עושה חדשות כתב:הכל בהנחה דלא כהגרח"ק, (או על השירה בכלי?).
שש ושמח כתב:עושה חדשות כתב:הכל בהנחה דלא כהגרח"ק, (או על השירה בכלי?).
ליתר דיוק, הגרח"ק לא כתב שא"צ לומר בנעימה, אלא הביא שכ"כ הכס"מ ושאל מנ"ל. ובסוף המו"מ מביא לזה מקור ממשנה, ושכ"כ המאירי.
[יש לציין שדברי הגרח"ק נדפסו כבר בדרך חכמה (כלי המקדש פ"ג הל"ג ביהה"ל ד"ה חמש)].
פרי יהושע כתב:שמעתי פעם ממשגיח ידוע שהניגונים של סדר העבודה המקובלים דורות באשכנז הם מניגוני הלווים, בעיני זה לא יותר מאשר עניין סנטמנטלי במקרה הטוב.
תרגימא כתב:פרי יהושע כתב:שמעתי פעם ממשגיח ידוע שהניגונים של סדר העבודה המקובלים דורות באשכנז הם מניגוני הלווים, בעיני זה לא יותר מאשר עניין סנטמנטלי במקרה הטוב.
אישצפת כתב:תרגימא כתב:פרי יהושע כתב:שמעתי פעם ממשגיח ידוע שהניגונים של סדר העבודה המקובלים דורות באשכנז הם מניגוני הלווים, בעיני זה לא יותר מאשר עניין סנטמנטלי במקרה הטוב.
מחילה שאני מיסב את זה לכיוון אשכול אחר.
אבל בתמונה המצורפת כתוב שזה ניגוני כלל ישראל. האם כוונתו שמהר"ל מפראג גילה גם את ניגוני עדות המזרח לימים נוראים או שאינם חלילה בגדר 'כלל ישראל' או שכוונתו לכלל האשכנזים ודיבר בשפת העולם כמו שאומרים על חכם מסויים רשכבה"ג למרות שלא כולם קיבלו אותו כרבם. ראה למשל כאן.
https://forum.otzar.org/memberlist.php? ... ile&u=7811
אישצפת כתב:תרגימא כתב:פרי יהושע כתב:שמעתי פעם ממשגיח ידוע שהניגונים של סדר העבודה המקובלים דורות באשכנז הם מניגוני הלווים, בעיני זה לא יותר מאשר עניין סנטמנטלי במקרה הטוב.
מחילה שאני מיסב את זה לכיוון אשכול אחר.
אבל בתמונה המצורפת כתוב שזה ניגוני כלל ישראל. האם כוונתו שמהר"ל מפראג גילה גם את ניגוני עדות המזרח לימים נוראים או שאינם חלילה בגדר 'כלל ישראל' או שכוונתו לכלל האשכנזים ודיבר בשפת העולם כמו שאומרים על חכם מסויים רשכבה"ג למרות שלא כולם קיבלו אותו כרבם. ראה למשל כאן.
תרגימא כתב:פרי יהושע כתב:שמעתי פעם ממשגיח ידוע שהניגונים של סדר העבודה המקובלים דורות באשכנז הם מניגוני הלווים, בעיני זה לא יותר מאשר עניין סנטמנטלי במקרה הטוב.
ספרים וועלט כתב:כמובן שנתחלף למישהו בין מהרי"ל (הנודע בעל מנהגי מהרי"ל ) עם מהר"ל (מפראג).
שמשון כתב:אבקשה נא מחכמי הפורום שליט"א, הידענים המופלגים להעלות כאן את מיטב ידיעותיהם אודות ניגונים המצויים בידינו שידוע לנו ששוררו אותם הלוים בבית המקדש.
לעת עתה מצאתי אחד מהם, הלא הוא הניגון המפורסם על מזמור "לדוד ברוך ה' צורי" שהוא מניגוני בית המקדש כפי שכתב בשו"ת כרך של רומי סימן א'
שמשון כתב:מאמר במרוה לצמא ובו גלוי מפתיע על נוסח "והכהנים" הידוע שהוא מניגוני הלוים ששרד בכנסיה בפיליפינים
שבענו מטובך כתב:פלא בעיני שמתייחסים כאן לסיפורי חב"ד כמקור היסטורי.
בן ראובן כתב:שבענו מטובך כתב:פלא בעיני שמתייחסים כאן לסיפורי חב"ד כמקור היסטורי.
בעיני הרבה יותר פלא הוא הצורך הכפייתי של אנשים מסויימים להביע זלזול כל אימת שמובאת מסורת חב"דית כלשהי.
שבענו מטובך כתב:בן ראובן כתב:שבענו מטובך כתב:פלא בעיני שמתייחסים כאן לסיפורי חב"ד כמקור היסטורי.
בעיני הרבה יותר פלא הוא הצורך הכפייתי של אנשים מסויימים להביע זלזול כל אימת שמובאת מסורת חב"דית כלשהי.
אינני מאותם אנשים מסוימים. אין לי צורך ולא כפייה לזלזל.
אבל מי שהאמת ההיסטורית נר לרגליו, יודע שיש להתיחס לסיפורים כמו הנ"ל כאילו 'משל היה', ולא יותר.
והדברים עתיקים וידועים.
לענין כתב:האם יודעים היום בחב"ד מהם הניגונים המדוייקים - אותם מייחס הריי''צ למהר''ל ולמעלה בקדש?
תרגימא כתב:לענין כתב:האם יודעים היום בחב"ד מהם הניגונים המדוייקים - אותם מייחס הריי''צ למהר''ל ולמעלה בקדש?
בספר הניגונים שם (נמצא באוצר כמדומני) מביא כמה ניגונים.
קו ירוק כתב:אי אפשר לשלול בהגיון שיתכן ומנגינות ידועות בעם ישראל שרדו. אבל עדות לכך צריכה להיות גם בדברי הראשונים.
שאם לא כן, דברי האחרונים המצוטטים אינם מקור אלא דמיון לב.
לבי במערב כתב:קו ירוק כתב:אי אפשר לשלול בהגיון שיתכן ומנגינות ידועות בעם ישראל שרדו. אבל עדות לכך צריכה להיות גם בדברי הראשונים.
שאם לא כן, דברי האחרונים המצוטטים אינם מקור אלא דמיון לב.
ואם הראשונים לא כתבו דבריהם, ורק העבירום בע"פ לבניהם אחריהם? (כי לא ניתנו להגלות בזמנם).
*
מן הצורך, כנראה, להזכיר לכ"ת חו"ר אתרא קדישא הדין: כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) נ"ע מליובאוויטש הוא (כמעט) בן אחר בן למהר"ל מפראג נ"ע [יש רק בת אחת באמצע, אימו של כ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע - שקיבל מסבו, כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, כידוע. ואף הבנות שבשושלת זו חכמניות היו, כנודע].
*
וחש אני שמן הצורך למחות על כבודו של אותו גאון וקדוש זי"ע, שהפכוהו מחרחרי הריב לבודה סיפורים ומסורות (רח"ל) מלבו!
זלזול בכבוד ת"ח קחזינא הכא.
*
בברכת החג
קו ירוק כתב:אי אפשר לשלול בהגיון שיתכן ומנגינות ידועות בעם ישראל שרדו. אבל עדות לכך צריכה להיות גם בדברי הראשונים.
שאם לא כן, דברי האחרונים המצוטטים אינם מקור אלא דמיון לב.
שמשון כתב:קו ירוק כתב:אי אפשר לשלול בהגיון שיתכן ומנגינות ידועות בעם ישראל שרדו. אבל עדות לכך צריכה להיות גם בדברי הראשונים.
שאם לא כן, דברי האחרונים המצוטטים אינם מקור אלא דמיון לב.
יש כזה מושג, שאחרון כותב משהו והוא דמיון לב?
אולי תגיד גם על דברי תורתם כך?
מכון חכמי ספרד כתב:מאז חורבן בית שני ועד המהר"ל חלפו כאלף וחמש מאות שנה.
הסיכוי שניגון ישרוד את הטלטלות והגלויות במשך כחמישים דורות, כתורה שבעל פה, מבלי שיזלוג הידע עליו למשפחות ושושלות אחרות, הוא אפסי עד כוזב.
אא"כ המהר"ל אכן אמר זאת וסמך דבריו ברוה"ק.
מכון חכמי ספרד כתב:ב. אני מתייחס לניגון שלא נודע ברבים.
ג. כמובן, אם קבלה בנביאות היא נקבל. אנו מדברים על מסורת פא"פ בכה"ג, שבה היא לא אמינה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 708 אורחים