תוכן כתב:בזמן שדרוש כדי להבין קטע אחד של שפת אמת, אפשר ללמוד הרבה יותר בכמעט כל ספר אחר. בכל ספר שלומדים, צריך תמיד לשקול את ההשקעה לעומת הרווח. השפת אמת הוא הספר החסידי הקשה ביותר, יותר קשה אפילו מליקוטי מוהר"ן. יש מקום לשאול, אם אתה משקיע את הזמן שלך בצורה הכי נכונה.
צביב כתב:מה הסדר בלימוד שפת אמת עה''ת,
לפי סדר השנים, ולסיים כל מאמרי תרנ''ד, ואח''כ להתחיל תרנ''ה
או ללמוד כל מאמרי פרשה אחת יחד.
בתודה מראש למשיבים.
בריושמא כתב:שים לבך לביטוי המיוחד שבספר שפת אמת: 'נקודה חיות שבו'.
מושג זה הוא מיוחד לשפת אמת. יסודו של מושג זה בספרי החסידות הראשונים.
בירור יסודו של מושג זה, ובירור תולדתו מספרי החסידות הראשונים עד ספר שפת אמת -
אלה הם המפתח להבנת שיטתו של ספר שפת אמת.
צביב כתב:
פילווישוק כתב:
חרסון כתב:תוכן כתב:בזמן שדרוש כדי להבין קטע אחד של שפת אמת, אפשר ללמוד הרבה יותר בכמעט כל ספר אחר. בכל ספר שלומדים, צריך תמיד לשקול את ההשקעה לעומת הרווח. השפת אמת הוא הספר החסידי הקשה ביותר, יותר קשה אפילו מליקוטי מוהר"ן. יש מקום לשאול, אם אתה משקיע את הזמן שלך בצורה הכי נכונה.
לפעמים היגיעה והמאמץ בעומק ועיון 'משתלמים' ומעשירים יותר מלימוד בקלות וברהיטה בספרים אחרים.
שאראש-פאטאק כתב:אני לא למדתי בעו״ה הספר הקדוש שפת אמת
לפני שאני פותח ולומדו אני רוצה להבין מהו הקושי בספר שפת אמת?
אם אפשר להביא דוגמא?
בריושמא כתב:צביב כתב:פילווישוק כתב:
אביא כאן ציטוטים מקוטעים מספרי החסידות. הציטוטים כאן הם רק דוגמה דדוגמה, רק כדי להתוות סימני דרך ללכת בה.
לא הבאתי כאן דברים מספר תולדות יעקב יוסף כי דרך אחרת לו.
יש לדייק בכל ביטוי וביטוי של 'חיות', כי לכל אחד מגדולי החסידות שיטה משלו. שיטה סדורה.
כי החסידות אינה ווארטים על האדם, אלא שיטה סדורה שמתחילה בהקב"ה, ממשיכה באצילות ומסתיימת באדם.
כל אחד מגדולי החסידות פירש את 'החיות' על פי דרכו שלו, ומושג זה הוא אבן בוחן להבין את כל שיטתו בביאור היחס בין הקב"ה ובין האדם.
כמובן, אין להעדיף ספר חסידות אחד על פני רעהו. שיטות שיטות הן, כל אחת מלאה וגדושה, כל אחת מורכבת ובנויה בשום שכל.
מגיד דבריו ליעקב, דפוס ראשון, דף יח ע"ב.
צריך כל אדם להיות מיד דבוק בתענוג רוחני וגם כשיזדמן לו תענוגים מתענוגי הזמן כמו בשבת ויום טוב יהיה דבוק בתענוג רוחני שבדבר ההוא שהוא החיות של הדבר ולא לחומריות הדבר שעל ידי שהוא דבוק בתענוג רוחני נזכר אצל הש"י שגם הוא ית' דבוק בתענוג רוחני שאין אנו יכולין להשיגו... ואם יהיה האיש הזה איש נלבב אזי ידבק את עצמו על ידי זה יותר להש"י במחשבתו שהרי המחיה הדבר ההוא שנפלה במחשבתו הוא חכמה כי כולם בחכמה עשית כנודע וכתיב ה' בחכמה דהיינו שכח הבורא שורה בחכמה אם כן לפי זה יש חלק אלהות במחשבות זרות כח הפועל המחי' אותו הדבר ותכף מלביש את עצמו באהבה ויראה מפני ניצוץ הקדוש שבאותו דבר באמרו בלבו כיון שאלולי חלק אלהות המחי' את הדבר לא היה יכול להיות אם כן למה לי לדבק בחומרות הדבר מוטב אדבק בחיותו והוא כח מכוחות הש"י ולכן מתדבק באהבה ויראת הבורא יתברך.
מאור עינים, אגדות ש"ס.
הנה מה שאנו אומרים קודם כל מצוה לשם יחוד קודשא ב"ה ושכינתיה הענין הוא כי הנה השי"ת נתן בכל דבר קדושה וחיות ובפרט באותיות התורה וגם בקרב האדם הוא חלק אלוה ממעל שנשפע בו חיות מהבורא ברוך הוא וברוך שמו וכשהאדם מאמין שהבורא ברוך הוא מלא כל הארץ כבודו ולית אתר פנוי מיני' אזי בעשותו שום מצוה או בתפלה כשמדבר הדבורים בכל כחו ובהתלהבות אזי מתדבק בבורא ב"ה על ידי הדבור כי אורייתא וקב"ה חד (זח"ג עג א) וכשמשים חיות בהדבור או בהמצוה אזי מתדבק החלק ששוכן בקרבו בהקב"ה והוא מלשון שכינה וזהו נקרא יחוד פירוש מלשון זיווג והוא זיווגים עליונים שמזווג חיות הדבור והמצוה וחיות ששוכן בקרבו הכל אל הקב"ה כי בכל דבר הוא הבורא יתברך.
קדושת לוי פ' כי תשא.
וכתיב החכמה מאין תמצא עיקר החכמה הוא כשאדם מסתכל באי"ן ויודע שמעצמותו אין בו ממש רק עיקר חיותו הוא האי"ן ומדבק עצמו בשורשו במקור החיים וזה שחיותו מתדבק עצמו בהבורא יתברך... כי על ידי חכמה חוזר ומדבק עצמו בשורשו וזהו הרמז ואאלפך חכמה אל"ף אותיות פל"א כי באמת כל חיותו כשמדבק עצמו בשורשו שם הוא פלא בלתי השגה.
פרי הארץ, מכתב ד.
לדעת את ה' בכל דרכיהם כי הוא הנותן כח כל דבר ומקיימו ומחיה כאשר בראו ברצונו מחדש בכל יום תמיד וכו' כאשר תחילת הבריאה ברצונו מחדש בכל יום תמיד וכו' כאשר תחילת הבריאה ברצונו כן עתה מקיימו ברצונו וכל זמן קיומו הרי הוא כאשר בורא ומחדש בכל רגע שאלולי רצונו י"ת היה כלא היה ורצונו י"ת הוא המחיה את כולם ולית אתר פנוי מני'... הרי שהבורא ית' הוא המקיים את הכל והכל ע"י מדותיו י"ת שגילה לתכלית בריאת עולמות על ידם כמאמר עולם חסד יבנה וע"י המדות מתנהג הכל והן המה חיות כל דבר.
תניא, שער היחוד והאמונה, פרק ג
איך שכל נברא ויש הוא באמת נחשב לאין ואפס ממש לגבי כל הפועל ורוח פיו שבנפעל המהוה אותו תמיד ומוציאו מאין ממש ליש... אבל אילו ניתנה רשות לעין לראות ולהשיג את החיות ורוחניות שבכל נברא השופע בו ממוצא פי ה' ורוח פיו לא היה גשמיות הנברא וחומרו וממשו נראה כלל לעינינו כי הוא בטל במציאות ממש לגבי החיות והרוחניות שבו מאחר שמבלעדי הרוחניו' היה אין ואפס ממש כמו קודם ששת ימי בראשי' ממש.
שפת אמת. בראשית. תרל"א.
שכל הדברים מתעלים ונעשין אחד מיוחדים להיות כלי להשי"ת לעשות בהם כרצונו. וז"ש ויכלו במד' שנעשה מעשה בראשית כלי והוא ע"י התכללות. ופי' ויכלו מלשון כלתה נפשי כי הוא הביטול שכל דבר מתבטל לנקודה חיות שיש בהם מהשי"ת. וזהו נק' מנוחה שהיא שביתות הכל ומקום ושורש הכל. ועל בחי' זו נאמר הוא מקומו של עולם וכמ"ש אל יצא איש ממקומו ביום השביעי כו'.
שפת אמת. בראשית. תר"מ.
כי התורה נותנת חיים לכל הבריאה. ובמדה לכל ברי'. ואותו נקודה חיות שמתלבש באיזה מקום להחיותו. זו הנקודה אין לה שיעור. כי היא למעלה מן הזמן והטבע. ועל נקודה זו נאמר הוא מקומו של עולם ואין עולמו מקומו... כן בכל דבר נקודה פנימיות אין לה מדה וגבול... ובמק"א פירשנו ויכל ביום הש' כי השבת היא המודדת חיות לכל הדברים כי ויכל הוא מדה כמש"כ וכל בשליש.
שפת אמת. נח. תרל"ב.
והפי' כי בכל דבר יש נקודה חיות מהתורה ואף שיש הסתר לפעמים מ"מ ע"י ביטול אמיתי לחיות התורה שיש בכל דבר חוזר להתקשרות ולהמשיך חיות מחדש גלמי ראו עיניך וכו' כאשר נעשה אצל האדם באמת להיות בטל להשי"ת כמו שהי' בבטן אמו ממילא מתחדש החיות שבו כמו מקודם.
שפת אמת. ויחי. תרל"ב.
והפי' ע"י שיודע כי חיות הכל מהש"י שיש נקודה פנימיות בכל דבר ממנו ית'. וכפי ידיעת זאת הנקודה כך נתברך ונדבק הכל בשורש החיים. וממילא לא שייך מיצר וסוף לזה כי הנקודה חיות מהש"י אין לה סוף כי מא"ס היא... שכל תענוגיו הם רק לזאת הנקודה הפנימיות שנק' שבת באמת שהוא מנוחת הכל. ולאשר יודע שהוא העיקר נתברך בזה. ונק' תאות גבעות עולם שכל הנבראים מתאוין לידבק בזאת הנקודה כי היא מחי' כולם.
תן לחכם ויחכם עוד, תן לחסיד ויתחסד עוד.
בריושמא כתב:אליעזר בלוי כתב:
את המסקנה הנ"ל הסקת על פי הציטטות הקטועות והקצרצרות והמעטות שהובאו כאן
או על פי כל ספרי החסידות השלמים והרבים?
בריושמא כתב:אביא כאן ציטוטים מקוטעים מספרי החסידות. הציטוטים כאן הם רק דוגמה דדוגמה, רק כדי להתוות סימני דרך ללכת בה....
תן לחכם ויחכם עוד, תן לחסיד ויתחסד עוד.
צביב כתב:מה הסדר בלימוד שפת אמת עה''ת,
לפי סדר השנים, ולסיים כל מאמרי תרנ''ד, ואח''כ להתחיל תרנ''ה
או ללמוד כל מאמרי פרשה אחת יחד.
בתודה מראש למשיבים.
אברךפשוט כתב:כידוע הרב גד שליט"א מלמד לפי השומעים ולא תמיד על פי סדר קבוע. (שיעורי לקו"מ, או התגלגלות השיעורים בישיבת רמת גן יוכיחו על כך רבות)
עזריאל ברגר כתב:אברךפשוט כתב:כידוע הרב גד שליט"א מלמד לפי השומעים ולא תמיד על פי סדר קבוע. (שיעורי לקו"מ, או התגלגלות השיעורים בישיבת רמת גן יוכיחו על כך רבות)
עד כמה שזכיתי להכיר את מו"ח - אכן דבריך נכונים מאוד.
ארזי ביתר כתב:שאראש-פאטאק כתב:אני לא למדתי בעו״ה הספר הקדוש שפת אמת
לפני שאני פותח ולומדו אני רוצה להבין מהו הקושי בספר שפת אמת?
אם אפשר להביא דוגמא?
אין צורך להביא דוגמא, וא"א להביא דוגמא... כל קטע בספה"ק שפת אמת הוא דוגמא לכך... הספר כולו כתוב בלשון קצרה מאוד וברמזי רמזים, וכל יסודות החסידות כתובים בו בשורה וחצי...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 134 אורחים