איש_ספר כתב:בספר תפילה כהלכתה (פוקס, אין באוצר) מובא שכך נהג הגאון ר' לייזר יודל פינקל זצ"ל, (משום שבמשכנו"י הכריע כשיטת ר"ת ועוד הרבה ראשונים).
וכך נוהג בימינו הגר"ש דבליצקי שליט"א.
ידיד נפש כתב:איש_ספר כתב:בספר תפילה כהלכתה (פוקס, אין באוצר) מובא שכך נהג הגאון ר' לייזר יודל פינקל זצ"ל, (משום שבמשכנו"י הכריע כשיטת ר"ת ועוד הרבה ראשונים).
וכך נוהג בימינו הגר"ש דבליצקי שליט"א.
זה פשוט מדהים, אני נוהג להתפלל וותיקין הרבה פעמים, ותמיד שמחתי על דבר זה. עכשיו אני מבין כי אולי יצא שכרי בהפסדי (????) שלא יצאתי ידי חובת ק"ש לדעת הרבה ראשונים. אוי ואבוי. אולי יש מצוה לפרסם?
איש_ספר כתב:אבל כמובן שגם לדבריהם מי שקרא קודם הנץ יצא בדיעבד.
כך נוהג בימינו הגר"ש דבליצקי שליט"א.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את הדיון על דיעבד הלא זה משנה מפורשת שק"ש משיכיר בין תכלת ללבן וע"כ שרבנו תם מדבר על לכתחילה.
אוצר החכמה כתב:אם כך זה עניין אחר לגמרי
כלומר שהוא בעצם אינו נוהג כר"ת (שהרי ק"ש בברכותיה היא עיקר העניין) אלא כנפסק בשו"ע.
אולם נוהג מנהג חסידות לצאת גם ידי דעת ר"ת לכתחילה מחמיר על עצמו לקרא שנית.
וע"ז השיבותי ממנהגם של כמה מחכמ"י. והמוסיף יבורך.אחשדרפנטובסקי כתב:ידוע שיטת ר"ת שמן הדין זמן ק"ש הוא אחר הנץ החמה, נמצא לשיטת ר"ת המתפללין וותיקין, לא יצאו ידי חובת ק"ש וצריכים לחזור ולקרותה לאחר הנה"ח. האם באמת כך נוהגים אלו הנוהגים להחמיר לצאת ידי כל השיטות?
ידיד נפש כתב:איש ספר, לא ענית לי על שאלתי. במחילה.
איש_ספר כתב:ידיד נפש כתב:איש ספר, לא ענית לי על שאלתי. במחילה.
לשאלתך מנין שלר"ת יוצאין בדיעבד, עניתי. לשאלתך על דיעבד בדאורייתא וכו', איני יודע מה עניינה לר"ת, הלא לכו"ע יש כמה חלוקות בזמן קר"ש, מצוה מן המובחר ועיקר זמנה וכו'.
מ"מ קצת קשה על מנהג הגר"ש דבליצקי שליט"א (שהביא איש ספר לעיל), כיון שאנו סוברים שבדיעבד יצא בק"ש שקודם הנץ, א"כ מה מועיל לו שקורא אחר הנץ, הרי כבר יצא ידי חובת ק"ש בדיעבד. וכי אחר שכבר יצא ידי חובת ק"ש, האם שייך לקיים שוב מצוה מן המובחר?
איש_ספר כתב:אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את הדיון על דיעבד הלא זה משנה מפורשת שק"ש משיכיר בין תכלת ללבן וע"כ שרבנו תם מדבר על לכתחילה.
במחילה הרב אוצר.
במשנה אמרו משכיר, בתוספתא שהובאה בגמ' אמרו בשם 'אחרים': עד שיהיה רואה חבירו בריחוק ד"א ומכירו. ואמרו בגמ': הלכה כאחרים. ואביי אמר: הלכה כאחרים לתפילה וק"ש כותיקין. ומכאן נפלגה הארץ. ואידך זיל גמור.
המילה סלסול היא מילה שלי, לשונו היתה 'לצאת יד"ח אותם שיטות'.אחשדרפנטובסקי כתב:תודה לכל המגיבים.
איש ספר, קצת מפליא מה שהשיב הגר"ש שאומר כן לסילסול בעלמא, כיון שבודאי יש ראשונים כמו הרז"ה למשל דס"ל שאף בדיעבד לא יצא קודם הנץ החמה, א"כ לשיטתם ודאי יש לקרות אחר הנץ שנית.
אחשדרפנטובסקי כתב:תודה לכל המגיבים.
איש ספר, קצת מפליא מה שהשיב הגר"ש שאומר כן לסילסול בעלמא, כיון שבודאי יש ראשונים כמו הרז"ה למשל דס"ל שאף בדיעבד לא יצא קודם הנץ החמה, א"כ לשיטתם ודאי יש לקרות אחר הנץ שנית.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 499 אורחים