כלבאשבוע כתב:גמרא מפורשת בחולין דף ס' "אמר ריב"ל כל מעשה בראשית בקומתן נבראו בדעתן נבראו בצביונם נבראו שנאמר (בראשית ב, א) ויכולו השמים והארץ וכל צבאם אל תקרי צבאם אלא צביונם."
לענין כתב:ישן ישן
הקב"ה ברא את עולמו באופן כזה שהאור היה באמצע מסעו
זאת אומרת
קח ה'תשע"ח שנים אחורה, תחשבן מה היה מצב האור אז, זה רגע הבריאה.
(כמובן שכל התאוריות הנ"ל הם מחזקות מאד לראות בעינים את הבריאה, כי הם מוכיחות בודאי נגד הסכלים של קדמות העולם)
ואנחנו בשם ה"א נזכיר!
סגי נהור כתב:אפשר רק לנסות לחשב מהי מהירותו של הגלגל התשיעי החיצוני הסובב בכל יום לפי הרמב"ם (הל' יסה"ת רפ"ג), בהתאם למרחקים הידועים לנו כיום...
לכאורה אם נטען שלפי השקפת התורה "הארץ לעולם עומדת" וכדוה"א אינו סובב סביב צירו, על כרחנו נצטרך להניח שהיקום נע סביבנו במהירות כזו.
סגי נהור כתב:אפשר רק לנסות לחשב מהי מהירותו של הגלגל התשיעי החיצוני הסובב בכל יום לפי הרמב"ם (הל' יסה"ת רפ"ג), בהתאם למרחקים הידועים לנו כיום...
לכאורה אם נטען שלפי השקפת התורה "הארץ לעולם עומדת" וכדוה"א אינו סובב סביב צירו, על כרחנו נצטרך להניח שהיקום נע סביבנו במהירות כזו.
חזון-איש'ניק כתב:סגי נהור כתב:אפשר רק לנסות לחשב מהי מהירותו של הגלגל התשיעי החיצוני הסובב בכל יום לפי הרמב"ם (הל' יסה"ת רפ"ג), בהתאם למרחקים הידועים לנו כיום...
לכאורה אם נטען שלפי השקפת התורה "הארץ לעולם עומדת" וכדוה"א אינו סובב סביב צירו, על כרחנו נצטרך להניח שהיקום נע סביבנו במהירות כזו.
לא כל היקום, אלא מערכת השמש בלבד הוא זה שנע סביבנו, כוכבי השבת אינו נע אלא כמעלה אחת ל70 שנה.
חזון-איש'ניק כתב:גם הרמב"ם כתב שהכוכבים נחים במקומם.
תוכן כתב:סגי נהור כתב:אפשר רק לנסות לחשב מהי מהירותו של הגלגל התשיעי החיצוני הסובב בכל יום לפי הרמב"ם (הל' יסה"ת רפ"ג), בהתאם למרחקים הידועים לנו כיום...
לכאורה אם נטען שלפי השקפת התורה "הארץ לעולם עומדת" וכדוה"א אינו סובב סביב צירו, על כרחנו נצטרך להניח שהיקום נע סביבנו במהירות כזו.
כך שאל פעם ר' זלמן קורן לפרופסור יובל נאמן, והוא ענה לו שהמרחב עקום, וא"כ קוטר הגלגל התשיעי קטן ממה שנראה לנו.
אוצר החכמה כתב:תוכן כתב:סגי נהור כתב:אפשר רק לנסות לחשב מהי מהירותו של הגלגל התשיעי החיצוני הסובב בכל יום לפי הרמב"ם (הל' יסה"ת רפ"ג), בהתאם למרחקים הידועים לנו כיום...
לכאורה אם נטען שלפי השקפת התורה "הארץ לעולם עומדת" וכדוה"א אינו סובב סביב צירו, על כרחנו נצטרך להניח שהיקום נע סביבנו במהירות כזו.
כך שאל פעם ר' זלמן קורן לפרופסור יובל נאמן, והוא ענה לו שהמרחב עקום, וא"כ קוטר הגלגל התשיעי קטן ממה שנראה לנו.
למה? כי יובל נאמן היה סבור שכוכבי השבת כולם במרחק שווה מאיתנו תקועים בגלגל תשיעי?
אוצר החכמה כתב:תוכן כתב:סגי נהור כתב:אפשר רק לנסות לחשב מהי מהירותו של הגלגל התשיעי החיצוני הסובב בכל יום לפי הרמב"ם (הל' יסה"ת רפ"ג), בהתאם למרחקים הידועים לנו כיום...
לכאורה אם נטען שלפי השקפת התורה "הארץ לעולם עומדת" וכדוה"א אינו סובב סביב צירו, על כרחנו נצטרך להניח שהיקום נע סביבנו במהירות כזו.
כך שאל פעם ר' זלמן קורן לפרופסור יובל נאמן, והוא ענה לו שהמרחב עקום, וא"כ קוטר הגלגל התשיעי קטן ממה שנראה לנו.
למה? כי יובל נאמן היה סבור שכוכבי השבת כולם במרחק שווה מאיתנו תקועים בגלגל תשיעי?
חזון-איש'ניק כתב:כמובן שאנחנו מאמינים בני מאמינים, ואם זה סותר לאמונתינו נאמר יפלו הם ואלף כיוצא בהם ואמונתינו קיים לעד ולע"ע, כמו שאנחנו אומרים על אבולציה, השאלה אם זה אכן סותר
כמו שאנחנו אומרים על אבולציה
בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ג
אר"י בר סימון יהי ערב אין כתיב כאן, אלא ויהי ערב, מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן, א"ר אבהו מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו, אמר דין הניין לי, יתהון לא הניין לי, א"ר פנחס טעמיה דר' אבהו וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד דין הניין לי, יתהון לא הניין לי.
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף כח עמוד א
וקצתה את כפה - ממון
תלמוד בבלי מסכת מכות דף כב עמוד א
כמה מלקין אותו? ארבעים חסר אחת, שנא': במספר ארבעים, מנין שהוא סמוך לארבעים
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טו עמוד א
יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמני, ויתיב וקאמר: איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה.
אוצר החכמה כתב:אבל אם אין גלגל אין סיבה להניח שהם מסתובבים סביב כדור הארץ.
אלו שטויות אף יותר גרועות מהרעיון של ששה עידנים. מיסודות אמונתינו שהעולם נברא בששה ימים וינח ביום השביעי והאומר שא"א לחשוב שהבנו את מה שכתוב במילים מפורשות שחור על גבי לבן הוא שוטה או אפיקורס או שניהם גם יחד. כנלענ"ד.החושב כתב:אני לא מתכוון לשום פירוש ספציפי, אדרבה. אני אומר שבעיני כל הגישה הזו - להסתכל בחומש ולחשוב שהבנתי הכל - היא תמוהה.
אני מציע לשים לב לכמה נקודות. איך אנחנו היינו מפרשים מקראות מסוימים, ובאיזה קלות וגמישות אנחנו מקבלים את הפרשנות של חז"ל לפסוקים אלו, אשר היא שונה לפעמים בתכלית מההבנה הפשוטה. ולא תמיד מדובר בקבלה איש מפי איש, אלא גם בדרשות שדרשו חכמים מתוך דקדוק המקראות.
אוצר החכמה כתב:אתה יכול לבחור שאלות רלוונטיות כאוות נפשך. אבל בתיאור המודרני של תנועת הכוכבים והגלקסיות אחד ביחס לשני מצחיק לבא ולומר אבל חוץ מזה כדור הארץ עומד והכל מסתובב סביבו.
לעומת זאת התיאור של גלגלים היה בו הגיון פנימי דא עקא שאינו נכון.
אם כוונתך לטיעון המופיע בשם האדמו"ר מחב"ד. הטיעון כפי שראיתי אותו הוא שונה לגמרי. והוא שלפי תורת היחסות אין אפשרות לומר אם זה כך או כך. אני לא מבין בדיוק למה זה נכון לפחות אם כוונתו לפי תורת היחסות המצומצמת (כי לא מדובר בתנועה שאינה מואצת) אבל כיוון שהידע שלי אפסי בעניין איני יכול להביע דעה.
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טו עמוד א
יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמני, ויתיב וקאמר: איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה.
מה זאת אומרת 'משל היה'? אולי עוד תגידו שגם אברהם אבינו משל היה?!
למה לאף אחד לא עולה תמיהה כזו?
אבק פורח כתב:מיסודות אמונתינו שהעולם נברא בששה ימים וינח ביום השביעי והאומר שא"א לחשוב שהבנו את מה שכתוב במילים מפורשות שחור על גבי לבן הוא שוטה או אפיקורס או שניהם גם יחד. כנלענ"ד.
דע כי אין בריחתנו מן המאמר בקדמות העולם מפני הכתובים אשר באו בתורה בהיות העולם מחודש, כי אין הכתובים המורים על חדוש העולם יותר מן הכתובים המורים על היות השם גשם, ולא שערי הפירוש סתומים בפנינו ולא נמנעים לנו בענין חדוש העולם, אבל היה אפשר לנו לפרשם כמו שעשינו בהרחקת הגשמות, ואולי זה היה יותר קל הרבה, והיינו יכולים יותר לפרש הפסוקים ההם ולהעמיד קדמות העולם, כמו שפירשנו הכתובים והרחקנו היותו ית' גשם
אוצר החכמה כתב:הרב החושב. דבריך תמוהים מאד בעיני. הטיעון שלך הוא כזה כיוון שחז"ל אמרו דברים מסויימים מעתה כל רעיון שיעלה בדעתינו הוא אפשרי. אתה מוכן לקבל טיעון כזה?
לדוגמא אתה אומר.תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טו עמוד א
יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמני, ויתיב וקאמר: איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה.
מה זאת אומרת 'משל היה'? אולי עוד תגידו שגם אברהם אבינו משל היה?!
למה לאף אחד לא עולה תמיהה כזו?
ומה התשובה?
תקרא שוב מה שכתבת. מה שעולה באופן הגיוני ממה שכתבת הוא שאולי באמת כן הוא ואברהם אבינו משל היה.
כבר היה לעולמים הרעיון הזה שאברהם ושרה הם חומר וצורה והרשב"א כתב על זה דברים קשים.
אבל התשובה הפשוטה היא שמה שחז"ל אמרו הרי אמרו ומה שלא אמרו לא אמרו.
ועוד קשה מזו אתה מביא כדוגמא עניין הלכתי לרעיון הזה כלומר את וקצותה את כפה - ממון. וזה דוגמא שאנחנו לא יודעים את פשט הפסוקים כלומר שאפשר להוציא מדבריך שגם אנחנו יכולים לומר שפסוק ומצווה אינם כפשוטו (וכביאור הפשוט שבחז"ל כמו בעניין מעשה בראשית).
נראה לי שלא כ"כ חשבת על משמעות הדברים.
אוצר החכמה כתב:הבנתי שלא לזה התכוונת.
אבל הבעייה היא המסקנה שעלתה מדבריך. כי לכאורה כשם שלא נאמר על מצווה שהיא אחרת מפשוטה כיוון שחז"ל לא אמרו את זה. כך לא נאמר שששת ימים שהתורה מדברת עליה והשבת שאחריהם אינם ימים פשוטים היפך ההבנה הפשוטה המקובלת מחז"ל.
ואם כן הוא איך הצדקת את הטענה ההפוכה.
חזון-איש'ניק כתב:הרב 'החושב'
גדול אחד ויחיד היה שתמך בתיאוריית אבלוציה, הוא היה אכן אדם גדול מאד, אבל לא הודו לו חבריו, ואף צאצאיו מתנערים מדרכו.
כפשוטו, מה שחז"ל אמרו אמרו, וגם דבריהם אין חיוב לקבל כפשוטן, אבל מה שנאמר בתורה אסור לנו חלילה לסלף מפשוטן, אם לא נאמר בחז"ל.
ישנו כתב:אוצר החכמה כתב:הבנתי שלא לזה התכוונת.
אבל הבעייה היא המסקנה שעלתה מדבריך. כי לכאורה כשם שלא נאמר על מצווה שהיא אחרת מפשוטה כיוון שחז"ל לא אמרו את זה. כך לא נאמר שששת ימים שהתורה מדברת עליה והשבת שאחריהם אינם ימים פשוטים היפך ההבנה הפשוטה המקובלת מחז"ל.
ואם כן הוא איך הצדקת את הטענה ההפוכה.
כוונת הרב החושב היא שכמו שהרמב"ם כותב שאם היה הכרח מושכל לקדמות העולם היו משנים את פשט המקראות, (אע"פ שלא עלה על דעת הרמב"ם להוציא את המקראות מפשוטם בדרך דרשות חז"ליות), כך גם אנחנו אע"פ שלא יכולים לדרוש דרשות כחז"ל אבל אם יש הכרח מהמציאות (קרי רואים בעיניים שהעולם קיים הרבה יותר מ6000 שנה) אפשר להוציא את המקראות מפשוטם.
גם הרב קוק תמך באבולוציה.
אוצר החכמה כתב:ישנו כתב:אוצר החכמה כתב:הבנתי שלא לזה התכוונת.
אבל הבעייה היא המסקנה שעלתה מדבריך. כי לכאורה כשם שלא נאמר על מצווה שהיא אחרת מפשוטה כיוון שחז"ל לא אמרו את זה. כך לא נאמר שששת ימים שהתורה מדברת עליה והשבת שאחריהם אינם ימים פשוטים היפך ההבנה הפשוטה המקובלת מחז"ל.
ואם כן הוא איך הצדקת את הטענה ההפוכה.
כוונת הרב החושב היא שכמו שהרמב"ם כותב שאם היה הכרח מושכל לקדמות העולם היו משנים את פשט המקראות, (אע"פ שלא עלה על דעת הרמב"ם להוציא את המקראות מפשוטם בדרך דרשות חז"ליות), כך גם אנחנו אע"פ שלא יכולים לדרוש דרשות כחז"ל אבל אם יש הכרח מהמציאות (קרי רואים בעיניים שהעולם קיים הרבה יותר מ6000 שנה) אפשר להוציא את המקראות מפשוטם.
גם הרב קוק תמך באבולוציה.
יש שתי בעיות בטיעון הזה. האחת והעיקרית שהוצאה זו של המקראות מפשוטם היא נגד קבלתינו.
והשניה שאין שום דרך (שידועה לנו) לפרש את פסוקי התורה בהתאם למדע וכל אלה שניסו לעשות זאת כתבו דברים מגוחכים.
ישנו כתב:אוצר החכמה כתב:הבנתי שלא לזה התכוונת.
אבל הבעייה היא המסקנה שעלתה מדבריך. כי לכאורה כשם שלא נאמר על מצווה שהיא אחרת מפשוטה כיוון שחז"ל לא אמרו את זה. כך לא נאמר שששת ימים שהתורה מדברת עליה והשבת שאחריהם אינם ימים פשוטים היפך ההבנה הפשוטה המקובלת מחז"ל.
ואם כן הוא איך הצדקת את הטענה ההפוכה.
כוונת הרב החושב היא שכמו שהרמב"ם כותב שאם היה הכרח מושכל לקדמות העולם היו משנים את פשט המקראות, (אע"פ שלא עלה על דעת הרמב"ם להוציא את המקראות מפשוטם בדרך דרשות חז"ליות), כך גם אנחנו אע"פ שלא יכולים לדרוש דרשות כחז"ל אבל אם יש הכרח מהמציאות (קרי רואים בעיניים שהעולם קיים הרבה יותר מ6000 שנה) אפשר להוציא את המקראות מפשוטם.
גם הרב קוק תמך באבולוציה.
אוצר החכמה כתב:חזון-איש'ניק כתב:הרב 'החושב'
גדול אחד ויחיד היה שתמך בתיאוריית אבלוציה, הוא היה אכן אדם גדול מאד, אבל לא הודו לו חבריו, ואף צאצאיו מתנערים מדרכו.
כפשוטו, מה שחז"ל אמרו אמרו, וגם דבריהם אין חיוב לקבל כפשוטן, אבל מה שנאמר בתורה אסור לנו חלילה לסלף מפשוטן, אם לא נאמר בחז"ל.
אני רוצה לחדד דבר שמסתמא גם אתה התכוונת לו. יש חיוב לקבל את דברי חז"ל כפשוטן אם לזה הם התכוונו. רק בדברי אגדה מקובלנו שאין המכוון בהם פשט הדברים אלא פנימיותם.
חזון-איש'ניק כתב:אגב "בורא עולמות ומחריבן" הוא לא בגמרא אלא מדרש, ושם יותר קל לומר שאין חיוב לקבלן כפשטותן.
אוצר החכמה כתב:הבנתי שלא לזה התכוונת.
אבל הבעייה היא המסקנה שעלתה מדבריך. כי לכאורה כשם שלא נאמר על מצווה שהיא אחרת מפשוטה כיוון שחז"ל לא אמרו את זה. כך לא נאמר שששת ימים שהתורה מדברת עליה והשבת שאחריהם אינם ימים פשוטים היפך ההבנה הפשוטה המקובלת מחז"ל.
ואם כן הוא איך הצדקת את הטענה ההפוכה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 724 אורחים