חכם באשי כתב:תודה לך על הדברים היפים,
רק לא אבין את שכתבת "מזמן לא נכנסתי לכאן", הרי התאריך כאן (viewtopic.php?f=4&t=1466&p=9629#p9629) הוא של אתמול!
והשאלה שלי היא האם הכוונה שיתווסף תו, היינו שהחלוקה של התווים תהיה אחרת דהיינו שמקום להתחלק ל6 או 7 יחידות
חכם באשי כתב:תודה לך על הדברים היפים,
רק לא אבין את שכתבת "מזמן לא נכנסתי לכאן", הרי התאריך כאן (viewtopic.php?f=4&t=1466&p=9629#p9629) הוא של אתמול!
ישראל הר כסף כתב:מזמן לא נכנסתי לכאן, אבל לא התאפקתי ואפי' שאני סוטה מנושאו העיקרי של האשכול בכ"א לא נמנעתי לגודל החידוש שבדבר.
pdf[/attachment]
ענין זה נתבאר היטב ליודעי ח"ן ע"פ חכמת המוזיק"א בס' דברי ישראל (מאדזיץ) בפ' מקץ "ומאמר אחד מרמזי חנוכה". יעו"ש.
img770 כתב:והשאלה שלי היא האם הכוונה שיתווסף תו, היינו שהחלוקה של התווים תהיה אחרת דהיינו שמקום להתחלק ל6 או 7 יחידות
זו לכאו' שאלת בעל האשכול. האם אותו מנעד צלילים (היינו אותם 12 חצאי טונים - כפי החלוקה המקובלת) יתחלק ל-8 ולא ל-7, או שמא יתווסף צליל חדש שא"א יהיה לשמוע אותו.
אגב, אינני בקיא גדול במוזיקה, אך מהמעט שידוע לי הדברים כך הם: כל "אוקטבה" מחולקת ל-12 חצאי טונים, כשכל תו מסמן טון שלם, להוציא השניים האחרונים שכל אחד הוא בעל חצי טון.
ה"אוקטבה" היא מתדירות צליל מסוימת נמוכה - הצליל הנמוך, ובמרחקים קבועים עד לצליל האחרון. בצליל גבוה יותר תתחיל אוקטבה חדשה שגם היא מתחלקת ל-12 חצאי טונים, עד אין סוף.
ולסיכום, כל צליל שהוא, יהיה גבוה או נמוך ככל שאפשר, יהיה מחולק לתווים כפי שהם כיום!
ועל כן, גם אם תכריח לומר ש"התו השמיני" היינו חידוש תו דווקא, תצטרך לומר או: א. שהדברים למעלה מדברים שהם למעלה מהבנתנו, ומדובר ברוחניות העניינים. ב. שיתחדש שהאוזן האנושית תשמע תדרים גבוהים או נמוכים כל כך, שאין ביכולתה לשמוע היום. (אבל אם כן, שוב, אין הפי' שיתחדש תו, אלא רק שנהיה מסוגלים לשמוע אותו).
יהושע מונדשיין כתב:ענין זה נתבאר היטב ליודעי ח"ן ע"פ חכמת המוזיק"א בס' דברי ישראל (מאדזיץ) בפ' מקץ "ומאמר אחד מרמזי חנוכה". יעו"ש.
פלוריש כתב:img770 כתב:והשאלה שלי היא האם הכוונה שיתווסף תו, היינו שהחלוקה של התווים תהיה אחרת דהיינו שמקום להתחלק ל6 או 7 יחידות
זו לכאו' שאלת בעל האשכול. האם אותו מנעד צלילים (היינו אותם 12 חצאי טונים - כפי החלוקה המקובלת) יתחלק ל-8 ולא ל-7, או שמא יתווסף צליל חדש שא"א יהיה לשמוע אותו.
אגב, אינני בקיא גדול במוזיקה, אך מהמעט שידוע לי הדברים כך הם: כל "אוקטבה" מחולקת ל-12 חצאי טונים, כשכל תו מסמן טון שלם, להוציא השניים האחרונים שכל אחד הוא בעל חצי טון.
ה"אוקטבה" היא מתדירות צליל מסוימת נמוכה - הצליל הנמוך, ובמרחקים קבועים עד לצליל האחרון. בצליל גבוה יותר תתחיל אוקטבה חדשה שגם היא מתחלקת ל-12 חצאי טונים, עד אין סוף.
ולסיכום, כל צליל שהוא, יהיה גבוה או נמוך ככל שאפשר, יהיה מחולק לתווים כפי שהם כיום!
ועל כן, גם אם תכריח לומר ש"התו השמיני" היינו חידוש תו דווקא, תצטרך לומר או: א. שהדברים למעלה מדברים שהם למעלה מהבנתנו, ומדובר ברוחניות העניינים. ב. שיתחדש שהאוזן האנושית תשמע תדרים גבוהים או נמוכים כל כך, שאין ביכולתה לשמוע היום. (אבל אם כן, שוב, אין הפי' שיתחדש תו, אלא רק שנהיה מסוגלים לשמוע אותו).
אני לא מספיק מבין בזה אבל אנסה להעביר מה שאמרה לי רעייתי:
בין שבעת הצלילים מתקיימים יחסים כעין 'תחרותיים'. כדי שצליל אחד יוביל, צליל אחר 'מדוכא'. ישנם מוזיקאים שמחפשים או מייחלים לעת בו יימצא הצליל השמיני, שהוא לא צליל נוסף שאיננו שומעים כיום אלא אופן מחודש לחלק את שאר הצלילים ולאזן ביניהם, כך שכל אחד ימצא את מקומו בהרמוניה מלאה.
img770 כתב:והשאלה שלי היא האם הכוונה שיתווסף תו, היינו שהחלוקה של התווים תהיה אחרת דהיינו שמקום להתחלק ל6 או 7 יחידות
זו לכאו' שאלת בעל האשכול. האם אותו מנעד צלילים (היינו אותם 12 חצאי טונים - כפי החלוקה המקובלת) יתחלק ל-8 ולא ל-7, או שמא יתווסף צליל חדש שא"א יהיה לשמוע אותו.
אגב, אינני בקיא גדול במוזיקה, אך מהמעט שידוע לי הדברים כך הם: כל "אוקטבה" מחולקת ל-12 חצאי טונים, כשכל תו מסמן טון שלם, להוציא השניים האחרונים שכל אחד הוא בעל חצי טון.
ה"אוקטבה" היא מתדירות צליל מסוימת נמוכה - הצליל הנמוך, ובמרחקים קבועים עד לצליל האחרון. בצליל גבוה יותר תתחיל אוקטבה חדשה שגם היא מתחלקת ל-12 חצאי טונים, עד אין סוף.
ולסיכום, כל צליל שהוא, יהיה גבוה או נמוך ככל שאפשר, יהיה מחולק לתווים כפי שהם כיום!
ועל כן, גם אם תכריח לומר ש"התו השמיני" היינו חידוש תו דווקא, תצטרך לומר או: א. שהדברים למעלה מדברים שהם למעלה מהבנתנו, ומדובר ברוחניות העניינים. ב. שיתחדש שהאוזן האנושית תשמע תדרים גבוהים או נמוכים כל כך, שאין ביכולתה לשמוע היום. (אבל אם כן, שוב, אין הפי' שיתחדש תו, אלא רק שנהיה מסוגלים לשמוע אותו).
סגי נהור כתב:יהושע מונדשיין כתב:ענין זה נתבאר היטב ליודעי ח"ן ע"פ חכמת המוזיק"א בס' דברי ישראל (מאדזיץ) בפ' מקץ "ומאמר אחד מרמזי חנוכה". יעו"ש.
היכול מי להביא הנה את הדברים?
הרואה כתב:אני גם לא בקי גדול במוזיקה, אך למיטב ידיעתי ברוב או כמעט כל הסוגים של המוזיקה (למשל כאן https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A7%D7%90%D7%9D במוזיקה הערבית) משום מה הסולמות בנויים מ7 שלבים שזה דבר מפליא כשלעצמו.
השאלה האם התו השמיני יהיה חלוקה שונה של הצלילים? או משהו אחר מחוץ לגדרי הטבע כמו שמקום הארון אינו מן המניין וכדומה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 328 אורחים