ההוא גברא כתב:ראיתי שמזכירים את הטענה שאסור לסמוך על כתבי יד חדשים רק על המאירי
דנני כתב:אני כן ראיתי שהיחס שונה !
ההוא גברא כתב:ר' בצלאל אשכנזי
מדה כתב:ההוא גברא כתב:ר' בצלאל אשכנזי
גם בשיטמ"ק על בבא קמא הוא מצטט דברי המאירי הרבה פעמים, בדרך כלל לשם סיכום ההלכה.
ההוא גברא כתב:שם כתוב שלא לומדים לא ב"ח ולא מאירי. אין מכאן ראיה לענייננו כי על הב"ח יש מסורת... וזו לשונו:
שמעתי פעם (מכלי שני) שניגש אליו אברך חברונאי לדבר בלימוד ולהציג את עצמו (אולי לפני קבלת היתר הוראה?) ותוך כדי הדברים אומר האברך 'הב"ח כתב...' ענה לא הגאון שליט"א 'מי לומד ב"ח? ' בהמשך אמר האברך: 'המאירי סובר....' ענה לו הגאון שליט"א 'מי לומד מאירי? '
ההוא גברא כתב:שלחו לי בפרטי "בכל מקרה אין הבדל בין 200 שנה ל50 שנה הרעיון הוא הנתק של מאות שנים".
ואיני יודע למה התכוונו. על המאירי אין נתק במסורת. להיפך, הסוחר שמכר את כתב היד לספרית פרמה ראה את דברי החיד"א בשם הגדולים ולפי זה חיפש אצל היורשים לאיפה התגלגל כתב היד.
לפני החיד"א השתמשו בו רק אחרונים בודדים, אבל כל מי שהכיר אותו התייחס אליו בכבוד גדול. ר' בצלאל אשכנזי והרדב"ז בתשובותיו מביאים ממנו קבוע, הבית יוסף הכיר רק קרית ספר ומביא אותו בכל הלכות סת"ם.
(שו"ת רבי בצלאל אשכנזי סימן ו: דכתב הרב רבי מנחם בר שלמה לבית מאיר ז"ל בחידושיו לקמא פ' הגוזל וז"ל הסכימו חכמי הנשיאים שבברצלונה שבענין איסורין מקבלין עדות שלא בפני בעל דין כגון אם באו עדים והעידו שלא בפניה שנתקדשה לפלוני או שנטמאו טהרותיו שזכות הוא לו להפריש מן האיסור ואפי' היה נראה לדיין שיש שם צד רמאות לא יקל בכך ע"כ. וזה היה רב גדול עשה שיטה לכל הגמרא והרבה ספרים).
כן כתב הרב המאירי ז"ל בחידושיו פרק הגוזל קמא בשם גדולי המחברים ז"ל ובכל מקום שמזכיר גדולי המחברים הוא הר"מ במז"ל ואני חפשתי בהרמב"ם ז"ל ולא מצאתיו ואפשר שהוא רמוז בשום מקום בחבורו וחזי מאן גברא רבא קא מסהיד עליה
איש_ספר כתב:ההוא גברא כתב:שלחו לי בפרטי "בכל מקרה אין הבדל בין 200 שנה ל50 שנה הרעיון הוא הנתק של מאות שנים".
ואיני יודע למה התכוונו. על המאירי אין נתק במסורת. להיפך, הסוחר שמכר את כתב היד לספרית פרמה ראה את דברי החיד"א בשם הגדולים ולפי זה חיפש אצל היורשים לאיפה התגלגל כתב היד.
לפני החיד"א השתמשו בו רק אחרונים בודדים, אבל כל מי שהכיר אותו התייחס אליו בכבוד גדול. ר' בצלאל אשכנזי והרדב"ז בתשובותיו מביאים ממנו קבוע, הבית יוסף הכיר רק קרית ספר ומביא אותו בכל הלכות סת"ם.
(שו"ת רבי בצלאל אשכנזי סימן ו: דכתב הרב רבי מנחם בר שלמה לבית מאיר ז"ל בחידושיו לקמא פ' הגוזל וז"ל הסכימו חכמי הנשיאים שבברצלונה שבענין איסורין מקבלין עדות שלא בפני בעל דין כגון אם באו עדים והעידו שלא בפניה שנתקדשה לפלוני או שנטמאו טהרותיו שזכות הוא לו להפריש מן האיסור ואפי' היה נראה לדיין שיש שם צד רמאות לא יקל בכך ע"כ. וזה היה רב גדול עשה שיטה לכל הגמרא והרבה ספרים).
הנה עוד ציטוט שמלמד על החשיבות של המאירי בעיניו של רב"א, בתשו' סי' לא (ב)כן כתב הרב המאירי ז"ל בחידושיו פרק הגוזל קמא בשם גדולי המחברים ז"ל ובכל מקום שמזכיר גדולי המחברים הוא הר"מ במז"ל ואני חפשתי בהרמב"ם ז"ל ולא מצאתיו ואפשר שהוא רמוז בשום מקום בחבורו וחזי מאן גברא רבא קא מסהיד עליה
ההוא גברא כתב:ראיתי שמזכירים את הטענה שאסור לסמוך על כתבי יד חדשים רק על המאירי ולא על הרמב"ן רשב"א וריטב"א שחלק מחידושיהם נדפסו רק בדור האחרון
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 325 אורחים