חכם באשי כתב:מצאתי את המאמר בצפונות:
חוברת יח, עמ' פח ואילך, מאמרו של הרב עקביא, 'סילופים בחקר מנין סדר הדורות'.
חכם באשי כתב:את 'הרב' נתנו עורכי 'צפונות'.. עיי"ש.
סכינא חריפא כתב:לרש"י ג'תתכ"ט [למנין בהר"ד] לתוס' ולרמב"ם ג'תת"ל, וכ"ה להלכה כלפי שמיטה, וכ"ה בספרי רומא [70 לסה"נ].
גלילויני כתב:סכינא חריפא כתב:לרש"י ג'תתכ"ט [למנין בהר"ד] לתוס' ולרמב"ם ג'תת"ל, וכ"ה להלכה כלפי שמיטה, וכ"ה בספרי רומא [70 לסה"נ].
?????
להרמב"ם הוא בתתכ"ח ועם בהר"ד הוא תתכ"ט ולתוס' ה"ה.
תת"ל הוא רק להבעה"מ בערכין.
בכל מקרה א"א לדעת לפי מה שנוהגים אנו שתשע"ה היא שמיטה לדעת "מה ההלכה" בזה, כיוון שתלוי היאך מונים שנות עולם, ואדרבא יותר נראה שלהלכה הוא תתכ"ח-ט כהתוס' והרמב"ם!
חכם באשי כתב:מצאתי את המאמר בצפונות:
חוברת יח, עמ' פח ואילך, מאמרו של הרב עקביא, 'סילופים בחקר מנין סדר הדורות'.
דוקא יש מחלוקת במניין שנו"ע הגר"א סובר בדעת הרמב"ם שאנחנו מונים לשנות אדם.גלילויני כתב:שגגת קולמוס. לא כיוונתי שיש מחלוקת להלכה איך הם שנות עולם רק שיש נדון בשנות החורבן אימתי חלה השמיטה אז.
חשבונות רבים כתב:דוקא יש מחלוקת במניין שנו"ע הגר"א סובר בדעת הרמב"ם שאנחנו מונים לשנות אדם.גלילויני כתב:שגגת קולמוס. לא כיוונתי שיש מחלוקת להלכה איך הם שנות עולם רק שיש נדון בשנות החורבן אימתי חלה השמיטה אז.
לוח עתים לבינה כתב:מכתב שקיבלתי עם הערה על שנת החורבן
מה דעת החכמים על הרעיון שלו?
ב"ה, יא אב ה'תשע"ו, 1948 שנים לחורבן בהמ"ק וירושלים תובב"א.
לכבוד, עורכי לוח עיתים בינה, השלום והברכה.
ראיתי את שכתבתם בלוח בעניין מניין השנים לחורבן בית שני, ורציתי להעיר הערה קטנה;
אכן, שנת תשע"ו היא שנת 1947 לחורבן הבית, כפי שכתבתם בהערה.
אך לפענ"ד בכ"ז הנכון היה למנות בט באב הנוכחי, 1948 לחורבן, עכ"פ לדעת הרמב"ם, וכפי שכתבו בלוחות בשנים עברו, ולדעת ר"י ורא"ש יש למנות 1947, ולא 1946.
הסיבה לכך היא; שאכן ע"פ השנים שאנו מונים לבריאה העולם, החורבן היה בפועל לרמב"ם בשנת ג'תתכט, ולר"י בשנת ג'תתל. אך גם הרמב"ם (בהל' שמיטה פר' י), וגם הרא"ש (בסוגייה בע"ז אות ז), כתבו שמניין שנות החורבן מתחיל מתשרי שלאחר החורבן שהוא פחות מחודשיים לאחר החורבן. דהיינו לרמב"ם שנה א לחורבן היא ג'תתל לבריאת העולם, ולר"י ורא"ש ג'תתלא לבריאת העולם. וטעמם הוא, כיון שעברה רוב השנה שבה היה החורבן בפועל ונותרו לה פחות מחודשיים, לא ראוי למנותה עם שנות החורבן.
נמצא לפי זה, שאע"פ ששנת ה'תשע"ו נספרת כ1947 לחורבן, מ"מ בט' אב ה'תשע"ו מתחילה השנה ה1948 לחורבן, אע"פ שאת מניין השנים לא נמנה אלא מר"ה ה'תשע"ז.
א"כ, ט אב שנה זו הוא 1948 לחורבן למניין הרמב"ם, וכפי שכתבו בלוחות תמיד, ו1947 למניין הר"י והרא"ש.
בברכת מנחם ציון בבניין ירושלים.
ידידיה
זאב ערבות כתב:בשוטנטשיין עבודה זרה ט ע"ב, הערה 8 יש הערה ארוכה על הנושא.
בונה ירושלים כתב:בגליון בית נאמן פרשת דברים (מספר 173) אות ט"ו הגאון נאמ"ן שמו שליט"א דיבר בזה ומסיק לומר 1950 שנה ובהערה כתבו לעיין גם בגליון 23 הערה 36, ייש"כ למי שיוכל להביא הדברים משם ומשם.
זאב ערבות כתב:בשוטנטשיין עבודה זרה ט ע"ב, הערה 8 יש הערה ארוכה על הנושא.
סליחות כתב:זאב ערבות כתב:בשוטנטשיין עבודה זרה ט ע"ב, הערה 8 יש הערה ארוכה על הנושא.
שמא יעלה מישהו תמונת ההערה? סביר להניח שהנושא נכתב שם באופן בהיר.
הרמב"ם מעיר בהלכות שמיטה פרק י' שכדברי הגאונים כך משמע בגמ' בעבודה זרה.
לוח עתים לבינה כתב:מכתב שקיבלתי עם הערה על שנת החורבן
מה דעת החכמים על הרעיון שלו?
ב"ה, יא אב ה'תשע"ו, 1948 שנים לחורבן בהמ"ק וירושלים תובב"א.
לכבוד, עורכי לוח עיתים בינה, השלום והברכה.
ראיתי את שכתבתם בלוח בעניין מניין השנים לחורבן בית שני, ורציתי להעיר הערה קטנה;
אכן, שנת תשע"ו היא שנת 1947 לחורבן הבית, כפי שכתבתם בהערה.
אך לפענ"ד בכ"ז הנכון היה למנות בט באב הנוכחי, 1948 לחורבן, עכ"פ לדעת הרמב"ם, וכפי שכתבו בלוחות בשנים עברו, ולדעת ר"י ורא"ש יש למנות 1947, ולא 1946.
הסיבה לכך היא; שאכן ע"פ השנים שאנו מונים לבריאה העולם, החורבן היה בפועל לרמב"ם בשנת ג'תתכט, ולר"י בשנת ג'תתל. אך גם הרמב"ם (בהל' שמיטה פר' י), וגם הרא"ש (בסוגייה בע"ז אות ז), כתבו שמניין שנות החורבן מתחיל מתשרי שלאחר החורבן שהוא פחות מחודשיים לאחר החורבן. דהיינו לרמב"ם שנה א לחורבן היא ג'תתל לבריאת העולם, ולר"י ורא"ש ג'תתלא לבריאת העולם. וטעמם הוא, כיון שעברה רוב השנה שבה היה החורבן בפועל ונותרו לה פחות מחודשיים, לא ראוי למנותה עם שנות החורבן.
נמצא לפי זה, שאע"פ ששנת ה'תשע"ו נספרת כ1947 לחורבן, מ"מ בט' אב ה'תשע"ו מתחילה השנה ה1948 לחורבן, אע"פ שאת מניין השנים לא נמנה אלא מר"ה ה'תשע"ז.
א"כ, ט אב שנה זו הוא 1948 לחורבן למניין הרמב"ם, וכפי שכתבו בלוחות תמיד, ו1947 למניין הר"י והרא"ש.
בברכת מנחם ציון בבניין ירושלים.
ידידיה
אוצר החכמה כתב:לא כל כך מובן לי מה הטענה. אם שואלים איזה שנה עכשיו לחורבן אז יש מקום לדיון הזה דהיינו
האם מת"ב עד ראש השנה נמנה שנה ראשונה ומייד אחרי ראש השנה נמנה שנה שנייה כמו שעושים בנטיעה אחר שלושים וקליטה ועל כך באה הטענה דהרמב"ם ס"ל שלעניין שנות חורבן אינו כן ואין מחשיבים את השנה הראשונה כאחת ואחר ר"ה כשתים. זה נפ"מ אם כותבים בשטרות שנת אחת לחורבן שנת שתיים לחורבן וכולי.
אבל מה שמעניין אותנו בדרך כלל הוא כמה שנים שלמות עברו מאז החורבן. כלומר שבת"ב שנה אחרי החורבן אנחנו אומרים שעכשיו עברה שנה אחת מהחורבן. ולזה כמובן אין שייכות עם דברי הרמב"ם.
אישצפת כתב:נפגשתי במקור זה כבדרך אגב השבת. ואשמח אם יוכלו החברים לפרש לי שיחתו.
שפתי כהן על התורה לרבי מרדכי הכהן מצפת תלמיד ר"י קוראל פרשת בראשית
לפי החשבון שנותרו 650 שנה לסוף האלף משמע שהוא ניצב בשנת ש"נ וכיצד יתכן החשבון שכתב שחלפו מן החרבן 1529 שנים?
לפי חשבון זה כיום שאנחנו נצבים בשנת תשע"ט (429 שנה אחריו) יצא החשבון 1958 שנה לחרבן והוא פלא'י.
ועל פי דרכנו נבין מה שאמר דוד המלך ע"ה שמחנו כימות עניתנו, שהעולם הזה הוא שיתא אלפי שני, עבר ממנו ה' שנ"ט נשאר תשמ"א, ואנו ישבנו בעינוי של בית שני אלף וחמש מאות ושלשים שנה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 709 אורחים