדולה כאשר כתבתי ולא היה לי עת וזמן לחפש בתשובות הר"ן ז"ל אשר בידי עם היות שאין להם מפתחות והזמן כלה לחפש בהם וראיתי החכם השלם מהרר"י טיטצק שכתב מה שכתב הוצרכתי לחפש בתשובת הר"ן ז"ל עלה עלה /תיבת עלה מיותרת/ גם כי הדברים פשוטים לע"ד ויגעתי ומצאתי בתשובת הר"ן ז"ל שכתב כדברי וחי נפשי ששמחתי שמחה גדולה להוציא מלבי של כנגדי החולק עלי וז"ל ולענין מה שאמרת אם עובדי כוכבים ומזלות שבא לפנינו ואמר מל"ת איש פלוני מת בלבד אם נאמר שהוא מכוין להעיד כל זמן שלא הקדים דברים דומין דמאן איכא בי חסא או חבל על פלוני ודומיהם אין ספק בזה שכל מי שמתכוין להעיד אומר
72. שו"ת הרד"ך בית יז ד"ה וכלל העולה
כת"ר היה מביא בדבריו הצד שחששתי בו אני ולהשיב עליו או כדין או שלא כדין החרשתי ונחת רוח היתה בי אבל שלא ישיב כלל אלא לומר שדברי סובבים על קוטב אחד מה שאינו כן הדבר קשה עלי מאוד ונלאיתי כלכל לא אוכל ורחמנא לישרי ליה שנראה הוא ח"ו כמי שאינו חושש לדקדק בדברי חכמים אלא מחזר הוא להקל וחי נפשי אם לא הייתי מכיר בכת"ר חכמה וחסידות ח"ו היו עולים בדעתי דברים משונים אבל בהכירי בכת"ר לא ידענא מה אידון ביה שכיון שוודאי ראוי הוא וכל הלומדים תורה לשמה ולהורות בתורה כהלכה לחזר על כל הצדדין הראוי לחזר אחריהם אם לאסור אם להתיר ולמצוא סעד וסמך מדברי חז"ל שאין לחוש
73