הודעהעל ידי ושא_נס » ו' ינואר 25, 2019 12:18 am
ייש"כ רב על העזרה אודות זמנו של הרב רמת שמואל.
בעיקר הדברים
ראשית תודה רבה וכבירה על הרצון לסייע ועל הזמן שהוקדש.
איני מוצא כל זיקה עם ספר פני דוד ועם ספר נחל קדומים, ולא מבין איזה צורך יש בכלל להרחיק אליהם, ואין בזה לענ"ד שום טעם, ואינם שייכים לכאן כלל.
להגיון הנ"ל אולי הרב רמת שמואל התכוין למפרשי אדר"נ אחרים?
אולי היה לו גם הכ"י שנקרא על שם ר' יצחק יעבץ שנמצא בספריית רד"א והמחבר רמת שמואל הגיע במקרה לבודליאנה וראה שם הכ"י?
או שראה הכ"י עוד קודם שאוסף רד"א הגיע לבודליאנה בשנת תק"ץ לערך, בהנחה שנולד בסביבות תקע"ה, וכבר הספיק לטייל עד גרמניה בה היה אוסף רד"א, ובהנחה וידע לקרוא כתבי יד של חכמים מחוץ למרוקו (כמובן זה בדרך צחות, ביען הביאור הנ"ל מגיע עד פרק כא דאדר"נ, ואנן עסוקים בפרק מא. במחשבה שניה אולי באותו הדור כתב היד הכיל ביאור על כל המסכת ועם השנים גנבו וכו' או אכלו עכברים? כמובן יש לי הוכחות מוחצות שכתב היד כצורתו מזמן כתיבתו ולא נגרע ממנו מאומה).
אולי כונת הרב רמת שמואל למגן אבות כ"י למהריט"ץ? (כבר ראינו מי שטען בהבל שכ"י זה היה לפני הגר"א ז"ל, ולמה לא להגיד שכ"י זה היה גם במרוקו? אדרבה, יש עדויות שהוא היה בא"י בסביבות תק"ך, וא"י קרובה לעיר צפרו שבמרוקו יותר מאשר העיר ווילנא קרובה לעיר צפרו. והרי "לא ראינו" אינה ראיה...).
אולי כונת הרב רמת שמואל למפרשי אדר"נ השיטתיים דוגמת ספר בנין יהושע, ספר אהבת חסד, הגהות תומת ישרים, ן' אברהם ושני אליהו, הביאור שבדפוס זאלקווי תפ"ג, וכו' וכו' וכו'.
אולי כונת הרב רמת שמואל לספר ולא עוד אלא למחבר מעיל צדקה עצמו (הספר נדפס תרי"ג). ואולי כתב היד של ספר ולא עוד אלא הגיע למרוקו ובמספור כה"י הדברים בדף מ"ה גם כן? (מאז תמהתי לדברי המשער שהגר"א ראה מגן אבות למהריט"ץ, מדוע לא לומר שהגר"א הכיר גם ספר ולא עוד אלא כ"י, וההכרח שהכריחו כלפי מהריט"ץ נכון אף כלפי הרב ולא עוד אלא).
כמובן דברים אלו חסרי שחר וזרים ורחוקים מן השכל הישר, אך בחלקם יותר קרובים מלשער שכונת הרב רמת שמואל לספרים שהם בכלל לא כסדר אדר"נ.
כבר כתבתי שברור כשמש אצלי מיותר מסיבה אחת שדברי הרב רמת שמואל נכתבו בגליון ספר מעיל צדקה (הלוואי שיתגלה הטופס עם הגהותיו כ"י), ומשם שוקעו בספר רמת שמואל בחידושי אדר"נ. ולבי אומר לי שיש דוגמת זה ממש במקומות נוספים בספר רמת שמואל, שבן המחבר העתיק הגליונות מספר מעיל צדקה ושיקע כל קטע על הספר המקורי, ובמה שלא מצא הדפיס בנפרד בלקוטי אמרים.
לכתוב "מופת הדור" בצורה "מ"ה" - לפי שעה לא זכור לי וכעת לא טרחתי לחפש, ומה שיש הוא "מופת הדור" בהדיא או "מוה"ד", ובמ"א הראיתי שיש מוה"ר שנהפכו בשיבוש למוה"ד וכמובן המולי"ם החדשים לא נרגשו בזה.
לכתוב "אבות הראש" בראשי תיבות "א"ה", הוא רחוק מן הדעת, ואפילו מחבר ספר אבות הראש מציין (לפחות ברוב מוחץ) לספרו בראשי תיבת "אב"ה" ולא "א"ה".
ברור שיש בספר רמת שמואל גמגום לשון בתחילת הדברים, ואצלי ברור כפי שכתבתי לעיל, אין שום שייכות לפני דוד ולנחל קדומים, ולא לספר אבות הראש (שאכן ציין את מעיל צדקה בענין, וכפי שנכתב לעיל קודם הודעתי האחרונה, ולא דקתי בזה בתחילה).
הפתרון הוא רק ספר מעיל צדקה וכפי שכתבתי כנ"ל.
ההגהה הנכונה בדברי הרב רמת שמואל היא "ב' דרכים", שתי דרכים, שבאו בספר מעיל צדקה. ודוגמת זה ממש יש במקומות אחרים בספר רמת שמואל.