מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ג' אוקטובר 17, 2017 11:50 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הכוונה כדורש מפי הגבורה. זה דרוש כמו כל הדרושים שמתבסס על דברי חז"ל וביאורים בקבלה ודרוש של המחבר ריש מילין מה הבעייה עם זה?
אין בעיה, אלא שעל פניו הראש מילין לא מבוסס על דברי חז"ל או על ביאורים בקבלה אלא הכל רעיונות עצמאיים על צורת האותיות ושמותן. וגם זה לא בעיה הראי"ה לא זקוק להסכמתי או לרצוני ללמוד בספריו רק הבעתי את הקושי האישי שלי.
אם הובא כאן המהר"ל כדוגמא, הרי דרכו של המהר"ל שהוא תמיד מבאר על פי דרכו איזה מאמר חז"ל או מדרש תמוה, עד שכל הרואה אומר ברקאי.

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ג' אוקטובר 17, 2017 11:55 pm

טנתא כתב:זה לשון הב"י [או"ח סי' ל"ו] על צורת האות צ': "צ' - יהיה הראש הראשון כעין יו"ד שפניה קצת כלפי מעלה וידביק ירך האות למטה עב באמצע צואר הצד"י למעלה מן ירך הצד"י וראשה השני יהיה כמו זיי"ן...". הרי שלראש השמאלית של הצד"י קורא זי"ן. וכפי הנראה הטעם כיון שצורת הראש דומה יותר לראש הזין אף שחסר ברגל הזי"ן [וזה מובן שפיר לפי"ד הריש מילין וכפי שהבאתי בקונטרס, שבתכונת הזי"ן דהצד"י לנטות לכיוון הנו"ן כיון שמטרת המלחמה של האות ז' הוא לצורך הריבוי שבאות נ']. ואמנם הריש מילין כותב נו"ן וזי"ן והב"י כותב זי"ן ויו"ד, אך ההבדל ברור, שהב"י מדבר על הראשים ולא על האות עצמה, שהרי כותב רק "הראש הראשון" ו"ראשה השני", והראשים הם אכן הימני יו"ד והשמאלי זי"ן, אך בצורת האות בכללותה, עד כמה שלראש השני נקרא זי"ן בגלל צורתה - הרי ודאי שאת שאר האות לא נגדיר יו"ד אלא נו"ן. ויל"ע.
צד"י צורתו כמו נו"ן ויו"ד על גבה כמו שמבואר בב"י סי' ל"ו באלפא ביתא שניה בסו"ד ובדברי הר"י אכסנדרני שהביא הב"י באלפא ביתא שלישית. ומ"ש הראש השני כמו זיי"ן הוא הראש של הנו"ן וכמו שכתב באות נו"ן שראשו כזיי"ן.

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ד' אוקטובר 18, 2017 12:06 am

טנתא כתב:לגבי הראש מילין - יש ספר 'ריש מילין המבואר' של עודד דוד שמקביל הרבה מדברי הרב קוק למקורות הקבלה.
אין באוצר.
אם הספר תחת ידך אולי תוכל לתת לנו דוגמא. למשל, למקורות ראש מילין לאות גימ"ל.

טנתא
הודעות: 23
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 6:13 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי טנתא » ד' אוקטובר 18, 2017 12:11 am

ירח בן יומו כתב:צד"י צורתו כמו נו"ן ויו"ד על גבה כמו שמבואר בב"י סי' ל"ו באלפא ביתא שניה בסו"ד ובדברי הר"י אכסנדרני שהביא הב"י באלפא ביתא שלישית. ומ"ש הראש השני כמו זיי"ן הוא הראש של הנו"ן וכמו שכתב באות נו"ן שראשו כזיי"ן.

אכן בדבריו בשם ר"י אכסנדרני מפורש שצד"י היא נו"ן ויו"ד על גבה והזי"ן הוא רק תיאור צורת ראש הנו"ן, אך באלפא ביתא שניה לא מוזכר כלל היו"ד, וז"ל שם:
צד"י כפופה, ראשה הראשון יהיה כפוף קצת למעלה כדפירשתי, וירכה ידביק באמצע צוארה, ויזהר שלא ידביקנה למטה פן תראה תארה לעי"ן. וראשה השני כמו זיי"ן כדפירשתי, וצוארה קצת ארוך, כדי להסמיך אות אצל ראשה, ומושבה משוך לצד שמאל היטב, כי תואר גופה קבלנו שהיא כמו נו"ן. ובעקמומיתה תהיה עגולה כדפירשתי:

ואולי אפשר שמש"כ "כי תואר גופה קבלנו שהיא כמו נו"ן", הכוונה למושבה עם ראשה הימני, ונמצא שהצד"י היא נו"ן וזי"ן.

טנתא
הודעות: 23
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 6:13 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי טנתא » ד' אוקטובר 18, 2017 12:12 am

ירח בן יומו כתב:
טנתא כתב:לגבי הראש מילין - יש ספר 'ריש מילין המבואר' של עודד דוד שמקביל הרבה מדברי הרב קוק למקורות הקבלה.
אין באוצר.
אם הספר תחת ידך אולי תוכל לתת לנו דוגמא. למשל, למקורות ראש מילין לאות גימ"ל.

אינו תחת ידי, בעבר לקחתי אותו בהשאלה ממישהו. יש לו אתר, חפש ברשת.

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ד' אוקטובר 18, 2017 12:21 am

טנתא כתב:אכן בדבריו בשם ר"י אכסנדרני מפורש שצד"י היא נו"ן ויו"ד על גבה והזי"ן הוא רק תיאור צורת ראש הנו"ן, אך באלפא ביתא שניה לא מוזכר כלל היו"ד, וז"ל שם:
צד"י כפופה, ראשה הראשון יהיה כפוף קצת למעלה כדפירשתי, וירכה ידביק באמצע צוארה, ויזהר שלא ידביקנה למטה פן תראה תארה לעי"ן. וראשה השני כמו זיי"ן כדפירשתי, וצוארה קצת ארוך, כדי להסמיך אות אצל ראשה, ומושבה משוך לצד שמאל היטב, כי תואר גופה קבלנו שהיא כמו נו"ן. ובעקמומיתה תהיה עגולה כדפירשתי:

ואולי אפשר שמש"כ "כי תואר גופה קבלנו שהיא כמו נו"ן", הכוונה למושבה עם ראשה הימני, ונמצא שהצד"י היא נו"ן וזי"ן.
חבל להתעקש נגד מה שהבינו כולם (עיין משנ"ב, למשל). לשון הב"י מוכח שהראש הראשון מודבק באמצע צואר הנו"ן, ולא שהוא גוף אחד עם המושב והראש השני מודבק אליו. וכך גם נראית ונכתבת צורת האות.

טנתא
הודעות: 23
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 6:13 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי טנתא » ד' אוקטובר 18, 2017 12:34 am

צודק.

אגב, מה כוונת הב"י [שציטטתי] "וצוארה קצת ארוך כדי להסמיך אות אצל ראשה"?

ירח בן יומו
הודעות: 68
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:01 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי ירח בן יומו » ד' אוקטובר 18, 2017 12:48 am

להאריך את הצואר ולמשכו ימינה או למטה כדי שהמושב שצריך להיות ארוך יותר מהראש השמאלי לא ירחיק את האות הבאה מראש הצד"י.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" <<<מהדורה חדשה ומורחבת>>>

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוקטובר 18, 2017 1:23 am

הרב ירח,
בענין אם החלק הימני של הצד"י נקראת יו"ד או זיי"ן.
ראה: viewtopic.php?f=17&t=25676&p=394913#p394913
אף שעיקרה יו"ד ולא זיי"ן.

טנתא
הודעות: 23
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 6:13 pm

Re: קונטרס "האותיות התגין והנקודות" - עפ"י ספרו של אחד מגדו"י זצ"ל

הודעהעל ידי טנתא » ג' מאי 15, 2018 1:31 pm

טנתא כתב:אם כבר התגלגלנו כאן באשכול הזה להגדרת הקו של הקונטרס, ואם כבר אנו עומדים בערב יום השנה לפטירת בעל ריש מילין זצ"ל [ג' אלול], מן הראוי להביא כאן ענין אחד מתורתו המגדיר קצת את הקו של הקונטרס [לענ"ד. מקוה שימצא חן גם בעיני 'ירח בן יומו']:
באגדות דמתן תורה [שבת דף פח] איתא: "בכל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב"ה יצאה נשמתן של ישראל". כל דבר בבריאה הוא גילוי כבודו ית"ש, אך לא הרי גילוי בדומם כהרי גילוי בצומח וכו'. הגילוי הנשגב ביותר המצוי בקביעות בבריאה הוא חיות הנשמה של האדם, חלק אלו-ה ממעל, שנלקחה מתחת כסא הכבוד. אך היא רק חלק זעיר וקטון, 'דוגמא של מעלה', מעין הגילוי הנשגב ביותר שבו הקב"ה מתגלה בבריאה בדיבורו בצורה ישירה כפי שנגלה במתן תורה.
כאשר נדליק בחדר חשוך גפרור, הרי הוא יאיר באור יקרות ומעט ממנו ידחה הרבה מן החושך. אבל כאשר אח"כ נדליק מדורה ונשליך לתוכה את הגפרור - הרי האור שיאיר הוא אורה של המדורה, ולא תהיה משמעות כלל לאורו של הגפרור.
במתן תורה, כאשר נגלה כבוד ה' וכל בשר ראו יחדיו כי פי ה' דיבר, לא היה מקום ומשמעות לגילוי הזעיר של "נשמתן של ישראל", ויצאה נשמתן!


הקפצה לרגל זמן מתן תורתנו


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 503 אורחים