שעת הכושר כתב:קטע מרשימותיו של רבי אליקים שלזינגר על הרב מבריסק,
(וכבר העירו שאין לסמוך ע"ז בדקדוק כ"כ, ודי בהערה זו).
אבל האם יש טענה כזאת שהושמטו קטעים מן התניא?
מקדש מלך כתב:ההוצאה הראשונה של התניא נמצאת באוצר והיא זהה לחלוטין (וכמובן לא טרחתי לבדוק את זה בכלל..., כשם שלא נסעתי לפריז לוודא שמגדל אייפל אכן ישנו בעולם, רק אם תרצה , תשווה). ומצחיק שצריך לכתוב בכלל הוכחה נגד דברים מטורפים כאלו.
זה ברור שההשמטה היא לא בעקבות הנפש החיים כי ההשמטה היא כבר בדפו"ר קודם הדפסת הנפה"ח.סגי נהור כתב:אין שום קשר בין הסיפור כפי שסופר למציאות.
אבק פורח כתב:זה ברור שההשמטה היא לא בעקבות הנפש החיים כי ההשמטה היא כבר בדפו"ר קודם הדפסת הנפה"ח.סגי נהור כתב:אין שום קשר בין הסיפור כפי שסופר למציאות.
אבק פורח כתב:זה ברור שההשמטה היא לא בעקבות הנפש החיים כי ההשמטה היא כבר בדפו"ר קודם הדפסת הנפה"ח.סגי נהור כתב:אין שום קשר בין הסיפור כפי שסופר למציאות.
בריושמא כתב:יוסף אביב"י
דברים מעטים על הצמצום
יסודות הקבלה נוצקו בספרי שערי אורה, עבודת הקודש ופרדס רמונים. שם מצויים עיקריה ויסודות האמונה.
והם לא דיברו בצמצום. כלל וכלל לא. ולא ידעו את המושגים מצידו ומצידנו. מאומה מכל זה.
יסודות האמונה והקבלה הברורים כתובים בספרי הראשונים. אבל אם קשה ללמוד אותם, באו ר' יוסף אירגס ור' משה חיים לוצאטו וכתבו אותם באש שחורה על גבי אש לבנה. ודבריהם ברורים כשמש בצהריים:
א. אין לנו מושג בעצמות האלוק. מאומה. דע מה לפנים ומה למעלה ומה למטה. ואינך מסתכל במה שלמעלה ממך.
ב. יש לנו מושג בתארי האלוק, לפי הפילוסופים, ויש לו מושג בספירות האלוק, לפי המקובלים.
ג. כלומר אנו מתפללים לאלוק עצמו, לקב"ה, וחושבים במידותיו ובתאריו ובספירותיו.
את אלה לימדו המקובלים הראשונים כולם, ואת אלה כתבו וחזרו וכתבו ר' יוסף אירגס ור' משה חיים לוצאטו.
אלה היסודות ומהם אין לזוז ימינה ושמאלה.
וכשבא האר"י ודיבר על צמצום נתעוררה שאלה נוקבת: האם הצמצום כפשוטו או לא.
וכאן צריך לדייק ולרדת עד השיתין.
בשאלה זו עסקו ר' אברהם היררה, ר' יוסף אירגס, רמח"ל והגר"א.
וכולם שאלה שאלה אחת: האם הצמצום כפשוטו או לא,
ובשאלתם התכוונו לשאול: מה הצטמצם? היכן היה הצמצום?
האם הצמצום היה בעצמותו ית' או ברצונו ית'?
וכולם אמרו נחרצות: הצמצום היה ברצונו ולא בעצמותו.
כלומר: הצמצום לא היה כפשוטו. כי 'כפשוטו' משמעו הצמצום היה בעצמות, וחס מלומר כך. זו כפירה גמורה, זו הגשמה גמורה, שהרי איננו משיגים ואיננו יכולים להשיג את עצמותו. שהרי צמצום של עצמותו משמע שהוא נחלק, שיש לו גבול. חס מלומר זאת, וחס מלחשוב זאת. והם צעקו על כך כי השבתאים כתבו כך.
לפי כל המקובלים הנזכרים הצמצום היה לא כפשוטו, כלומר היה ברצונו.
מאי משמע? רצונו האין סופי הצטמצם והרי הוא רצון גבולי. לכן הוא מאציל גבול, כלים גבוליים, מדודים. לכן יש האצלה. לכן יש האצלה מדודה, קו המדה.
וכאן הנקודה החשובה, חשובה ביותר:
כשם שהמקובלים הראשונים עד ר' משה קורדובירו הורו במפורש שאין מדברים בעצמות אלא רק באצילות, בספירות, במידות,
כך אומרים המקובלים האחרונים מהאר"י ועד רמח"ל והגר"א כי אין מדברים בעצמות והצמצום איננו בעצמות, אלא רק ברצון, באור אין סוף, באצילות, בספירות, במידות.
אלו הם דברים פשוטים, חדים כסכין.
בעצמות אין השגה. באצילות יש השגה.
אל העצמות יש עריגה, כמיהה.
מתפללים אל האלוק עצמו ולא למידותיו ולספירותיו; אבל חושבים ומשיגים ולומדים את ספירותיו, תאריו ומידותיו.
הארכתי בדברים אלו כי הם יסודות האמונה והקבלה ומהם אין לזוע.
וכאן אנו ממשיכים הלאה.
הבעל שם טוב חידש ומסר דברים לר' יעקב יוסף מפולנאה שכתב מלה במלה בספר תולדות יעקב יוסף. ולא אמר מאומה על הצמצום.
תלמידו ר' דב ממזריטש כתב בספרו מגיד דבריו ליעקב על הצמצום. לא פעם ולא פעמיים. אבל דוק בדבריו - הוא מסביר את הצמצום כרב ותלמיד. וכל דבריו על הצמצום (למעט פעם אחת) מיוסדים על הצמצום שלימד הרמב"ן ולא על הצמצום שלימד האר"י.
כלומר, רמב"ן מלמד את הצמצום כמו שאמרו חז"ל, צמצם שכינתו בין בדי הארון.
צמצם משמעו ריכז. שכינתו איננה פרושה בכל העולם אלא רק במשכן.
אבל לא הזכיר הרמב"ן סילק אורו, ולא הזכיר מקום פנוי.
רק האר"י חידש זאת.
והמגיד כותב שוב ושוב על הצמצום במשמע ריכז. הרב מצמצם את תורתו ומרכז אותה למקום אחד - התלמיד, כפי השגתו. אין צורך לרב בסילוק ובמקום פנוי.
תלמידו של המגיד, ר' שניאור זלמן מלאדי, מחדש חידוש עצום.
הוא מדבר על הצמצום שדיבר בו האר"י ושואל: האם הצמצום הוא כפשוטו או לא?
אבל השאלה שונה מאוד מהשאלה ששאלו ר' אברהם היררה, ר' יוסף אירגס ורמח"ל והגר"א. שאלה שונה בתכלית.
הרש"ז שואל: האם פעולת הצמצום היא כפשוטה או לא?
כלומר, האם באמת היה צמצום או אולי הצמצום לא היה באמת ורק נראה למישהו שהוא היה.
דוק היטב היטב. המקובלים שהזכרתי קודם שאלו: מי הצטמצם? עצמותו ית' או רצונו ית'.
הרש"ז שואל: מהי הפעולה של הצמצום? פעולה מציאותית לגמרי או אינה אמיתית לגמרי?
והרש"ז עונה בבירור: הצמצום איננו כפשוטו, כלומר פעולת הצמצום איננה אמיתית לגמרי. לגבי עצמות האלוק אין צמצום, פעולת הצמצום לא היתה כלל. רק לגבי האדם יש צמצום, רק האדם מדמה שיש פעולת צמצום.
כי יש הסתר פנים. יש מסכה שמסתירה בפנינו את האמת, והאמת היא שהכל הוא אלוקות גמורה. והאמת הזאת ידועה רק לאלוק, כי פעולת הצמצום איננה באמת, היא כאילו. שהרי אני ה' לא שניתי, וכמו שהיה לבדו קודם בריאת העולם כך הוא לבדו אחר שנברא, וכל הנבראים נתהוו מאין ואפס המוחלט רק בדבר ה', וגם עדיין ניצב דבר ה' לעולם ושופע בהם תמיד בכל רגע, ומהווה אותם תמיד מאין ליש, ועל כן מהותו ועצמותו יתברך הנקרא בשם אין סוף ברוך הוא מלא את כל הארץ ממש, והאדם צריך להיות בטל באמת במציאות לגמרי לגבי דבר ה' ורוח פיו ית' המיוחדים במהותו ועצמותו ית'.
דברים אלו שונים לגמרי, לחלוטין, מכל אשר נאמר ונכתב קודם.
גם הבעש"ט לא אמר כך. גם המגיד לא אמר כדברים האלה.
נשוב אל השאלה היסודית: צמצום כפשוטו או לא?
ר' אברהם היררה, ר' יוסף אירגס, רמח"ל והגר"א ענו כי הצמצום אינו כפשוטו.
רש"ז מלאדי ענה כי הצמצום אינו כפשוטו.
האם הסכימו כל המקובלים הללו? האם דעה אחת להם?
לא ולא. בשום פנים ואופן לא הסכימו ביניהם.
שיתוף השמות לפנינו, והוא מטעה ומתעה.
שתי שאלות שונות נשאלו על הצמצום, ועל כן שתי תשובות שונות לחלוטין נענו עליהן.
ר' אברהם היררה, ר' יוסף אירגס, רמח"ל והגר"א שאלו: מה הצטמצם? היכן היה הצמצום? האם הצמצום היה בעצמותו ית' או ברצונו ית'? וענו כולם: הצמצום היה ברצונו ית' ולא בעצמותו ית', ולכן הצמצום אינו כפשוטו.
ר' שניאור זלמן מלאדי שאל: מהי הפעולה של הצמצום? פעולה מציאותית לגמרי או אינה אמיתית לגמרי? וענה: לגבי עצמותו ית' אין צמצום, פעולת הצמצום איננה אמיתית לגמרי, ולכן הצמצום אינו כפשוטו.
לא נוכל להבין את ההפרש בין שתי השיטות אלא אם נחזור לדברי המקובלים שהיו לפניהם. המקובלים לימדו על האצילות ועל הספירות אשר בה. מה הן הספירות? הן הכוחות, המידות והתארים של האלוק, המאציל והבורא. על כן, כשטבעו המקובלים את הביטוי 'לית אתר פנוי מיניה' הם התכוונו אל כוחותיו ואל שלטונו והנהגתו של המאציל.
מורי החסידות הלכו בדרך חדשה. הם לא דיברו בכוחות ולא בשלטון ובהנהגה, אלא בחיות ובישות ובמציאות. על כן פירשו מחדש את הביטוי 'לית אתר פנוי מיניה', וכתבו כי 'תחלת הכל ראוי לדעת שמלא כל הארץ כבודו, ולית אתר פנוי מיניה... ודבר זה נראה בחוש בכל דבר, כי בכל מקום יש חיות הבורא ב"ה'.
כאן ישאל השואל: מה ההבדל בין כוח ובין מציאות? האם אין אלו מלים נרדפות ותו לא? ועל כך תבוא התשובה הברורה: ההפרש בין כוח ובין מציאות הוא עצום, מן הקצה אל הקצה.
כוח משמעו הנהגה, שלטון. כוח אחד מניע כוח אחר, וכך הוא יוצר הדרגה, הייררכיה. מערכת של כוחות כגלגלי אורלוגין שמניעים זה את זה. אין סתירה בין כוח אחד ובין כוח אחר. אדרבא, כוח אחד מניע את רעהו, נותן לו את היכולת לפעול, מכוון אותו לתכלית מסוימת.
מציאות משמעה ישות, חיות. מציאות אחת סותרת מציאות שונה, ישות אחת תופסת מקומה של ישות אחרת. על כן צריכה מציאות אחת לפנות מקומה לרעותה כדי שזו תוכל להתקיים. משום כך פינו מורי החסידות את המציאות החומרית ממקומה כדי להודיע כי המציאות איננה חומרית אלא רוחנית ואלוקית.
משום כך נפלגה השאלה 'צמצום כפשוטו או לא' לשתי שאלות שונות ולשתי תשובות שונות בתכלית.
ר' אברהם היררה, ר' יוסף אירגס, רמח"ל והגר"א, ככל המקובלים, לימדו כי הספירות הן כוחות, ועל כן כשלימדו את הצמצום אמרו: הצמצום הוא בכוחו של המאציל ית', ברצונו. לא בעצמותו, ואין הוא כפשוטו, אלא בכוחו.
רש"ז מלאדי, ככל מורי החסידות, דיבר בחיות ובישות ובמציאות, ועל כן כשלימד את הצמצום אמר: הצמצום הוא במציאות ובחיות, אלא שאני ה' לא שניתי, וחיות הבורא נמצאת גם עתה בכל מקום ולית אתר פנוי מיניה, ואם כן הצמצום אינו כפשוטו, ורק הסתר פנים לפנינו.
האם נחלקו הגר"א ורש"ז? לא ולא. האם הסכימו הגר"א ורש"ז? לא ולא.
הכיצד?
הגר"א ורש"ז מהלכים זה לצד זה, בדרכים מקבילות זו לזו. אין צומת, אין מפגש.
שתי רכבות שנוסעות על פסים מקבילים ומהלכות שני מהלכים שלמים - צמצום, סדר אצילות, אדם, עולם, אמונה, עבודת ה'.
* * *
כל הנכתב לעיל בסוד הצמצום נכתב. צריך הוא להיכתב כספר שלם, סדור ומפורט. ועוד חזון למועד בע"ה וישועתו.
דורשי יחודך כתב:
הרב מקדש מלך כתב שאין זו שאילה, כי אין שום יחס בין האין סופיות הלא מוגבלת לבין הבריאה השקולה והמדודה. האם זוהי גם כוונתך?
אם כך, יוצא לנו דבר מעניין.
שבבסיס ה"מחלוקת" שבין התניא לבין המקובלים שקדמוהו, עומדת מחלוקת אחרת:
אליבא דהמקובלים, לא מתחילה שום שאילה, הכיצד ישנה בריאה ובריות עצמאיות, בה בשעה שישנה מציאות של האין סוף. הכיצד מציאותו של האין סוף מותיר "מקום" ואפשרות לבריות אחרות. זאת פשוט לא שאילה, כך שאין צריך להמציא מושגים חדשים כדי לענות עליה.
ואילו אליבא דבעל התניא, אכן ישנה שאילה גדולה ונכבדת, הכיצד ישנה בריאה ובריות עצמאיות, בה בשעה שישנה מציאות של האין סוף.
שאילה זו דורשת מענה, והמענה הוא הצמצום, אלא שזה רק בבחינת "כאילו."
האם זה נכון?
בשגם שענין זה אינו מחכמת הקבלה ומהנסתרות לה' אלקינו כי אם מהנגלות לנו ולבנינו להאמין אמונה שלימה במקרא מלא שדבר הכתוב הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה' שאין מקרא יוצא מידי פשוטו וגם היא אמונה פשוטה בסתם כללות ישראל ומסורה בידם מאבותיהם הקדושים שהלכו בתמימות עם ה' בלי לחקור בשכל אנושי ענין האלקות אשר הוא למעלה מהשכל עד אין קץ לידע איך הוא מלא כל הארץ רק שחדשים מקרוב באו לחקור בחקירה זו וא"א לקרב להם אל השכל אלא דוקא עפ"י הקדמות לקוחות מכאריז"ל מופשטות מגשמיותן וכפי ששמעתי מרבותי נ"ע
ואם יעמיק המעיין בדבר זה ימצא איך כולנו יוצאים ממנו ונכללים בו, וחיים בחייו המשולחים, וכל קיום הנמצאות הוא.
ומה שאנו מתפרנסים מאלו הבריות הגרועות ממנו כצמח והחי, אין אנו ניזונים בדבר שחוץ ממנו.
וימצא שענין זה הוא כגלגל המתגלגל ויורד ואחר כך עולה, בסוד תפלותינו וברכותינו ותורתנו ועבודתנו,
והוא הוא והכל אחד ואין דבר נפרד ממנו, עם היות שהם מתרחקים הרחק אחר הרחק - הכל דבק בו ונכלל בו והוא מתקיים בו.
וענין זה יעמיק המעיין בדעתו ברצוא ושוב, וימצא שיש בדברינו אלה נסתר, ואין ראוי לגלותו אפילו מפה אל פה.
ואם יזכה הוא - יעמוד על סוד ה' מעצמו.
והזוכה לו - אל יוציאהו מפיו, כי ענין זה מליבא לפומא לא גלי!
הלא זה הדבר אשר אני חוזר ואומר:
כשהאר''י ישב וגילה את מה שגילה
מה היה מונח על השולחן?!
הלא כתביו של הרמ''ק!
בריושמא כתב:הרב דורשי יחודך,
לא. אין זה נכון כלל וכלל.
כי אין מחלוקת בין המקובלים ובין החסידים, ואין מחלוקת בין המקובלים ובין הרש"ז מלאדי.
דוק:
המקובלים והרש"ז נוסעים בשתי רכבות מקבילות. לכל רכבת מסלול שלה. שלם, עצמאי.
הרכבות אינן נפגשות. אינן חוצות זו את זו, כי אין צומת של המסלולים.
אתה דוחק את המקובלים, ובכל כוחך אתה מנסה להעלות אותם על הרכבת של הרש"ז.
אבל הם אינם מסכימים לעלות עליה. הם נוסעים בבטחה ברכבת שלהם. יפה, הדורה, ונוסעת היטב מתחנתה הראשונה עד האחרונה.
עד כדי כך נוסעת רכבתם במסלול שלה, ש'לית אתר פנוי מיניה' משמעו שלטון הקב"ה וכוחו שאין מקום פנוי ממנו.
כך נכתב במפורש בתיקוני זוהר - שם מקור הביטוי 'לית אתר פנוי מיניה'. ראה את המשפט במקורו, למד אותו כמות שהוא כתוב בהקשרו המקורי,
ותראה משמעותו.
החסידות - אחרי שהעלתה לראש מחשבתה את נושא המציאות והישות - פירשה את 'לית אתר פנוי מיניה' לעניין המציאות והישות.
זהו חידושה שלה. איש לא אמר זאת קודם לה!
אבק פורח כתב:זה ברור שההשמטה היא לא בעקבות הנפש החיים כי ההשמטה היא כבר בדפו"ר קודם הדפסת הנפה"ח.סגי נהור כתב:אין שום קשר בין הסיפור כפי שסופר למציאות.
בריושמא כתב:
להרב בן ראובן,
דחקתני לפינה ואדחק.
שאלת אילו. זו שאלה שאינה הוגנת, כי כדי לענות על שאלה שלא נשאלה אני צריך להיות למקובלים לפה.
אבל כיוון שדחקתני - אעשה זאת. בעל כורחי.
ותשובתי: אילו נאצלו המקובלים לעלות על רכבתו של בעל התניא כי אז היו בפה מלא ובענווה גמורה:
איננו יודעים.
איננו יכולים להשיג את מציאותו של ה' ית', ועל כן איננו שואלים ואיננו משיבים על השאלה בדבר מציאותו של ה' ית'.
ה' ית' נמצא. הא ותו לא.
וכשם שאמרו חכמים כי סייג לחכמה שתיקה, כך אמרו חכמים כי סייג לאמונה שתיקה.
איננו יודעים מאומה.
וכל שאנו יכולים לדעת הוא אך ורק רצונו, תאריו, דיבוריו, פעולותיו, ספירותיו, כוחותיו, תורתו ומצוותיו.
בריושמא כתב:להרב שבע,
אילו כתב הרמ"ק משפט אחד לבדו בספר אור יקר - כבר היינו שותקים. אלא שהפליג הרמ"ק וכתב ספרים הרבה, ארוכים מארץ מידה.
אי אפשר להסיק מסקנה ממשפט אחד בודד.
כדי להקיף דעתו של הרמ"ק צריך ללמוד הכל, וביחוד - ספר פרדס רמונים.
הקיף הרמ"ק את הכל בספר זה, בצורה שיטתית ברורה. האם דן הרמ"ק בספר זה במציאותו של הקב"ה שהיא כאן ושם?
האם במקום כלשהו פירש הרמ"ק כי לית אתר פנוי מיניה משמעו לית אתר פנוי ממציאותו ומישותו של הקב"ה?
האם ביקש הרמ"ק מהאדם ליבטל וליכלל באור אין סוף ב"ה? האם ביקש הרמ"ק מהצדיק לעשות מהיש - אין?
להרב בן ראובן,
דחקתני לפינה ואדחק.
שאלת אילו. זו שאלה שאינה הוגנת, כי כדי לענות על שאלה שלא נשאלה אני צריך להיות למקובלים לפה.
אבל כיוון שדחקתני - אעשה זאת. בעל כורחי.
ותשובתי: אילו נאצלו המקובלים לעלות על רכבתו של בעל התניא כי אז היו בפה מלא ובענווה גמורה:
איננו יודעים.
איננו יכולים להשיג את מציאותו של ה' ית', ועל כן איננו שואלים ואיננו משיבים על השאלה בדבר מציאותו של ה' ית'.
ה' ית' נמצא. הא ותו לא.
וכשם שאמרו חכמים כי סייג לחכמה שתיקה, כך אמרו חכמים כי סייג לאמונה שתיקה.
איננו יודעים מאומה.
וכל שאנו יכולים לדעת הוא אך ורק רצונו, תאריו, דיבוריו, פעולותיו, ספירותיו, כוחותיו, תורתו ומצוותיו.
בריושמא כתב:הרב מקדש מלך,
ואני ממש מצטער. לא אמר איש מן המקובלים ואיש מחכמי ישראל כי עצמות ה' ית' נמצאת בכל מקום.
לא אמר, כי ידע שאין הוא יכול לומר.
כי כל המקובלים וכל חכמי ישראל וכל הנביאים כולם הם בשר ודם.
ואין עוד מלבדו יתברך ממש, שום דבר כלל בכל העולמות, מהעליון שבעליונים עד התהום התחתון שבתהומות הארץ, עד שתוכל לומר שאין כאן שום נברא ועולם כלל, רק הכל מלא עצמות אחדותו הפשוט... ועיין רוקח... 'הבורא אינו צריך למקום ומכון כי היה קודם כל היות ואין קירות והקירות חוצצין לפניו'... והוא עניין הכתוב 'הלוא את השמים ואת הארץ אני מלא'... 'משה שמהו אף בחללו של עולם, שנאמר כי ה' וכו' בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, מאי עוד עוד אפילו בחללו של עולם'
והוא הוא גם עתה, כקודם הבריאה שהיה הכל מלא עצמות אין סוף ברוך הוא גם במקום שעומדים העולמות עתה... כן העניין, אם שהוא יתברך ממלא את כל, וכל המקומות, מקומות הטהורים ואשר אינם טהורים
ובאמת הייתי מונע עצמי מלדבר בעניין זה כלל, כי הראשונים הסתירו העניין מאוד, כמו שתראה דברי קדוש ה' הרוקח הובא לעיל שלא דיבר בזה רק ברמז, כי נאמנה את א-ל רוחם וכיסו דבר. אבל שבתי וראיתי שכך היה להם לפי דורותיהם...
מקורות כתב:תסלחו לי אם אני נוטה קצת מהדברים העמוקים שכתבו החברים כאן, אבל אני רוצה לחזור להתחלת האשכול, ולדברי הרשימה שהביא 'שעת הכושר'.
אינני יודע עד כמה אפשר לסמוך על הרשימה הזאת, ובודאי לא אכנס בוויכוח לגבי מהדורות ה'תניא' ושיטת חב"ד, אבל ברור שמי שאמר/כתב דברים אלו לא הכיר דעת ברסלב כלל.
ואפתח במה שמסיים.
טענה הג', "ענין העברה על זמנים הקבועים מחז"ל". זה מוגוחך ביותר, כי ידוע ומפורסם שלא רק שחלק גדול מחסדים ברסלב מתפללים כל יום, גם בשבת וחגים, כוויתקים, אלא גם רבים מהם קמים בחצות לעורך התיקון. גם המנינים המתאחרים בשבת מתחילים התפילה שעה אחת לפני זמן קריאת שמע של המג"א. ובכלל חסידי בסרלב מקפידים על כל דיני השו"ע.
וראה בס' 'חיי מוהר"ן' סימן תפ"ז: "אמר הצדיקים שוגים בזה במה שמאחרים זמן תפלה".
שגבי הטענה הב', בענין התקשרות לצדיקים – הגה"ח רבי גדליה אהרן קעניג זצ"ל (אביו של הגה"ח רבי אלעזר מדרכי זצ"ל מצפת שנלב"ע לפני כשבועיים) חיבר ספר על ענין בשם 'חיי נפש' (נמצא באוצר) להוכיח שאין שום סתירה בין דברי ה'נפש החיים' בשער ג' פרק ט' לדעת החסידים, ובפרט ברסלב, בענין מעלת ההתקשרות לצדיקים. הספר נדפס בתשכ"ח בהסכמת גדולי הרבנים, ובראשם בית הדין של העדה החרדית בראשות הרה"ג רבי פנחס עפשטיין זצ"ל, שכתבו "ואחרי העיון בדבריו מצאנו שמבאר בעיקר דבריו שלא יהיה בהם שום סתירה... ואלו ואלו דברי א"ח המה".
ועתה לגבי הטענה של הגשמות ענין הצמצום –
א) ראה בלקוטי מוהר"ן ח"א סי' ס"ד אות א', שאחרי שהביא תצמית דברי האר"י בנושא, כתב דברים קרובים דברי הנודע בשערים פ' ויצא שהביא 'חבר פורום אוצר החכמה' לעיל, וז"ל הלקו"מ: "וזה הצמצום של החלל הפנוי א"א להבין ולהשיג כ"א לעתיד לבא. כי צריך לומר בו שני הפכים, יש ואין. כי החלל הפנוי הוא ע"י הצמצום, שכביכול צמצם אלקותו משם ואין שם אלקות כביכול, כי אם לא כן אינו פנוי והכל אין סוף ואין מקום לבריאת העולם כלל. אבל באמת לאמתו בוודאי אעפ"כ יש שם ג"כ אלקות, כי בוודאי אין שום דבר בלעדי חיותו. וע"כ א"א להשיג כלל בחי' חלל הפנוי עד לעתיד לבא".
ב) ראה דברי תלמידו המובהק, רבי נתן מברסלב, בספרו ליקוטי הלכות, הלכות ברכות שחר, הל' ג', אות ל"ד, וז"ל:
"ובאמת בער אנכי מאיש ולא בינת אדם לי. ואיני זוכה להבין מה שראיתי כתוב בכמה ספרי קבלה לשונות שאינם מתקנים לפני מה שמחלקים ואומרים בענין שמותיו הקדושים יתברך. ובפרט לשון הסדור של מוהרי"ק ז"ל הנקרא קול יעקב שכתב בהקדמתו וזה לשונו, לכך אין לנו אצל בעל הרצון ישתבח שמו בפי כל ברואיו, אלא בכל הברכות וההודאות בכל הענינים והכונות מקטר ומגש לשמו. 'לשמו' דייקא וכו', עיין שם. הרי רצה לתקן ולהורות לנו דרך הכוונה שנכון בתפלתנו ועבודתינו. ובאמת כפי פשטות הלשון קלקל הרבה וגרם מכשול למעיינים הנוגע ביסוד האמונה הקדושה שהוא עיקר הכל, כי חלילה לומר כן לעשות שום חילוק ח"ו, בינו ובין שמו יתברך. ואדרבא, בכל עבודתנו ותפילותינו ובכל הברכות והודאות וכו' אנו צריכין לכוון שאנו עובדין ומתפללין אליו יתברך לבד, לבעל הרצון לבד, אליו דייקא. ולא למידותיו שהם שמותיו יתברך. וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה בספרי, מי כה' אלקינו בכל קראנו אליו אליו ולא למדותיו, כי שמו הוא אחדותו ועצמותו יתברך כביכול, ואין כוונתנו בכל העבודות וההודאות וכו' כי אם אליו יתברך לבד. למי שנעלה על הכל, אשר צימצם את עצמו וקרא את עצמו בשמות האלו ונתן לנו רשות לקרותו בהם. אף על פי שהוא מרומם ונשא מהם, אבל סוף כל סוף כשאנו קוראין אותו בשמותיו יתברך כוונתנו אליו לבדו יתברך בבחינת ויברכו שם כבודך ומרומם על כל ברכה ותהלה, היינו כשאנו מברכין שם כבודו כוונתנו למי שהוא מרומם על כל ברכה ותהלה, כי בודאי השם יתברך בעצמו כביכול מרומם ונשא מכל השמות והכנויים ומכל הברכות וההודאות ומכל העבודות שבעולם, רק שבאמת זה אי אפשר להשיג. רק שנתן לנו רשות לקרותו בשמותיו יתברך שמסר לנו על ידי משה רבנו עליו השלום, שכשאנו קורין אותו באלו השמות אנו מגיעין עדיו יתברך בעצמו, כביכול…"
ושם באות ל"ה:
"ובאמת ידעתי כי גם הרב הנ"ל. וכל שאר הספרים שכתוב בהם לשונות כאלה וכוונתם כמו שכתבתי, רק במחילה מכבודם, לפי עניות דעתי קלקלו הלשון שיוכל לגרום ח"ו מכשול לקורא בספריהם. והיה טוב להם השתיקה מלכתוב לשונות כאלה, אך מאחר שכבר כתבו כנ"ל הוכרחתי להאריך קצת לברר האמת. ועל כן באמת סוף כל סוף צריכין רק לחזור להאמונה הפשוטה של כלל ישראל בלי שום חקירות אפילו של דרכי הקבלה, כי דרכי הקבלה צריכין לקבל רק בדרך אמונה, להאמין שהעולמות נשתלשלו בדרך זה. והשמות השייכים לכל ספירה ולכל מידה ולכל פרצוף וכו', ושאר כל דרכי חכמת האמת וכו', כפי אשר מסרו לנו רבי שמעון בר יוחאי ז"ל והארי ז"ל. והעיקר להאמין שאין אנו מבינים דבריהם כלל, כי בודאי למעלה אין שום גשמיות וכו' כאשר האריכו בזה כל הספרים, אבל מי שרוצה ליכנס באיזה חקירה על פי קבלה ולישב איזה קשיא של המחקרים על פי קבלה הוא מקלקל מאד. כי באמת הקושיות כאלו אי אפשר לישבם כלל, רק לסומך על אמונה לבד, כי העיקר הוא רק האמונה הפשוטה כנ"ל להאמין בה' ובמשה עבדו בפשיטות שה' אחד ברא הכל יש מאין המוחלט ונתן לנו את תורתו ומצותיו הקדושים למען נזכה ונחיה וכו'. ואף על פי שיש בכל זה כמה חקירות וקשיות איך שייך עבודה אליו יתברך וכו'. על כל אלו הקושיות אין שום תירוץ בעולם, רק עיקר התירוץ הוא שבאמת אין אנו יכולים להבין זאת, רק שאנו צריכין לסמוך על האמונה לבד, כמבואר בדברי רבינו ז"ל פעמים אין מספר, שאסור לחקור בהשכל כלל, רק לסמוך על אמונת אבותינו לבד".
ובאות ל"ו:
"ובאמת כל אלו המכשולות הנמצאים להמעינים בכמה ספרים הוא מחמת שנמצאים כמה ספרים שרוצים לישב כמה קושיות עמוקות בדרכי הנהגותיו יתברך. ובאמת התירוצים אינם כלום למבין מעט, על כן יכולים להכשל על ידי התרוצים יותר. אבל באמת על כל הקשיות כאלו שבדרכי הנהגותיו יתברך וכו' אין שום תירוץ בזה העולם, רק לעתיד יתגלה כל התירוצים. אבל בזה העולם אסור לחקור כלל, רק לסמוך על אמונה לבד וכמו שהאריך רבינו ז"ל בזה הרבה בכמה מקומות. ועל כן רבינו ז"ל בגודל עמוקות חכמתו העולה על הכל אינו מיישב שום קושיא, רק בגודל חכמתו גילה לנו תורות נפלאות עמוקות ורחבות, גילה לנו בהם והסביר לנו על ידם שקושיות כאלו אי אפשר ליישב בשום אופן, רק לסומך על אמונה, והכניס בנו דעת להבין שאי אפשר ליישב אלו הקושיות, כי הוא בגודל עוצם השגתו גילה לנו מאין ומהיכן נמשכין אלו הקשיות, שנמשכין ממקום גבוה כזה שאי אפשר לישבן בזה העולם בזה הגוף בשום אופן".
ועיין בפנים, כי קצרתי מדבריו שם.
בריושמא כתב:שים נא מאזנים לפניך.
בכף אחת הנח את שערי אורה, עבודת הקודש, פרדס רמונים, שמונה שערים, קל"ח פתחי חכמה ודעת תבונות, שומר אמונים, ועוד.
ובכף שנייה הנח את ספר התניא ועוד.
בדוק את לשון המאזנים וראה לאן היא נוטה וכיצד היא מכרעת את כפות המאזנים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים