בקובץ מאמריו של משה ארנד 'שבעים פנים לתורה' הכולל בין השאר סדרת שיעורים שמסר על מפרשי התורה ישנו גם שיעור המתייחס לשד"ל, לדעתו של ארנד - 'שד"ל היה משכיל אבל היה איטלקי, וביהדות איטליה כבר היו משכילים במשך מאות שנים ולא קמו נגדם. חכמי ישראל במזרח אירופה שהתנגדו להשכלה לא יצאו נגד חכמי איטליה, מפני שאמרו: הם רגילים לכך מאות בשנים' [עמ' 268], אמנם, שם בעמ' 273 הוא כותב 'שד"ל הגיע למסקנה שיש פסוקים בנביאים ובכתובים שבהם נפלו דברים והפסוק שלפנינו אינו כצורתו, מה שקוראים היום ביקורת המקרא הנמוכה. על זה כמובן הותקף ויש שהוציאו אותו ממחנה הפרשנים הכשרים. לדעה המוציאה אותו מהפרשנים יש כמובן יסודות, אבל היא לא דעת הכל, שכן יש אצל שד"ל, לעומת הדברים שצריך לבקר אצלו, הרב דברים חיוביים שאין למצוא אצל אחרים, לכן לא פשוט לומר - הוא פסול'. ושם הערה 21 הוא מספר שהרב צבי הרכבי [כנראה הוא הרב צבי הרכבי לו מוקדש האשכול
viewtopic.php?t=19949] אמר בשיעור ב'ישורון' בתגובה להמלצתם של שניים מראשי החינוך הממ"ד בספר הדרכה למורים ללמד בבתי הספר גם לפי שד"ל - 'שד"ל, הביקורת הנמוכה, מי התיר לו ומי התיר לכם'. בהמשך מביא ארנד פירושים בעייתיים של שד"ל וכותב 'בכך שד"ל יוצא מכלל הפרשנות המסורתית. אלה דברים חמורים שאדם האמון על אמונות ישראל אינו יכול לקבל [עמ' 275]. הוא גם דן [עמ' 280-282] בשאלה האם שד"ל אכן התגלח בתער, בהתאם לפירוש האבן עזרא שאותו קיבל לפיו, שלא כמקובל בידינו, האיסור הוא לאבלים דווקא כפי שעולה לכאורה ממכתב שכתב ופרסם ומציין [שם עמ' 281] ' שד"ל לא הותקף על ייד רבנים על דבריו ... הייתה התנגדות על ביקורת המקרא הנמוכה שלו, על שפירש שלא כהלכה, על שקיבל את הדעה שהכותרות במזמורי התהלים לא נכתבו בידי דוד המלך או מחבר המזמור אלא נוספו על ידי מישהו אחר, התקיפו אותו על עוד דברים. אבל לא שמענו שהותקף על שלא שמר את ההלכה. הדבר גם לא מתקבל על הדעת, כי ידוע שהקפיד בשמירת הלכה, והיה מטיף לתלמידים ולפרשנים משכילים שלא כל כך הקפידו על ההלכה, ויצא נגדם ואמר להם- אתם חייבים לשמור את ההלכה, לא מתאים שהוא יקפיד באופן פרטי בכל דבר וגם יטיף לאחרים, ובדבר חמור כזה של גילוח בתער יורה לעצמו היתר'. לקראת סוף דבריו מסכם ארנד [שם עמ' 290] 'שד"ל נחשב לפרשן גדול ... מדוע אם כן הסתייגו ממנו? בגלל עמדתו בענייני הלכה, כפי שראינו [-הוא כותב בכמה מקומות שפירושם של חז"ל לכתובים שונים אינו כוונת התורה אלא חידוש של חז"ל גם בדברים שמקובל בידינו שהם מדאורייתא-], אך גם בגלל מה שנקרא ביקורת נמוכה ... כנגד זה יצאו ואמרו - מי התיר לו ביקורת נמוכה'.