הבוחר בעלום כתב:שמא אין מקום הדברים כאן, אך מעניין לדעת שטעם הב"ח לאמירת עלינו הוא בכדי "לתקוע בלבנו קודם שנפטרים לבתינו יחוד מלכות שמים, ושיחזק בלבנו אמונה זו שיעביר הגלולים מן הארץ וכו'" ובס' תולעת יעקב (סוד עלינו לשבח עמ' כ"א) כ' שאין אומרים עלינו אלא בשחרית ומעריב ולא במנחה, וכמו שביאר בעמק ברכה (סידור צלותא דאברהם) לפי שאין הולכין לבתיהם אלא תוכפין תפלת ערבית, וזהו לטעם הב"ח. ולאחמ"כ כ' "ועתה חדשים מקרוב נהגו לומר עלינו גם אחר תפילת המנחה".
פלגינן כתב:הבוחר בעלום כתב:שמא אין מקום הדברים כאן, אך מעניין לדעת שטעם הב"ח לאמירת עלינו הוא בכדי "לתקוע בלבנו קודם שנפטרים לבתינו יחוד מלכות שמים, ושיחזק בלבנו אמונה זו שיעביר הגלולים מן הארץ וכו'" ובס' תולעת יעקב (סוד עלינו לשבח עמ' כ"א) כ' שאין אומרים עלינו אלא בשחרית ומעריב ולא במנחה, וכמו שביאר בעמק ברכה (סידור צלותא דאברהם) לפי שאין הולכין לבתיהם אלא תוכפין תפלת ערבית, וזהו לטעם הב"ח. ולאחמ"כ כ' "ועתה חדשים מקרוב נהגו לומר עלינו גם אחר תפילת המנחה".
ראה כאן:
וונדרבר כתב:התימנים נוהגים לא לומר עלינו לשבח אחרי מנחה.
הבלדים אינם אומרים אף פעם.
וונדרבר כתב:אך השאמים אומרים עלינו לשבח, במקרה שתפילות מנחה וערבית אינם סמוכות.
עינא דשפיר חזי כתב:אני שמעתי פעם מהגאון הגדול ר' דוד שלוש זצ"ל (רבה הראשי של נתניה ומחבר שו"ת חמדה גנוזה) שאין צריך לומר עלינו לשבח לאחר התפילה, וכל מה שנהגו לומר עלינו לשבח לאחר התפילה זה בגלל שלקחו אותו מתפילת מוסף של ר"ה. ואף ראיתי אותו בעצמו בתפילת מנחה של יום חול שלא אמר עלינו לשבח, אלא מיד לאחר הקדיש נתיישב במקומו. (אך אין מביאים ראיה מן הקטן)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 496 אורחים