וכן ראיתי הלום בתשובה להגאון החסיד הראש"ל רבי רפאל מאיר פאניז'ל זצ"ל, שהסתמך גם כן על הרדב"ז והמהריק"ש, וכתב, ומי יבוא אחר שני המלכים האדירים האלה להרהר שמץ פיסול אחר היהודים האלה, ולא יירא לנפשו מלהיות נכווה בגחלתם, שכל דבריהם כגחלי אש, ומיוסדים על אדני האמת והצדק וכו'. ותשובה זו נדפה בקונטרס קדמוניות היהודים.
ציטוט זה, שהביא הגרע"י מאת הראש"ל הרב המרפ"א חזר ונזכר בספרים רבים של חכמים שעסקו בעניינם של יהודי אתיופיה.
והנה, קונטרס נדיר זה, ששמו המלא "קדמוניות היהודים במלבר" בא לידי לפני איזה זמן, והנחתיו למשמרת באוצר החכמה, ומתוך שידעתי את עניינו, תמהתי מה עניין יהודי אתיופיה לשם. שהרי קונטרס זה עוסק בבירור יהדותם של הקוצ'נים ממדינת הודו/מלבר ולא מהפלשים יושבי ארץ כוש?
אמרתי נייתי ספר ונחזה. ומצאתי שם תשובת הרב המרפ"א. התשובה אכן עוסקת בעניינם של הקוצ'ינים, והרב המרפ"א מציין שכבר דנו בדבר חכמים קדמונים, והוא מפנה לתשובת מהריק"ש (בשו"ת אהלי יעקב סימן צט) הדן באריכות בעניינם ומסיק בכשרותם, ושמהריק"ש מעיד שם שכך דעת רבינו הגדול. כותב המרפ"א, ש'רבינו הגדול' הוא בודאי הרדב"ז, אלא שלא מצא תשו' רדב"ז בעניינים של הקוצ'ינים כי אם בעניינם של החבשים, והוא מעתיק את עיקר ד' רדב"ז על החבשים, ומסיים שמ"מ נאמן עלינו מהריק"ש, שכך סובר הרדב"ז לעניינם של הקוצ'ינים (ואכן תשו' הרדב"ז בענין הקוצינים נדפסה לפני עשיריות בשנים).
וע"כ מסיים המרפ"א, כי מי יבא אחר שני המלכים האדירים האל, להרהר למצוא שמץ פיסול אחר היהודים האלה, והיינו הקוצינים כמובן ! שבהם הוא עוסק ועליהם הביא ד' הריק"ש והרדב"ז. וכמו שמסיים שם המרפ"א להדיא" וברור אצלי כי תשובת הרב ז"ל [מהריק"ש] לא הגיעה לידי רבני קוגין ומשום הכי חששו להם וכו'...!
והגרע"י לא דק פורתא והביא דבריו כביכול כוונתו על הפלשים ! והבאים אחריו סמוכים על שלחנו ושבתשא כיון דעל על.
הנה דברי המרפ"א:
באמת שכל הנידון הזה, הוא חסר משמעות הלכתית. שהרי אף אמנם שד' הרב המרפ"א אינם נסובים על הפלשים אלא על הקוצינים, מ"מ דעתם של הרדב"ז ומהריק"ש על הפלשים ושהם ראו בהם כיהודים לכל דבריהם, ידועה לנו ממקו"א. ומ"מ יש להעמיד דברים על דיוקם.
במפתחות ליביע אומר (ומשם לילקוט יוסף חלק קיצוש"ע) העתיק הגרע"י (?) את דברי המרפ"א ושם ככה"נ לא הקפיד לשמור על הנוסח המקורי ממש, והוסיף תיבת "הפלשים" בתוך הציטוט. ולא היא כאמור.
[תוקן לפי הערתו הצודקת של הרב משנ"נ לקמן]