לייטנר כתב:בפסקים של בתי הדין לדיני ממונות בקרית ארבע, מובאת תביעה של גוי שתבע יהודי בבית דינו של הגר"ד ליאור שליט"א.
(אגב, הרב פסק לטובת הגוי)
הרמב''ם (הלכות מלכים - פרק עשירי הלכה יב) כתב:שני גויים שבאו לפניך לדון בדיני ישראל. ורצו שניהן לדון דין תורה דנין. האחד רוצה והאחד אינו רוצה אין כופין אותו לדון אלא בדיניהן
הבא"ח כתב מעשה על הסבא שלו - רבי משה חיים רבה של בגדאד ואב"ד, על גוי ויהודי שבאו לדון אצלו, והבחין כי היהודי משקר ורוצה לישבע לשקר, וביקש מהם כי הוא רוצה לצאת להפסקה קצרה.
יצא ועלה לעזרה והאזין לדו שיח ביניהם, שהגוי אומר ליהודי איך אתה משקר ואתה יודע שאתה חייב לי, א"ל לו היהודי, נכון, אבל מה אעשה אין לי לשלם לך. מיד ירד הרמ"ח ואמר שמעתי את הודאתך
אצל רבי אליהו מני ובנו רבי סלימאן מנחם היו באים רבים מערביי חברון לד"ת.
תיאור יפה נמצא בהקדמת ספר זכרונות אליהו להרא"ם (ירושלים תרצ"ו), עמ' 11.
רבי אליהו יהושע עובדיה, בעל שיחת דקלים, ואב"ד בגדאד, היה מוזמן באופן קבוע ע"י ה"נקיב" המוסלמי לדון את המוסלמים, ראה בספר ישיבות בגדאד ח"א, עמ' 68-69.
גם בשאלוניקי, יש מעשה נודע על העגלון שטען שהוא האדון, ע"י שבערמה החליף עם אדונו את בגדיו ואת מקומו, עד שבאו לדון אצל רבי יעקב קובו בעל שו"ת כוכב מיעקב שפתר באופן מקורי את הבעיה
נמצא באחד מהספרים על יהדות שאלוניקי.
לייטנר כתב:בפסקים של בתי הדין לדיני ממונות בקרית ארבע, מובאת תביעה של גוי שתבע יהודי בבית דינו של הגר"ד ליאור שליט"א.
(אגב, הרב פסק לטובת הגוי)
...גם נוצרים רבים בזמן שהיה להם דין ומשפט עם יהודים, בתור תובעים או נתבעים, היו מסכימים ברצון ללכת לבית הדין העברי. היה זה חזיון רגיל מאד בפולין וליטא. ויש שגם בעלי דין נוצרים היו פונים לבי"ד של הרב ומקבלים את פסק דינו ביראת הכבוד. המימרות "נלך על הרב" "אל הרב לא נלך בשביל זה" היו שגורות בפי האיכרים לא רק כשהם נושאים ונותנים עם יהודים כי אם גם בינם לבין עצמם
פלוריש כתב:לייטנר כתב:בפסקים של בתי הדין לדיני ממונות בקרית ארבע, מובאת תביעה של גוי שתבע יהודי בבית דינו של הגר"ד ליאור שליט"א.
(אגב, הרב פסק לטובת הגוי)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים