הרב רצקר טוען שיונה התמודד עם הבעיה שהציווי האלוקי התנגש עם המוסר הטבעי או הקול הפנימי. טענתי היא, שמתח או ויכוח פנימי מסוג זה, הוא בעיה מודרנית. וכו'
אוצר החכמה כתב:אבק פורח כתב:
א. רש"י כתב שעשה כן כדי שלא יחזיקוהו לשקרן. ולכן לשיטתך השאלה על רש"י.
ב. זו הבעיה? את זה אפשר ליישב שבכל הדורות עניין אריכות אפים וכו' היה כלפי ישראל ולא כלפי גויים ולכן הוקשה כ"כ ליונה דלא זו בלבד שמאריכים להם אף אלא גם שולחים להם במיוחד נביא משמים שיעוררם לחזור. תירוץ אחר י"ל שכאן הוקשה ליונה שנסלח להם אחר גזר דין.
ג. מה הבעיה של הפירוש שלו בפסוקים לא הבנתי. וגם מסברא אני לא כ"כ מבין, כנ"ל.
ו. אני לא מבין גם איך אפשר לסרב לדבר ה' משום כבוד עם ישראל. אבל אני מבין שההבנה שלי בדעתו של נביא היא אפסית ואני לא מבין למה אתה חושב שבשביל כבוד עם ישראל מובן למה לסרב לדבר ה' אבל בשביל כבוד ה' זה לא מובן.
סוף דבר בעניין הזה לענ"ד פשוטם של מקראות אינו כחז"ל אלא שהוקשה בעיני יונה עצם ביטול הגזירה, אם לכת"ר יש דרך ליישב את חז"ל עם פשוטם של מקראות אני אשמח לשמוע.
א. מה קשה לשיטתי ומה מיושב לשיטתך?
ב. תירוצים לפירושו של רצקר? אם היה כתוב בחז"ל והיה קושיות היינו אומרים תירוצים.
ג. אני לא אומר שזה נגד הפסוקים אני אומר שאין שום דבר בפסוקים שמצדיק את הפירוש הזה.
ו. בעיני קשה לי שבגלל דבר כזה הוא מסרב למצוות ה'. אסביר פעם נוספת שבעיני זה העניין המרכזי. לסרב למצוות ה' צריך להיות נימוק חזק. כל נימוק שחז"ל אומרים אותו הוא נימוק חזק בעיני כי חז"ל אמרוהו אבל אם מישהו אומר אותו מסברת ליבו אני מצפה שזה יהיה נימוק חזק.
לך כנראה נראה אחרת ולא נראה לי שיש יותר מה להתווכח בנושא הזה.
איש_ספר כתב:בנוגע לרב פיבלזון. ... בעבר חיפשתי ברשת אחר שיעוריו ועם המסנן שלי הצלחתי להגיע למספר שיעורים מצומצם. היו שם דברים שהדהימו אותי. בשיעור אחד הוא מאריך בטו"ט שהיצה"ר אינו משהו חיצוני אלא הרגל רע שיש לאדם, ולכן אין טעם לקדש מלחמה כנגדו, כי אליבא דאמת זו מלחמה כנגד עצמך. הוא מאריך ומטעים את הדברים בכשרון גדול. אחד מהשומעים מדי פעם קוטע אותו ושואל, ומה נעשה עם דברי חז"ל אלו ואלו, והוא מהסה אותו ואומר לו: אחרי שנשלים את הדברים נתייחס לדברי חז"ל שאתה מצטט, וכך שוב ושוב. לבסוף אומר לו הרב פ לשואל, ובכן עתה תציע את החזלי"ם שלך, אני בטוח שאסתדר עם כולם, אולי עם קצת אקרובטיקה, אבל אסתדר... בנקודה הזו סגרתי את השיעור, ההתייחסות הלא רצינית לא עוררה עניין להמשיך להקשיב.
ההוא גברא כתב:איש_ספר כתב:בנוגע לרב פיבלזון. ... בעבר חיפשתי ברשת אחר שיעוריו ועם המסנן שלי הצלחתי להגיע למספר שיעורים מצומצם. היו שם דברים שהדהימו אותי. בשיעור אחד הוא מאריך בטו"ט שהיצה"ר אינו משהו חיצוני אלא הרגל רע שיש לאדם, ולכן אין טעם לקדש מלחמה כנגדו, כי אליבא דאמת זו מלחמה כנגד עצמך. הוא מאריך ומטעים את הדברים בכשרון גדול. אחד מהשומעים מדי פעם קוטע אותו ושואל, ומה נעשה עם דברי חז"ל אלו ואלו, והוא מהסה אותו ואומר לו: אחרי שנשלים את הדברים נתייחס לדברי חז"ל שאתה מצטט, וכך שוב ושוב. לבסוף אומר לו הרב פ לשואל, ובכן עתה תציע את החזלי"ם שלך, אני בטוח שאסתדר עם כולם, אולי עם קצת אקרובטיקה, אבל אסתדר... בנקודה הזו סגרתי את השיעור, ההתייחסות הלא רצינית לא עוררה עניין להמשיך להקשיב.
בתרביץ עו ב כתב ישי רוזן צבי מאמר ארוך. ברפרוף לכאורה הוא טוען שבדק ומצא שיש מחלוקת תנאים. רק בדבי ר' ישמעאל מוזכר "יצר הרע" שמבקש להחטיא את האדם בכל דרך שיכול, אבל בדבי ר' עקיבא כתוב "היצר" ולא כתוב הרע ואינו רודף אחרי החטא, ורצה לומר שהם חולקים. לפי ר' ישמעאל יש לאדם יצר אחד - טבע אחד - והוא רע, ולפי ר' עקיבא יש לאדם טבע ולפעמים התורה צריכה לדבר אליו שלא יהיו המצוות נגד טבעו. דוגמאות ליצר מדבי ר' עקיבא: מכילתא דרשב"י שמות לד: דברה תורה כנגד היצר שלא יאמרו ישראל היאך אנו מניחין ארצינו ובתינו ושדותינו וכרמינו ועולין לרגל שמא יבואו אחרים וישבו במקומותינו לפיכך ערב להן הקדוש ברוך הוא ולא יחמד איש את ארצך בעלתך לראות. ספרא קדושים: ובשנה החמישית תאכלו את פריו להוסיף לכם תבואתו, רבי עקיבא אומר דברה תורה כנגד היצר שלא יהיה אדם אומר הרי ארבע שנים אני מצטער בו חנם לכך נאמר להוסיף לכם תבואתו.
אבל במשנה ברכות כתוב "בשני יצריך, יצר טוב ויצר רע". והוא מאן דאמר שלישי לפי דעתו מכריע בין שניהם נוטה לר' עקיבא.
(וצריך לומר שהם נחלקו איך לפרש את הפסוקים בבראשית "וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום", "כי יצר לב האדם רע מנעוריו").
לכאורה הרב פייבלזון סובר קרוב לדעת ר' עקיבא הנ"ל אלא שאינו יודע שזו מחלוקת. וכמו שהרמב"ם פוסק כמ"ד נזיר חוטא ואחרים פוסקים כמ"ד נקרא קדוש ויש שמנסים ליישב בכוח את דברי אלו ואלו ואת מימרות חז"ל אבל באמת חלקן לפי מ"ד אחד וחלקן לפי מ"ד אחר
איש_ספר כתב:אחר שרבו עליי דברי רבותיי וחבריי באישי, להסיר מכאן כל דברי פגיעות ונצחנויות אישיות ומתלהמות, כן נעשה. כמובן וכפשוט שלא חסתי גם על הודעותי אע"פ שביטלתי זמן רב לכתיבתם, ואת סליחת כל הכותבים אבקש כי לטובה כוונתי. לא ימלטי שנשארו באשכול דברים הטעונים מחיקה, ומכאן תחינה לכל כותב לסקל את ערוגתו בעצמו. ובאה הבקשה בכפליים, להשאיר אשכול זה לדיון תכני ולא לדיון אישי. ומכאן ואילך חושבנא טבא.
מקדש מלך כתב:ההוא גברא כתב:איש_ספר כתב:בנוגע לרב פיבלזון. ... בעבר חיפשתי ברשת אחר שיעוריו ועם המסנן שלי הצלחתי להגיע למספר שיעורים מצומצם. היו שם דברים שהדהימו אותי. בשיעור אחד הוא מאריך בטו"ט שהיצה"ר אינו משהו חיצוני אלא הרגל רע שיש לאדם, ולכן אין טעם לקדש מלחמה כנגדו, כי אליבא דאמת זו מלחמה כנגד עצמך. הוא מאריך ומטעים את הדברים בכשרון גדול. אחד מהשומעים מדי פעם קוטע אותו ושואל, ומה נעשה עם דברי חז"ל אלו ואלו, והוא מהסה אותו ואומר לו: אחרי שנשלים את הדברים נתייחס לדברי חז"ל שאתה מצטט, וכך שוב ושוב. לבסוף אומר לו הרב פ לשואל, ובכן עתה תציע את החזלי"ם שלך, אני בטוח שאסתדר עם כולם, אולי עם קצת אקרובטיקה, אבל אסתדר... בנקודה הזו סגרתי את השיעור, ההתייחסות הלא רצינית לא עוררה עניין להמשיך להקשיב.
בתרביץ עו ב כתב ישי רוזן צבי מאמר ארוך. ברפרוף לכאורה הוא טוען שבדק ומצא שיש מחלוקת תנאים. רק בדבי ר' ישמעאל מוזכר "יצר הרע" שמבקש להחטיא את האדם בכל דרך שיכול, אבל בדבי ר' עקיבא כתוב "היצר" ולא כתוב הרע ואינו רודף אחרי החטא, ורצה לומר שהם חולקים. לפי ר' ישמעאל יש לאדם יצר אחד - טבע אחד - והוא רע, ולפי ר' עקיבא יש לאדם טבע ולפעמים התורה צריכה לדבר אליו שלא יהיו המצוות נגד טבעו. דוגמאות ליצר מדבי ר' עקיבא: מכילתא דרשב"י שמות לד: דברה תורה כנגד היצר שלא יאמרו ישראל היאך אנו מניחין ארצינו ובתינו ושדותינו וכרמינו ועולין לרגל שמא יבואו אחרים וישבו במקומותינו לפיכך ערב להן הקדוש ברוך הוא ולא יחמד איש את ארצך בעלתך לראות. ספרא קדושים: ובשנה החמישית תאכלו את פריו להוסיף לכם תבואתו, רבי עקיבא אומר דברה תורה כנגד היצר שלא יהיה אדם אומר הרי ארבע שנים אני מצטער בו חנם לכך נאמר להוסיף לכם תבואתו.
אבל במשנה ברכות כתוב "בשני יצריך, יצר טוב ויצר רע". והוא מאן דאמר שלישי לפי דעתו מכריע בין שניהם נוטה לר' עקיבא.
(וצריך לומר שהם נחלקו איך לפרש את הפסוקים בבראשית "וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום", "כי יצר לב האדם רע מנעוריו").
לכאורה הרב פייבלזון סובר קרוב לדעת ר' עקיבא הנ"ל אלא שאינו יודע שזו מחלוקת. וכמו שהרמב"ם פוסק כמ"ד נזיר חוטא ואחרים פוסקים כמ"ד נקרא קדוש ויש שמנסים ליישב בכוח את דברי אלו ואלו ואת מימרות חז"ל אבל באמת חלקן לפי מ"ד אחד וחלקן לפי מ"ד אחר
ילמדונו רבותינו. מדוע בדבר שיש עליו אינספור מימרות מפורשות ביותר, הן בחז"ל, הן בספרי הקבלה והחסידות, צריך לרוץ עד דיוק 'יצר' ו'יצר הרע' (ועוד איפה? ב'מכילתא דבי רבי ישמעאל' ו'מכילתא דבי רבי עקיבא'), ולבנות מכאן תיאוריה מחודשת? מילא אם לא היו לנו מספיק מקורות מפורשים...
ולא קראתי את המאמר, אבל ערכו של הדיוק הזה, מוגבל מאוד.
לכאורה הרב פייבלזון סובר קרוב לדעת ר' עקיבא הנ"ל אלא שאינו יודע שזו מחלוקת. וכמו שהרמב"ם פוסק כמ"ד נזיר חוטא ואחרים פוסקים כמ"ד נקרא קדוש ויש שמנסים ליישב בכוח את דברי אלו ואלו ואת מימרות חז"ל אבל באמת חלקן לפי מ"ד אחד וחלקן לפי מ"ד אחר
פלגינן כתב:יפה, זה קרה מהר מהמצופה. בשביל זה יש חברים, כמו שאומרים. רק שכחת קטע פוגעני בהודעה הראשונה באשכול, והריני מרבה עליך בדברים למחקו לאלתר.
אוצר החכמה כתב:אני דיברתי על החלק הראשון של המשפט לגבי היצר וע"ז כתבת הרב פייבלזון פשוט לא יודע שזה מחלוקת. קצת צניעות. זה שיש לאותו אדם שטיקל תורה שזה מחלוקת עדיין לא הופך את זה לעובדה.
דרומי כתב:הרב אוהב תוכחה, ברוך הבא בצל קורתנו.
אולי מן הראוי שתעלה כאן את המאמר עצמו - בלי המאמרים האחרים - לפני שדנים עליו...
ציבור כתב:אשמח אם תואיל להבהיר פרט חשוב:
האם אכן הייתה מגמה מסויימת להשתמש ב"מוריה" ככלי שרת להפצת אידאות מסויימות בפירושי המקרא?
אני לא נכנס כעת לטיבם של אידאות אלו, כי אם לשאלה שמשום מה הוזנחה:
האם למוריה נעשה עוול על ידי קבוצת הכותבים? והאם נעשה גילוי נאות לעורכים של "מוריה" שהם הולכים להדפיס דברים שייתכן שאילו היו יודעים את טיבם היו נמנעים מלהדפיסם?
דרומי כתב:אכן, מן הראוי קודם לדון במאמר הפרטי, ורק אחר כך לחשוב על מגמה כללית המשותפת למאמרים נוספים.
אהוביון כתב:
מאמר אחר עוסק ביונה הנביא ובתסביכיו הנפשיים. מי שיש לו כח יעתיק לכאן ציטוטים, כדי שהקוראים יבינו במה מדובר.
אוצר החכמה כתב:
המדור נקרא עיונים במקרא ולא פשוטו של מקרא ואין כאן פשוטו של מקרא אלא נסיון לענות על שאלה עיונית מתבקשת.
האם זו תשובה מובנת? בעיני בכלל לא. אני יכול להבין מי שאומר שלאברהם אבינו יש קושי בעקידת יצחק לא רק בגלל שהוא בנו אלא בעצם הקרבת אדם. מה הקושי של יונה (הקול הפנימי הטהור שבתוכו???) שהקב"ה לא יכול להזהיר לפני שהוא מעניש? זה נראה חסר טעם.
ולמה לא לקבל את הסבר חז"ל הפשוט שתבע את כבוד הבן וחשש לעם ישראל שינזקו מהמעשה?
אפשר להקשות על זה שאם כן מה הוכיח לו הקב"ה מהקיקיון. אבל התשובה בפשטות היא שהקב"ה אומר לו שסוף סוף צריך לרחם על שנים עשר רבו בני אדם ובהמה רבה גם אם יהיה איזה תקלה מזה.
אוהב תוכחה כתב:דרומי כתב:אכן, מן הראוי קודם לדון במאמר הפרטי, ורק אחר כך לחשוב על מגמה כללית המשותפת למאמרים נוספים.
זה לא בדיוק מה שאמרתי, אבל מיילא.
כתבתי את דבריי למרות שהטענות האלו נשמעות לי, במחילה, מוזרות מאד. (אני לא מכיר את המערכת מבפנים, אבל מדבריך, הרב ציבור, נשמע כאילו מדובר במין קובץ תורני שנותן במה לכל מי שחפץ, וסומך על הכותבים...) בכל זאת, איני רוצה להתחיל את הדיון באוירה כזאת.
אבק פורח כתב:אני תמיד משתדל להגיב כמוך. בלי שום אמוציות. והבכי הוא בכלל בכי של שמחה.שומע ומשמיע כתב:לא מובן לי למה יש אנשים שכל משהו שנכתב לא לפי הסגנון שלהם או הכותרת שהם היו נותנים, גורם להם להיות מוטרדים ולהתחיל לתת הגדרות על עיוותים או ערבובים.
מה היה לנו.
מדור של עיונים במקרא שהתרחב למאמרים רעיוניים ארוכים.
אחד דחוף לו לכתוב שזה ערבוב, השני שטעמו האישי מסתייג מהבית מדרש הזה [ממש גילה את אמריקה] ואחד אף גילה בחוש הריח שלו ביקורת על מסורת חז"ל.
תשאירו את האמוציות למקומות אחרים.
בסה"כ הערתי הערה שהיא צודקת לדעתי. שהעיון והמאמרים הרעיוניים (אםככהאתהרוצהלקרואלזה) הם שני דברים שונים שא"א להרחיבם זה מזה אלא לכל אחד צריך לתת את המקום שלו. והנושא כאן הוא לא כותרת המדור אלא החלטה של העורכים וכותבי המאמרים לאיזה כיוון הם הולכים, והבחנה שפשטים ועיונים הם דבר אחד והגות רעיונית היא דבר אחר.
באמת לא היה דחוף לכתוב את זה, פשוט רציתי להשפיע על כל השומעים שבדור מתבונתי המופלגה ומצאתי לי כאן איזה סדק שדרכו אוכל להגיר את חכמתי. ואין דברי אמורים לאותם שאינם מן השומעים אלא (להבדיל בין קודש לקודש) מן המשמיעים.
אוצר החכמה כתב:כשאתה אומר תוכן הבריחה כוונתך לומר מה פועלת הבריחה או באיזה אופן פועלת הבריחה?
וכוונתך לאפוקי השאלה מה סיבת הבריחה?
דרומי כתב:הגדרת יפה את מה שמפריע לכמה וכמה.
אוהב תוכחה כתב:אוצר החכמה כתב:כשאתה אומר תוכן הבריחה כוונתך לומר מה פועלת הבריחה או באיזה אופן פועלת הבריחה?
וכוונתך לאפוקי השאלה מה סיבת הבריחה?
שלום וברכה (ותודה על הקבלה לפורום)
פשוט כדבריך. תוכן היינו מה שיש בדבר עצמו, לא הסיבות שיצרו אותו.
תוכן כתב:
נתחיל עם המאמר המזעזע על יונה של הר"י רצקר. שואל מחבר המאמר, למה יונה ברח מהשם? והתשובה שלו היא, שיונה היה נאמן לקול המוסר הפנימי שלו. (במאמר המוסגר: קול המוסר הפנימי של הנאורים והמתקדמים היא להיות סלחן ומחלן, ומוזר הדבר שדוקא המוסר הפנימי של יונה הכריחה אותו למנוע את התשובה מתושבי נינוה. והמחבר החליק נקודה זו, ולא ביאר את איכות הקול המוסרי הפנימי של יונה.) ומסיים המחבר, שהקב"ה לימד את יונה הנביא, שהקול האלוקי אינו חיצוני לאדם ואינו סותר אל הקול הפנימי המוסרי של האדם, אלא אם יונה היה חודר עוד יותר עמוק לנבכי נשמתו, היה מבין שהקול המוסר הפנימי מחייב את התשובה לתושבי נינוה.
אכן, שאלת המוסר הטבעי היא שאלה חשובה, ונפתח בגדולים, בדברי ר' נסים גאון בהקדמת המפתח למנעולי התלמוד, האומר שהמצוות שהשכל מחייבם (מה שהר"י רצקר קורא 'הקול הפנימי'), מחייב כל אחד ואחד. וכמה ראשונים דנו בזה, כמו שהוזכר כאן בפורום. אבל לעולם לעולם לא עלה על דעת אף אחד מן גדולי ישראל, שהמוסר הטבעי יכול להתחרות עם הצו האלוקי. זה פשוט דבר שלא יעלה על הדעת, שהמצפון של בן אדם קרוץ מחומר, חרס הנשבר, ציץ נובל, מוגבל, בן תמותה, יכול להתעמת עם המוסר האלוקי, האין סופי, המושלם, שמקורו בקדוש מכל קדוש הנעלה מכל המלאכים והשרפים.
הרי זה גופא היה חלק מנסיונו של אברהם אבינו בעקידה, שהצו האלוקי להקריב את בנו, התנגד למוסר הטבעי. והתורה אומרת, וישכם אברהם בבוקר, שהלך בשמחה ללא שום ספק כלל לעשות רצון קונו. וזה דבר שאנו מחונכים עליו מגיל אפס, שדעת ורצון ומחשבת האדם בטל ומבוטל כעפרא דארעא וכלא היה מול הציווי האלוקי. לבוא ולומר שיונה הנביא נכשל בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן אינן נכשלין בו, דבר זה אסור לאומרו!
אוצר החכמה כתב:אוהב תוכחה כתב:אוצר החכמה כתב:כשאתה אומר תוכן הבריחה כוונתך לומר מה פועלת הבריחה או באיזה אופן פועלת הבריחה?
וכוונתך לאפוקי השאלה מה סיבת הבריחה?
שלום וברכה (ותודה על הקבלה לפורום)
פשוט כדבריך. תוכן היינו מה שיש בדבר עצמו, לא הסיבות שיצרו אותו.
כלומר שכל האמירה על קול פנימי וסתירה בינו לבין קול הנבואה זה בעצם אמירת אגב במאמר ואינה עיקר במאמר, דהיינו שאם נאמר בעניין זה אחרת זה לא חשוב בכלל לתוכן המאמר?
תוכן כתב:
הרי זה גופא היה חלק מנסיונו של אברהם אבינו בעקידה, שהצו האלוקי להקריב את בנו, התנגד למוסר הטבעי. והתורה אומרת, וישכם אברהם בבוקר, שהלך בשמחה ללא שום ספק כלל לעשות רצון קונו. וזה דבר שאנו מחונכים עליו מגיל אפס, שדעת ורצון ומחשבת האדם בטל ומבוטל כעפרא דארעא וכלא היה מול הציווי האלוקי. לבוא ולומר שיונה הנביא נכשל בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן אינן נכשלין בו, דבר זה אסור לאומרו!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 189 אורחים