יחיעם מלח הארץ כתב:בהמשך לעיקר עיסוקו של אשכול זה, האם ראוי העיסוק וכו' אף בבחינת דע מה שתשיב וכדו'
הנני להפנות את תשומת לב המעיינים לספר המצוי באוצר [מלחמת שמואל לר' שמואל ש' וויינטרויב]:
תולעת ספרים07 כתב:עד כמה שזכור לי הרשב"ם כותב שהנוצרים חיברו את לא תרצח עם מיתה (בסגנון הזה), כלומר, שראה מהם קונקורדנציה. שאם לא כן היה כותב שהם פירשו כך וכך.
אם כי שלפי התאריכים יתכן שאתה ר' ישבב בהחלט צודק.
ובנוגע למצודות:
בזמנו ראיתי שתי גירסאות של הקדמה ועל כן הסקתי שזה מזוייף ולא יתכן שהמצודות עשה פירושו על סמך פירושו של איזה נוצרי.
דברי המצודות דוד בהקדמה שלו שהיה משתמש לפירושו עם הקונקורדנציה הגדול שכפי הידוע הנוצרים הם אלו שחיברו אותו. ומרוב ייאוש אמרתי פעם כי לבטח הקדמה זו של המצודות מזויף הוא שהרי גם החיד"א וגם רבי שאול אמסטרדם נתנו הסכמה למצודות.
ומה שכתבת להביא מהפמ"ג דבר זה הוא חידוש בשבילי שהרי אין כל טעם לסמוך על פירושו של בעל הקונקורדנציה.
ובזמנו כתבתי כמה וכמה דוגמאות שלא ידע מימינו ומשמאלו גם לא היהודי שבא מאוחר יותר לתקן את הקונקורדנציה הנוצרית.
ויתכן: שהפמ"ג המליץ לעיין בו אך לא לסמוך עליו.
ולדעתי פשוט הוא שאין לסמוך על הקונקודנציה, על החיבורים שלו ויש לי מזה אין ספור דוגמאות.
הגע בעצמך כמה לחם דונש עם מנחם על שהחל לעשות כמין קונקורדנציה שיוצא מזה הרבה שיבושים וכדו' והנה כאן הפמ"ג ממליץ על הקונקורדנציה שמקורו באיזה נוצרי.
תולעת ספרים07 כתב:לצערי ולשמחתי אין לי את הפנאי כרגע להיכנס לעובי הקורה:
זה שהבאת את הסכמתם של רבי שאול אמסטרדם והחיד"א למצודות אין מזה כל ראיה לאמיתות ההקדמה ואיני מצליח לרדת לסוף דעתך.
עצתי לך ישבב לבדוק שוב את ההקדמות אצל מנחם בן סרוק בעניין מליקה ושחיטה ועוד כהנה ואני אמנם כותב מתוך הזכרון אך ברי לי שדונש שלל את עצם עשיית הקונקורדנציה.
ואת היהודי שתרגם את הקונקורדנציה הנוצרית שאתה מעלה אותו על נס חפש נא בהיסטוריה שלו ומדובר במפוקפק למאוד...
עצתי לך ישבב לבדוק שוב את ההקדמות אצל מנחם בן סרוק בעניין מליקה ושחיטה ועוד כהנה ואני אמנם כותב מתוך הזכרון אך ברי לי שדונש שלל את עצם עשיית הקונקורדנציה.
שוב: אני חוזר ואומר טיפשי ביותר ולא מתאים לך ישבב לדבר שטויות כאלו כאילו שקונקורדנציה אינה פירוש, כלומר, חיבור מלים למלים אינה פירוש.
זכותך להמשיך לסגנן ולהסתגנן ככל העולה על רוחך, יראה הקהל וישפוט כמה שטויות דחסת לתוך תגובה אחת....
כל אחד שיעשה השווה קטנה בין סוגי הקונקורדנציות החל מהנוצרי ההוא עד שבי"ל ועד אבן שושן ייווכח תיכף לראות מדוע קונקורדנציה הוא פירוש למקרא ולנ"ך לכל דבר. וכל הוספה למותר.
אם הרשב"ם ראה קונקורדנציה אם לאו איני יודע, והתבונן שוב בדברי מדוע כך הבנתי מתוכן דברי הרשב"ם, ובכל אופן לא זה הנושא.
ישבב הסופר כתב:סליחה שלא דייקתי בלשוני לעיל, לא התכוונתי לומר
תולעת ספרים07 כתב: א. מאיר נתיב הוא קונקורדציה שלו או תרגום מהנוצרים.
ב. על מי כתב רב וואלף היידנהיים את הדברים הבאים:
וכאשר בא החכם ר' יצחק נתן בשנת קצ"ח לאלף השישי לחבר ספרו הנכבד מאיר נתיב הנקרא בלע"ז קאנקארדאנץ, הוכרח להשתמש בחלוקת הקאפיטולי אשר כבר נתפשטה בימיו. גם לא מצא חלוקה אחרת טובה הימנה, לפי שחלוקת בעלי המסורה נתעלמה ממנו.
ג. אש דת למו אם יש לחברו בקונקורדנציה יחד עם המלה ידותון תהלים פרק ל"ט.
אפשר סוף סוף נדע על סמך מה בנה לדעתך המצודות את פירושו.
תולעת ספרים07 כתב:חבל ישבב שאתה מתקיף ומשמיץ בדברים שמעולם לא עסקת בהם.
ואולי הסבר לי מה הפשט ברבי ישבב האם מפני שעוסק בתורה כמדען עם דברי מנחם בן סרוק ודונש ועוד כל מיני דברים מדעיים כאלו שלא שמענו אבותינו ולא סיפרו לנו מסוג לימוד כזה.
הכל מחול לו.
האם מפני שיודע פרק ביתדות ושיטת דונש הותרה לו הרצועה.
תולעת ספרים07 כתב:ובקשר למנחם ודונש.
בדקתי שוב בספרו של מחברת מנחם בהקדמה.
וקשה מאוד לשים את האצבע בסיבת מה חלקו מנחם ודונש.
בכל אופן לבטח לא על פשט בתיבה פה תיבה שם וכפי שהציג ישבב.
הפירוש הפשוט הוא שבספרי הומירוס רק קורין, אבל לא קורין והוגין, ולכך ביקש דוד המלך ע"ה שבספר תהלים יהו קורין והוגין. פירוש זה מתיישב היטב עם דברי הירושלמי המפורסמים (סנהדרין פרק י דף כח טור א):אמר ר' יהושע בן קרחה עשרים אשרי כתיב בספר תהלים, כנגד עשרים הוי שכתוב בספר ישעיה, אמר רבי תמיה אני, היאך למדני ר' יהושע עשרים אשרי כתוב בספר תהלים, ואני אומר עשרים ושתים כנגד עשרים ושתים אותיות, ועליהם הוא אומר יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך (תהלים יט טו), שיעשו לדורות, ויוחקו לדורות, ואל יהו קורין בהם כקורין בספרי מירס, אלא יהיו קורין בהם והוגין בהם, ונוטלין עליהן שכר כנגעים ואהלות. יהיו לרצון אמרי פי. אמר ר' ירמיה בשם ר' יוחנן כתיב אגורה באהלך עולמים (תהלים סא ה), וכי תעלה על דעתך שדוד היה מבקש דירה לשני עולמים, אלא אמר יהיו קורין ומזכירין אותי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות כאילו אני קיים.
רבי עקיבה אומר אף הקורא בספרים החיצונים כגון סיפרי בן סירא וסיפרי בן לענה, אבל סיפרי המירס וכל ספרים שנכתבו מכאן והילך הקורא בהן כקורא באיגרת, מאי טעמא ויותר מהמה בני היזהר וגו' להגיון ניתנו ליגיעה לא ניתנו.
מעט צרי כתב:החכם האיטלקי ר' אליהו בן אמוזג ידוע כמי שמצטט הרבה מכתבי הנוצרים בכתביו המרובים. דעתו שיש מה ללמוד מכתביהם שכן משוקע בהן הרבה מדברי חז"ל ואף ממה שלא הגיע לידינו.
ר' אליהו בן אמוזג דמות מרתקת שיש ליחד עליו הדיבור בנפרד. הוא הראשון שהקים תנועה להפיץ ענין קיום שבע מצוות בני נח, וייעץ לנכרים שהתעניינו ביהדות שלא להתגייר אלא לקיים שבע מצוות בני נח. והוא קרא לזה הקטוליות האמיתית.
גם כתב חיבור נגד שד"ל והוכיח קדמות הזהר. היה חכם בקיא בקבלה. גם בספר זה מצטט מכתבים נוצריים עיינו כאן ספר טעם לש"ד עמוד 117:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =22067&st=%u05d4%u05e0%u05d5%u05e6%u05e8%u05d9
ייעץ לנכרים שהתעניינו ביהדות שלא להתגייר אלא לקיים שבע מצוות בני נח. והוא קרא לזה הקטוליות האמיתית.
אוצר החכמה כתב:ייעץ לנכרים שהתעניינו ביהדות שלא להתגייר אלא לקיים שבע מצוות בני נח. והוא קרא לזה הקטוליות האמיתית.
שמעתי פעם את הדבר הזה וצ"ע אם איך היה המעשה דאם כוונתו היתה למעט בגרים כדינא דגמרא שאומרים להם מה לך וכולי והם עצמם באמת התרצו בזה, א"כ וודאי עשה כדין, אבל האם לא אמר להם את האמת שסו"ס אם לא יתגיירו אין להם ממש חלק לעוה"ב כישראל כמבואר בר"ה, (איני יודע אם חייבים לומר להם אבל מסתמא אסור לשקר אם שואלים אם יפסידו משכרם לעולם האמת אם לא יתגיירו)
חיימשה כתב:לא הבנתי מה עניין קונקורדנציה לכאן, הלא אין זה אלא כספר טלפונים...
בכל אופן הקונקורדנציה שברשותי נכתבה ע"י יהודי ירא ושלם.
ביקורת תהיה כתב:עד שאתה שואל 'מה ההיתר', אמור נא מה המניעה?
ביקורת תהיה כתב:עד שאתה שואל 'מה ההיתר', אמור נא מה המניעה?
ביקורת תהיה כתב:שאלתי: מאיזה טעם יש להימנע מהשתמש במלונים ובקונקורדנציות הנפוצים? ותו לא מידי.
חיימשה כתב:לא הבנתי מה עניין קונקורדנציה לכאן, הלא אין זה אלא כספר טלפונים...
בכל אופן הקונקורדנציה שברשותי נכתבה ע"י יהודי ירא ושלם.
חיימשה כתב:כדי לענות אני צריך להיות בספריה שלי, עוד חזון למועד בל''נ
בן מיכאל כתב:לייטנר כתב:המקור הקדום ביותר לכך, אינו מקור שנהוג לצטט ממנו (...), והוזכר ברמיזה במשפט:
"שנדע כי כבר בימי הבית השני נהגו כן לקרוא בשם להבן הנולד בעת המילה".
למי שלא הבין, האוונגליון.
מה שמוכיח שכבר בזמן הבית/ימי חז"ל נהגו כן.
פלגינן כתב:אני מצטט מאשכול אחר:בן מיכאל כתב:לייטנר כתב:המקור הקדום ביותר לכך, אינו מקור שנהוג לצטט ממנו (...), והוזכר ברמיזה במשפט:
"שנדע כי כבר בימי הבית השני נהגו כן לקרוא בשם להבן הנולד בעת המילה".
למי שלא הבין, האוונגליון.
מה שמוכיח שכבר בזמן הבית/ימי חז"ל נהגו כן.
במחילה על דבריי, אבל אני שואל את ידידיי דכאן בכנות. מזה זמן חיפשתי את המקור הקדום ביותר לקריאת שם בעת הברית, ואכן במקורותינו אין לפני ר"י הגוזר. אך הראוני למקור הנ"ל (לוקס ב, 21) שם נכתב: "כשמלאו שמונה ימים והגיע הזמן למול אותו, קראו את שמו...". האם יש צד לפקפק באמינות הדברים, או שמא הדברים אמינים אך ראוי להתעלם מהם כביכול לא נכתבו?
באשכול זה דיברו על עיון ועיסוק באוונגליון, אך כאן אין חיפוש ולא נבירה ובוודאי לא עידוד לעיון שם, כי אם רק ציון מקור בעלמא. אשמח לשמוע חוות דעתכם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 341 אורחים