איש_ספר כתב:התנצלות
באשכול זה הופיעה הודעה שהאשימה את הסדרה בהטפה לנצרות. הכותב לא נתן שום דוגמא שתתמוך בדבריו, ומשכך היה ראוי למחות הודעה זו מיד. צר לי על שהתרשלתי בכך ולא מחקתי את ההודעה לאלתר. ובכן הנני מתנצל בפני מחבר הפירוש על אשמת שווא זו שמצאה לו מקום כאן שלא כדין.
שליטתה בשפות וברקע היהודי של הנצרות הביאו אותה להימנות כחברה במועצת הבישופים הפרוטסטנטים של חבל הריין בגרמניה. היא נאמה כל שנתיים בפני רבבות נוצרים/ות קבעה ב'קירשנטאג', הכנס הארצי של הכנסיות הפרוטסטנטיות בגרמניה. הייתה חברה בוועדות החשובות גם בכנסייה הקתולית וגם בכנסיות הפרוטסטנטיות. בכנסייה בריילנד, בגרמניה, השפיעה באופן מכריע על תהליך ארוך, שבסופו הכנסייה ביטלה את עקרון המיסיון ויצאה בהצהרה עקרונית ומהפכנית שאינה רואה ביהדות תופעה רדומה או שלילית, והברית בין אלוהי ישראל לבין עם ישראל קיימת עד היום הזה והיהדות לא הוחלפה על ידי הנצרות.
ספראי לימדה בסמינרים של פרחי כמורה בארץ ורבים מתלמידים אלה נמצאים היום במשרות בכירות בעולם הנוצרי, רכשו אצלה את הרקע היהודי שלהם.
עורך משנת ארץ ישראל כתב:כתבנו "הכהן שוחט את התמיד". המגיב החליט שכתבתי שזאת ההלכה. לא כך כתבתי. כתבתי שהכהן שוחט. כי בפועל זה בדיוק מה שקרה. אמנם ההלכה קובעת ש'שחיטה כשירה בזר' וזו הלכה שכמעט אין עליה חולק. אבל בפועל בתיאור עבודת הכהנים במסכת תמיד נאמר במפורש שהשחיטה היא חלק מהפייסות שהגרילו כהני המשמרת (תמיד פ"ג מ"א). שחיטת התמיד נעשתה על פני המזבח בקרן צפונית מזרחית. האם ישראל רשאי לעלות על המזבח? הרי אפילו לעזרת כהנים נכנסים רק בשעת הצורך, אך לא על המזבח (כלים א ה). בנוסף תמיד בתיאורי חז"ל את עבודה מדובר על שחט הכהן. כך למשל במדרש (ויקרא רבה כב ז; ילקוט שמעוני פרשת אחרי מות תקע"ט) "תני ר' ישמעאל לפי שהיו ישראל אסורין בבשר תאוה במדבר לפיכך הזהירן הכתוב שיהו מביאין קרבנותיהן לכהנים והכהן שוחט ומקבל, ואף על פי שהבעלים יושבין כל היום ומחשבין אין הכל הולך אלא אחר השוחט". וכן במדרש אחר (שמות רבה לה א) ועוד. דברים אלו של המדרש תיארנו בעמ' 219 "את התמיד שוחט הכהן"...
מה כתבנו בספרנו? ש"הישראל עובר על לאו כאשר הכהן מקריב את התמיד" והרי אלו בדיוק דברי רבי ישמעאל. הדברים אמורים שם הם לפי שיטת רבי יהודה במשנה שאמור במפורש "אפילו על התמיד" והדברים שם ברורים.
אילו טרח מי שמבקר לקרוא קצת יותר היה מגיע לפירושנו לפסחים ה ה שם אנו עוסקים בנושא שחיטה במפורש. כתבנו שם שכבר בדברי הימים נאמר שהכהנים שוחטים (ב לה י-יא) והפנינו לספר אחר שדן בנושא. שם הובאו גם דברי פילון המתאר את מציאות המקדש ומשיח לפי תומו שהכהנים שוחטים. אני מניח שעבור בחור ישיבה פילון איננו ראיה, ואכן פילון איננו גורם הלכתי, ואינו מתאר את ההלכה אבל הוא בבחינת 'משיח לפי תומו', ומשקף מציאות.
אם כן, נכון. חכמים רצו שישראלים ישחטו אך לא עלה הדבר בידם. ביטוי לרצונם של הכהנים יש במדרש האגדה המצוי במדרש שמואל ובבבלי (ברכות לב ע"א) על הוויכוח בין עלי לשמואל האם שחיטה דורשת דווקא כהן. ההלכה היא כדעת שמואל הנביא ששחיטה כשירה בזר. אבל רצונם של הכהנים מתגלם בדברי עלי הכהן שם שתובע שהכהן ישחט.
המבקר עצמו אומר שיכול להיות (אולי כך היתה הרגילות כדמשמע שהיה בפייס מי שוחט אבל ברור שאין דין כזה). ובכן לא כתבתי שהדין הוא שהכהן שוחט כאמור כתבתי 'רק' שהכהן שוחט, ובעצם המבקר מסכים שכך היה, אז על מה הטענה?
עכשיו מה אגיד על הביקורת? היא מגלה בורות ואי הבנה. בלבול בין מה שרצו חכמים לבין מה שקרה במציאות. ביקורת לשם ביקורת, בלי לקרוא בלי ללמוד בלי להבין. התייחסות לעמוד 220 בלי לקרוא את עמוד 229. זה רציני? זו ביקורת לא מתוך רצון לברר אמת אלא כדי לנגח, מתוך בוז לאחר ויוהרה רבה אין קץ.
הנה חדא, שבמשנה זו נזכר עקידת הטלה במקום הטבעות. והרי הטבעות היו ברצפת העזרה סמוך למזבח, כמפורש במשנה דמדות (ג, ה) "הטבעות היו לצפונו של מזבח ששה סדרים של ארבע ארבע, ויש אומרים ארבע של שש שש, שעליהם שוחטין את הקדשים". ופשוט ש"לצפונו של מזבח" אינו על גבו המזבח בצדו הצפוני. מה גם שמספר כ"ד טבעות אפילו אם תתן רק אמה לכל אחת ואחת, מלאת קרוב לרבע שטחו של המזבח בטבעות. ועוד שהרי מתוך ההדגשה של העורך ש"התמיד" היה נשחט על גבי המזבח, נראה שהעורך מודע לכך שכל שאר הקדשים לא נשחטו שם אלא למטה בקרקע העזרה, אם כן מתוך דברי המשנה במדות כלפי הטבעות שמפורש "שעליהם שוחטין את הקדשים", מוכח שהטבעות האלו הן על הרצפה ולא על המזבח. גם המשך המשנה מוכיח כן, "בית המטבחים היה לצפונו של מזבח ועליו שמונה עמודים ננסין ... ומפשיטין על שולחנות של שיש שבין העמודים", שבוודאי כל אלו לא היו על גבי המזבח, ומדכתיב בהו "היה לצפונו של מזבח" כמו על הטבעות, מוכח שהן והטבעות לא היו על גבי המזבח אלא ברצפה סמוך לה.לא היו כופתין את הטלה אלא מעקדין אותו. מי שזכו באברים אוחזים בו. וכך היתה עקדתו ראשו לדרום ופניו למערב, השוחט עומד במזרח ופניו למערב. של שחר היה נשחט על קרן צפונית מערבית על טבעת שניה. של בין הערבים היה נשחט על קרן מזרחית צפונית על טבעת שניה. שחט השוחט וקבל המקבל. בא לו לקרן מזרחית צפונית, ונותן מזרחה צפונה. מערבית דרומית, ונותן מערבה דרומה, שירי הדם היה שופך על יסוד דרומית.
מתעמק כתב:כמו כן אין יסוד להנחה השניה, שבמקרה ששחיטת קרבן היתה על גבי המזבח לא נשארה אפשרות לזרים לעלות על גבי המזבח אפילו לצורך עבודה. ומה שמציין פרשנינו למשנה דכלים, לא נמצא שם כלום מזה. ואדרבה המשנה לא מייחסת קדושה נפרדת למזבח כלל.
מתעמק כתב:כמו כן אין יסוד להנחה השניה, שבמקרה ששחיטת קרבן היתה על גבי המזבח לא נשארה אפשרות לזרים לעלות על גבי המזבח אפילו לצורך עבודה. ומה שמציין פרשנינו למשנה דכלים, לא נמצא שם כלום מזה. ואדרבה המשנה לא מייחסת קדושה נפרדת למזבח כלל.
עקביה כתב:יתכן שקדושת "בין האולם ולמזבח" מתחילה מתחילת המזבח, כלומר מקצהו המזרחי.
וא"כ בפשטות אין ישראל נכנסים לשם, ואינם יכולים לעלות עליו, לשום צורך.
סעדיה כתב:מתעמק כתב:כמו כן אין יסוד להנחה השניה, שבמקרה ששחיטת קרבן היתה על גבי המזבח לא נשארה אפשרות לזרים לעלות על גבי המזבח אפילו לצורך עבודה. ומה שמציין פרשנינו למשנה דכלים, לא נמצא שם כלום מזה. ואדרבה המשנה לא מייחסת קדושה נפרדת למזבח כלל.
בבלי מנחות כ' ע"א
יהושפט כתב:עקביה כתב:יתכן שקדושת "בין האולם ולמזבח" מתחילה מתחילת המזבח, כלומר מקצהו המזרחי.
וא"כ בפשטות אין ישראל נכנסים לשם, ואינם יכולים לעלות עליו, לשום צורך.
אינו כן, שחיטת קדשי קדשים לראב"ש היתה רק מול המזבח לצפון, ושחיטה כשרה בזר
עקביה כתב:יהושפט כתב:עקביה כתב:יתכן שקדושת "בין האולם ולמזבח" מתחילה מתחילת המזבח, כלומר מקצהו המזרחי.
וא"כ בפשטות אין ישראל נכנסים לשם, ואינם יכולים לעלות עליו, לשום צורך.
אינו כן, שחיטת קדשי קדשים לראב"ש היתה רק מול המזבח לצפון, ושחיטה כשרה בזר
האם ידוע שלראב"ש זר רשאי לשחוט קדשי קדשים?
כלומר לא מצד השחיטה, אלא מצד מקום השחיטה.
פנחסויפלל כתב:לגבי המזבח עצמו, זה יתלה בביאור סוגיית 'אין זר קרב אצל מזבח'. עי' חזו"א קדשים כה טו.
פנחסויפלל כתב:כל הפלפולים על כניסת ישראל לפנים מן המזבח או בצפון המזבח וכו' לצורך שחיטה, הם פלפולי הבל לכל מי שלמד קצת את עניני סוגיא זו. ואין שום שאלה שלצורך מותר להיכנס. ויש רבים מן הראשונים שמתירים אפי' להיכנס לצורך הקפת המזבח בסוכות [אכן יש חולקים בזה].
לגבי המזבח עצמו, זה יתלה בביאור סוגיית 'אין זר קרב אצל מזבח'. עי' חזו"א קדשים כה טו.
הוגה ומעיין כתב:לפעמים מתעוררת תחושת חוסר נחת, למראה "שופט" המתיימר לשפוט את קודמיו ולהטיל בהם רפש, מתוך חוסר מודעות מביכה למעללי הצנזורה. כזה הוא הרגע שבו קראתי את הדברים הללו:
ולפעמים התחושה מתעצמת עוד יותר, כשהחשד מתאמת, ושעה אחר כך מגלים שאכן הוראת צנזור מפורשת היא:
ואז נותר רק לפנות למקום שבו רוכזו דברים דומים, ולשאול שוב: מה קורה כאן? איפה ה"מדעיות"?
ה[גרוגרת] הגדולה שבארץ ישראל היא הבינונית שבמדינות (כלים יז ז) - דברי רבי יהודה משקפים הכרה ריאלית שפרות ארץ ישראל אינם גדולים ביחס למדינות העולם, אע"פ שהתאנים הן מפארה של ארץ ישראל [...] באחד מכתבי היד, 'הגדולה' השתנה ל'הקטנה' - ניכר ששבח ארץ ישראל היה חשוב למעתיק יותר מדיוק הנוסח
שלוש סבכות הן: [...] ושל יוצאת החוץ - טהורה מכלום" (כלים כד טז)
המוטיבציה ההלכתית של המשנה אינה משפטית - הסבכה של הזונה אולי 'נועזת' משהו, אך היא בגד ככל הבגדים - אלא חברתית. ביטוי להירתעותם מלבוש/עיסוק זה
"ההלכה האמוראית כבר ראתה בעליה לרגל מצוה אישית שהיא חובה לכל דבר. אבל התפיסה המקראית היתה כללית יותר. המצוה לקיים עליה לרגל מוטלת על הציבור ועל המקדש, ולא על כל אחד ואחד. מעבר לכך, מסיבות מעשיות אי אפשר לתאר מצב שבו יעלו אנשים מיישובים רחוקים שלש פעמים בשנה. לשם השוואה, קרבן פסח נתפס כמצוה אישית אך מי שנמצא בדרך רחוקה פטור ממנו (במדבר ט י) המונח דרך רחוקה התפרש בצורה מקלה למדי, איזו היא דרך רחוקה מן המודיעים ולחוץ... בתוספתא נוספת דעה שלישית ולפיה דרך רחוקה היא מחוץ לעיר ירושלים. אם כן, לפי רוב הדעות מי שאיננו בירושלים אינו חייב בקרבן פסח, ושאלת החובה בעליה לרגל אינה עולה כלל ועיקר".
אדם קדמאה כתב:מדובר בשוטים מופלגים שחבל לנסות להשיב עליהם
במקרה הסתכלתי בחגיגה עמ' 153:"ההלכה האמוראית כבר ראתה בעליה לרגל מצוה אישית שהיא חובה לכל דבר. אבל התפיסה המקראית היתה כללית יותר. המצוה לקיים עליה לרגל מוטלת על הציבור ועל המקדש, ולא על כל אחד ואחד. מעבר לכך, מסיבות מעשיות אי אפשר לתאר מצב שבו יעלו אנשים מיישובים רחוקים שלש פעמים בשנה. לשם השוואה, קרבן פסח נתפס כמצוה אישית אך מי שנמצא בדרך רחוקה פטור ממנו (במדבר ט י) המונח דרך רחוקה התפרש בצורה מקלה למדי, איזו היא דרך רחוקה מן המודיעים ולחוץ... בתוספתא נוספת דעה שלישית ולפיה דרך רחוקה היא מחוץ לעיר ירושלים. אם כן, לפי רוב הדעות מי שאיננו בירושלים אינו חייב בקרבן פסח, ושאלת החובה בעליה לרגל אינה עולה כלל ועיקר".
1. בתורה מפורש "שלש פעמים בשנה ייראה כל זכורך".
2. דרך רחוקה איננו פטור מפסח, אלא פטור מכרת, זה מפורש שם במשנה שציטט. אם סוג האונס שלו היה סוג של דרך רחוקה הוא פטור מכרת.
איך אדם שמתיימר לפרש את המשנה, ועוד את מסכת חגיגה, סוגיא בדוכתא, מעלה על דעתו שלפי רוב הדעות בתנאים מי שאינו בירושלים 'אינו חייב בקרבן פסח'???
עוד הוא טוען שם שהיו עולים רק פעם בשנה ולא כמה פעמים, בניגוד ליחזקאל 'כצאן ירושלים במועדיה'
אדם קדמאה כתב:המחלוקת אם יש לו גם פטור מהפסח
אבל זה לא פטור שאינו מצווה אלא שדחייה רחמנא, מכיון שלא נכנס למקום הקרבן א"א להקריב עליו
אבל אף אחד מהאמוראים לא סובר שהוא פטור משום שאין לו מצוה לעלות ולהקריב פסח
וגם במנ"ח שם ברור מהתוס' שחייב לעלות לרגל גם אם הוא נמצא 'מאסקופת העזרה ולחוץ'
הצל"ח כתב אגב שיטפי' לבאר דברי התוס' ואינו מובן, והתוס' עוסקים דוקא בריב"ב שהיה בחו"ל
אבל אין בזה באמת 'דעות באחרונים' אם מי שגר מן המודיעים ולחוץ חייב או פטור בפסח או בעליה לרגל
יש נדון של מכניס עצמו לאונס וכן להיפך אם חייב להכניס עצמו לגדר החיוב, אבל המצוה של פסח ושל עליה לרגל בודאי חלה גם על אנשים שגרים מחוץ לירושלים
הירושלמי מקשר את משנתנו למחלוקת עקרונית בין רבי מאיר לרבי יוסי. רבי מאיר אומר שנוטלים ידיים גם אם הידיים טהורות, "לידים טמאות וטהורות", ורבי יוסי אומר לידיים טמאות בלבד. לרבי מאיר לא נועדה הנטילה לטהרה ממשית אלא היא ביטוי להתקדשות, לכן גם מי שטבל זה עתה צריך ליטול ידיים. מצד שני אין כאן חשש שהידיים תטמאנה חפצים אחרים (כגון מים באחורי הכוס). לרבי יוסי נטילת ידיים היא טהרה ממש, וממילא הטהור פטור ממנה.
הירושלמי מתחבט האם חובת היום הראשון היא מדאורייתא או מדרבנן (נד ע"א), משמע שלפי חלק מהאמוראים החובה ליטול לולב ביום הראשון במדינה אינה מהתורה, כלומר אינה עיקר המצווה (ועיקרה במקדש).
עם זאת אין הירושלמי מגדיר מתי חידשו חכמים את הלכתם.
בדרך כלל כאשר מצווה מוגדרת כ"מדרבנן" ההנחה היא שהחלטת החכמים היא קדומה, אולי מיום מתן תורה.
אין בכך הכרה שזו תקנה מזמן מאוחר מוגדר.
בכלל, חכמים (תנאים ואמוראים, כמו גם ראשונים ואחרונים) לא הרבו לעסוק בהתפתחות ההלכה, אלא במקומות שבהם ההלכה מוגדרת כתקנה או כהשתלשלות מאוחרת.
אם כן, הדעת נוטה שבתקופה הקדומה נטלו לולב רק במקדש (ירו', שם).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 542 אורחים