איש_ספר כתב:במקבציאל היה בירור רחב ע"ז מאת הגר"י הלל, כמדומני שמסקנתו היתה שאע"פ שרבים גדולים ועצומים יחסוהו לאריז"ל, אין לו מקור בכתבים המדויקים.
ספרא וסייפא כתב:למישהו יש מושג מהיכן נלקח ה'יהי רצון' המוזר שנמצא בסידור 'אשכול' לאומרו בעשי"ת אחר י"ג מידות?
במט"א, שהוא המקור הקדום ביותר לאמירת הי"ג מידות בעשי"ת, מובא שאומרים אחריו היהי רצון שאומרים בר"ה ויו"כ. לא מצאתי מקור ליה"ר של סידור אשכול הלז, אשמח אם יחכימוני.
חיס כתב:ולפי הזוהר למה שלא לומר גם בשבת רק הי"ג מדות של רחמים (בלי יה"ר בקשת רחמים) ????
ספרא וסייפא כתב:לשבטי,
כל הסידורים כהיום העתיקו את נוסח התפילה מסידור אשכול הוותיק, על כל שיבושיו וטעויותיו. ועל כן לא פלא שהעתיקו גם את היה"ר הזה משם. הסידורים המכבדים את עצמם בנוסח מדוייק [עליות אליהו, וילנא וכו'] אכן השמיטו יה"ר זה והכניסו במקומו את היה"ר של ר"ה ויו"כ, כמבואר במט"א.
אגב, חיפשתי בסידור הרש"ס שציינת, ולא מצאתי איזכור לזה.
יה"ר המיועדים לכל בית ישראל הם תחינות פשוטות שאינם קשורות בהכרח למושגים קבליים, לפחות אצל ציבור בני ליטא שעדיין לא אימצו את מנהגי הספרדים והחסידים למלמל גם שמות מלאכים וקטעי זוהר וקבלה כאשר עדיין לא באו בסוד ה'.
מורה צדק כתב:לא הבנתי אם כוונת הכותבים כאן לאמירת י"ג מידות ביו"ט, שע"ז נסוב מאמרו של הרב הלל במקבציאל, והסכים עמו מרן הראש"ל שליט"א, שיש להמנע מלומר י"ג מדות ביום טוב, ובכלל זה בראש השנה.
מנקיי הדעת שבירושלים כתב:רצ"ב
הבטחתי כתב:מנקיי הדעת שבירושלים כתב:רצ"ב
הערה קטנה: ה'שערי ציון' כולו מבוסס על דברי האר"י, כפי שקבלם המחבר מתלמידיו - כמו שכתב בהקדמתו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 502 אורחים